ویدیو/ قاتل نژادپرست؛ شورش در پاریس علیه کشتار کردها

روز جمعه ۲۳ دسامبر مردی ۶۹ ساله به منطقه ۱۰ پاریس که منطقه‌ای چندملیتی است وارد شده و شروع به تیراندازی به یک مرکز فرهنگی کردها کرد. این حمله مسلحانه که ۳ کشته و چندین زخمی در پی داشت که همگی کرد بودند زمینه‌ساز آغاز اعتراضات و شورش کردها در پایتخت فرانسه شد

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین؛ روز جمعه ۲۳ دسامبر مردی ۶۹ ساله به نام ویلیام ماله به منطقه ۱۰ پاریس که منطقه‌ای چندملیتی است وارد شده و شروع به تیراندازی به یک مرکز فرهنگی کردها کرد. او سپس وارد آرایشگاهی در مجاورت مرکز فرهنگی شده و به تیراندازی خود ادامه داد.

این حمله مسلحانه ۳ کشته و چندین زخمی در پی داشت. یکی از این کشته‌شدگان خانم «امینه کارا» شخصیتی برجسته و رهبر جنبش زنان کرد در فرانسه بود که قتل او واکنش زیادی در جامعه کردهای مقیم پاریس در پی داشت. ۲ کشته دیگر یکی میر پروار هنرمند کرد اهل ترکیه بود که به دلیل کارهای هنری‌اش در پاریس پناهنده شده و دیگری عبدالرحمن قزل از اعضای مرکز فرهنگی کردها بود.

سرانجام ویلیام توسط مشتریان آرایشگاه مهار شده و توسط پلیس دستگیر شد. او به پلیس گفت که انگیزه‌های نژادپرستانه داشته و قصد او از حمله کشتن خارجی‌ها بوده است.

اما این اولین بار نبود که ویلیام به خارجی‌ها حمله می‌کرد. او که یک راننده قطار بازنشسته است در سال ۲۰۱۶ نیز به جرم اقدام به قتل ناموفق در یک مرکز فرهنگی چندملیتی و در سال ۲۰۲۱ نیز به جرم حمله به چادرها و زخمی کردن مردم با شمشیر در یک اردوگاه پناهندگان محکوم شده بود. او چند روز پیش از حمله به مرکز فرهنگی کردها به قید وثیقه آزاد شده بود.

پس از این حمله، گروهی از مردم با نثار گل و روشن کردن شمع به کشته‌شدگان ادای احترام کردند.

اما این حمله مسلحانه زمینه‌ساز آغاز اعتراضات کردها در پایتخت فرانسه شد. صدها معترض کرد در منطقه ۱۰ پاریس تجمع کرده، به کردی شعار داده و خواستار حقیقت و اجرای عدالت شدند. این اعتراضات به شورش تبدیل شده و معترضان با پرتاب بمب دستی به سمت پلیس اعتراض خود را نشان دادند و این شورش و شلوغی‌ها همچنان ادامه دارد.

ابراهیم کالین، مشاور سیاست خارجی اردوغان، حزب چپگرای کارگران کردستان در فرانسه و حمایت دولت این کشور از آنها را مقصر شورش‌ها در پاریس دانست.

گزارشگر: مهرناز الماسی
تدوینگر: عسل اصفهانی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.