ماموریت؛ مقابله با دلار تلگرامی

«شهروند» در گفت‌وگو با کارشناسان بررسی کرد؛سیاست های رئیس جدید بانک مرکزی آرامش را به بازار ارز بر می گرداند؟

سرانجام سکاندار بانک مرکزی تغییر کرد؛ تغییری که زمزمه‌های آن از ابتدای هفته گذشته به گوش می‌رسید. بر این اساس، محمدرضا فرزین به‌عنوان رئیس جدید بانک مرکزی معرفی شد و جای علی صالح‌آبادی را در این سمت گرفت. این تغییر در حالی رخ داده که بازار ارز در هفته‌های اخیر با تحولاتی مواجه شده و نرخ دلار در بازارهای غیر رسمی رو به افزایش بوده است. به اذعان کارشناسان، این شوک ارزی به دلیل خرید هیجانی و تب کاذب در بازار بر اثر فعالیت‌ دلالان در بازارهای موازی و غیررسمی ایجاد شده است؛ موضوعی که محمدرضا فرزین در اولین گفت‌وگوی رسانه‌ای خود با خبرنگاران به آن اذعان کرد. سکاندار جدید بانک مرکزی در گفت‌وگوی خود وعده کرد که این نهاد اقتصادی در اولین اقدام با اجرای سیاست تثبیت نرخ ارز و کوچک‌سازی بازار آزاد، ثبات را در بازار ارز برقرار خواهد کرد. «شهروند» به همین منظور با بررسی آرا و نظرات کارشناسان تاثیر این سیاست را در نظام پولی و ارزی کشور بررسی کرده است.

به گزارش خبرنگار شهروند آنلاین؛ تثبیت بازار ارز و کوچک‌سازی بازارهای غیررسمی، وعده‌ای است که محمدرضا فرزین، رئیس جدید بانک مرکزی، در نخستین گفت‌وگوی خود بر آن تاکید کرده است؛ مساله‌ای که به اذعان بسیاری از کارشناسان، نسخه شفابخش درمان التهاب‌های ارزی است. از نگاه کارشناسان، یکی از دلایل جهش‌های ارزی در سال‌های اخیر هیجانات شکل‌گرفته در بازارهای غیررسمی است. بازارهایی که در هفته‌های گذشته نیز در بستر شبکه‌های اجتماعی همچون تلگرام با عناوین معاملاتی فردایی، شکل گرفته است. به نظر کارشناسان با توجه به رویکرد جدید بانک مرکزی در کوچک‌سازی بازار آزاد، می‌توان نسبت به برچیده‌شدن این بازارها امیدوار بود.

امیدوار به بازگشت آرامش

گفته‌های امیدبخش محمدرضا فرزین نه تنها کارشناسان اقتصادی را نسبت به آینده نظام پولی و ارزی کشور امیدوار کرده، بلکه سیگنا‌ل‌های مثبتی نیز به بازار فرستاده است، به‌طوری که قیمت دلار در روز تعطیل گذشته (جمعه) در بازارهای غیررسمی نزولی شد. رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌وگوی خود به چالش‌های نظام ارزی کشور اشاره کرده و به مردم وعده داده است که این مشکلات قابل حل است: «نیاز‌های اصلی را در بازار نیما تامین می‌کنیم. بازار آزاد را کوچک و نرخ ارز آزاد را به نیمایی نزدیک می‌کنیم. به مردم و فعالان اقتصادی می‌گویم به سیاست‌گذار اقتصادی اعتماد کنند. حتما تلاش خواهیم کرد تا پاسخ این اعتماد را بدهیم و ثبات را در بازار ارز برقرار کنیم.»

کنترل هیجانات در دستور کار

آنچه از روند معاملات غیررسمی در روز جمعه برمی‌آید، اعتماد مثبت مردم به گفته‌های رئیس جدید بانک مرکزی است. اجرای سیاست‌های جدید ارزی بانک مرکزی و تحولات مدیریتی در این نهاد از شب گذشته قیمت ارز را در بازارهای غیر رسمی کاهشی کرده است؛ موضوعی که حجت‌الله فرزانی، کارشناس اقتصادی، نیز بر آن تاکید می‌کند.

حجت‌الله فرزانی در این‌باره می‌گوید: «قطعا از نظر روانی خبر تغییر مدیریت، در بازار تاثیرگذار خواهد بود. چنانکه این تاثیرگذاری از همان لحظه که خبر مخابره شد، قابل مشاهد بود و نرخ دلار کاهشی شد.» این کارشناس اقتصادی که بر اهمیت ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا در بازار تاکید دارد، توصیه می‌کند که بانک مرکزی با مداخله مناسب و ارسال سیگنال‌های مثبت، بازار غیررسمی ارز را کنترل و از تصمیم‌گیری‌های خلق‌الساعه دوری کند.

تامین نیازهای ضروری با ارز نیمایی

تثبیت نظام ارزی کلیدواژه رئیس جدید بانک مرکزی است. آنچه از گفته‌های سکاندار تازه برمی‌آید تلاش برای تامین نیازهای ارزی از طریق سامانه نیما و بازار مبادله ارزی است؛ رویکردی که زمینه‌ساز کوچک‌سازی بازارهای غیررسمی و اصطلاحا آزاد خواهد شد. او در این‌باره گفته است: «حتما نرخ نیما را روی قیمت ۲۸ هزار و 500 تومان تثبیت و واردات تمام کالاهای اساسی، مواد اولیه و ماشین‌آلات را با این نرخ تامین خواهیم کرد. سایر مصارف ارزی که حدود ۴۰ مورد است در بازار مبادله ارزی تامین خواهد شد. تلاش می‌کنیم این نرخ به بازار آزاد علامت بدهد. تمام نیازهای ارزی را در نیما و بازار مبادله ارزی تامین، بازار ارز آزاد را به‌طور مستمر کوچک و نرخ آن را به نرخ بازار مبادله ارزی نزدیک خواهیم کرد.»

ارز نیمایی متفاوت از ارز 4200

گفته‌های سکاندار جدید بانک مرکزی دو محور کلیدی دارد: تامین نیازهای اولویت‌دار (مواد غذایی و مواد اولیه صنایع) از ارز نیمایی در راستای کنترل تورم و هدایت سایر نیازهای ارزی به سوی نرخ مبادله‌ای. نکته حائز اهمیت در این سیاست یکی تامین منابع ارز نیمایی از صادرات غیرنفتی و دیگری اختصاص ارز نیمایی به کالاهای اساسی، مواد اولیه و ماشین‌آلات است. نکاتی که این رویکرد را متفاوت از سیاست دولت گذشته در اختصاص ارز 4200 تومانی کرده است. در سیاست پیشین، برخی از منابع ارزی کشور هزینه مصارف غیرضروری می‌شد.

کنترل بازار آزاد؛ یک ضرورت

در هفته‌های گذشته، کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی نیز به موضوعاتی همچون تامین نیازهای اولویت‌دار، کنترل بازار آزاد و جلوگیری از هدررفت ارز، که مورد تاکید رئیس جدید بانک مرکزی است، اشاره کرده‌اند. وحید شقاقی شهری، عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی، نیز در گفت‌وگو با «شهروند» بر این موضوعات تاکید می‌کند. این مدرس دانشگاه اقداماتی همچون کنترل بازار آزاد ارز در شرایط موجود و جلوگیری از واردات کالاهای لوکس و خروج ارز از کشور را سیاست‌هایی مثبت ارزیابی می‌کند و معتقد است که این سیاست‌ها می‌توانند نگرانی‌های ارزی را رفع کنند؛  سیاست‌هایی که بر اساس گفته‌های محمدرضا فرزین، در اولویت اجرایی این نهاد قرار گرفته‌اند.

افزایش درآمدهای ارزی؛ راهگشا

نکته دیگری که کارشناسان اقتصادی بر آن تاکید دارند، افزایش درآمدهای ارزی در دولت سیزدهم است؛ افزایشی که به بانک مرکزی کمک می‌کند تا با اتخاذ سیاست‌هایی این روند صعودی ارز را مهار کند. وحید شقاقی در این‌باره می‌گوید: «تراز تجاری کشور امسال رو به بهبود و صادرات نفتی و غیرنفتی به دلیل افزایش بهای نفت مثبت بوده و این شاخص مثبتی برای کشور است.» او معتقد است که  رئیس جدید بانک مرکزی  باید کریدوری برای بازار ارز مبتنی بر شاخص‌های ذکرشده و دیگر شاخص‌های توانمندی اقتصاد کشور مشخص و در این محدوده در کرانه بالا و پایین مداخله کند؛ به این صورت که در محدوده پایین خریداری و در کرانه بالا عرضه کند.

تحولات مثبت است

تحولات مدیریتی در بانک مرکزی فعالان اقتصادی را نیز نسبت به آینده امیدوار کرده است. نادر بذر افشان، رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران در این‌باره ابراز امیدواری کرده است که با تغییر و تحولات در ریاست بانک مرکزی نرخ ارز به ثبات برسد و در راستای آن، ثبات و آرامش به بازار طلا و سکه نیز بازگردد. این فعال اقتصادی نگاه محمدرضا فرزین را مبنی بر کوچک‌سازی بازارهای غیررسمی، مثبت می‌داند و بر ضرورت حرکت در این مسیر تاکید دارد. او معتقد است که یکی از دلایل افزایش قیمت و آشفتگی در بازار ارز و طلا التهابات و هیجانات روانی است. حباب چهار میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی سکه، گواهی است که بذر افشان در تایید گفته‌های خود به آن اشاره می‌کند: «در بازار سکه در روزهای گذشته بخش عمده رشد قیمت‌ها به دلیل رشد حباب بود که می‌توان گفت توجیه منطقی ندارد.»

احتیاط کنید!

بنا به گفته کارشناسان و فعالان حوزه ارز و طلا، بخش عمده‌ای از نوسانات بازار ارز در روزهای گذشته به علت سودجویی دلالان و سوداگران بوده است؛ موضوعی که رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران نیز به آن اشاره دارد. این فعال صنفی با اشاره به سیاست‌های اعلام‌شده از سوی رئیس جدید بانک مرکزی به سرمایه‌گذاران و خریداران طلا و ارز توصیه می‌کند که از رفتار هیجانی به منظور خرید ارز و سکه پرهیز کنند، چرا که با اجرای این سیاست‌ها روند قیمتی می‌تواند سیر نزولی یابد. موضوعی که حجت‌الاسلام سیدکاظم موسوی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، نیز بر آن صحه گذاشته است.

فرزین؛ مدیری باتجربه

کارنامه عملکردی موفق محمدرضا فرزین و سوابق متعدد پولی و بانکی او باعث شده است که علاوه بر نگاه مثبت فعالان و کارشناسان اقتصادی، نظر نمایندگان کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز به این انتصاب امیدوارانه باشد. اشراف و تسلط او بر مباحث پولی و بانکی با توجه به سوابق متعدد و تجربه مدیریتی در عرصه‌های بزرگ اقتصادی همچون هدفمندی یارانه‌ها در دولت دهم از موضوعاتی است که موافقان انتصاب او در روزهای گذشته بر آن تاکید داشته‌اند؛ موضوعی که حجت‌الاسلام سیدکاظم موسوی نیز به آن اشاره می‌کند: «رئیس کل جدید بانک مرکزی علاوه بر سابقه مدیریت در بانک‌های دولتی و خصوصی، تجربه حضور در بخش‌های مختلف اقتصادی را دارد که این تجارب می‌تواند به مدیریت بهتر بازار ارز کمک کند.» نماینده مردم در مجلس همچنین اظهار امیدواری کرده است که رئیس جدید بانک مرکزی با بهره‌گیری از تجارب مدیریتی خود مشکلات حوزه ارز را مدیریت کند به حداقل برساند.

// انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.