رکورد شکست

جمعیت هلال احمر در 9 ماه گذشته 180 میلیارد تومان کمک هزینه بلاعوض به بیماران نیازمند پرداخته است

جمعیت هلال‌احمر تسکیندهنده آلام بشری است. این یکی از شعارهای اساسی و مهم جمعیت هلال‌احمر است و به جرات می‌توان گفت یکی از قدم‌های مهمی به‌شمار می‌رودکه جمعیت در مسیر تحقق این شعار برمی‌دارد؛ حمایت از بیماران نیازمند است. ماموریتی که طی آن، هم از همراهی و کمک پزشکان داوطلب بهره‌مند می‌شود هم از کمک خیرین در تامین هزینههای دارو و درمان بیماران نیازمند. همراهی در یک سفر کوتاه با کاروان‌های سلامت و شوق‌وذوق مردم ساکن در مناطق کم‌برخوردار از دیدن تیم پزشکان و درمانگران جمعیت هلال‌احمر کافی است تا شما را با دنیایی از امیدوشادی همراه با چشم‌های اشکبار روبه‌رو کند. چشم‌هایی که بعد از حضور تیمهای درمانی هلال‌احمر اشکبار نیستند بلکه امیدوارند تا در مسیردرمان، سلامتی‌‌شان را به‌دست آورند. البته خدمات حمایتی جمعیت هلال‌احمر از بیماران نیازمند به همین خلاصه نمی‌شود و جمعیت هلال‌احمر از تمامی بیماران نیازمند با آغوشی باز استقبال می‌کند. به گفته پیرحسین کولیونداگر نیازمند بودن بیماران صعب‌العلاج برای هیأت ارزیابی هلال‌احمر محرز شود، هرچه در توان داریم برای حل مشکلات درمانی آنها به‌کار می‌بندیم.

فاطمه عسگری نیا_ شهروند آنلاین: در میان بیماران نیازمندی که جمعیت هلال‌احمر حالا از آنها زیر چتر حمایتی خود مراقبت و نگهداری می‌کند هم کودکان قدونیم‌قد دیدهمی‌شوند هم زنان و مردان میانسال. فرقی نمی‌کند که این بیمار، پایتخت‌نشین باشد یا از دورافتاده‌ترین منطقه مرزی کشور درخواست کمک درمانی خود را ارائه کرده است. نمونه‌اش اراس سلاح‌ورزی است که تازه وارد یک‌سال و شش‌ماهگی شده و اهل پلدختر در استان لرستان است. پدرش جوان است و درآمد اندکش برای تامین داروهای موردنیاز اراس جوابگو نیست:«اراس سندروم نفروتیک دارد. هر دوهفته باید 2 آمپول تزریق کند که هزینه هر کدام‌شان بیش از 4 میلیون تومان است.»

او از طریق یکی از آشنایانش با خدمات حمایتی جمعیت هلال‌احمر در بخش دارو و درمان آشنا شده است:«وقتی در تامین هزینه‌های درمان اراس درمانده شدم به‌واسطه یکی از اقوام با جمعیت هلال‌احمر آشنا شدم و خیلی خوشحالم که با کمک این نهاد می‌توانم دوباره شاهد خنده‌های کودکم باشم.»

آغوش باز هلال‌احمر برای کمک به بیماران

پدر اراس می‌گوید:«قبل از اینکه به جمعیت هلال‌احمر مراجعه کنم به خیریه‌های زیادی مراجعه کردم اما هرکدام شرایط خاص خود را برای کمک داشتند. برخی کمک‌هایشان در حدی نبود که گرهی از گره ما باز شود، برخی هم شرایط پذیرش‌شان به‌عنوان مددجو سخت بود. مثلا در شهرستان ما خیریه‌های خیلی بزرگی نیستندآنهایی هم که فعالیت دارند توان مالی زیاد برای حمایت ندارند، اما جمعیت هلال‌احمر با آغوشی باز و رویی خوش از ما استقبال کرد. و تا امروز با حمایت‌های خود کمک بزرگی به ما کرده است.»

تسکیندهنده آلام بشری

مریم حیدرپوردهکردی هم به سرطان سینه مبتلاست. او اهل چهارمحال‌وبختیاری است  و حالا چندماهی است که با کمک جمعیت هلال‌احمر می‌تواند داروی موردنیاز خود را تامین کند:«هر 21 روز باید دارویی را استفاده کنم که هزینه‌اش حدود 27 میلیون تومان است. تامین این هزینهبرای ما که خانواده‌ای متوسط هستیم واقعا سخت بود. به‌واسطه دوستان درباره جمعیت هلال‌احمر و کمک‌های خیرخواهانه‌اش به بیماران نیازمند شنیده بودم البته این را هم بگویم که هیچ امیدی نداشتم چراکه بارهاوبارها در کمک گرفتن برای تامین هزینه‌های درمانم به در بسته خورده بودم. به خاطر همین خیلی انتظار جواب مثبت شنیدن نداشتم اما در کمال ناباوری بعد از استعلام مدارک بیماری و اثبات موضوع درمان در ارائه کمک‌های خود کم نگذاشتند.»

به گفته این بانوی 37 ساله، نمود عینی شعار تسکین‌دهنده آلام بشری جمعیت هلال‌احمر را می‌توان در طرح حمایت از بیماران دید:«تامین هزینه‌های داروی بیماری‌های خاص دردوعذابش از خود بیماری بیشتر است اما جمعیت هلال‌احمر با حمایت از بیماران، این درد را از دوش ما برداشته است.»

خیرین به میدان بیایند

به گفته او حمایت از بیماران نیازمند، آن‌هم در شرایطی که کمبود خیلی از داروها بیماران را در ادامه مسیر درمان مستاصل و درمانده کرده است یکی از ضرورت‌های امروز جامعه و لازم است تا خیرین در این بخش بیش از گذشته وارد شوند. ما بیماران زیادی را هر روز به خاطر ناتوانی در تامین هزینه‌های دارو از دست می‌دهیم.

حرف‌های مریم را امیرکوروش ضرابی 49 ساله هم ادامه می‌دهد. او 10 سال پیش به سرطان چشم مبتلا شده و حالا کبد او هم درگیر شده است:«دارویی که باید هر 21 روز یک‌بار استفاده کنم قیمتش حدود 50 میلیون تومان است. قبل از اینکه با جمعیت هلال‌احمر آشنا شوم به خیریه‌های زیادی سر می‌زدم تا بتوانم از کمک‌های نقدیآنها استفاده کنم. از اصفهان به البرز و تهران و …. سفر می‌کردم تا هزینه‌های درمانم را تامین کنم، اما از وقتی با جمعیت هلال‌احمر آشنا شدم از کمک‌های سخاوتمندانه این جمعیت هم بهره‌مند شدم و آرامشی که امروز دارم را مدیون و مرهون بچه‌های هلال‌احمرم.»

او می‌گوید تا قبل از این فکر می‌کردم هلال‌احمر فقط هنگام زلزله،  سیل وتصادف به یاری مردم می‌رود. با خیلی از جنبه‌های کاری این جمعیتآشنا نبودم اما امروز می‌دانم جمعیت هلال‌احمر برای کاهش آلام بشری کوتاه نمی‌آید و خیلی دوست دارم به عنوان یک داوطلب در این جمعیت خدمت کنم.

کمک به بیماران در داروخانه‌ها

گذشته از بیمارانی که از طریق کاروان‌های سلامت شناسایی می‌شوند یا به واسطه مراجعه خود و ارائه مدارک لازم تحت پوشش خدمات حمایتی جمعیت هلال‌احمر قرار می‌گیرند تعداد زیادی از بیماران نیازمند هم از طریق مددکاری مستقر در داروخانه‌های هلال از خدمات حمایتی جمعیت هلال‌احمر برخوردار می‌شوند. به گفته معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال یکی از تکالیف داروخانه‌های هلال‌احمر این است. در قریب به اتفاق داروخانه‌های هلال‌احمر مددکارانی مستقر هستند که وظیفه آنها این است که این ارتباط را برقرار کنند. در حال حاضر در آیین‌نامه‌های ما بودجه حمایتی که برای ایناقشار کم‌برخوردار در شهرهای بزرگ به ویژه تهران تا سقف ۱۵ میلیون تومان در سال و در استان‌ها تا ۷ میلیون تومان است.»

او ادامه می‌دهد:«اگر مددکاری تشخیص دهد فردی در تامین دارو مشکل مالی دارد، می‌تواند این عدد را از هزینه تامین دارو کاهش دهد. البته پیش‌بینی شده این میزان بالاتر برود. کمااینکه تا آن قسمتی که تحت‌پوشش بیمه‌هاست توسط دولت تامین شود و بتواند فرانشیز را کاهش دهد.»

 بودجه حمایتی 285 میلیاردتومانی دارو و درمان 

رئیس سازمان داوطلبان می‌گوید جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان بزرگ‌ترین نهاد اجتماعی و مردمی یکی از ماموریت‌های مهمش کاهش آلام بشری است و در این مسیر فرقی نمی‌کند از آلام بشری در حوادث و بلایای طبیعی بکاهد یا با دستگیری از آنها در تامین هزینه‌های دارو و درمان.

وحید سلیمی با اشاره به برنامه‌های سازمان داوطلبان در مسیر کمک به بیماران نیازمند می‌گوید کاروان‌های سلامت هرساله خدمات گسترده‌ای را به بیماران نیازمند ارائه می‌کند. ما در قالب این کاروان‌ها همراه با پزشکان متخصص و فوق‌تخصص به مسیرهای دوردست سفر می‌کنیم و با غربالگری جمعیتی که در این مناطق ساکن هستند، بیماران خاص و نیازمند درمان فوری، شناسایی و روند درمان آنها به‌سرعت پیگیر می‌شود.

به گفته او اعتبار امسال 285 میلیارد تومان بوده که از این بودجه حمایتی دارو درمان، 180 میلیارد تومان تا کنون به استانها تخصیص یافته این میزان 63 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

رئیس سازمان داوطلبان با بیان اینکه تاکنون 1300 بیمار نیازمند از تسهیلات بانکی با سود 4 درصد برخوردار شده‌اند، ادامه داد: «‌سال گذشته 164 میلیارد تومان کمک هزینه بلاعوض به ۸۹ هزار بیمار نیازمند ارائه شده است.»

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.