واکنش‌های جهانی به درگذشت پله، اسطوره برزیلی فوتبال

درگذشت پله اسطوره برزیلی فوتبال در ۸۲ سالگی موجی از تاثر و پیام‌های تسلیت را در میان هوادارانش، خصوصا بازیکنان فوتبال و حتی سیاستمداران سراسر دنیا برانگیخته است

به گزارش شهروند آنلاین؛ بیمارستان آلبرت انیشتین سائوپائولو که اسطوره فوتبال جهان در آن بستری شده بود، پنجشنبه دلیل مرگ وی را «نارسایی‌های متعدد ارگانهای بدن ناشی از پیشرفت سرطان روده بزرگ» اعلام کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، کریستیانو رونالدو ستاره پرتغالی فوتبال در صفحه اینستاگرام خود نوشت: یک وداع ساده با پادشاه ابدی پله برای ابراز مصیبتی که در این لحظه تمام دنیای فوتبال را فراگرفته است، هرگز کافی نخواهد بود.

او مرجع و الهام‌بخش میلیون‌ها نفر بوده، هست و خواهد بود.

وی افزود: محبتی که به من داشت، احساسی متقابل بود، حتی از راه دور. او هرگز فراموش نخواهد شد و یادش نزد هر یک از دوستداران فوتبال برای همیشه باقی خواهد بود. روحت شاد، پادشاه پله.

روبرتو ریولینو قهرمان جام جهانی ۱۹۷۰ و هم‌تیمی پله در تیم ملی فوتبال برزیل نیز گفت: پادشاه ابدی من، روحت شاد.

نیمار بازیکن برزیل با اشاره به پیراهن شماره ۱۰ پله نوشت: پیش از پله ۱۰ فقط یک عدد بود. اما این جمله کامل نیست. من می‌گویم که پیش از پله فوتبال فقط یک ورزش بود. پله همه چیز را عوض کرد. او فوتبال را به یک هنر و سرگرمی تبدیل کرد.

نیمار ادامه داد: او به فقرا و سیاهان صدایی بخشید و بالاتر از همه، باعث دیده شدن برزیل شد. فوتبال و برزیل به برکت پادشاه جایگاه خود را ارتقا دادند. او رفت اما جادویش ادامه دارد. پله جاودانه است.

لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهوری منتخب برزیل هم گفت: من افتخاری داشتم که جوان‌های برزیل نداشتند: من بازی پله را بطور زنده در استادیوم‌های پاکامبو و مورومبی دیدم. بازی، نه. نمایش پله را دیدم. زیرا او هر وقت پا به توپ می‌شد همیشه کار خاصی می‌کرد که اغلب به گل منجر می‌شد.

باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا اظهار کرد: پله یکی از بزرگ‌ترین بازیکنانی است که این ورزش زیبا را انجام می‌داد. او یکی از شناخته‌شده‌ترین ورزشکاران دنیاست که قدرت ورزش در گرد هم آوردن مردم را می‌فهمید. ما با خانواده‌اش و همه دوستدارانش ابراز همدردی کنیم.

کیلیان ام‌باپه بازیکن فرانسوی گفت: پادشاه فوتبال ما را ترک کرد اما میراثش هرگز فراموش نمی‌شود.

دیدیه دشان بازیکن سابق و سرمربی فعلی تیم ملی فرانسه گفت: فوتبال با مرگ پله یکی از بزرگ‌ترین افسانه‌هایش را از دست داد. پادشاه مثل همه اسطوره‌ها جاودانه به نظر می‌رسید. کیست که در بچگی آرزو نکرده باشد که مثل پله باشد.

سزار لوئیس منوتی مربی آرژانتین و هم‌تیمی پله در باشگاه سانتوس برزیل گفت: پیدا کردن یک پله دیگر بسیار سخت است. پله هر آن چیزی را که یک بازیکن باید داشته باشد، داشت. هوشمندی، پرش بی‌نظیر، ضربه زدن با هر دو پا.، فیزیک بسیار قوی و شجاعت. هیچ کسی مثل پله نیست.

ریچارلیسون بازیکن برزیلی درباره درگذشت پله گفت: فوتبال امروز با زیباترین فصل خود وداع می‌کند. مردی که دنیا را افسون می‌کرد و تاریخ فوتبال را برای همیشه عوض کرد. تو همیشه بزرگ خواهی بود زیرا ۶۰ سال پیش با همه دشواری‌هایی که داشتی کاری کردی که امروز تعداد بسیار اندکی می‌توانند انجام بدهند. مردی هزارمین گل خود را به کودکان تقدیم کرد و کاری کرد که کشور ما بداند کارهای بیشتری می‌تواند انجام بدهد.

جورجیا ملونی نخست وزیر ایتالیا در پیامی اعلام کرد: سپاس بخاطر کلاس و فراستش. او نشان خود را در میان نسل‌هایی که افتخار دیدن بازی‌هایش را نداشتند، به جا گذاشت. امروز تمام دنیا سوگوار درگذشت اسطوره‌ای به نام پله است.

جیانی اینفانتینو رئیس فیفا هم گفت: پله حضور جذابی داشت. وقتی با او بودی تمام دنیا متوقف می‌شد. زندگی او فراتر از فوتبال است. او ذهنیت‌ها را در برزیل، آمریکای لاتین و سراسر دنیا در جهت بهتر شدن تغییر داد. غیرممکن است بتوان میراث او را در واژه‌ها خلاصه کرد. امروز همه ما سوگوار فقدان فیزیکی پله عزیزمان هستیم اما او مدت‌ها پیش به جاودانگی رسید و تا ابد با ما خواهد ماند.

فرناندو هنریکه کاردوسو رئیس جمهوری سابق برزیل که پله در کابینه وی وزیر ورزش بود، گفت: پله نماد بی‌چون و چرای ملت و مایه افتخار همه ماست. او سوای اینکه بعنوان یک اسطوره دستاوردهایی در دنیای ورزش داشت، یک شخصیت مردمی نمونه و وفادار به ارزش‌ها و اصولش و کشور ما بود. همه ما دلتنگش می‌شویم.

گری لینکر بازیکن سابق انگلیسی و مفسر فوتبال اظهار داشت: پله درگذشت. آسمانی‌ترین بازیکن فوتبال و یکی از شادترین مردان. او بگونه‌ای فوتبال بازی می‌کرد که فقط تعداد معدودی توانستند به آن سطح نزدیک شوند. سه بار خواستنی‌ترین جام طلایی با آن لباس زیبای زرد بالای سر برد. او از میان ما رفته است اما در فوتبال نامیراست.

سر بابی چارلتون بازیکن سابق انگلیسی نیز گفت: پله به راحتی یک بازیکن اعجوبه در فوتبال و یک انسان شگفت‌انگیز بود. افتخار داشتم که با وی در زمین بازی باشم. صمیمانه‌ترین تسلیت‌هایم را به خانواده‌اش، دوستانش و مردم برزیل تقدیم می‌کنم./ ایرنا

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.