ورود کشور به امیکرون/ دز یادآور واکسن را تزریق کنید

مسوولان وزارت بهداشت هشدار دادند:

مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هشدار می دهند، با مشاهده سه مورد ابتلا به زیر سویه‌های جدید امیکرون با نام‌های BQ۱ و XBB در کشور، موج هشتم کرونا آغاز شده و مردم باید نسبت به دریافت دز یادآور واکسن کرونا اقدام کنند

به گزارش شهروند آنلاین؛  در روزهای ابتدایی ۲۰۲۲ بود که ابتلای انفجاری به امیکرون در هند آغاز شد و به مرور به سایر کشورهای مختلف از جمله ایران سرایت کرد و اکنون زیر سویه های جدید این بیماری در حال همه گیر شدن است.

مقامات سازمان جهانی بهداشت می‌گویند سویه امیکرون ویروس کرونا بر دستگاه تنفسی فوقانی تاثیر می‌گذارد و علائم خفیف‌تری نسبت به سویه‌های قبل دارد. گفته شده بود که امیکرون برخلاف سویه‌های قبلی که به شدت ریه را درگیر می‌کردند، این طور نخواهد بود.

بیل گیتس «بنیان گذار مایکروسافت» در ژانویه ۲۰۲۲ در رشته توییتی نوشته بود: همان طور که کشورها موج امیکرون را تجربه می‌کنند، سیستم‌های بهداشتی نیز به چالش کشیده می‌شوند. اغلب موارد شدید، افراد واکسینه نشده خواهند بود. زمانی که امیکرون در یک کشور شایع شود و سپس فروکش کند، بقیه سال باید موارد بسیار کمتری را ببینیم. این گونه کووید ۱۹ و درمان آن بیشتر شبیه آنفولانزای فصلی خواهد شد. شیوع یک واریانت مسری‌تر نسبت به امیکرون محتمل نیست اگرچه ما در طول این همه‌گیری بارها شگفت‌زده شده‌ایم. امیکرون حداقل برای سال آینده مصونیت زیادی ایجاد خواهد کرد.

این در حالیست که سازمان جهانی بهداشت هشدار می دهد، سویه XBB ۵ امیکرون بدخیم تر از نوع دلتا است و میزان مرگ و میر بالاتری نسبت به آن دارد. مدت زمان کمتری طول می کشد تا وضعیت به شدت شدید برسد و گاهی اوقات علائم واضحی وجود ندارد.

همانطور که بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز (دوم دی) در حاشیه نشست سلامت پژوهان و مدیران حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی مشهد، هشدار داد: آمار و اطلاعات کرونا در دیگر کشورها نگران کننده است؛ به طوری که در روزهای اخیر در کشورهایی همچون ژاپن، آمریکا و برخی کشورهای اروپایی، مرگ و میر بیماران کووید ۱۹ سه رقمی شده است. از طرفی ایران در منطقه‌ای قرار گرفته که در اطراف آن، میزان ابتلا به کرونا افزایشی است اما بزرگترین عامل حفظ سلامت در مقابل کرونا، واکسیناسیون است.

وی افزود: واکسیناسیون اقدام بسیار ساده و برای همه به آسانی قابل انجام است و از مردم تقاضا داریم که دست کم یکبار در سال واکسن کرونا را تزریق کنند و اگر فردی امسال، واکسن کرونا را تزریق نکرده حتما به این کار اقدام کند زیرا تا وقتی کرونا از بین نرفته، لازم است هر سال مانند آنفلوآنزا، واکسن تزریق شود. از سوی دیگر افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای یا ضعف سیستم ایمنی هستند و یا سالمندان، در صورت حضور در تجمعات، حتما از ماسک استفاده کنند.

همچنین بر اساس اظهارات پدرام پاک آیین سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با مشاهده سه مورد ابتلا به زیرسویه های جدید امیکرون، احتمال ورود موج هشتم کرونا به کشور تقویت شده است. این زیرسویه‌ها اکنون در بسیاری از کشورهای جهان شیوع دارد به طوری که هم در کشورهای غربی و هم در برخی کشورهای آسیایی مانند ژاپن و کره جنوبی روند افزایشی را طی کرده اند و اکنون در کشور ما هم دیده شده است.

وی اظهار داشت: این موارد در آزمایشگاه مرجع دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران تشخیص داده شد، البته هنوز معلوم نیست رفتاری که این زیرسویه های جدید در سایر کشورها داشتند با همان شدت و با همان میزان شیوع در کشور ما هم داشته باشند اما آنچه مسلم است سرعت انتقال این ویروس ها بسیار بالا است و انتظار روند افزایش ابتلا را در کشور داریم و به عبارتی احتمال ورود موج هشتم به کشور ما تقویت شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد: با توجه به سرعت بالای انتقال این زیرسویه ها، مردم به ویژه افرادی که دارای علائم سرماخوردگی یا بیماری های تنفسی هستند توصیه می کنیم که حتما از ماسک استفاده کنند، همچنین سایر افرادی که در محیط های بسته و متراکم حضور دارند نیز حتما از ماسک استفاده کنند.

فعالیت واحدهای نمونه‌گیری تست کرونا در همه مبادی ورودی هوایی، زمینی و دریایی کشور با توجه به همه گیری موج جدید کرونا در کشورهای مختلف تحت رصد است.

وی تاکید کرده است: با توجه به احتمال ورود موج جدید کرونا به کشور و افزایش ابتلا به زیرسویه های جدید امیکرون در بسیاری از کشورها، به منظور کنترل مسافران ورودی به کشور، نظارت بر واحدهای نمونه گیری تست کرونا در همه مبادی ورودی هوایی، زمینی و دریایی کشور تشدید شده است.

پاک آیین با تاکید بر تزریق واکسن کرونا گفت: بر اساس مصوبه کمیته ملی واکسیناسیون کرونا تمام افراد بالای ۱۸ سال که بیماری زمینه ای دارند و ۶ ماه از آخرین نوبت تزریق واکسن کرونای آنها گذشته باید نسبت به تزریق نوبت یادآور اقدام کنند، به سایر افراد هم توصیه می کنیم واکسیناسیون یک بار در سال را در دستور کار داشته باشند.

شهنام عرشی سرپرست دفتر بیماری‌های واگیر وزارت بهدباشت، درمان و آموزش پزشکی نیز با اشاره به ورود موج جدید کرونا به کشور، گفت: هرچند نزدیک به ۲ ماه است که در کشور موج کرونا و موارد ابتلای آنچنانی نداشتیم اما در برخی مناطق جهان مثل اروپا، امریکا، کشورهای جنوب شرقی آسیا و حتی چین و ژاپن به دفعات موج‌های کرونا رخ داد و اکنون با مشاهده زیر سویه های امیکرون در کشور وارد موج هشتم شده ایم.

وی افزود: پس از تعطیلات سال نو میلادی و افزایش سفرهای خارجی که در این روزها انجام می‌شود باعث شده در کشورهای مختلف از جمله ایران موج جدید کرونا خود را نشان دهد.

عرشی این را هم گفت که پیش‌بینی می‌شود موج جدید کرونا در کشور به شدت موج‌های قبلی نباشد اما باید درک کرد که کرونا در هیچ جای جهان تمام نشده و این همه‌گیری همچنان ادامه دارد، از این رو به هموطنان توصیه می‌شود علاوه بر واکسیناسیون و رعایت بهداشت فردی، در فضاهای بسته که تهویه هوای مناسب وجود ندارد از ماسک استفاده کنند.

حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت نیز در این زمینه معتقد است: شرایط حدود سه سال اخیر بحران کرونا بخش‌های مهم و نیازمند برنامه‌ریزی مجدد برای رفع نقایص حوزه سلامت و پیشگیری را به‌خوبی متذکر شده است و اهمیت جایگاه کمیته کشوری ایمن‌سازی باید مورد تاکید قرار گیرد.

وی اظهار داشت: تاثیر کووید۱۹ بر افزایش شیوع بیماری‌هایی که پیش از این به‌خوبی با واکسن کنترل شده بود و امروز با زنگ خطر بازگشت آنها مواجه هستیم و دیگر بیماری‌هایی که انتظار تولید واکسن برای آنها وجود دارد نیز از موارد بسیار مهمی است که در کمیته کشوری ایمن‌سازی در مورد آنها تصمیم‌گیری می‌شود.

فرشیدی با اشاره به وضعیت بحرانی کشور و تهدیدهایی که از کشورهای همسایه پیش روی نظام سلامت قرار دارد، گفت: تجربه کووید ۱۹ به ما ثابت کرد که نظام رصد و پیشگیری در کشور و مدیریت در مرزها باید ارتقا یابد.

آنچه که حائز اهمیت است باید بیشتر مراقب باشیم، ز مکان های شلوغ خودداری کنید، حتی در فضاهای باز فاصله یک و نیم متری را رعایت کنید، از ماسک دو لایه استفاده کنید، دست ها را مرتب بشویید، این اقدامات احتیاطی تقویت شده در برابر کروناویروس را انجام دهیم./ایرنا

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.