شلیک دریایی و هوایی اژدرهای ایرانی

شلیک موفقیت‌آمیز اژدر ایرانی میعاد و الفجر۲ از زیردریایی‌های ایرانی طارق، فاتح و غدیر،‌ اجرای پروازهای ۲۴ ساعته در مرزهای ایران و شلیک موشک سطح به سطح نصر از مهمترین عملیات‌های ارتش در چهارمین روز رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ بود.

به گزارش شهروند آنلاین،در مرحله عملیاتی رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش که از صبح امروز – یکشنبه – آغاز شده است، اژدر ایرانی میعاد برای نخستین‌بار از زیردریایی طارق شلیک شد و هدف خود را منهدم کرد.

همچنین اژدرهای ایرانی والفجر ۲ نیز با شلیک از زیردریایی‌های فاتح و غدیر اهداف خود را در دریای عمان و شمال اقیانوس هند منهدم کردند. یک فروند بالگرد SH نیز در ادامه این رزمایش، با پرتاب اژدر مارک ۴۶، هدف خود را در دریا مورد اصابت قرار داد.

این نوع اژدرها توسط متخصصان جوان نیروی دریایی ارتش با همکاری مراکز علمی و صنایع دفاعی کشور طراحی و ساخته شده که تفاوت آن با سایر اژدرها در ایمن بودن است.

اژدرهای هوشمند والفجر دارای قابلیت ضد فریب، سرعت زیاد و سرجنگی با قدرت انفجاری و تخریب بسیار بالابوده و قادر هستند با غافلگیری ظرف چند ثانیه اهداف و شناورهای بزرگ دریایی را به‌طور کامل منهدم و غرق کنند،همچنین زمان کوتاه آماده‌سازی در یگان‌های پشتیبانی‌کننده و یگان‌های شلیک‌کننده از جمله ویژگی‌های متمایزکننده این اژدر با انواع مشابه است که موجب افزایش توان تاکتیکی، سرعت عمل و واکنش سریع یگان‌های رزمی زیر سطحی خواهد شد.

در این راستا، امیر سرتیپ علیرضا شیخ سخنگوی رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش، بهره‌گیری از تجهیزات و تسلیحات بومی در این رزمایش بزرگ را یکی از نقاط قوت آن برشمرد و گفت: با جهاد بی‌وقفه دانشمندان و متخصصان جوان در ارتش جمهوری اسلامی ایران، وزارت دفاع، شرکت‌های دانش‌بنیان و سایر مراکز علمی و تحقیقاتی کشور امروز در حوزه تامین نیازمندی‌های دفاعی، کاملا به ظرفیت‌های داخلی متکی هستیم و نمایش اقتدار دفاعی در رزمایش بزرگ و مشترک ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش با استفاده از تجهزات و تسلیحات بومی را می‌توان دلیل روشن و واضحی برای بی‌اثر بودن تحریم‌های تسلیحاتی دشمنان در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی برشمرد.

سخنگوی رزمایش بر حسن همجواری جمهوری اسلامی با کشورهای منطقه و همچنین آمادگی و انسجام نیروهای مسلح در صیانت از تمامیت ارضی کشور تاکید کرد وافزود: در این رزمایش آموخته‌های یگان‌های ارتش که محصول رصد دقیق تحرکات و همچنین جنگ‌های اخیر منطقه است، در عرصه عمل آزموده خواهد شد.

اجرای پروازهای ۲۴ ساعته در پایش مرزهای ایران

اجرای پروازهای شناسایی نیروی هوایی ارتش در مناطق مرزی و آب‍های آزاد و بین‌المللی به صورت ۲۴ساعته از پایگاه‌‌‌های این نیرو در سواحل مکران از دیگر برنامه‌های رزمایش امروز ارتش بود.

این پروازها بخشی از طرح پروازهای ۲۴ ساعته است که پوشش هوایی منطقه رزمایش را با همراهی هواپیماهای بدون سرنشین نیروی زمینی و هوایی ارتش کامل کرده و آسمان مناطق مرزی ایران را با پروازهای مداوم تحت پایش دارند.

جنگنده‌های اف-۴ ئی نیروی هوایی ارتش نیز به منظور پشتیبانی از نیروهای زمینی و دریایی ارتش با تیراندازی و استفاده از بمب‌های ۲۵۰ و ۵۰۰ پوندی مناطق تحت تصرف یگان‌هایی حمله‌ور در نقش دشمن را هدف قرار دادند.

شلیک موشک سطح به سطح «نصر» در رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱

در ادامه برگزاری مراحل اصلی رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش، سامانه‌های موشکی و یگان‌های شناوری نیروی دریایی ارتش با استفاده از موشک‌های نصر اهداف سطحی خود را در دریا منهدم کردند.

در این مرحله از رزمایش ناو موشک‌انداز نجم با شلیک موشک کروز «نصر» هدف سطحی تعیین شده در دریا را با موفقیت مورد اصابت و انهدام قرار داد.

همچنین، سامانه‌های موشکی ساحل به دریای نصر نیز اهداف مشخص شده در دریا را منهدم کردند.

به گزارش ایرنا، رزمایش مشترک ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش از هشتم دی ماه با رمز یا زهرا سلام‌الله علیها در منطقه جاسک و شرق تنگه هرمز تا مدار ۱۰ درجه شمالی در شمال اقیانوس هند آغاز شده است./

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.