پیشنهاد ستاد حقوق بشر برای «ارتقای امنیت زنان»

دبیر ستاد حقوق بشر گفت که این ستاد به منظور حفظ و ارتقای هرچه بیشتر حقوق زنان، پیشنهادهایی را در خصوص لایحه «ارتقای امنیت و پیشگیری و حمایت از زنان در برابر آسیب‌ها»، به کمیسیون اجتماعی و هیات رئیسه مجلس ارائه داد.

به گزارش شهروند آنلاین،«کاظم غریب‌آبادی»، معاون امور بین‌الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر، گفت: ستاد حقوق بشر با هدف تقویت هرچه بیشتر و نزدیکتر شدن متن این لایحه و پیشگیری از خشونت علیه زنان، پیشنهادهایی را از جمله در محور‌های ذیل به کمیسیون اجتماعی مجلس و هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ارائه کرده است:

اول، لزوم تبیین جامع و مانع اقسام «خشونت» یا به بیانِ این لایحه، آسیب‌هایی که زنان را تهدید می‌کند.

دوم، ضرورت تعمیم حمایت‌های لایحه به تمامی زنان ایرانی هرچند در ایران سکونت نداشته باشند و نیز توسعه آن به تمامی زنان غیرایرانی قربانی خشونت که در ایران حضور دارند، نظیر توریست‌ها یا پناهندگان.

سوم، پیش‌بینی شعب تخصصی برای رسیدگی به پرونده‌های موضوع این قانون و حضور قاضی مستشار زن حسب مورد در دادگاه‌های کیفری با تعدد قاضی.

چهارم، مسموع بودن گزارش کارکنان سازمان بهزیستی در موارد وقوع آسیب علیه زنان و رسیدگی فوری به موارد مطروحه توسط مراجع انتظامی و قضائی.

پنجم، لزوم جرم‌انگاری و تعیین مجازات برای جرایمی نظیر تعرض، هرگونه آزار جنسی و مزاحمت برای بانوان.

ششم، تکلیف دستگاه‌های اجرایی به جلوگیری از خشونت دیدگی ثانوی، در صورت مراجعه یا حضور زنان در معرض خشونت یا خشونت دیده به آن دستگاه‌ها.

هفتم، لزوم پیش‌بینی صندوق حمایت مالی از زنان قربانیان خشونت که متهم مربوطه متواری یا نامشخص است.

هشتم، ضرورت حفظ محرمانگی کلیه اطلاعات پرونده‌های خشونت علیه زنان و مجازات متناسب برای هر فردی که مرتکب افشای این اطلاعات گردد.

لایحه «تامین امنیت زنان در برابر خشونت» در سال ۱۳۹۰ توسط معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در دولت دهم تدوین شد، لکن به دلیل ماهیت قضائی آن در سال ۱۳۹۶ به قوه قضائیه ارسال شد.

پس از طی مراحل متعدد، سرانجام این لایحه با عنوان «ارتقای امنیت و پیشگیری و حمایت از زنان در برابر آسیب‌ها» در آذرماه سال جاری، مراحل بررسی در کمیسیون اجتماعی مجلس را پشت سر گذاشت و اکنون در انتظار طرح در صحن علنی مجلس شورای اسلامی است.

این لایحه ضمن توجه جدی به حمایت‌های میان دستگاهی از زنان آسیب‌دیده و در معرض آسیب، مکانیزم‌ها و امکانات قانونی لازم برای بسترسازی ارتقای جایگاه زنان در جامعه و نیز مساله مهم پیشگیری از بزه‌دیدگی زنان را مورد توجه قرار می‌دهد.

لایحه مذکور ضمن اهتمام به تشدید مجازات متعدیان به حقوق زنان از جمله زنان آسیب‌پذیر نظیر زنان زیر ۱۸ سال، باردار، شیرده، بیمار، سالمند، کم توان ذهنی یا جسمی، حسی و روانی، بی خانمان و آواره، زنان قربانی خشونت‌های خانگی، زنان آسیب‌دیده فاقد تمکن مالی، زنانی که از محل زندگی طرد شده‌اند، زنان آسیب‌پذیری که مورد سوءاستفاده قرار گرفته‌اند، زنان زندانی سرپرست خانوار که در جرایم غیرعمد مشمول محکومیت‌های مالی شده‌اند، حمایت‌های قانونی و کیفری به عمل می‌آورد./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.