ویدیو/ ماجرای بهت‌آور دستگیری صیادان ایرانی

2900 روز اسارت در برزخ سومالی

۱۴ ماهیگیر ایرانی که ۸ سال در چنگال گروه تروریستی الشباب در سومالی اسیر بودند پس از ۸ سال به وطن بازگشتند. این ۱۴ ماهیگیر، در آب‌های بین المللی در نزدیکی کشور آفریقایی سومالی به اسارت الشباب درآمدند و سرانجام پس از مدت‌ها رایزنی وزارت امور خارجه و نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کنیا با تعامل مسئولان دولتی، روسای قبایل و ریش سفیدان سومالی آزاد شدند.

۱۴ ماهیگیر ایرانی که ۸ سال در چنگال گروه تروریستی الشباب در سومالی اسیر بودند پس از ۸ سال به وطن بازگشتند.

این ۱۴ ماهیگیر، در آب‌های بین المللی در نزدیکی کشور آفریقایی سومالی به اسارت الشباب درآمدند و سرانجام پس از مدت‌ها رایزنی وزارت امور خارجه و نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در کنیا با تعامل مسئولان دولتی، روسای قبایل و ریش سفیدان سومالی آزاد شدند.

۸ سال پیش وقتی موتور یکی از لنج‌های ماهیگیری دریانوردان چابهاری در دریای سومالی خراب شد؛ این ماهیگیران خود را برای گرفتاری چند ماهه در دریا آماده کرده و آذوقه و آب برای حداقل سه ماه داشتند.

اما آنها مجبور شدند ۶ ماه روی دریا لنگر بیندازند که متأسفانه دزدان دریایی به لنج زده و آنها را اسیر کردند. این دزدان دریایی از گروه تروریستی الشباب بودند که با دولت سومالی در جنگ است. 6 سال بعد نیز بار دیگر این اتفاق تکرار شده و یک لنج ایرانی دیگر نیز در دریای سومالی خراب شده و این بار ۹ سرنشین لنج که دو نفرشان پاکستانی بودند به اسارت الشباب درآمدند.

افشین داوودی یکی از اسرا می‌گوید: «الشبابی‌ها هر بار مریض می‌شدیم به ما رسیدگی نمی‌کردند. دو ایرانی و یک پاکستانی در اثر بیماری مالاریا و تب بالا در زندان‌های الشباب فوت کردند. ما ۸ سال دو نوع غذا خوردیم. صبح‌ها برنج پخته، بی نمک و حل شده در آب جوش می‌آوردند و شب‌ها ماش جوشیده در آب خوردیم. رنگ نان را هیچ وقت ندیدیم. فقط ماهی یک بار یک تکه کوچک گوشت می‌دادند. هر یک سال را با یک تیشرت و یک دامن گذراندیم. پاهای ما را با زنجیر می‌بستند و دو بار در روز اجازه داشتیم به دستشویی برویم. غیر از اینها آزارمان دادند. پلاستیک داغ و آب جوش روی بدنمان می‌ریختند، کتک می‌زدند. می‌گفتند اعتراف کنید که جاسوس هستید.»

این ماهیگیران از اهالی ساکن در سواحل مکران بویژه چابهار و کنارک هستند و پس از آزادی از موگادیشو پایتخت سومالی وارد فرودگاه بین المللی امام خمینی شده و سپس رهسپار چابهار شدند.

گزارشگر: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.