هشدار امدادی درباره قطع نخاع مصدومان رانندگی

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت: حمل یا رهاسازی ناقص در بسیاری از موارد موجب قطع نخاع یا مرگ مصدومان می‌شود.

به گزارش شهروند آنلاین؛ مهدی ولی‌پور، با اشاره به هشدار هواشناسی مبنی بر نفوذ سامانه بارشی و آماده‌باش نیروهای امدادی در استان‌های تحت تأثیر بارش، از مردم خواست به هشدارهای صادر شده از سوی سازمان هواشناسی، جمعیت هلال احمر و دستگا‌ه‌های امدادی و اجرایی توجه کنند و این هشدارها را جدی بگیرند.

او گفت: با وجود صدورهشدارهای مختلف شاهد افرادی هستیم که با اعلام وضعیت نامساعد هوا اقدام به کوهنوردی، طبیعت‌گردی و حضور در نقاط خطرناک می‌کنند وخود، خانواده و دستگاه‌های امدادی را با مشکل مواجه می‌کنند.

ولی‌پور در خصوص اقدامات ایمنی که قبل از سفرهای جاده‌ای شهروندان باید به آنها توجه کنند، ادامه داد: یکی از ابتدایی‌ترین اقداماتی که باید انجام شود این است که افراد تجهیزات ایمنی‌ خودرو همراه داشته باشند و همچنین استفاده از این تجهیزات را بیاموزند.

او با ابراز تأسف از اینکه دروضعیت کنونی که با برف و باد مواجه هستیم و بستن زنجیر چرخ یکی از اقدامات بسیار مهمی است که رانندگان باید انجام دهند،افزود: بسیاری از همکاران ما در جاده‌ها با این مساله مواجه می‌شوند که رانندگان بستن زنجیر چرخ را بلد نیستند و در جاده‌های برفی دچار مشکل می‌شوند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر عنوان کرد: مردم قبل از تردد در جاده‌های برفی باید لوازم امدادی از قبیل لباس گرم، بسته‌های غذایی کنسروی و آب، برای حداقل ۷۲ ساعت و در خودروها به همراه داشته باشند؛ همچنین افراد باید از پر بودن باک بنزین خود مطمئن باشند.

او از مردم خواست با عوامل امدادی و انتظامی همکاری داشته باشند و اگر از سوی این عوامل توصیه‌ای صورت می‌گیرد یا از تردد آنها جلوگیری می‌شود با مأموران همکاری کنند، چرا که همه این اقدامات برای حفظ جان آنها و خانواده‌هایشان است.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اولین اقدام پس از وقوع هرگونه حادثه‌ای را حفظ خونسردی اعلام کرد و گفت: افرادی که با حادثه‌ای روبه‌رو می‌شوند، باید ضمن اینکه آرامش خود را حفظ می‌کنند موجب آرامش اطرافیان خود نیز باشند و با عوامل امدادی که برای ارائه خدمات در کنار آنها قرار می‌گیرند، همکاری کنند.

او هشدار داد: مردم در هنگام حادثه نباید ازدحام کنند و اگر آموزش تخصصی امداد و نجات ندیده‌اند، مصدومان را حرکت ندهند. متأسفانه شاهدیم که در تصادفات جاده‌ای مردم با حمل ناقص یا رهاسازی ناقص موجب قطع نخاع و حتی فوت افراد مصدوم می‌شوند؛ بنابراین مردم اگر آموزش امداد و نجات ندیده‌اند، هیچ اقدامی انجام ندهند و فقط فضا را آرام و آماده حضور امدادگران کنند.

ولی‌پور در خصوص اینکه چه زمانی می‌توان برای دریافت کمک به جمعیت هلال احمر زنگ زد، گفت: در جاده‌ها هلال احمر و اورژانس با شماره‌های ۱۱۲ و ۱۱۵ در خدمت مردم هستند. البته از آنجایی که وظیفه اصلی هلال احمر در حوادث و سوانح طبیعی است، مردم در صورت مواجه با حوادث طبیعی مثل سیل، زلزله، رانش زمین و … با شماره ۱۱۲ تماس بگیرند./

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.