چگونه چک الکترونیک آمار زندانیان را کاهش داد؟

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اشاره به مزایای قانون جدید چک، از وصول ۹۳ درصد چک‌ها در آذر ماه امسال خبر داد و گفت: سال ۹۶ روزانه ۱۰ نفر به دلیل وصول نشدن چک روانه زندان می‌شدند و الان این رقم به یک نفر در دو روز رسیده است.

به گزارش شهروند آنلاین، «مهران محرمیان» در رونمایی از چک امن دیجیتال بانک صادرات، اظهار داشت: اجرا قانون چک مراحل مختلفی داشت و ۱۷ وظیفه بر عهده شبکه بانکی گذشته بود و در نتیجه اجرایی شدن این قانون اعتبار به چک بازگشت.

او با اشاره به کاهش چک‌های برگشتی پس از اجرای قانون چک افزود: در آذرماه میزان چک‌های وصول نشده به ۷ درصد رسید.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی توضیح داد: اجرای قانون چک در مرحله‌ای است که اعتبارسنجی و میزان وصول چک‌های صادرکننده با رنگ مشخصی اعلام می‌شود و بدین ترتیب دریافت‌کننده چک می‌تواند از وضعیت فردی که قرار است چک صادر کند مطلع می‌شود.

او درباره اقدامات انجام شده در قانون جدید چک گفت: مسدودسازی حساب‌های صادرکننده چک در صورت عدم وصول چک، رفع سوءاثر چک‌های برگشت به ۳۵ درصد و کاهش زندانیان چک‌های برگشتی از ۱۰ نفر در ۲۴ ساعت به یک نفر طی دو روز اقداماتی است که در این مدت انجام شده است.

محرمیان گفت: با اجرای قانون چک تلاش کردیم مشکلات چک‌های کاغذی را به حداقل برسانیم ودرصدد هستیم در آینده چک‌های کاغذی را حذف کنیم؛ اما هنوز هم چک‌های کاغذی در جریان است.

او افزود: چک الکترونیک اقدام درستی بود که امکان صدور چک بدون حضور فرد را فراهم می‌کند؛اما افراد باید توجه داشته باشند که نیازی نیست ذی‌نفع چک الکترونیک امضای الکترونیک داشته باشد.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی بیان کرد: ذی‌نفع و دریافت‌کننده چک الکترونیک می‌تواند به‌صورت غیرحضوری چک خود را نقد کند.

وزارت اقتصاد از ارائه خدمات با حداقل هزینه و سرعت بالا حمایت می‌کند

«سید عباس حسینی» معاون بانک و بیمه وزارت امور اقتصادی و دارایی در این مراسم گفت: عصر دیجیتال عصری است که همه افراد می‌توانند در تولید، انتقال و ذخیره‌سازی و بازیابی داده دخالت کنند.

سید عباس حسینی تاکید کرد: با صدور چک‌های الکترونیک سرعت ارائه خدمات به مردم کاهش می‌یابد و وزارت اقتصاد از هرگونه اقدامی که این امکان را فراهم می‌کند تا خدمات به مردم در با حداقل هزینه و سرعت بالا انجام شود حمایت می‌کند.

چک‌های الکترونیک گامی در جهت حذف امکان سوءاستفاده،سرقت و جعل چک کاغذی

«یاسر مرادی» رئیس هیات مدیره بانک صادرات در مراسم رونمایی از چک امن الکترونیک بانک صادرات توضیح داد: قانون چک هر چند سال یک بار با تغییر عملکرد مردم در بازار تغییر می‌کند و آخرین تغییرات مربوط به سال ۸۲ و صدور چک مدت‌دار بود و سپس اصلاح قانون چک در سال ۹۷ است.

او در تشریح مزایای قانون جدید چک گفت:در قانون جدید افرادی که چک برگشتی دارند نمی‌توانند افتتاح حساب داشته باشند و دسته چک جدید برای آنها صادر نمی‌شود.

رئیس هیات مدیره بانک صادرات افزود: با رونمایی از چک امن دیجیتال بانک صادرات چک‌های کاغذی صد درصد حذف می‌شود و امکان سرقت، جعل و سوءاستفاده از چک‌های کاغذی برطرف می‌شود.

مرادی اظهار داشت: افراد دارنده حساب جاری بانک صادرات بدون مراجعه به شعبات بانک می‌توانند چک الکترونیکی دریافت کنند البته این چک هم‌اکنون برای افراد حقیقی صادر می‌شود و امکان صدور ۱۰ برگ چک الکترونیک وجود دارد و چنانچه افراد تمایلی به استفاده از این نوع چک نداشته باشند می‌توانند با کمک گزینه غیرفعال‌سازی انصراف خود را اعلام کنند.

به گفته او الزام تایید چک توسط گیرنده در چک‌های الکترونیک وجود ندارد و صادرکننده نیز حتماً باید مبلغ، تاریخ، شرح صدور چک و کدملی دریافت کننده را در سامانه مربوطه وارد کنند./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.