اینجا فراموشخانه نیست/ اینترنت طبقاتی در پله آخر/ بجنگ تا بچاپم

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي موضوع مسیر نزولی نرخ ارز و طلا، رویکرد حاج قاسم در میان اقشار مختلف جامعه ، دور زدن ایران در خلاء «دیپلماسی میدان»، اجرای طرح اینترنت طبقاتی ، کاهش 185 کیلومتری مسیر تهرانی‌ها، خواب زمستانی بازار مسکن و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار خانواده آیت‌الله مصباح یزدی که پنجم دی‌ماه انجام شد در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي موضوع مسیر نزولی نرخ ارز و طلا، رویکرد حاج قاسم در میان اقشار مختلف جامعه ، دور زدن ایران در خلاء «دیپلماسی میدان»، اجرای طرح اینترنت طبقاتی ، کاهش 185 کیلومتری مسیر تهرانی‌ها، خواب زمستانی بازار مسکن و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

سرباز وطن با نگاه فراجناحی

روزنامه آرمان ملی:  شاید کمتر کسی پیدا شود که در پست‌های مهمی حضور داشته باشد اما در عین حال بتواند در تمامی حوزه‌ها نگاه فراجناحی داشته باشد و صرفا ملی به همه مسائل بنگرد. آن هم در شرایطی سال‌های سال است در جامعه شاهد تندروی‌هایی از سوی جریان‌های مختلف و طرز تفکراتشان هستیم که تلاش می‌کنند جامعه را با خود همراه کنند و نظر و نگاه خود را به کلیت جامعه تعمیم دهند. در چنین فضایی صرفا اشخاصی می‌توانند تاثیر‌گذار ظاهر شوند که نخست از جایگاه بالایی در جامعه برخوردار باشند و سپس با رویکردهای فراجناحی و توانایی پذیرش همه طیف‌ها و نظرات را داشته باشند. سردارشهید حاج قاسم سلیمانی از جمله معدود افرادی بود که چنین خصلتی داشت و هیچ‌کس را از خود نمی‌راند. نگاهی به مواضع شهید سلیمانی در خصوص جامعه و مردم به خوبی موید این گفته است. جایی که در جمعی می‌گوید: «من اصلا قبول ندارم در بین بچه حزب‌اللهی‌ها بگوییم این آدم با آن شکل و طور دیگری است. همان آدم و دختر کم حجاب دختر من است دختر ما و شماست. نه دختر خاص من و شماست، اما جامعه ماست. ما باید به او توجه کنیم باید با او با رابطه صمیمی برخورد کنیم. فقط رابطه حزب‌اللهی با حزب‌اللهی که معنا ندارد. رابطه حزب‌اللهی با کسی که دینش ضعیف‌تر است موضوعیت دارد و باید این کار را بکنیم.»  همین رویکرد نیز بود که حاج قاسم را در میان اقشار مختلف جامعه و همه جناح‌های سیاسی شخصیتی ملی‌گرا، فراجناحی بر مبنای حرکت در راستای منافع ملی نشان می‌داد.

 

پیش‌بینی  لس‌آنجلس تایمز از فروپاشی آل‌سعود در دوران بن سلمان

روزنامه کيهان: رسانه آمریکایی با تأکید بر استبدادی بودن سیاست‌های ولیعهد سعودی و تشدید این سرکوبگری‌ها در عربستان، نسبت به ظهور «نیروهای خشمگین» در این کشور و در نتیجه فروپاشی آل‌سعود هشدار داده است. می‌گویند «سادیسم» 3 ویژگی بیرونی دارد: 1. وابسته کردن دیگران به خود؛ به گونه‌ای که آنها چون موم در اختیار سادیست باشند؛ 2. استثمار و حذف فیزیکی دیگران و غارت دارایی آن‌ها؛ 3. آزردن دیگران و سرشکسته و شرمسار کردن آنان. این 3 ویژگی را می‌توان در رژیم سعودیِ تحت امرِ «محمد بن سلمان» دید؛ رژیمی استبدادی که تنها سرکوب مخالفان را می‌شناسد. اما باید توجه داشت که «ترس» تنها فرزندِ استبداد و سرکوب نیست، گاهی از استبداد و سرکوب، «خشم» تولد می‌کند.  روزنامه آمریکایی «لس‌آنجلس تایمز» در تحقیقی نسبت به ظهور «نیروهای خشمگین» در عربستان به علت سیاست‌های خشن و سرکوبگرانه محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی، هشدار داد که از یک سو مبتنی بر استبداد و سرکوب و از سوی دیگر گسترش فساد و فروپاشی است. این روزنامه نوشت: «رویکرد سرکوبگرانه‌ای که محمد بن‌سلمان دنبال می‌کند برای جامعه عربستان نگران‌کننده و خطرناک است، زیرا خطر ظهور نیروهای خشمگینی که غیرقابل کنترل است را به دنبال دارد.» بر اساس گزارش این روزنامه، عربستانی‌ها از سیاست‌های محمد بن سلمان ناراضی هستند و مبالغ هنگفتی برای پروژه‌های سرگرمی پر زرق و برق هزینه می‌کند و این درحالی است که مشکلات زیرساختی ضروری و فوری در عربستان را نادیده می‌گیرد. این روزنامه تاکید کرد که ولیعهد سعودی عامدانه نقش نظام مشورتی را که در خاندان سلطنتی آل‌سعود استفاده می‌شد، لغو و از اقدامات وحشیانه برای سرکوب مخالفان سیاست‌هایش استفاده می‌کند. لس‌آنجلس تایمز هشدار داد که فرآیندهای دگرگونی اجتماعی در عربستان با سرکوب سیاسی و محدود شدن قدرت تنها به یک شخص یعنی به محمد بن سلمان همراه است. آن‌طور که تسنیم از این روزنامه نوشته، محمد بن سلمان عمداً از اقدامات افراطی برای محدود و حذف کردن هر کسی که مخالف سیاست‌هایش است، استفاده می‌کند، همان‌طور که «جمال خاشقجی»، روزنامه‌نگار عربستانی و ساکن آمریکا را در سال 2018 توسط یک تیم سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول ترکیه به قتل رساند.

 

دور زدن ایران در خلاء «دیپلماسی میدان»

روزنامه آرمان امروز: در روزهايي که سوريه در اشغال نيروهاي تروريست معروف به داعش بود يکي از معدود کشورهايي که در کنار دولت «بشار اسد» حضور داشت، نيروهاي نظامي و امنيتي ايران بودند که بر اساس گزارشات منتشر شده باعث شکست محاصره برخي از شهرهاي استراتژيک به‌خصوص دمشق محسوب مي‌شوند. در طول اين جنگ مقامات ايراني همواره به اين موضوع اشاره مي‌کردند که ايران در ساخت و ساز اين کشور ويران شده حضور اقتصادي زيادي خواهد داشت، همين طور اين کشور مي‌تواند دروازه‌اي براي صادرات انرژي و توليدات ايراني باشد ولي هرچه به جلو مي‌رويم گويا نقش جمهوري اسلامي ايران در سوريه بعد از فروکش کردن حضور داعشي‌ها در منطقه کم رنگ‌تر مي‌شود و حالا خبرهايي از غيبت ايران در نشت‌هاي چندجانبه در مورد آينده سوريه خودنمايي مي‌کند. به‌غير از هزينه‌هاي انجام شده و نيروهايي که در اين کشور به شهادت رسيده‌اند به‌نظر ايران به‌عنوان يکي از کشورهاي تاثيرگذار در منطقه بايد در نشستي که به ميزباني «مسکو» و با شرکت «ترکيه» و «سوريه» برگزار خواهد شد. عدم حضور ايران در نشستي که در مورد سوريه که با حضور ترکيه و روسيه برگزار خواهد شد تنها يک پيام براي جمهوري اسلامي دارد و آن هم کنار گذاشته شدن از مناسبات منطقه‌اي با نقشه «پوتين» و «اردوغان» است. البته ناگفته نماند که برخي در ايران معتقدند که وزارت امورخارجه بايد از برگزاري اين نشست جلوگيري کند ولي باتوجه به توان محدود دستگاه ديپلماسي ايران که حتي نمي‌تواند در حوزه خليج فارس اقداماتي در حفظ منافع ملي ايران انجام دهد، نيرويي براي حضور در مناسبات ديگر منطقه‌اي هم نخواهد داشت. در روزهاي اخير برخي رسانه‌ها از دور زدن ايران توسط روسيه و ترکيه نوشته‌اند که به‌نظر رفته رفته اين تئوري مي‌تواند به واقعيت نزديک شود.

 

اینجا فراموشخانه نیست

روزنامه فرهیختگان:برای اینکه استفاده از یک ابزار یا خدمت در بین مردم افزایش یابد به‌طور کلی دو روش تبلیغی را می‌توان متصور بود. روش اول آن است که ارائه‌دهنده یک خدمت خود به مبلغ آن نیز تبدیل شود و گونه دیگر آن است که کاربران آن ابزار یا خدمت نسبت به کارآیی آن احساس رضایت کرده و استفاده از آن را به یکدیگر توصیه کنند. از آنجایی که کاربران یک ابزار در این تبلیغ ذی‌نفع نیستند شیوه دوم به‌مراتب اثر بیشتری در جذب مخاطبان خواهد گذاشت و میزان موفقیت این روش نیز نسبت مستقیمی با توانایی ارائه‌دهنده خدمت در جذب رضایت کاربران دارد. با در نظر گرفتن این اصل می‌توان به سراغ مثال انتخابات به‌مثابه یک ابزار حکمرانی رفت و عوامل موثر بر اقبال عمومی برای مشارکت هرچه بیشتر در آن را بررسی کرد. عواملی که بتواند تبلیغ مشارکت در انتخابات را از دعوت حکمران به‌عنوان ارائه‌دهنده ابزار دموکراسی فراتر برده و خود مردم را به مبلغان افزایش مشارکت بدل سازد.  آنچه بر میزان استفاده از ابزار دموکراسی توسط مردم به‌طور مستقیم اثر می‌گذارد در دو بعد فرآیند و فرآورده قابل‌بررسی است. اثر فرآیند را می‌توان این‌گونه توضیح داد: «هر چقدر فرآیند برگزاری انتخابات از مرحله ثبت‌نام و تبلیغات گرفته تا مرحله اخذ رای و شمارش آرا ایرادات کمتری داشته و خواست واقعی مردم را محقق کند اقبال عمومی نسبت به مشارکت در آن افزایش می‌یابد.» اما آنچه که بیش و پیش از عامل فرآیند بر افزایش مشارکت اثر می‌گذارد این است که فرآورده دموکراسی نیز بر زندگی مردم اثر مثبت بگذارد. یعنی قبل از آنکه فرآیند برگزاری انتخابات بخواهد تبدیل به دغدغه شود، برای مردم این مهم است که بدانند آیا چنین فرآیندی اساسا به یک خروجی مثبت نیز تبدیل خواهد شد یا نه. اگر این تلقی در افکار عمومی به وجود بیاید که فرآورده به‌وجود‌آمده به‌طور کلی در مسیر منافع آنها نیست واضح است که به جای بهبود عملکرد به تعطیلی فرآیند راغب می‌شوند. به وجود آمدن یک تلقی مثبت یا منفی از دموکراسی و میزان مشارکت در انتخابات‌های بعدی تا حد زیادی به این بستگی دارد که حکمرانان انتخاب‌شده پیشین تا چه حد توانسته باشند کارنامه مثبتی از عملکرد خود به‌عنوان فرآورده دموکراسی برجای گذاشته باشند.

 

کاهش 185 کیلومتری مسیر تهرانی‌ها

روزنامه همشهری:در نوزدهمین شنبه امید و افتخار، احداث تقاطع غیرهمسطح بزرگراه شهیدباقری با بزرگراه شهید زین‌الدین (شمال به غرب) کلنگ‌زنی و به‌صورت همزمان عملیات تکمیل و احداث ۲۲ تقاطع دیگر در مناطق 2، 5، 8، 14، 17، 18و 20شهر تهران آغاز شد.بخشی از حجم ترافیک پایتخت به نبود دسترسی‌های لازم برای انتخاب بهترین مسیر از سوی راننده‌ها برمی‌‌گردد؛ مشکلی که باعث می‌شود تا مسیر پیمایش خودروها و شهروندان بیشتر شده، میزان مصرف سوخت بالاتر رود و سرانجام مقدار بیشتری از آلاینده‌ها وارد هوای شهر شوند. تقاطع‌های غیرهمسطح اما این مشکل را رفع می‌کنند تا دسترسی از یک ‌بزرگراه به بزرگراه دیگر راحت‌تر شود یا یک‌معبر مستقیم دیگر به‌خاطر عبور شریانی دیگر، در چند نقطه قطع نشود؛ به همین منظور، شهرداری تهران ایجاد تقاطع‌های مورد نیاز را در دستور کار گذاشته و در این راستا دیروز مراسم آغاز احداث و تکمیل 23تقاطع غیرهمسطح برگزار شد و آنطور که علیرضا زاکانی، شهردار اعلام کرد، این تقاطع‌ها پس از بهره‌برداری بیش از 100کیلومتر از طول سفرهای درون‌شهری شهروندان را کاهش خواهند داد. مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران و تعداد دیگری از مدیران شهری هم در این مراسم حضور داشتند و هریک موضوعات مختلفی را بیان کردند.شهردار تهران در نوزدهمین آیین شنبه‌های امید و افتخار، با بیان اینکه امروز مشکل ترافیک و آلودگی هوا و ارائه خدمت درست در نوع تنظیمات خدمات شهری مسائلی است که به همه شهروندان از پیر تا جوان آسیب می‌رساند، گفت: «سال گذشته در آغاز مسئولیت خود به‌دنبال این بودیم که چگونه مشکلات شهری را با یک راه‌حل درست برطرف کنیم و به این نتیجه رسیدیم که در مدیریت شهر تهران نیاز به یک تحول کالبدی داریم تا با این تحول نیازهای شهروندان را در زمینه بازسازی مناسب خدمات، ایجاد فضای مناسب برای مسکن و حمل‌ونقل رفع کنیم.

 

اینترنت طبقاتی  در  پله  آخر

روزنامه شرق:روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی برخی مطالب واکنش‌برانگیز شده بود؛ مانند مطلع‌نبودن مادر پله از مرگ فرزند مشهورش. خواهر پله اسطوره فوتبال جهان گفته بود که آنها به دلیل وخامت حال مادر صدساله‌شان هنوز به او درباره مرگ پسرش چیزی نگفته‌اند. همچنین ماجرای سشوار‌کشیدن از روی روسری در صحنه‌ای از یک سریا‌ل‌ صداوسیما در شبکه سوم سوژه کاربران فضای مجازی شد.در‌این‌میان مسئله مهم اینترنت طبقاتی بازخوردهای مختلفی داشت. پروتکل‌های مدیریتی یا پروتکل‌های امنیتی که برای نگهداری سرورها ضروری‌اند، در‌حال‌حاضر مسدود یا دچار اختلال عمدی شده‌اند. همچنین تجارت‌نیوز گزارشی درباره شرایط کنونی اینترنت منتشر کرده که بر مبنای یک حدس قریب به یقین است. در گزارش این رسانه آمده است که به نظر می‌رسد اینترنت طبقاتی به مرحله اجرا‌شدن رسیده است؛ چراکه احتمالا به‌زودی اعضای اتحادیه فناوران رایانه تهران به اینترنت بدون فیلتر دسترسی خواهند داشت. به‌تازگی خبری مبنی بر اینکه فیلترینگ اینستاگرام و واتس‌اپ برای اعضای اتحادیه فناوران برداشته می‌شود، منتشر شده است که به نظر می‌رسد گویای اجرای طرح اینترنت طبقاتی است.درحالی‌که بیش از سه ماه از فیلترینگ گسترده اینترنت به‌ویژه پلتفرم اینستاگرام می‌گذرد و بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی و کاربران از فیلترینگ آسیب جدی دیده‌اند و نیازمند حمایت‌ هستند؛ اما دولت قصد دارد فیلترینگ را برای برخی از سازمان‌ها و نهادها کاهش دهد. به عبارت دیگر اینترنت طبقاتی را اجرا کند. به گزارش این رسانه اجرای اینترنت طبقاتی با تصویب طرح محدودیت اینترنت موسوم به صیانت رنگ جدی‌تری به خود گرفت؛ ولی طرح صیانت به‌ دلیل مخالفت‌ها و انتقادهای فراوان، از دستور کار مجلس خارج شد؛ اما از آنجایی که در چند ماه اخیر، تعدادی از مصوبه‌ها و ماده‌های این طرح برای اجراکردن به مصوبه‌های شورای فضای مجازی اضافه شده‌، گویای آن است که این طرح به روش‌های مختلف در نهایت اجرا خواهد شد. آن‌طورکه از گزارش‌ها مشخص است، در طرح موسوم به صیانت نیز یکی از اهدافی که دنبال می‌شود، ایجاد یک «اینترنت طبقاتی» است که بسیاری از سایت‌ها و پلتفرم‌ها از دسترس عموم مردم خارج می‌‌شوند. اوایل تابستان امسال نیز در میان بحبوبه تصویب طرح صیانت، عیسی‌ زارع‌پور در یک برنامه تلویزیونی رسما اعلام کرد که به‌زودی با هماهنگی دستگاه‌های مختلف، برخی پلتفرم‌های فیلترشده برای یک‌سری اقشار خاص باز شود.

 

بازار صدای سکاندار جدید ارز را شنید

روزنامه خراسان:نرخ ارز و طلا د رمسیر نزولی قرار گرفت تا مشخص شود بازار، پیام خط و نشان رئیس کل جدید را شنیده است، پس از تثبیت دلار نیمایی در نرخ 28500، دومین پیام مهم فرزین درباره سیاست های ارزی چه بود و این روند چقدر پایدار خواهد بود؟بازار ارز به وضوح پیام سکاندار جدید بانک مرکزی را دریافت کرد، جایی که محمدرضا فرزین در گفت و گوی شبانگاهی خود اعلام کرد که نرخ 44 هزار تومان تحریف شده است و بانک مرکزی در بازار حتما دخالت خواهد کرد و نرخ را کاهش می دهد. در نتیجه قیمت دلار پس از ریزش روز پنج شنبه و ریزش نرخ های فردایی در روز جمعه، روز شنبه نیز حدود 2 هزار تومان ریزش داشت و از 41400 به 39هزار و 250 تومان رسید. نرخ فردایی نیز به 39هزار و 480 کاهش یافت. پیام سقوط ارز به تالار شیشه ای بورس نیز رسید و شاخص کل حدود57 هزار واحد فروریخت.رئیس کل جدید بانک مرکزی با حضور در برنامه گفت وگوی ویژه خبری جمعه شب، از سیاست جدید تثبیت نرخ ارز روی رقم 28هزار و 500 تومان در سامانه نیما دفاع کرد.محمدرضا فرزین با اشاره به مبادله روزانه بین 150 تا 200میلیون دلار در سامانه نیما افزود: یک ناهماهنگی بین نقشه تجاری و ارزی مان داریم یعنی بعضی جاهایی که تجارتمان زیادتر است، ارز متعلق به آن نوع تجارت را کمتر داریم و برعکس، این باعث می شود نتوانید ارز لازم را در اختیار تاجر قرار دهید و این مشکلی در سامانه نیما ایجاد کرده است.وی همچنین از ایجاد یک بازار جدید با عنوان بازار مبادله ارزی خبرداد و گفت: در این بازار کل ارزهای غیرتجاری مبادله خواهد شد، ما 40 نوع نیاز ارزی داریم، تمام آن ها می توانند در بازار مبادله ارزی، ارزشان را تامین کنند و قاعدتا نوسان خواهد داشت و ثابت نخواهد بود.

 

زنده نگه داشتن راه آقای مصباح واجب است

روزنامه ایران: بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار خانواده آیت‌الله مصباح یزدی که پنجم دی‌ماه انجام شد، روز گذشته به‌ مناسبت دومین سالگرد درگذشت این عالم ربانی، منتشر شد. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار بزرگداشت آیت‌الله مصباح یزدی را یکی از واجبات کارهای حوزه و روحانیت برشمرده و تأکید کردند مرحوم آقای مصباح خصوصیات منحصربه‌‌فردی داشتند که جامع این خصوصیات را در کسی مثل مرحوم آقای مصباح، مشاهده نمی‌کنم. ایشان ضمن اشاره به تقوا و نیز کارهای علمی، فقهی و فلسفی آیت‌الله مصباح، بر ضرورت انتشار و اشاعه افکار، کتب و سخنرانی‌های این علامه بویژه در صداوسیما و فضای مجازی تأکید کردند. مشروح بیانات رهبر معظم انقلاب را که در پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای منتشر شده است، می‌خوانید.بسم‌الله الرحمن الرحیم و الحمدلله رب العالمین و الصلاة و السلام علی سیدنا ابی‌القاسم المصطفی محمد و آله الطیبین الطاهرین سیما بقیة‌الله فی‌الارضین.خیلی خوش‌ آمدید. بعد از مدت‌ها آقایان را و بعضی از خانم‌ها را زیارت کردیم. بزرگداشت جناب آقای مصباح یکی از واجبات کارهای حوزه و روحانیت و ماها و همه است و بزرگداشت ایشان به معنای زنده نگه داشتن جهت‌گیری ایشان و راه ایشان است. مرحوم آقای مصباح (رضوان‌الله ‌علیه) یک خصوصیات منحصربه‌‌فردی داشتند که من در مجموعه فضلای برجسته قم که از قدیم می‌شناختیم و حالا هم بحمدالله برکات بعضی‌شان ادامه دارد، نگاه می‌کنم، جامع این خصوصیات را در کسی مثل مرحوم آقای مصباح مشاهده نمی‌کنم؛ علم فراوان، فکر خوب و نوآور، بیان رسا و واضح، انگیزه تمام‌نشدنی و بی‌نظیر، خلقیات و رفتارهای شایسته و برجسته، سلوک و معرفت و توجه معنوی و مانند اینها؛ مجموع اینها را واقعاً انسان نمی‌تواند پیدا کند. اینها در آقای مصباح جمع بود.

 

نقش تشریفاتی دبیر فدراسیون فوتبال

روزنامه اطلاعات:در فدراسیون‌های ورزشی نقش دبیر فدراسیون اگر از رئیس بیشتر نباشد کمتر نیست زیرا تقریباً پیگیری همه امور اجرایی بر عهده دبیر فدراسیون است و رئیس معمولاً سیاست‌های کلان و تعامل با وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و سازمان‌های بین‌المللی ورزشی را پیگیری می‌کند.دلیل حضور هدایت ممبینی داور بین‌المللی و خوش سابقه فوتبال، در جایگاه دبیری فدراسیون هر چه که باشد، مسلماً توانایی وی در مدیریت و اداره امور اجرایی فدراسیون نیست زیرا در دوره قبل ریاست تاج در فدراسیون فوتبال، ممبینی مدیر بازاریابی فدراسیون فوتبال بود که هیچ تخصصی در آن حوزه نداشت و همه امور توسط یکی از اقوام محمدرضا ساکت (سرپرست دبیری فدراسیون) پیگیری می‌شد و وی حتی در کوچکترین امور حوزه بازاریابی نقشی نداشت.ممبینی از لحاظ اخلاقی و سابقه داوری یکی از خوشنام‌ترین داوران فوتبال ماست ولی در خارج از حوزه داوری، هیچ دستاورد و سابقه قابل توجه مدیریتی نداشته است.به نظر می‌رسد مهدی تاج برای اداره امور فدراسیون نیازی به دبیر ندارد و به همین دلیل کسی را به این سمت منصوب کرده است که سابقه خوبی در دخالت نکردن در امور دارد.ممبینی زمانی که رئیس بازایابی فدراسیون فوتبال بود هیچ دخالتی در امور نداشت و شرایط رئیس بودن را به همین شکل قبول کرده بود.ظاهراً مهدی تاج با تجربه‌ای که دارد خوب می‌داند ریاست فدراسیون فوتبال به مویی بند است و همانطور که ناگهان آمده باید یک روز هم ناگهان برود، به همین دلیل برنامه و سیاست کاری خاصی برای فوتبال ندارد و تمام و کمال وقت و انرژی خود را برای امور معمول فدراسیون گذاشته است.مسلماً در چنین شرایطی بهتر است دبیر فدراسیون کسی باشد که هیچ ادعای مدیریتی نداشته باشد و دخالت رئیس در امور اجرایی فدراسیون را دخالت در حوزه کاری خود تلقی نکند و چه کسی بهتر از ممبینی که در گذشته بی ادعایی خود در حوزه مدیریت را به عنوان رئیس بازاریابی فدراسیون ثابت کرده است.

 

بجنگ تا بچاپم

روزنامه وطن امروز: ایالات متحده ۲ سال پس از آغاز جنگ اول جهانی، سرانجام با درخواست اروپایی‌ها موافقت کرد و وارد این جنگ شد. تلاش ۲ ساله «وودرو ویلسون» برای دور نگه داشتن آمریکا از این جنگ، در نهایت آوریل سال 1917 با شکست مواجه شد و ایالات متحده به یکی از طرف‌های درگیر جنگ تبدیل شد. مساله برای آمریکا در جنگ دوم جهانی تفاوت زیادی داشت. حمله ژاپن به بندر «پرل هاربر» در سال 1941، یعنی یک سال پس از آغاز جنگ، اعلان جنگ به ایالات متحده بود. آمریکا در نهایت با استفاده از احساسات ضدژاپنی به وجود آمده در این کشور، بار سفر از اقیانوس‌ها و جنگیدن در اروپا و در نهایت انداختن ۲‌بمب اتم روی سر مردم در هیروشیما و ناکازاگی ژاپن را به جان خرید. جنگ دوم جهانی اما آغاز عصری بود که از آن با عنوان «قرن آمریکایی» یاد شد؛ قرنی که با پایان جنگ سرد و شروع رقابت‌های ۲ ابرقدرت شوروی و ایالات متحده در جنگ سرد آغاز شد و در نهایت با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1991 به اوج رسید. ایالات متحده بعد از جنگ دوم جهانی در واقع اعتماد به نفس بیشتری برای پایان دادن به سیاست «انزواگرایی» و وارد شدن به عصر جدیدی از دخالت در مسائل جهانی و رهبری آن رسید. قدرت آمریکا در طول این دوران با ورود یا دخالت در هر جنگ دیگری تا حد زیادی افزایش می‌یافت و اوج آن در ماجرای فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و تک‌قطبی شدن نظام بین‌الملل قابل مشاهده بود. بعد از آن اما دوران افول آمریکا آغاز شد؛ دورانی که با جنگ‌های بی‌دلیل و شکست خورده همراه بود و نمی‌توانست امپراتوری آمریکا را با مولفه‌های قدرت جدید همراه کند. بسیاری از تحلیلگران، حادثه 11 سپتامبر 2001 و پاسخ آمریکا به آن در قالب ۲ جنگ افغانستان و عراق را آغازی بر پایان قرن آمریکایی می‌دانند و برخی دیگر نیز معتقدند سر بالا آوردن چین در دنیای اقتصاد، نقطه آغاز این افول بوده و خواهد بود. نکته جالب توجه در تمام تلاش‌های دولت‌های ایالات متحده در طول دوران تاریخ این کشور برای استفاده از جنگ در جهت نمایش افزایش قدرت نظامی‌اش این است که همیشه وارد شدن به جنگ، برای ایالات متحده فایده‌ای قابل تامل و توجه داشته است، در غیر این صورت اصولا تلاشی برای وارد شدن به آن صورت نمی‌گرفت؛ مانند جنگ اول جهانی و تلاش‌های وودرو ویلسون برای بیرون ماندن ایالات متحده از دایره جنگ اروپایی.

 

خواب زمستانی بازار مسکن

روزنامه تجارت: آمارها از تورم ۵۱ درصدی ساخت و ساز مسکن در بهار امسال حکایت دارد و برآوردها نشان می‌دهد بدون احتساب قیمت زمین، هزینه ساخت به متری ۸.۳ میلیون تومان رسیده است؛ با این حال سازندگان می‌گویند که با نوسانات نرخ ارز در ماههای اخیر آمارهای جدید متفاوت خواهد بود و این مساله می‌تواند دامن ساخت و ساز در هر دو بخش دولتی و خصوصی را بگیرد. تورم عمومی و رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی، هزینه‌های ساخت مسکن را افزایش داده است. آخرین آمار مربوط به بهار امسال که از سوی بانک مرکزی ارایه شده از رشد ۵۱ درصدی هزینه ساخت مسکن در مقایسه با سال ۱۴۰۰ حکایت دارد. بر این اساس برخی برآوردها نشان می‌دهد متوسط قیمت ساخت هر متر خانه (بدون احتساب قیمت زمین) به ۸.۳ میلیون تومان رسیده است.اگرچه تورم ۵۱ درصدی ساخت‌وساز به تنهایی می‌تواند فعالیهای ساختمانی را دچار اختلال کند، سازندگان مسکن، عوامل رکودزای دیگر مثل عوارض ساختمانی، هزینه دستگاههای خدمات رسان، رشد نرخ دستمزد، افزایش احتمالی و سنگین هزینه تامین اجتماعی کارگران را از دیگر مشکلات حوزه تولید مسکن می‌دانند. به تازگی رییس سازمان نظام مهندسی هم از پایین بودن تعرفه دستمزد مهندسان گلایه کرده و بنابراین ممکن است نرخ خدمات مهندسی که هم‌اکنون کمتر از یک درصد است بالا برود. مجموع عوامل فوق سه عارضه منفی را در بازار مسکن ایجاد کرده که شامل رشد هزینه‌های تولید، افت توان متقاضیان مصرفی و رکود معاملات است؛ اولین عارضه به ساخت و ساز لطمه می‌زند. تیراژ تولید مسکن در شهر تهران طی بهار سال جاری با سقوط تاریخی به ۶۲۰۰ واحد رسیده که نسبت به ۱۰ هزار و ۷۰۰ واحد بهار پارسال افت ۴۲ درصدی را نشان می‌دهد.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.