بهار بورس/ بازار ارز مهارشدنی است سران قوا تصمیمات فوری بگیرند/ گناهِ بالیوودی‌سازی

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي موضوع ارسال‌ لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس ،سردی روابط سیاسی چین و آمریکا ، توصیه‌های آیات اعظام به مسئولان، رقابت‌هاي ليگ برتر ، جهش 70 هزار و 917 واحدی شاخص کل بورس ، بارش برف و باران دراغلب نقاط تمام کشور، خودروی معروف و پرماجرایی که امام(ره) در بدو ورود به ایران سوار شد و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ سفر وزیر امور خارجه ایران به عمان و دیدار با سلطان هیثم، پادشاه این کشور و تحویل پیام مکتوب رئیس‌جمهور به وی در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي موضوع ارسال‌ لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس ،سردی روابط سیاسی چین و آمریکا ، توصیه‌های آیات اعظام به مسئولان، رقابت‌هاي ليگ برتر ، جهش 70 هزار و 917 واحدی شاخص کل بورس ، بارش برف و باران دراغلب نقاط تمام کشور، خودروی معروف و پرماجرایی که امام(ره) در بدو ورود به ایران سوار شد و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

گناهِ  بالیوودی‌سازی

روزنامه فرهیختگان:اولین سریال دستیار سابق عبدالرضا‌کاهانی و پوران درخشنده پس از ساخت دو فیلم‌سینمایی پرفروش «مصادره» و «سگ‌بند» حالا به قسمت هجدهمش رسیده است. «بی‌گناه» اولین مجموعه شبکه نمایش خانگی مهران احمدی است که شباهت‌ها و اشتراکات زیادی با هم‌گناهی دارد که اسفند 98 و به کارگردانی مصطفی کیایی، به‌طور مشترک از دو پلتفرم «فیلیمو» و «نماوا» پخش و با استقبال فوق‌العاده‌ای از سوی مخاطبان روبه‌رو شد. ششم شهریور امسال بود که قسمت اول «بی‌گناه» پخش شد. سریالی که این‌بار تنها توسط فیلیمو پخش می‌شد و مهران احمدی هم به‌جای مصطفی کیایی، علاوه‌بر بازیگر، عنوان کارگردانی را هم جلوی اسم خودش می‌دید. قسمت اول بی‌گناه که منتشر شد واکنش‌های مثبت و منفی زیادی را به همراه داشت؛ از قیاسش با هم‌گناه گرفته تا ارتباط نگرفتن مخاطب با انبوهی از اتفاقات عجیب و غریب در همان شروع و بازی‌هایی که یا تکراری بودند یا ضعیف‌تر از آثار قبلی بازیگران‌شان. اجازه بدهید داستان بی‌گناه را با هم مرور کنیم تا همین ابتدا تکلیف خیلی چیزها روشن شود. بی‌گناه می‌خواهد چه بگوید و داستان کیست؟ هم می‌توانیم این مجموعه را با محوریت داستان خانواده رشید فرشباف با بازی مسعود رایگان تعریف کنیم و هم آن را داستان فردی به نام بهمن مردانی بدانیم که محسن کیایی نقش آن را بازی می‌کند و به دنبال سوالات، افشای رازها یا مطالباتش پس از بیست و پنج سال به کشورش برمی‌گردد.

 

مشهورترین بلیزر ایران کجاست؟

روزنامه همشهری:خودروی معروف و پرماجرایی که امام(ره) در بدو ورود به ایران سوار شد و در روز 12بهمن 1357در محاصره انبوه جمعیت قرار گرفت را حتماً یادتان هست؛ یک بلیزر آبی  و سفید رنگ که امام(ره) روی صندلی جلوی آن نشسته بود و محسن رفیق‌دوست که در آن روز تاریخی راننده امام(ره) بود هدایتش می‌کرد. ورود امام(ره) به ایران یکی از مهم‌ترین اتفاقات تاریخ معاصر به‌حساب می‌آید و به همین دلیل قانع‌کننده، آن بلیزر معروف را باید یکی از خودروهای تاریخی بدانیم. خودروهای تاریخی را هم به قول معروف لای زر ورق نگه‌می‌دارند؛ چون فارغ از اینکه مورد استفاده چه‌کسی قرار گرفته به بخشی از تاریخ بدل شده و باید از آن مراقبت کرد. این قصه را گفتیم تا به اینجا برسیم که اصلاً چرا بعد از حدود 44سال به صرافت افتاده‌ایم که سراغی از خودروی امام(ره) بگیریم. پیگیری داستان سرنوشت‌ساز بلیزر آبی البته کار ساده‌ای نبود. برای پیدا کردن سرنخ‌ها ابتدا باید سراغ پژوهشگران حوزه خودروهای کلاسیک می‌رفتیم. بعد نوبت به مالکان قدیمی بلیزر معروف رسید تا بدانیم این خودرو را به چه کسانی فروخته‌اند اما داستان به این سادگی هم نبود. لابه‌لای پرس‌وجوهای مکرر و جست‌و‌جوهایی که برای یافتن ردی از خودروی امام(ره) انجام شد، به مراکز و بنیادهای دولتی و غیردولتی هم سر زدیم و نتیجه‌اش گزارشی شد که پیش‌روی شما قرار دارد.

 

تحرکات بی‌سابقه چین علیه تایوان ؛ علل و پیامدها

روزنامه اطلاعات:باید انتظار داشت که سردی روابط سیاسی چین و آمریکا برای ماه های آینده نیز ادامه داشته باشد. دست‌کم تا زمانی که جنگ میان روسیه و اوکراین در جریان است هیچ یک از طرفین آمریکا و چین خواستار افزودن بر اختلافاتی نیستند که عدم موفقیت در حل و فصل آنها به شیوه های دیپلماتیک، بالقوه می تواند به فاجعه ای بزرگتر از آنچه امروز گریبان غرب را گرفته، منجر شود. به گزارش خبرآنلاین، تایوان اعلام کرد که ۷۱هواپیمای نیروی هوایی چین شامل جت های جنگنده و پهپادها فقط طی در ۲۴ساعت وارد منطقه شناسایی دفاع هوایی تایوان شده اند که بزرگترین تهاجم گزارش شده تا به امروز است. وزارت دفاع تایوان در گزارشی اعلام کرد : از میان این هواپیماها، ۴۳فروند از خط میانی تنگه تایوان، یک حائل غیررسمی بین دو طرف که در منطقه دفاعی قرار دارد، عبور کردند. آژانس خبری سنترال نیوز تایوان اعلام کرد که این بزرگترین تهاجم نیروی هوایی چین تا به امروز بوده است، اگرچه هیچ احساس تهدیدی در این جزیره وجود ندارد اما فشار چین در سال های اخیر بطور مداوم رو به افزایش بوده است.دفتر رئیس جمهوری تایوان، تسای اینگ ون، گفت:تسای یک نشست امنیت ملی در سطح عالی برای بحث در مورد تقویت سیستم دفاع غیرنظامی جزیره برگزار می کند و پس از آن کنفرانس مطبوعاتی در مورد اقدامات جدید دفاع غیرنظامی برگزار خواهد شد. در این بیانیه جزئیاتی ارائه نشده است، اما وزارت دفاع اعلام کرد، در حال بررسی تمدید خدمت اجباری نظامی بیش از چهار ماه است، زیرا جنگ در اوکراین و افزایش تنش ها با پکن بحث درباره چگونگی پاسخ به فشار نظامی چین را تجدید کرده است. تسای در یک مراسم نظامی گفت:هرچه آمادگی بیشتری داشته باشیم، احتمال تهاجم عجولانه کمتر خواهد شد. هرچه متحدتر باشیم، تایوان قوی تر و امن تر خواهد شد.در ماه های اخیر و با آغاز جنگ در اوکراین، تنش ها در تنگه تایوان نیز میان چین و این جزیره تحت حمایت ایالات متحده به میزان قابل توجهی تشدید شده است. ناظران نگرانند که پیروزی یا حتی شکست غرب در جنگ نیابتی علیه روسیه به تحریک جنگی دیگر میان تایوان و چین بیانجامد.

 

تحویل پنهانی بودجه؟

روزنامه ‌شرق: در‌حالی‌که دی‌ماه به نیمه نزدیک می‌شود، هنوز تکلیف لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ مشخص نیست. حالا برخی نمایندگان مجلس می‌گویند دولت لایحه بودجه را تحویل بهارستان داده و برخی این موضوع را انکار می‌کنند. تحویل پنهانی لایحه بودجه آن هم در شرایطی که احتمال تنظیم دومرحله‌ای آن مطرح شده بود، دوباره خبرساز شد. بسیاری از کارشناسان معتقد هستند در وضعیتی که اقتصاد کشور شرایط سختی را سپری می‌کند و آینده سیاست خارجی ایران و برجام در هاله‌ای از ابهام است، دولت برای تنظیم سند دخل و خرج کشور دچار چالش شده است.«محمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، از ارسال‌ لایحه بودجه ۱۴۰۲ به مجلس خبر داد». این خبر را خبرگزاری تسنیم صبح روز سه‌شنبه، هفتم دی ماه، منتشر کرد و نوشت که این نماینده گفته است که «دولت لایحه بودجه 1402 را عصر روز دوشنبه (5 دی) به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده و این لایحه در اسرع وقت در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اعلام وصول خواهد شد تا به‌سرعت بررسی آن از سوی نمایندگان مجلس آغاز شود».به گفته میرتاج‌الدینی همچنین مقرر شده دولت هرچه زودتر برنامه هفتم توسعه را امسال به مجلس ارسال کند.همین نماینده چند دقیقه بعد در گفت‌وگو با ایرنا توضیح داده که طرح مجلس برای ارائه لایحه بودجه در دو مرحله نهایی نشده و لایحه ارسال‌شده یک‌مرحله‌ای و شامل احکام و تبصره‌های بودجه است. او همچنین درباره زمان ارائه لایحه برنامه هفتم توسعه به این خبرگزاری گفته: «برنامه ششم توسعه حداقل باید شش ماه تمدید شود تا دولت لایحه برنامه هفتم را به مجلس ارائه دهد». علاوه‌بر‌این، این نماینده مجلس به تسنیم گفته: «احتمالا هفته آینده رئیس‌جمهور برای دفاع بودجه به مجلس بیاید» و به ایرنا هم گفته که «هیئت‌رئیسه مجلس باید برای هفته آینده جلسه‌ای را برای تقدیم لایحه بودجه از سوی رئیس‌جمهور به رئیس مجلس شورای اسلامی تنظیم کند». با این حال به نظر می‌رسد که اصلا مشخص نیست لایحه از چه طریقی به نمایندگان رسیده و آیین تقدیم بودجه به مجلس از سوی رئیس دولت رسما نادیده انگاشته شده!

 

توصیه‌های آیات اعظام به مسئولان

روزنامه آرمان امروز: آيت الله العظمي مکارم شيرازي در ديدار با محمدباقر قاليباف گفت: «وابستگي پايه هاي اقتصادي کشور به دلار سبب افزايش نرخ دلار در کشور شده، اما از مسئولين تصميم گيري خاصي ديده نمي شود. ما براي دولت و مسئولين دعا مي کنيم، اما از اوضاع ناراضي هستيم.»بخشي از متن ديدار آيت الله مکارم شيرازي با رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه مي‌آيد: «حضرت آيت الله العظمي مکارم شيرازي در ديدار دکتر قاليباف رئيس مجلس شوراي اسلامي افزودند: مسائل اقتصادي براي مردم به يک معضل و معما تبديل شده که نمي توانند آن را حل کنند. شرايط به گونه اي است که نه تنها رو به بهبود نيست، بلکه تورم در بعضي کالاها نسبت به سال گذشته افزايش شديد داشته است. مردم نسبت به اقتصاد و فرهنگ حساس هستند و انتظار تغيير دارند.حضرت آيت الله العظمي مکارم شيرازي با اشاره به افزايش نرخ دلار در کشور فرمودند: بانک ها تنها به دنبال منافع خودشان هستند، مبالغي که وام مي دهند هرچند کم وناچيز است اما براي آن سودهاي کلان دريافت مي کنند. مجلس مي تواند با اصلاح قانون، جلوي انحراف بانک ها را بگيرد و اجازه بدهد مردم زندگي کنند. نبايد مسائل کوچک را بزرگ جلوه دهيم، آشوب گران کوچک تر و ناچيزتر از اين هستند که بخواهند تغييري در نظام و کشور ايجاد کنند. ايشان با اشاره به اينکه بايد بهانه ها به خصوص بهانه هاي اقتصادي را از اغتشاشگران گرفت، افزودند: آنها به همين بهانه باعث ايجاد ناامني در کشور مي شوند که بايد بهانه را از دست آنها گرفت علاوه بر اينکه از تندروي هاي غير ضروري هم خودداري شود.

 

70 میلیارد هزینه بدون حضور تماشاگر!

روزنامه آرمان ملي: باشگاه نساجي مازندران به رغم داشتن هواداران متعصب اما نتوانسته در رقابت‌هاي ليگ برتر ميزبان تماشاگران خودي باشد.استعفا؟!ايزد سيف‌ا…‌پور مديرعامل نساجي، ظهر روز اول شهريور به دليل آماده نبودن ورزشگاه وطني و احتمال برگزاري مجدد بازي نساجي در خارج از خانه استعفا داده بود، اما در تمرين عصر که در ورزشگاه وطني در حضور تماشاگران برگزار شد؛ شرکت کرد. او در ابتدا گفت: بسيار خوشحالم که بعد از دو سال و هفت ماه مجددا به ورزشگاه وطني آمدم، از صميم قلب براي تيم پرقدرت نساجي آرزوي موفقيت مي‌کنم. صبح يک اتفاقي افتاد و يک مقدار هواداران آزرده‌خاطر شدند. من وظيفه دارم از زحمات استاندار پرتلاش‌مان جناب آقاي حسيني‌پور تشکر کنم. سه، چهار ساعت در خدمت‌شان بوديم و براي خشنودي هواداران در گرماي هوا در ورزشگاه وطني هستند. جا دارد از جناب آقاي مولايي فرماندار قائمشهر و آقاي رنگرز و قديمي تقدير و تشکر کنم. سيف‌ا…‌پور افزود: دغدغه همه ما اين بود که هواداران به ورزشگاه بيايند وگرنه کار زمين بسيار خوب انجام شده است. VIP، CIP، جايگاه خبرنگاران و رختکن‌ها طوري طراحي شده که ورزشگاه و امکانات در اختيار باشاه نساجي قرار بگيرد. دغدغه ظهر امروز ما بحث حضور هواداران بود که امروز بدون اطلاع‌رساني همه آمدند. او در خصوص افتتاح ورزشگاه وطني گفت: پنج‌شنبه منتظر حضور پربرکت آقاي استاندار و وزير محترم ورزش هستيم و با ارتباط به‌صورت وبينار با رئيس‌جمهور، ورزشگاه افتتاح مي‌شود و انشاا… همه هواداران خونگرم استان مازندران، ساعت 6 پنج‌شنبه ما را تنها نمي‌گذارند.

 

بازار ارز مهارشدنی است سران قوا تصمیمات فوری بگیرند

روزنامه کيهان:چند صباحی است که افسار قیمت‌ها در بازار ارز به شکل عجیب و غریبی پاره شده و روزانه نرخ سکه و ارز با قیمت‌‌سازی‌های سؤال‌برانگیز برخی کانال‌های بی‌هویت فضای مجازی افزایش می‌یابد. گرچه قیمت‌های کنونی اساسا با منطق اقتصادی سازگار نیست و همان‌طور که در گزارش چند روز پیش کیهان تاکید کردیم این نرخ‌ها دارای حباب است اما با توجه به دغدغه عموم مردم در این‌باره لازم است دوباره نگاهی به ماجرای چرایی افزایش نرخ ارز و مسائل پیرامونی آن داشته باشیم.  دلایل گرانی ارز  از نگاه صالح‌آبادی درباره دلایل بنیادی قیمت ارز پیش‌تر رئیس کل بانک مرکزی مطالبی را مطرح کرد. علی صالح‌آبادی نخستین دلیل افزایش نرخ ارز را افزایش نرخ بهره در بیش از ۹۰ کشور دنیا دانست همین دیروز رویترز اعلام کرد در معاملات چهارشنبه بازار جهانی ارز، ارزش دلار در برابر ین ژاپن بالا رفت. دلیل این رشد‌، بالا رفتن سود اوراق قرضه بدهی آمریکا بوده و علت آن هم امیدواری‌ها نسبت به رشد اقتصادی چین در سایه کاهش محدودیت‌های کرونایی بوده است. نوسانات فصلی دلیل بعدی گرانی ارز از نگاه صالح‌آبادی بود که طبیعتا این مسئله هرساله در اواخر سال میلادی موضوعیت می‌یابد. ناآرامی‌ها و اغتشاشات اخیر سومین دلیل و درنهایت انتظارات تورمی آخرین علت التهاب کنونی بازار ارز از زبان رئیس کل بانک مرکزی بوده است. آیا با تسلیم شدن در برابر آمریکا  مشکل حل می‌شود؟ البته در این میان، جریان غربگرای داخل کشور که طی سال‌های اخیر تلاش کرده دلیل هر مشکلی در کشور را بلافاصله به عدم سازش با غرب نسبت دهد در روزهای اخیر دوباره این گزاره را پیش کشیده و مدعی شده است که اگر تن به خواسته‌های آمریکا در برجام بدهیم مشکل ارز حل می‌شود. در این‌باره واقعا باید پرسید یک انسان عاقل چندبار باید از یک سوراخ گزیده شود؟ مگر در دوره تسلط شما بر قوه مجریه به تمام خواسته‌های آمریکا در قالب توافق خسارت‌بار برجام تن ندادیم؟ مگر فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشور را تا مرز تعطیلی کامل پیش نبردیم؟ مگر فردو را به یک مکان بی‌خاصیت تبدیل نکردیم؟ مگر آن همه اورانیوم غنی‌شده را که با زحمت فراوان تهیه شده را دودستی تحویل اجنبی ندادیم؟

 

دیپلماسی فعال با عمان

روزنامه وطن امروز: سفر وزیر امور خارجه ایران به عمان و دیدار با سلطان هیثم، پادشاه این کشور و تحویل پیام مکتوب رئیس‌جمهور به وی نشان می‌دهد کانال مذاکراتی عمان دوباره فعال شده است.  حسین امیرعبداللهیان بعد از شرکت در نشست «عراق 2» که در اردن برگزار شد، راهی سفر دیپلماتیک به عمان شد. نکته مهم این سفر، پیام مکتوب رئیس‌جمهوری ایران به سلطان هیثم، پادشاه عمان است که توسط امیرعبداللهیان به وی تسلیم شد. به نظر می‌رسد بعد از جلسه کوتاه امیرعبداللهیان و باقری با بورل و مورا در اردن، پرونده احیای توافق هسته‌ای و مذاکرات رفع تحریم‌ها جان دوباره‌ای گرفته است. آمریکایی‌ها هم بعد از پایان آشوب‌ها در ایران متمایل به میز مذاکره شده‌اند و دیگر از آن موضع‌گیری‌های تند خبری نیست. رابرت مالی، مسؤول تیم مذاکره‌کننده آمریکا چند وقت قبل گفته بود دیگر برجام در دستور کار آمریکا نیست. همچنین جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه دولت بایدن هم با اشاره به روند مذاکرات اعلام کرد واشنگتن احیای توافق هسته‌ای را از دستور کار خارج کرده است. البته این صحبت‌ها بیشتر در ظاهر است و واشنگتن در نهان پیام‌هایی درباره توافق با ایران ارسال می‌کند. نشانه آن هم صحبت‌های وزیر امور خارجه که گفته بود آمریکایی‌ها برای توافق پیام‌ فرستاده‌اند. حال به نظر می‌رسد دوباره کانال عمان توسط آمریکا فعال شده تا بتواند توافق را نهایی کند. در همین رابطه سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم به این موضوع واکنش نشان داده است. ناصر کنعانی در نشست خبری هفتگی خود گفت: پنجره به سمت توافق از سوی جمهوری اسلامی ایران باز است ولی متاسفانه رویکرد دولت آمریکا همچنان رویکردی دوگانه و متعارض است. در همین زمینه رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران جمعه گذشته در گفت‌وگو با رادیو لیبرتی در پاسخ به این سوال که آیا برجام مرده است؟ گفت: «من مسؤول نوشتن آگهی ترحیم نیستم. وظیفه من محافظت از منافع آمریکاست. ما به طور واضح گفته‌ایم ما و ایران در ماه سپتامبر فرصت طلایی برای احیای برجام داشتیم و همگی ما موافق توافق بودیم. حتی برای یکی دو روز تصور می‌کردیم ایران نیز موافق است و آنها در دقیقه آخر با تقاضاهایی بازگشتند که می‌دانستند هیچ‌کس نمی‌تواند آنها را بپذیرد. پس این آنها بودند که فرصت برای بازگشت سریع و فوری به برجام را رد کردند. وی در ادامه افزود: ما هنوز به دیپلماسی باور داریم. ما به‌ رغم تمام اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر رخ داده، باور داریم بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، توافق هسته‌ای است. اگر اقدام سازنده‌ای از سوی طرف مقابل شود، زمینه برای جمع‌بندی و از سرگیری توافق وجود دارد».

 

بهار بورس

روزنامه ایران:سوت پایان معاملات هفته اول دی ماه در حالی زده شد که شاخص کل بورس با یک جهش 70 هزار و 917 واحدی، بالاترین رکورد 26 ماه گذشته خود را شکست و با ثبت ارتفاع یک میلیون و 647 هزار و 314 واحد، بالای محدوده حرکتی 2 سال گذشته خود قرار گرفت.  همچنین افزایش ارتفاع حدود 71 هزار واحدی در تاریخ 55 ساله بورس در ایران بی سابقه است و از این رو معاملات روز چهارشنبه از این نظر نیز رکورد دار به حساب می‌آید. در روز چهارشنبه، از 417 نمادی که در تالار بورس اوراق بهادار مورد معامله قرار گرفت، 370 نماد (89 درصد) به رنگ سبز درآمد تا شاخص کل (با معیار هم وزن) نیز 13 هزار و 626 واحد افزایش ارتفاع دهد و این شاخص نیز با ثبت بالاترین رکورد ثبت شده برای رشد روزانه طی 26 ماه گذشته، محدوده 480 هزار واحد را برای خود به ثبت رساند.گروه قتصادی / سوت پایان معاملات هفته اول دی ماه در حالی زده شد که شاخص کل بورس با یک جهش 70 هزار و 917 واحدی، بالاترین رکورد 26 ماه گذشته خود را شکست و با ثبت ارتفاع یک میلیون و 647 هزار و 314 واحد، بالای محدوده حرکتی 2 سال گذشته خود قرار گرفت. همچنین افزایش ارتفاع حدود 71 هزار واحدی در تاریخ 55 ساله بورس در ایران بی سابقه است و از این رو معاملات روز چهارشنبه از این نظر نیز رکورد دار به حساب می‌آید. در روز چهارشنبه، از 417 نمادی که در تالار بورس اوراق بهادار مورد معامله قرار گرفت، 370 نماد (89 درصد) به رنگ سبز درآمد تا شاخص کل (با معیار هم وزن) نیز 13 هزار و 626 واحد افزایش ارتفاع دهد و این شاخص نیز با ثبت بالاترین رکورد ثبت شده برای رشد روزانه طی 26 ماه گذشته، محدوده 480 هزار واحد را برای خود به ثبت رساند.در فرابورس نیز شاخص‌ها همانند شاخص‌های بورسی عمل کردند و شاخص آیفکس با توجه به سبزپوشی 244 نماد (80 درصد) از 306 نماد معامله شده، بیش از 588 واحد رشد کرد و کار خود را بالاتر از محدوده 20 هزار واحد به پایان رساند.

 

معدل ۵ /۱۱ نتیجه بی‌مهری به مدارس دولتی است

روزنامه جوان: چه مقدار این وضعیتی که درباره افت بسیار شدید معدل دانش‌آموزان گفته‌شده واقعیت دارد؟ کرونا چقدر این وضعیت را تشدید کرده‌است؟ هر چند کرونا این مسئله را تشدید کرده ولی یک وضعیت پایداری داریم که قبل از کرونا هم وجود داشت. چند تا شاخص داریم که این شاخص‌ها می‌توانند مهارت‌های مورد انتظار را در آموزش و پرورش اندازه‌گیری کند. مثلاً یکی از این مهارت‌ها سواد خواندن و نوشتن است و انتظار داریم، وقتی به یک دانش‌آموز کلاس چهارم ابتدایی چندتا متن می‌دهیم بتواند آن‌ها را روان‌خوانی کند؛ آزمون‌های بین‌المللی به نام تیمز و پرلز هم در این خصوص داریم، مثلاً پرلز همین سواد خواندن و نوشتن را اندازه‌گیری می‌کند.  دلیل اینکه ما روی این آزمون‌ها تأکید می‌کنیم، فقط این نیست که این آزمون‌ها بین‌المللی هستند، چون از نظر بین‌المللی هم فقط ۴۰ یا ۵۰ کشور در آن شرکت می‌کنند، منتها کشور‌هایی هستند که در آموزش و پرورش سرآمد و پیشرواند، ولی یک ملاک است. تا قبل از کرونا براساس این آزمونی که هر چند سال یکبار هم برگزار می‌شود ۳۵ درصد دانش‌آموزان دوره ابتدایی ما براساس نمراتی که کسب کرده‌بودند، حتی سواد خواندن و نوشتن را نداشتند و به این مهارت نرسیده‌بودند، حال براساس آخرین اطلاعاتی که دارم این آمار ۴۴ درصد است، یعنی به این تعداد از دانش‌آموزان پایه چهارم ابتدایی اگر یک متن بدهیم قدرت خواندن ندارند.  اطلاعات دیگری که می‌توان به عنوان یک شاخص دیگر مدنظر قرار داد، همین نمراتی است که سازمان سنجش اعلام می‌کند؛ سازمان سنجش هر سال بعد از کنکور آنالیز نمرات را در گروه‌های آموزشی مختلف مانند ریاضی، تجربی، انسانی و هنر منتشر می‌کند که اگر نمرات دروس تخصصی و پایه را لحاظ کنید، در قالب یک سی‌دی با تحلیل و آنالیز به تفکیک در اختیار آموزش و پرورش استان‌ها قرار می‌دهد؛ ما وقتی این آنالیز را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم حتی نمره ادبیات فارسی دانش‌آموزان در کنکور سراسری هم زیر صفر است و نمره منفی گرفته‌اند، در دروسی مانند ریاضی، شیمی و فیزیک که البته فاجعه است؛ هر چند افرادی هم داریم که جزو نفرات برتر قرار می‌گیرند. به یاد دارم یک زمانی گفته می‌شد میانگین ریاضی ما منفی ۵ است.

//انتهای پیام

 

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.