سکانس‌های وحشت 49 مسافر 2 اتوبوس بنز قدیمی

جزئیات تصادف 2 سرویس کارکنان در خروجی فرودگاه امام خمینی(ره)

یک حادثه، یک برخورد، سکانس‌های تلخی را در آزادراه تهران-قم برجای گذاشت. سرنشینان دو اتوبوس بنز ۳۰۲ قدیمی در آزادراه تهران-قم، خروجی فرودگاه امام خمینی(ره) ساعت ٦:٢٨ صبح شنبه، بامداد تلخی را دیدند.
این برخورد وحشتناک ۴۸ مسافر را تا پای مرگ برد، اما در این میان تنها یک مسافر جوان جانش را از دست داد.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین؛ دو اتوبوس که یکی سرویس شهرک صنعتی حسن‌آباد و دیگری سرویس پرسنل فضای سبز شهر فرودگاهی بود، گردانندگان اصلی این تصادف بامدادی بودند.
عقربه‌ها وقتی ساعت ۶:۳۰ بامداد شنبه را نشان داد، گزارش تصادف زنجیره‌ای به مراکز امدادی مخابره شد. تیم‌های امدادی و نجاتگر خود را به خروجی فرودگاه امام خمینی(ره) رساندند.
دو اتوبوس حادثه‌دیده صحنه‌های وحشتناکی را به رخ کشیدند. مسافرانی که برای نجات جان‌شان در میان آهن‌پاره‌های دو اتوبوس قدیمی  تقلا می‌کردند. عملیات آغاز شد، تیم‌های امدادی وارد مهلکه شدند و نجات مسافران در دستور کار قرار گرفت. مجروحان از میان اتوبوس‌های سبز و سفید که خط‌های آبی روی بدنه‌شان خودنمایی می‌کرد، بیرون کشیده شدند.
بامداد دهم دی‌ماه خودروهای عبوری در مسیر تهران-قم شاهد تصادف دو اتوبوس قدیمی بودند. اتوبوس سبزرنگ به‌شدت از قسمت جلو با سرویس بنز 302 برخورد کرده بود. ترافیک سنگینی ایجاد شده بود که تیم‌های امدادی در جریان  این تصادف خونین قرار گرفتند. همزمان با مخابره‌شدن این گزارش ماموران اورژانس، تیم‌های آتش‌نشانی و پلیس راه به محل حادثه اعزام شدند. به سرعت ترافیک منطقه باز و مسیر بسته توسط ماموران پلیس بازگشایی شد.
از همان دقایق ابتدایی تیم‌های امدادی عملیات نجات را کلید زدند.  49 مسافر دو اتوبوس فرسوده از داخل ماشین بیرون کشیده شدند. در این میان تنها سرنوشت یک سرنشین جوان دو بنز قدیمی مرگبار بود.

جزئیات مرگ در بامداد شنبه

مهدی ولیپور، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر، از جزئیات حادثه گفت و عملیات بامدادی امدادگران را در جاده مرگ به تصویر کشید: تصادف میان دو دستگاه اتوبوس در آزادراه تهران-قم، خروجی فرودگاه امام‌خمینی(ره) در ساعت ٦:٢٨ صبح  رخ داد که به محض اطلاع این موضوع به هلال‌احمر چهار تیم عملیاتی به محل اعزام شدند.

نزدیک‌ترین پایگاه به حادثه، پایگاه رباط‌کریم است. پایگاه بعدی که تا صحنه تصادف فاصله‌ای نداشت، پایگاه حسن‌آباد بود. ابتدا دو تیم از این دو پایگاه به محل برخورد دو اتوبوس فرسوده اعزام شدند و در زمان کوتاهی دو تیم پشتیبان دیگر به دل حادثه رفتند.

رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر محدوده اصلی حادثه را ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی(ره)  ذکر کرد و گفت:  «هلال‌احمر توسط اورژانس منطقه در جریان این حادثه قرار گرفت. ابتدا درخواست بالگرد شد، اما در آن منطقه امکان فرود بالگرد وجود نداشت، به همین علت درخواست کنسل شد.  امدادگران به محض ورود به منطقه حادثه عملیات امدادونجات را کلید زدند.

48 نفر در این حادثه مصدوم و به مراکز درمانی منتقل شدند. اما مسافری که دچار آسیب‌دیدگی شدیدتری شده بود، جان خود را از دست داد.

سکانس به سکانس حادثه‌ دلخراش

کجویی، امدادگر داوطلب شعبه رباط‌کریم است، پسر 23ساله  دانشجویی که در همان لحظات نخست بامداد مرگبار در ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی(ره) حضور داشت. او بامداد مرگبار  شنبه دهم دی‌ماه را به چشم دید. وقتی به ورودی فرودگاه  رسید، با دو اتوبوس مچاله روبه‌رو شد و مسافران زخمی که با حال وخیم توسط اورژانس در حال انتقال به خودروهای امدادی بودند.

این داوطلب جوان که از 15سالگی در جمعیت هلال‌احمر خدمت می‌کند، صحنه‌های این تصادف هولناک را توصیف کرد: «داوطلبانه در جمعیت هلال‌احمر فعالیت می‌کنم. دو روز در هفته شیفت هستم. وقتی امدادگران پایگاه رباط‌کریم در جریان این تصادف قرار گرفتند شیفت من بود. با خودروی آمبولانس به‌همراه یک داوطلب و نجاتگر به منطقه حادثه رفتیم. کوهی از خودروها در آزادراه به صف شده بودند. تصادف ترافیک شدیدی ایجاد کرده بود.

پایگاه ما به محل حادثه نزدیک بود و در کمتر از 5 دقیقه به محل برخورد دو سرویس شهرک صنعتی حسن‌آباد و پرسنل فضای سبز شهر فرودگاهی رسیدیم. پلیس، نیروهای آتش‌نشانی و اورژانس در محل حاضر بودند. پلیس راهور سعی در کاهش ترافیک سنگین آزادراه داشت. آتش‌نشانان با تجهیزات خاص در حال برش قسمت‌های مختلف اتوبوس فرسوده بودند تا بتوانند مسافران گرفتار را نجات دهند. همزمان تیم‌های امدادی هلال‌احمر هم وارد مهلکه شدند.

صحنه‌های فجیعی بود. سرنشینان خودروها زخمی بودند که امدادگران به همراه تیم‌های اورژانس مسافران را یک‌به‌یک از خودروها بیرون کشیدند. ستون‌های اتوبوس کاملا درهم‌تنیده و باعث اسارت سرنشینان سرویس مرگ شده بود. مسافران میان آهن‌پاره‌ها گرفتار بودند که با دستگاه‌های هوابرش دستی و برقی صندلی‌های پیچ‌شده به کف اتوبوس‌ها را برش دادند. همه مسافران نجات پیدا کردند.

مجروحان آسیب‌های مختلفی دیده بودند؛ یکی از ناحیه دست، دیگری پا، آن یکی هم سر و گردن. دو راننده خودرو هم جان سالم به در برده بودند، اما سرنوشت مسافر صندلی جلویی اتوبوس سبزرنگ تلخ بود. تصادف دو اتوبوس جان این مسافر جوان را گرفت.

آتش‌نشانان و امدادگران هلال‌احمر دوشادوش هم برای رهایی مسافر بی‌نفس تلاش کردند. با تجهیزات برش‌آهن دو ردیف صندلی‌های پشت بریده شد. ستون‌های اتوبوس اجازه رهایی مسافر بی‌جان را نمی‌داد، مجبور شدیم صندلی‌های عقبی را برش دهیم تا به تنها کشته حادثه برسیم. صندلی این مسافر مرگ هم جدا شد. پسر جوان از اتوبوس فرسوده بیرون کشیده و تحویل عوامل انتظامی شد.

علت حادثه

سرهنگ طوسی، رئیس پلیس راهور فرودگاه امام خمینی(ره)، می‌گوید که خطای انسانی در حادثه تصادف صبحگاهی آزادراه تهران-قم بسیار مشهود است.
سرهنگ طوسی جزئیاتی بیشتر از این حادثه را تشریح کرد: «حوالی ساعت ۶:۳۰ صبح دو دستگاه اتوبوس سرویس شهرک صنعتی حسن‌آباد و سرویس پرسنل فضای سبز شهر فرودگاهی با یکدیگر تصادف کردند. در این حادثه سرنشین جلوی اتوبوس سرویس حسن‌آباد جان باخت و حدود ۱۱ نفر از مصدومان هم بدحال هستند.»

او در توضیح نحوه تصادف گفت:‌ «شکل تصادف جلو به عقب بود، راننده سرویس حسن‌آباد دچار خستگی و خواب‌آلودگی شده و این حادثه رخ داده است. پلیس راهنمایی‌ورانندگی بلافاصله پس از تصادف، گشت جاده‌ای را به محل اعزام کرد و صحنه ایمن‌سازی شد. اولویت ما خارج‌کردن افراد داخل صحنه تصادف بود و سرنشینان هر دو اتوبوس را با دو دستگاه ون که از سوی شهر فرودگاهی هماهنگ شده بود، خارج کردیم.»

طوسی درباره نوع اتوبوس‌ها گفت:‌ «اتوبوس‌ها بنز ۳۰۲ قدیمی هستند، اما با توجه به زیاد بودن حجم تصادف هنوز نتوانستیم مدارک را چک کنیم و بررسی‌ها ادامه دارد.»

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.