خداحافظي با پادشاه/ نی نی/ معلمان ستاره‌دار/ کریسمس مبارک اسکروچ!

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي موضوع رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش ،سفر وزير خارجه ايران به عمان و ديدار با پادشاه اين کشور ، خداحافظي با پله، احیای توافق هسته‌ای ، اسنادی که ادعای خلاف واقع رئیس‌جمهور سابق را آشکار می‌کند، عجیب ‌و‌غریب ترین هنرهای جهان، انتخاب بنیامین نتانیاهو برای ششمین بار به‌عنوان نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ نشانه‌های تغییر مسیر در بازار ارز با حضور محمدرضا فرزین به عنوان رئیس‌کل جدید در ساختمان میرداماد در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي موضوع رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش ،سفر وزير خارجه ايران به عمان و ديدار با پادشاه اين کشور ، خداحافظي با پله، احیای توافق هسته‌ای ، اسنادی که ادعای خلاف واقع رئیس‌جمهور سابق را آشکار می‌کند، عجیب ‌و‌غریب ترین هنرهای جهان، انتخاب بنیامین نتانیاهو برای ششمین بار به‌عنوان نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

ماموریت غیرممکن؛ سلطان عمان وارد می‌شود

روزنامه آرمان امروز: سفر وزير خارجه ايران به عمان و ديدار با پادشاه اين کشور مهم ترين اتفاق برجامي روزهاي اخير به حساب مي‌آيد. سفري که به نظر مي رسد در آن به موضوعات متعددي پرداخته شده است.يکي از اين موضوعات را مي توان در نوشته امير عبداللهيان مشاهده کرد. وزير امور خارجه ايران گفت عمان، يکي از مراکز نقل و انتقال دارايي ارزي ايران از ساير بانک‌ها است.حسين امير عبداللهيان در صفحه توييتر خود در مورد ديدارش با سلطان عمان نوشت: در ديدارم با سلطان عمان، روابط في ما بين ممتاز ارزيابي شد. در مورد مناسبات و وضعيت عربستان، بحرين، يمن، مصر و اوکراين گفت و گو شد. ابعاد مذاکرات وين مورد توجه ويژه سلطان بود. عمان علاوه بر تلاش براي وصول توافق وين، يکي از مراکز نقل و انتقال دارايي ارزي ايران از ساير بانک ها است.آن چه که از اين صحبت ها به وضوح مشخص است، اهميت بحث برجام براي طرفين است. اين موضوع زماني اهميت دوچندان پيدا مي کند که عمان از سوي عالي ترين مقامات ايران به عنوان معدود کشورهاي معتمد در منطقه و عامل اصلي شکل گيري برجام 2015 معرفي مي شود.

 

در تله توسعه گرفتار شده‌ایم

روزنامه آرمان ملی: اعتراضات اخیر که به سمت آرامش رفته است در پروسه توسعه کشور چه پیامدهایی خواهد داشت؟ آیا اعتراضات اخیر پروسه توسعه را در ایران سرعت می‌بخشد یا سرعت آن را کاهش می‌دهد؟ «آرمان ملی» برای پاسخ به این سوالات با کمال اطهاری، پژوهشگر توسعه و اقتصاد سیاسی گفت‌وگو کرده است او معتقد است؛ « احمدی‌نژاد در زمینه سیاست خارجی به جای اینکه از رویکرد تعاملی استفاده کند یک رویکرد تهاجمی را در پیش گرفت. اگر این رویکرد را با چین مقایسه کنیم که عنوان می‌کند در سیاست خارجی رویکرد تهاجمی ندارد، بلکه به دنبال رویکرد تعاملی است. هدف چین نیز این است که قدرت اقتصادی خود را افزایش بدهد. در شرایط کنونی نیز با اینکه قدرت دوم اقتصادی جهان محسوب می‌شود اما استراتژی تهاجمی در پیش نگرفته است. این مقایسه به خوبی نشان می‌دهد که اتخاذ یک استراتژی تهاجمی در زمینه‌های سیاسی تا چه اندازه می‌تواند منافع توسعه را به مخاطره بیندازد و علیه استراتژی توسعه بخش بوده است. آثار این سیاست تهاجمی در عرصه سیاست خارجی تحریم‌های بین‌المللی بود. در چنین شرایطی آمریکا و کشورهای جهان با هم همراه شدند که نفت ایران را نخرند. این استراتژی تهاجمی به مویی بند بود و این مو نیز نخریدن نفت ایران بود. در این دوران مدل استراتژی توسعه‌بخش در ایران کنار گذاشته شد.» در ادامه ماحصل این گفت‌وگو را می‌خوانید.   اگر اعتراضات اخیر را در پروسه توسعه مورد بررسی قرار بدهیم به چه نتیجه‌ای خواهیم رسید؟آیا اعتراضات اخیر روند توسعه را در کشور بیشتر خواهد کرد یا کاهش می‌دهد؟

 

خداحافظي با پادشاه

روزنامه اعتماد:پله كه با نام ادسون آرانتس دوناسيمنتو به دنيا آمد يك چهره برجسته ورزشي در قرن بيستم بود كه به عنوان گنج ملي در زادگاهش برزيل مورد احترام قرار مي‌گرفت. پله يكي از بزرگ‌ترين بازيكنان تاريخ فوتبال و به عنوان يكي از چهره‌هاي متحول‌كننده ورزش و صنعت سرگرمي در قرن بيستم به شهرت جهاني دست پيدا كرد. سطحي از شهرت كه تعداد كمي در تاريخ به آن رسيده‌اند. اين چهره تاثيرگذار و ارزشمند پنجشنبه در سائوپائولو در سن ۸۲ سالگي درگذشت. جو فراگا مدير برنامه  و مامورپله مرگ او را تاييد كرد. بيمارستان آلبرت انيشتين سائوپائولو گفت كه علت مرگ او نارسايي اندام‌هاي متعدد در نتيجه پيشرفت سرطان روده بزرگ بوده است. پله به عنوان يك قهرمان ملي در زادگاهش برزيل در سراسر جهان محبوب بود؛ بين افراد بسيار فقير، همان‌هايي كه پله در ميان آنها بزرگ شده بود و همچنين افراد بسيار ثروتمند كه پله بعدها با آنها دمخور شد و تقريبا همه كساني كه بازي او را ديدند.اندي وارهول هنرمند پايه‌گذار پاپ‌آرت گفته بود: «پله يكي از معدود كساني است كه نظريه مرا به چالش كشيد. او به جاي ۱۵ دقيقه شهرت، ۱۵ قرن مشهور خواهد بود.»پله كه به دليل استعداد بي‌نظير و اصالتش در زمين تجليل مي‌شود در دنياي بيرون به خاطر شخصيت درخشان و اعتقادش به قدرت فوتبال براي ايجاد ارتباط ميان مردم از طريق محو خطوط جداكننده نظير نژاد، مليت و طبقه مورد احترام قرار داشت.او سه قهرماني جام جهاني با برزيل و ده عنوان قهرماني ليگ با سانتوس تيم باشگاهي خود و همچنين قهرماني ليگ فوتبال امريكاي شمالي در سال ۱۹۷۷ با نيويورك كسموس به دست آورد.

 

حرکت به سمت ثبات نرخ ارز

روزنامه ایران:از روز پنجشنبه و همزمان با حضور محمدرضا فرزین به عنوان رئیس‌کل جدید در ساختمان میرداماد، نخستین نشانه‌های تغییر مسیر در بازار ارز نیز نمایان شد، به طوری که کارشناسان افت قیمت ارز در بازار غیررسمی را واکنش مثبت بازار به رئیس‌کل جدید ارزیابی می‌کنند. درحالی که طی هفته‌های اخیر، بازار آزاد ارز بی‌توجه به آنچه در بازار رسمی می‌گذرد، به صورت لحظه‌ای قیمت ارز در کانال‌های تلگرامی را بالا می‌برد، اما تغییر مدیریت در بانک مرکزی و اعلام سیاست‌های جدید ارزی که مهم‌ترین آن تثبیت نرخ ارز نیمایی روی 28 هزار و 500 تومان است، دلالان را به عقب راند. درمجموع هشتم دی‌ماه، روز پرخبری برای بازار ارز بود، درکنار تغییر رئیس کل بانک مرکزی و رأی اعتماد هیأت دولت به فرزین، بازار متشکل ارزی نیز در اطلاعیه‌ای مهم اعلام کرد که از روز پنجشنبه انجام معاملات توافقی بدون دامنه نوسان صورت گرفت. رئیس‌کل جدید بانک مرکزی در نخستین اظهارات خود گفت: حتماً نرخ نیما را روی قیمت 28 هزار و 500 تومان تثبیت خواهیم کرد و واردات تمام کالاهای اساسی و مواد اولیه و ماشین‌آلات را با این نرخ تأمین خواهیم کرد. محمدرضا فرزین در گفت‌وگوی تلویزیونی ضمن تشکر از هیأت دولت و رئیس‌جمهور برای اعتماد به وی برای تصدی ریاست بانک مرکزی، گفت: مهم‌ترین وظیفه بانک مرکزی، کنترل نرخ تورم و نرخ ارز است.

 

احیای برجام در ابهام

روزنامه تجارت:در شرایطی که موضوع احیای توافق هسته‌ای در چند وقت اخیر با تعلیق و توقف مواجه شده، به نظر می‌رسد کشورهای اروپایی حتی قبل از آمریکا سازهای خود را برای آغاز عصر پسابرجام کوک کرده‌اند. در مهم‌ترین نمود این موضوع، اخیرا کریستوفر برگر – سخنگوی وزارت خارجه آلمان، روز چهارشنبه به خبرنگاران در برلین گفت: از دید ما، در حال حاضر هیچ الزام یا دلیلی برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران وجود ندارد.وی ادامه داد: آلمان بارها شفاف ساخته که مذاکرات در حال حاضر انجام نمی‌شود. این مقام آلمانی مدعی شد که در حال حاضر تمرکز اصلی آلمان به جای احیای برجام بر روی حمایت از ناآرامی‌های ایران است.مواضع اخیر وزارت خارجه آلمان که نمود ناامیدی اروپا از آینده مذاکرات برجامی بوده، با انتقاد شدیداللحن روس‌ها مواجه شده است. در همین راستا، شاهد هستیم که وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌‎وگویی بر ضرورت احیای توافق هسته‌ای تاکید کرده و نسبت به اتخاذ رویکردهای قهری برای حل‌وفصل مسئله هسته‌ای ایران هشدار داد.به گزارش وبگاه خبری اردوپوینت، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌‎وگو با خبرگزارس اسپوتنیک گفت: برجام [توافق هسته‌ای] هیچ جایگزین معقولی ندارد. لاوروف ادامه داد: ما بررسی پلان B [نقشه دوم] یا هر گزینه غیرقابل قبول دیگری را غیرمسئولانه می‌دانیم. رو کردن به این [گزینه‌ها] موجب گسترش تنش‌ها، رقابت تسلیحاتی و درگیری همگانی با پیامدهایی بازگشت‌ناپذیر می‌شود.

 

پیام آمادگی

روزنامه جوان:  پنج‌شنبه شب و طبق آنچه پیش‌تر هم اعلام شده بود، رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش آغاز شد. این خبر را امیر سرتیپ علیرضا شیخ، سخنگوی این رزمایش اعلام کرد. او رمز این رزمایش را «یا زهرا (سلام‌الله علیها)» و جغرافیای آن را «مناطق جنوب شرق، سواحل مکران، حد فاصل شرق تنگه هرمز تا نزدیکی بندر گواتر و دریای عمان تا مدار ۱۰ درجه در شمال اقیانوس هند» بیان کرد.  امیر سرتیپ شیخ گفت: یگان‌های پیاده، زرهی، مکانیزه، سامانه‌های پدافندی، دریایی و شناور‌های زیرسطحی و سطحی که از روز‌های قبل در منطقه عمومی رزمایش حضور یافته‌اند، مرحله اصلی و عملیاتی خود را آغاز کردند. این اقدامات در راستای تمرینات سالانه و تقویمی و برای تقویت آموزش‌ها و آمادگی رزمی و همچنین اجرای برخی طرح‌های عملیاتی و اطلاعاتی در ارتقای امنیت منطقه انجام می‌شود.     تمرین دفاع مستحکم یگان‌های نیروی دریایی ارتش از سواحل امیر سرتیپ علیرضا شیخ، سخنگوی رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش روز جمعه هم توضیحاتی در مورد تمرینات انجام شده در رزمایش بیان کرد. مطابق این توضیحات، یگان‌های نیروی دریایی ارتش در ادامه مرحله اصلی رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ تمرین دفاع مستحکم از سواحل را در شب اول فاز تاکتیکی رزمایش اجرا کردند. تکاوران دریایی ارتش برای اجرای این عملیات از تسلیحات و تجهیزات بهینه‌سازی‌شده بهره بردند و در این راستا، تاکتیک‌های نوین و سناریو‌های پدافندی را در تاریکی شب اجرا کردند.  تکاوران نیروی دریایی ارتش در این عملیات که تا طلوع آفتاب ادامه داشت، با استفاده از موشک دهلاویه، موشک تاو و دوش‌پرتاب میثاق در برابر تک هجومی دشمن دفاع ساحلی را اجرا کردند.  این نیرو‌ها با وجود استفاده دشمن از تاریکی هوا توانستند با پشتیبانی یگان‌های پدافند ساحلی نسبت به اجرای آتش سبک و سنگین توپخانه‌ای روی اهداف ازپیش‌تعیین‌شده اقدام کنند و در مدت‌زمان کوتاهی مانع از پیشروی یگان‌ها در نقش مهاجم شوند.     اجرای عملیات تاخت آب- خاکی  در رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش  در فاز عملیاتی رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش که از پنج‌شنبه‌شب گذشته آغاز شده، تیپ‌های تفنگدار و تکاور نیروی دریایی ارتش با همراهی یگان‌هایی از نیروی زمینی ارتش علیه نیرو‌های حمله‌ور در قالب یگان‌های دشمن، حملات غافلگیرانه انجام داده و اهداف از‌پیش‌تعیین‌شده در سواحل مکران را به تصرف درآوردند.

 

عجیب ‌و‌غریب ترین هنرهای جهان

روزنامه خراسان: ویدئویی را باز می‌کنید و یک فرد را می‌بینید که با ضربه‌های متعدد چکش به شیشه یک پرتره هنری خلق می‌کند. انگشت‌به‌دهان می‌مانید و می‌گویید: «چقدر خفن!» این یک تعریف و روایت کوتاه از هنرهایی است که می‌توانیم آن‌ها را نوترکیب هم بدانیم. هنرهای نو و خلاقانه‌ای که هر روز در جهان رو می‌شود، نشان می‌دهد دنیای هنر را نمی‌توان به یک بوم نقاشی، صحنه بازیگری، قاب عکاسی، مجسمه‌سازی، موسیقی و… محدود کرد. در واقع دنیای هنر هربار خودش را با هنرمندان خوش‌ذوقی که ذهن‌شان پر از ایده‌های جدید است و به دنبال خلق هنرهای نو هستند به روز می‌کند و با این اتفاق، زمینه را برای نمایش هنرهای دیگر و حتی شاخه و جنبش‌های هنری آماده می‌کند. بعضی از آثار این هنرمندان با ترکیب چند رشته هنری و بعضی با الهام‌گرفتن از یک شاخه هنری و ایده هنرمند ساخته می‌شوند. در بعضی موارد هم ابزار کار تغییر نمی‌کند و هنر قدیمی، رخت نو می‌پوشد و با ایده جدید اجرا می‌شود. در این پرونده درباره 7 هنر شگفت‌انگیز، عجیب‌و‌غریب، خاص و هنرمندان فعال در این رشته‌ها بیشتر می‌خوانیم.سایمون برگر هنرمند معاصر سوئیسی ثابت کرده است که هم‌نشینی چکش و شیشه همیشه به خرابکاری منجر نمی‌شود. او شیشه و چکش را جایگزین بوم، قلم‌مو و رنگ کرده است و با ضربات چکش روی شیشه، پرتره و آثار منحصربه‌فردی می‌سازد که یک تکنیک هنری کاملا جدید است. این هنرمند برای شروع کارش بعد از عکس‌برداری از مدل‌های مدنظر خود یک طرح اولیه را روی شیشه پیاده می‌کند و بعد از آن باید با ظرافت با چکش روی شیشه بکوبد تا به وسیله ترک‌های ایجادشده روی سطح، یک چهره بسازد.

 

اسنادی که ادعای خلاف واقع رئیس‌جمهور سابق را آشکار می‌کند

روزنامه کيهان:حسن روحانی رئیس دولت یازدهم و دوازدهم اخیرا به بهانه دیدار با جمعی از استانداران دولت‌های یازدهم و دوازدهم تلاش کرده تا با حمله به دولت سیزدهم بار دیگر سیاست‌های ناکارآمد و شکست‌خورده دولت خود را که منجر به ایجاد انبوهی از مشکلات و معضلات اقتصادی برای کشور و ناامیدی و یأس در بدنه مردم شد به‌عنوان راه نجات کشور معرفی کند.رئیس دولت تدبیر و امید که دولتش از ارائه دو کیلو مرغ به دست مردم عاجز بود و برای ساماندهی به بازار مرغ قرارگاه تشکیل داده بود، با ذوق‌زدگی از نابسامانی بازار ارز در پی اغتشاشات و آشوب‌های خیابانی چند ماه اخیر مدعی شده است: «برخلاف آنچه تحویل گرفته بودیم، خزانه را پر تحویل دادیم. موجودی ارزی را چند صد میلیون دلار تحویل گرفتیم ولی با چند میلیارد دلار تحویل دادیم.»چنین ادعایی از سوی روحانی در حالی مطرح شده که نگاهی به دخل و خرج دولت در سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد دولت سیزدهم در حالی کار خود را آغاز کرد که خزانه را با کسری بیش از ۴۸۰ هزار میلیارد تومانی تحویل گرفت.مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه، در ماه‌های ابتدایی آغاز به‌کار دولت سیزدهم وضعیت وخیم خزانه دولت تدبیر و امید در مرداد سال ۱۴۰۰ را این‌گونه فاش کرده و گفته بود: «تنها در ۵ ماه آخر دولت قبل ۵۴ هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی استقراض شد و این در حالی بود که حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان تخصیص بدون وجود منابع در خزانه گیر کرده بود؛ یعنی دولت سیزدهم خزانه خالی نه خزانه مقروض را تحویل گرفت».

 

امضای بصیرت

روزنامه وطن امروز:سیزدهمین سالگرد حماسه 9 دی در سراسر کشور با حضور پرشور مردم پاس داشته شد. فتنه88 و شورش اشرافیت علیه جمهوریت یکی از سخت‌ترین بزنگاه‌های تاریخی جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌آید؛ فتنه‌ای که ابتدا با دروغ تقلب مقدمات شورش خیابانی را فراهم کرد و به سرعت تبدیل به میدانی برای حمله به ارزش‌های انقلابی و اسلامی کشورمان شد. با این حال حرمت‌شکنی فتنه‌گران در روز عاشورای سال 88 باعث شد بار دیگر غیرت دینی ایرانیان صحنه عمومی کشور را به سمت حق و حقیقت نزدیک کند. شادی و هلهله فتنه‌گران همزمان با سوگ و عزاداری مردم ایران، صحنه‌ای نمادین و کامل از نسبت جامعه ایران با آشوبگرانی بود که خیال خام براندازی و ضربه زدن به قطار در حال حرکت انقلاب اسلامی را در سر می‌پروراندند. حضور میلیونی و خودجوش مردم در خیابان‌های سراسر کشور و بیعت با ولایت از 9 دی یک «یوم‌الله» ساخت؛ روزی که هم نشان از بصیرت مردم ولایتمدار ایران داشت و هم حامل پیامی ابدی برای بدخواهان انقلاب، اسلام و ایران بود. روز پنجشنبه در آستانه سیزدهمین سالگرد این «یوم‌الله» بار دیگر مردم ایران در پاسداشت این روز و بیعت با خط امام و رهبری در خیابان‌ها و میادین عمومی حضور به هم رساندند. در تهران مردم با حضور گسترده در میدان امام حسین(ع) ضمن بزرگداشت این روز بار دیگر این واقعیت را تکرار کردند که مردم ایران «ملت امام حسین(ع)» هستند و در مسیر دفاع از آرمان‌های انقلاب همواره در صحنه حاضرند. شرکت‌کنندگان در این مراسم با سر دادن شعارهایی همچون «شد ۹ دی باعث عزت ما / گشت فنا دشمن ملت ما»، «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر انگلیس» و «مرگ بر فتنه‌گر»، تلاش آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی برای ایجاد فتنه 88 و اغتشاشات اخیر را محکوم کردند. مردم در این مراسم تصاویری از رهبر حکیم انقلاب، شهید سلیمانی و دیگر شهدای انقلاب را با خود همراه داشتند.

 

نی نی

روزنامه فرهیختگان: برای نخستین بار حزب افراطی لیکود متعلق به بنیامین نتانیاهو، تبدیل به میانه‌روترین حزب در کابینه‌اش شده است. او روز پنجشنبه در پی ائتلاف با احزاب افراطی ملی‌گرا و مذهبی، توانست برای ششمین بار به‌عنوان نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی سوگند یاد کند. درحالی‌که تحلیلگران سیاسی می‌گویند بزرگ‌ترین چالش او تنظیم دولت افراطی با اهداف بلندپروازانه‌اش در سیاست خارجی است، نتانیاهو روز پنجشنبه در کنست رژیم‌صهیونیستی سه مأموریت اصلی دولتش را متوقف‌ کردن برنامه هسته‌ای ایران، تقویت ارتباط با کشورهای عربی و تقویت نظم و قانون عنوان کرد. بازگشت نتانیاهو به قدرت آن‌هم پس از 5 انتخابات در کمتر از 4 سال، نگرانی‌ها درباره شکست او و سیاست‌هایش را تشدید کرده است. رئیس‌جمهور، دادستان کل، رئیس پلیس و رئیس ستاد ارتش رژیم‌صهیونیستی، همگی نگرانی‌های خود را در مورد اهداف سیاسی دولت آینده نتانیاهو مطرح کرده‌اند. یائیر لاپید، نخست‌وزیر مستعفی و رهبر اپوزیسیون جدید، روز پنجشنبه در پایان سخنرانی نتانیاهو گفت «با احساس نگرانی» سکان را به دولت جدید می‌سپارد. هدف ائتلاف نتانیاهو گسترش شهرک‌های اسرائیلی در کرانه باختری اشغالی، کنترل بیشتر قانونگذاران بر دادگاه عالی و ایجاد تغییراتی در مسائل دینی و دولتی است. ائتلاف او شامل شش حزب راستگرا است که پنج حزب آن از نظر مذهبی محافظه‌کار هستند و 63 کرسی از 120 کرسی پارلمان اسرائیل یا کنست را در اختیار دارند. به گزارش «ABC News» نتانیاهو اکنون ریاست دولتی را برعهده دارد که متشکل از یک حزب افراطی ناسیونالیست مذهبی تندرو تحت سلطه شهرک‌نشینان کرانه باختری، دو حزب افراطی ارتدوکس و حزب ملی‌گرای لیکود است.

 

غافلگیری به سبک کرونا

روزنامه همشهری:زیرسویه‌های BQ.1، BQ.1.1 XBB و XBB.1 که با جهش‌های متوالی سویه اومیکرون کووید-19حاصل شده‌اند، در ماه‌های اخیر در اکثر کشورهای دنیا غالب شده و مسئول موج جدید این بیماری است. در شرایطی که دنیا تصور می‌کرد دوران کووید پایان یافته است و خیلی‌ها دیگر ماسک‌زدن را فراموش کرده بودند، متخصصان این زیرسویه‌ها را تهدیدی جدی در مقابل اثربخشی واکسن‌های یادآوری کرونا می‌دانند و احتمالا با بی‌اثر شدن درمان‌های آنتی ‌بادی، می‌توانند باعث افزایش تعداد مبتلایان جدید شوند. سخنگوی وزارت بهداشت ایران به تازگی 3 مورد از ابتلا به زیرسویه‌های BQ1و XBB در کشور را تأیید کرده است.به‌گفته دانشمندان وابسته به دانشگاه کلمبیا و دانشگاه میشیگان، این چهار زیرسویه از سویه اصلی اومیکرون، ایمنی‌ گریزترین گونه‌های کووید-19هستند.براساس داده‌های مرکز کنترل BQ.1،.1، BQ.1.1، XBB و XBB.1 هم‌اکنون در 72درصد از بیماران کووید-19جدید آمریکایی مشاهده می‌شود. دانشمندان در مطالعه‌‌ای که در مجله معتبر Cell منتشر شد، دریافتند که واکسن‌های موجود ازجمله دوزهای تقویت‌کننده مختص اومیکرون به سختی می‌توانند آنها را خنثی کنند. پاسخ ایمنی افرادی که علاوه بر واکسینه بودن قبلا به واریانت‌های اومیکرون مبتلا شده بودند نیز در برابر این زیرسویه‌های فرعی ضعیف‌‌تر بود. این دانشمندان در تحقیق خود نوشتند: یافته‌های ما نشان می‌‌دهد که زیرسویه‌های BQ و XBB تهدیدهای جدی برای واکسن‌‌های کووید-۱۹ فعلی هستند. اینها همه آنتی ‌بادی‌های مجاز را غیرفعال می‌‌کنند و ممکن است به‌دلیل ویژگی‌شان در فرار از آنتی ‌بادی‌ها، بر جمعیت غالب شده باشند.امش آدالجا، متخصص بیماری‌های عفونی و محقق ارشد مرکز امنیت سلامت جانز هاپکینز  گفت: علائم BQ.1 و BQ.1.1 همه در یک طیف کلی مانند انواع قبلی کووید-19هستند. اما، مصونیت یک فرد نقش عمده‌‌ای در میزان شدت و حدت بیماری دارد. به این معنی که اگر در واکسیناسیون کووید-۱۹ به ‌روز هستید یا اخیرا به ویروس مبتلا شده‌اید، به‌عنوان فردی که در برابر ویروس مصونیت ندارد، کمتر احتمال دارد علائم شدیدی داشته باشید. علائم شایع بیماری نیز شامل، تب و لرز، سرفه، خستگی، درد عضلات، سردرد، گلو درد، آبریزش بینی، اسهال و استفراغ است.

 

معلمان ستاره‌دار

روزنامه شرق:‌11 سال تلاش و انتظار؛ زمان کمی نیست! چیزی بیش از یک‌سوم مجموع سال‌های خدمت یک معلم. 11 سال پیگیری برای اینکه وعده تکراری مسئولان در دولت‌های مختلف، محقق شود و بالاخره نظام رتبه‌بندی معلمان به سرانجام برسد. در این مسیر، تعدادی از معلمان پیگیرتر و فعال‌تر بودند. همان‌هایی که حالا در مظان اتهام قرار گرفته‌اند و گفته می‌شود تعدادی از آنها به دلیل انجام فعالیت صنفی در سال‌های اخیر، از این نظام محروم شده‌اند. قرار بود با اجرائی‌شدن طرح رتبه‌بندی و در واقع با همان افزایش دستمزدی که البته حالا با توجه به تورم فعلی چندان هم رقم درخورتوجهی نمی‌شود، وضعیت اقتصادی زندگی تمام معلمان بهبود یابد. آنها 11 سال تلاش کردند و برخی‌ از آنها به نمایندگی از دیگر معلمان منطقه به هر کجا که باید می‌رفتند، رفتند؛ در این سال‌ها با مسئولان و نمایندگان مجلس دیدار داشتند تا پیگیر حق و حقوق هم‌صنفی‌های‌شان باشند. پیگیری‌ها بالاخره به نتیجه رسید؛ اما حالا همان معلمانی که برای اجرائی‌شدن نظام رتبه‌بندی تلاش کردند، از این حق محروم شده‌اند. چرا؟ چون در ماه‌ها و سال‌های گذشته، اعتراض و فعالیت‌های صنفی داشته‌اند. روزی با پدیده دانشجویان ستاره‌دار مواجه شدیم و شاید حالا هم بتوان این دسته از معلمان را که از حقوق بحق خود محروم شده‌اند، «معلمان ستاره‌دار» دانست.

 

کریسمس مبارک اسکروچ!

روزنامه جام جم:برخی رسانه‌ها در انگلیس نوشتند سالروز تولد حضرت عیسی(ع)، کریسمس امسال و روز سال نو میلادی را بیش از ۹میلیون انگلیسی در شرایط مشقت‌باری همچون دوران چارلز دیکنز، سر می‌کنند.با استناد به نتایج نظرسنجی موسسه یوگوو که به سفارش کارزار «این زمستان خانه‌ها را گرم کنید» تهیه شده، میلیون‌ها فرد بالغ در انگلیس که شماری از آنان دچار بیماری‌اند، کریسمس امسال و مراسم سال نو میلادی را در سرپناه‌های سرد و نمور می‌گذرانند که یادآور دوران مشقت بار زمان چارلز دیکنز است. دوران مشقت یا روزگار سخت، نام یک کتاب ادبی چارلز دیکنز، نویسنده انگلیسی است که در ۱۸۵۴میلادی منتشر شد و حاصل مشاهده نویسنده درباره وضع صنعت در شهر‌های منچستر و پرستون و زندگی مشقت‌بار کارگران و روابط‌شان با کارفرمایان است. روزنامه گاردین به نقل از جکی پیکاک، فعال در سازمان خیریه «مشاوره برای مستاجران» نوشت: ما عادت داشتیم شرایط کریسمس را در دوران دیکنز، به عنوان موضوعی مربوط به سال‌های گذشته بخوانیم اما اکنون شرایط مشقت‌بار دیکنزی، برای افرادی که قادر نیستند خانه‌های‌شان را در زمستان جاری گرم کنند، بازگشته است. در این نظرسنجی از ۲۱۸۶ نفر در انگلیس در فاصله ۲۰تا ۲۱دسامبر، ۲۹تا ۳۰آذر ماه، نظرخواهی شد. گاردین افزود: یک پنجم از منازل در انگلیس، نمورند. در گزارش موسسه نظرسنجی یوگوو آمده است که بیش از یک‌چهارم از افراد بالغی که از بیماری‌های زمینه‌ای در انگلیس رنج می‌برند در این دوران نمی‌توانند منازل خود را گرم کنند و یک‌سوم از افراد معلول، ۲۸ درصد از پاسخگویان در منازل نمور و حاوی کپک زندگی می‌کنند. به گزارش کارزار «این زمستان خانه‌ها را گرم کنید» یافته‌ها، عمق بحران گرانی بهای انرژی را در انگلیس به‌ویژه برای مردمی که بیشتر آسیب‌پذیرند، نشان می‌دهد. براساس گزارش نظرسنجی موسسه یوگوو، ۹ درصد از افرادی که در این نظرخواهی شرکت کرده‌اند، می‌گویند نگران سلامت دست‌کم یک فرد سالخورده در خانواده هستند، زیرا سرما و رطوبت هوا، برای آنان مضر است و ۲۷ درصد نیز گفته‌اند که بحران فقر انرژی بر جامعه آنان اثر منفی دارد. براساس گزارش‌های منتشرشده در انگلیس، قیمت سوخت و انرژی در این کشور به بالاترین میزان در دهه‌های اخیر رسیده و بسیاری از خانواده‌ها توان پرداخت هزینه گرم کردن خانه‌های خود را ندارند و هزاران خانوار نیز هنوز نتوانسته‌اند از عهده پرداخت قبوض گاز و برق ماه‌های گذشته برآیند و مشمول جریمه هم شده‌اند. براساس گزارش رسانه‌ها در انگلیس، هم‌اکنون ده‌ها هزار خانه در این کشور به علت گرانی انرژی دچار کپک‌زدگی شده‌اند که سلامت اهالی این خانه‌ها را تهدید می‌کند.

 

تا سبزه خاک ما تماشاگه کیست!؟

روزنامه اطلاعات: عمر نسبتاً بلند، برای من که در آستانه هفتاد سالگی ام، این دغدغه و دریغ و درد را داراست که یکان یکان شاهد درگذشت دوستان و همراهان و همکاران هستم. دوستانی که با هم زندگی کرده ایم. هم افق بوده ایم. دل درگرو انقلاب و اسلام و ایران و ملت ایران داشته ایم. سال ها همراه و همدل بوده ایم. در دریایی از خاطرات مشترک، غوطه خورده ایم، ناگاه مرگ از راه می رسد و گریبان دوستی، رفیق شفیقی را می گیرد و می برد. صلابتی که سخت تر از آن و قاطعیتی که برّنده تر از آن وجود ندارد. همه تدبیرها و تدارک ها و پیش بینی ها، حتی گریز ها در برابر مرگ، راهی به جایی نمی برد. امر قاطعی که به تعبیر امام صادق علیه السلام همگان در باره آن شک دارند!مرگ دکتر شبان شهیدی حقیقتا ناباورانه بود. ما با هم در ارتباط بودیم. هر هفته با تلفن تصویری حرف می زدیم، تا دو ماه پیش که گفت، بیمار شده است، تازه به پاریس بازگشته بود. گفت بایست شیمی درمانی کند. تعادل گلبول های سفید و سرخ و پلاکت ها در خونش به هم خورده بود. خوش روحیه و متوکل بود. در گفتگو هایی که می داشتیم، هر بار صدایش آرامتر و کم نوا تر می شد. دیگر به پیام های صوتی بسنده می کردیم. من دعاگو بودم و او در جمله ای کوتاه وصف حال می کرد. گفت: «بیماری سختی است، خیلی سخت، درد می کشد، در گردابی تاریک افتاده که راهی به بیرون نیست اما تسلیم نشده است.» در پیام صوتی آخر خوشحال بود، گفته بود تازه بیدار شده و تنهایی قهوه خورده است، شادمان بود که در ایران در مناطقی برف و باران باریده و نوید بهاری درخشانتر…نخستین دیدارم با دکتر شهیدی در زمستان سال ۱۳۵۹ در دفتر ایشان به عنوان سردبیر کیهان انگلیسی در موسسه کیهان بود. کلیم صدیقی (۱۹۳۱-۱۹۹۶) نویسنده و روزنامه نگار و از رهبران مسلمانان در انگلستان مهمانش بود، کلیم صدیقی مشغول نوشتن کتاب نظریه انقلاب اسلامی بود، قرار بود در باره انقلاب و چگونگی تبیین انقلاب در خارج از کشور صحبت کنیم. دکتر شهیدی جلسه را به زبان انگلیسی اداره می کرد. موضوع بحث را با دقت و هوشمندی پیش می برد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.