دولت برای تملک بافت‌های تاریخی چقدر هزینه می‌کند؟

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: هشت هزار میلیارد تومان برای تملک بافت‌های تاریخی کشور در بودجه سال آینده اختصاص داده شد که این مقدار با توجه به منابع درآمدی دولت هزینه بالایی است.

به گزارش شهروند آنلاین، سید عزت اله ضرغامی روز جمعه در سفر یک روزه به شهرستان بروجرد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در صنعت ورشوسازی با توجه به اینکه بروجرد به عنوان شهر ملی ورشو معرفی شده تصمیمات خوبی گرفته‌ایم تا زمینه فروش این هنر صنعت در سطح ملی و جهانی فراهم شود.

او افزود: ورشوسازی بر خلاف سایر صنایع دستی که بیشتر جنبه ویترینی و تزیینی دارند، جنبه کاربردی و مصرفی در زندگی دارد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی بیان کرد: مواد اولیه و بازار عرضه این هنر صنعت مهم است در جاهای دیگر هم این صنعت وجود دارد اما جایگاه بروجرد از نظر تعداد استادکاران و هنرمندان این عرصه بالاتر است.

ضرغامی اضافه کرد: برای تثبیت و پایداری این هنر صنعت و بازار فروش تصمیماتی گرفته شده است با توجه به مصوبه‌ای که دولت داشتیم تسهیلاتی برای صادرکنندگان صنایع دستی در نظر گرفته شده است.

او تاکید کرد: کسانی که صاحب علم و دانش و قدرت روایت‌گری هستند و از جمله دستگاه‌های فرهنگی و رسانه‌ها در انتقال این میراث فرهنگی ارزشمند به نسل های آینده باید تلاش بیشتری کنند.

وزیر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: بروجرد از باغات خوبی برخوردار است که بعد از بازدید و تطبیق ویژگی‌های آنها با استانداردهای لازم برای ثبت ملی این باغات اقدام می‌شود و در مجموعه باغ‌های ملی کشور در مرحله بعدی ثبت جهانی آنها دنبال خواهد شد.

ضرغامی با تاکید بر اینکه بافت تاریخی باید حفظ شود، گفت: بروجرد از ظرفیت‌های خوبی در حوزه میراث فرهنگی به خصوص صنایع دستی و گردشگری برخوردار است که باید تلاش شود جایگاه این شهرستان از نظر تاریخ و تمدن و هویت تاریخی معرفی شود.

او با بیان اینکه با منابع درآمدی دولت تملک بافت‌های تاریخی ممکن نیست اما با همکاری مجلس برنامه‌ریزی‌هایی شده است، گفت: حدود یک هزار میلیارد برای تملک جاهای خیلی ضروری در سال آینده در نظر گرفته شده است.

ضرغامی گفت: امسال ارائه بودجه دولت به مجلس متفاوت با سال‌های قبل بود همیشه بودجه با همراه تبصره‌ها و ردیف‌های بودجه به مجلس تقدیم می شد امسال تبصره‌هایی که احکام دایمی در آنها وجود دارد مستقل به صورت یک لایحه به مجلس داده شد تا به صورت قانون دایمی باشد.

او تاکید کرد: وزارت میراث حدود ۱۲ پیشنهاد مهم داشتیم که چهار تا مورد به تصویب دولت رسید مانند صندوق احیا و مرمت که لازم است تغییر ماهیت داشته باشد و به صورت غیر دولتی فعالیت کند.

وزیر میراث فرهنگی یادآور شد: مشارکت مردم در این زمینه و مدیریت برخی محیط‌های فرهنگی در ارتقای نشاط و شادی جامعه موثر است ما هم باید صبر و تحمل خود را بالا ببریم.

ضرغامی ادامه داد: بافت تاریخی بروجرد متفاوت با بافت‌های تاریخی سایر مناطق کشور است و تراکم ۲۷۰ هکتاری دارد که باید حفظ و مرمت شود.

او یادآور شد: کاخ موزه سعد آباد ۱۰۰ هکتار است که می‌توان گفت بافت تاریخی بروجرد سه برابر کاخ موزه سعد آباد است.

او گفت: رفع مشکلات فرهنگی از توجه و نگاه ویژه به فرهنگ و میراث فرهنگی که از گذشته به ما رسیده شروع می‌شود.

ضرغامی ادامه داد: تاریخ ما ایرانی و اسلامی است و معماری میراث فرهنگی ما معماری اسلامی که به روح و روان مردم آرامش می‌دهند.

وزیر میراث فرهنگی افزود: ثبت ملی باغات بروجرد در این سفر پیگیری می‌شود و برای تقویت کارگاه های آموزشی ورشوسازی نیز و تامین آلیاژ اولیه آن نیز تصمیماتی گرفته شده تا بتوانیم این هنر صنعت ورشو را در بروجرد تقویت کنیم.

بازدید از بناهای تاریخی و مذهبی شهرستان بروجرد، بازدید از قلعه تاریخی فلک الافلاک خرم آباد و چند اثر تاریخی از برنامه‌های سفر یک روزه سید عزت اله ضرغامی وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به استان لرستان است.

معاون عمرانی استاندار لرستان، فرماندار بروجرد، فاطمه مقصودی نماینده مردم شهرستان در مجلس شورای اسلامی، مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و جمعی از مسئولان شهرستانی وزیر میراث فرهنگی را در این بازدیدها همراهی می‌کنند./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.