سیرک سایبری CIA/ تهران تقسیم می‌شود؟/ هشتادی ها

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي موضوع قرار گرفتن روند احياي برجام در دستور کار طرفين ، محقق نشدن درآمدهاي دولتي در بودجه ، چگونگی افزایش حقوق‌ سال آیندهء گرانی کالاهای اساسی و ضروریات سفره‌های مردم ، پیام مشترک 6 چهره خارج‌نشین که به بهانه سال جدید میلادی ، آماده نشدن برنامه 5 ساله توسعه توسط دولت ، تشکیل استان‌های تهران شرقی و غربی و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار خانواده و اعضای ستاد بزرگداشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي موضوع قرار گرفتن روند احياي برجام در دستور کار طرفين ، محقق نشدن درآمدهاي دولتي در بودجه ، چگونگی افزایش حقوق‌ سال آیندهء گرانی کالاهای اساسی و ضروریات سفره‌های مردم ، پیام مشترک 6 چهره خارج‌نشین که به بهانه سال جدید میلادی ، آماده نشدن برنامه 5 ساله توسعه توسط دولت ، تشکیل استان‌های تهران شرقی و غربی و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

بوی توافق به مشام می رسد

روزنامه آرمان امروز: پس از فراز و نشيب هاي فراوان بار ديگر روند احياي برجام در دستور کار طرفين قرار گرفته است و بر همين اساس وزيرخارجه ايران با سفر به عمان و انتقال پيغام رئيس جمهوري به پادشاه عمان، اين روند را به شکلي جدي تر کليد زد.پس از اين سفر بود که برخي رسانه هاي اسرائيلي اذعان کردند که مقامات اسرائيلي در رايزني با مقامات آمريکا به اين نتيجه رسيده اند که احياي برجام اولويت اول آمريکاست. در همين خصوص تل ‌‌‌آويو بر اين باور است که آمريکا علاقه‌‌‌ مند به امضاي توافق هسته‌ ‌‌اي با ايران است و پيش ‌‌‌بيني مي‌‌‌ شود پس از سفر گروسي به تهران، اين امر شکلي جدي تر به خود گيرد.از سوي ديگر در داخل آمريکا نيز تحولاتي در حال رخ دادن است که به نظر مي رسد گام هايي در راستاي احياي برجام در هفته هاي آينده است. شنيده مي شود که پرونده احياي برجام از وزارت خارجه آمريکا گرفته شده و قرار است تا کاخ سفيد مستقيما در خصوص آن تصميم گيري کند.همچنين آآآسطوح نظامي در آمريکا امضاي توافق هسته ‌‌‌اي با ايران را تأييد مي‌ ‌‌کنند زيرا حفظ امنيت شاهراه انرژي جهان امروز به اصلي اساسي براي آمريکا بدل شده که با احياي برجام آسان تر تحقق مي يابد.

 

چگونگی افزایش حقوق‌ سال آینده

روزنامه آرمان ملي: محقق نشدن درآمدهاي دولتي در بودجه هر ساله و کسري بودجه سالانه به رويکردي عادي تبديل شده است. کسري بودجه 320 هزار ميليارد توماني سال‌جاري نيز با وجود وعده دولت مبني بر پشت‌سرگذاشتن سالي بدون کسري بودجه نيز در حالي صورت گرفت که بر اساس پيش‌بيني کارشناسان رقم کسري بودجه با توجه به افزايش نرخ تورم و محقق نشدن درآمدهاي نفتي و کاهش موديان مالياتي رقم کسري بودجه در سال آينده به بيش از 450 هزار ميليارد تومان خواهد رسيد از اين رو محل تامين افزايش حقوق‌ها در سال آينده با توجه به افزايش تورم مبهم است. اين درحالي است اعضاي شوراي کار معتقدند حداقل حقوق کارگران در سال آينده با توجه به دو شاخص سبد معيشتي و تورم بايد 10 ميليون تومان اعلام شود در غيراينصورت مشکلات اجتماعي و اقتصادي فراواني گريبانگير جامعه و کشور خواهد شد، در صورتي که دولت در نخستين گام افزايش حقوق‌هاي سال آينده را حدود 20 درصد و بالغ بر 7 ميليون تومان اعلام کرده است.حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار در این خصوص به «آرمان ملی» گفت: افزایش حقوق کارمندان و کارگران و بازنشستگان در دو بخش دولتی و خصوصی قابل بررسی است که البته هر دو باید در چارچوب قانون کار بر اساس میزان تشدید نرخ تورم صورت گیرد، اما نوسانات تورم در کشور آنقدر زیاد است هر ساله مصوبات افزایش حقوق را تحت تاثیر قرار می‌دهد و سقف دستمزدها تغییر می‌یابد. افزایش حقوق کارمندان بر اساس لایحه بودجه مجلس صورت می‌گیرد و امسال هم دولت تاکنون سقف افزایش حقوق 20 درصدی را برای کارمندان در نظر گرفته است البته از آنجا که مجلس مجاز به دستکاری و تا حدودی اعمال نظر در این حوزه است پیش بینی می‌شود مانند سال گذشته در این رقم تجدیدنظر و درصد تعیین شده افزایش یابد.

 

کار اساسی حاج قاسم احیای مقاومت بود

روزنامه ایران: خانواده و اعضای ستاد بزرگداشت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی روز گذشته با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار، دمیدن روحی تازه به جبهه مقاومت را کار بسیار برجسته و اساسی شهید سلیمانی خواندند و افزودند: سردار با تقویت مادی، معنوی و روحی مقاومت، این پدیده ماندگار و رشد یابنده را در مقابل رژیم صهیونیستی و نفوذ امریکا و دیگر کشورهای استکباری حفظ، مجهز و احیا کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، ایشان گواهی سیدحسن نصرالله به عنوان انسانی بی بدیل را درباره مجاهدت سردار سلیمانی، باب بزرگی در درک اهمیت کار سردار سلیمانی در احیای مقاومت برشمردند.رهبر انقلاب با اشاره به پیشرفت فلسطینی‌ها در مواجهه با صهیونیست‌ها و دستاوردهای مقاومت در عراق، سوریه و یمن افزودند: سردار سلیمانی با استفاده از تجربیات سال‌های دفاع مقدس و مشورت‌های یارانش، مقاومت را با تکیه بر امکانات داخلی همان کشورها مقتدر کرد. ایشان همچنین متوقف کردن غائله بزرگ داعش و زدن بسیاری از ریشه‌های آن را یکی از کارهای مهم سردار سلیمانی خواندند و افزودند: شهید سلیمانی در آن قضیه هم امتحان خوبی داد.

 

پالس گرانی به کالاهای اساسی

روزنامه تجارت: گرانی کالاهای اساسی و ضروریات سفره‌های مردم در سال‌های گذشته یکی از معضلات جدی بوده است که اقتصاد ایران و عموم مردم با آن دست و پنجه نرم کرده است. دولت ها در ایران تلاش کردند که همواره از طریق سرکوب نرخ ارز واردات کالاهای اساسی را برای مردم ارزان کنند یا دست کم شدت گرانی آن‌ها را برای دهک‌های ضعیف پایین بیاورند. به گزارش «تجارت»، البته این سیاست ارزی یا یارانه ارزی معمولا برای یک دوره کوتاه مدت جواب داده است و در دوره‌های بعد با رها شدن فنر ارز قیمت کالاهای وارداتی، کالاهای واسطه‌ای و حتی کالاهای تولید داخل افزایش چشم‌گیری داشته است. این وضعیت در دهه 90 هم حداقل در دو مقطع تکرار شده است. بار اول در شوک ارزی سال 90 و 91 و بار دوم در شوک ارزی سال 97. حالا اما در سال 1401 یک که شاهد یک شوک ارزی دیگر بودیم و قیمت دلار از مرز 40 هزار تومان هم عبور کرد. بنابراین آنچه عموم مردم انتظار دارند افزایش دوباره قیمت کالاها و خدمات است که امروز هم نشانه‌های آن در کالاهایی مثل برنج، گوشت قرمز، روغن و … هم مشاهده شده است. بررسی قیمت 8 قلم کالای اساسی و مهم در مرداد نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان دهنده آن است که «برنج طارم اعلا» و «برنج داخلی هاشمی درجه یک» و «گوشت مرغ تازه» پنج قلم کالای اساسی هستند که این مدت رشد بیش از 100 درصدی قیمت در بازار داشتند. رشد قیمت برنج داخلی از زمستان سال گذشته آغاز شد و این کالای اساسی توانست پس از 9 ماه پیاپی عنوان رکورداری افزایش قیمت را از به دست گیرد. بطوریکه در مدت زمان مورد بررسی قیمت «برنج طارم اعلا» رشد 203.6 درصدی و «برنج داخلی هاشمی درجه یک» نیز رشد 196.6 درصدی در بازار داشتند. اما «گوشت مرغ تازه» در مدت زمان مورد بررسی با 105.2 درصد افزایش قیمت از هر کیلوگرم 27 هزار و 47تومان در مرداد 1400 به کیلوی 55 هزار و 49 تومان در مرداد سال جاری رسیده است.

 

رگ ایرانیان بجوشد هویت تاریخی خود را احیا می‌کنند

روزنامه جوان:از نظر جامعه شناسی دلیل اینکه مردم ما از قهرمانان خود استقبال می‌کنند، چیست؟  با اجتناب از برخورد صفر و یکی و اجتناب از دوگانه یا اعتراض یا اغتشاش به پرسش شما پاسخ می‌دهم. من اخیراً مشغول مطالعه دو کتاب بودم؛ یکی از آن‌ها «نان سال‌های جنگ» و دیگری «حوض خون» بود. کتاب اول به تعهدات، نوع دوستی‌ها و مسئولیت پذیری‌هایی بازمی گردد که خانم‌های یک روستا در تأمین نان رزمندگان داشتند و حوض خون هم حکایت از این دارد که چگونه از ابتدای جنگ خانم‌هایی که در اندیمشک ساکن بودند به شکل خودجوش یک رختشوی خانه راه می‌اندازند و با اشک و ناله لباس‌های ترکش خورده و خونین رزمندگان را می‌شستند. بافت گفت وگویی این کتاب‌ها، پس از شناسایی افراد مرتبط، بهترین و شناخته‌شده‌ترین روش کیفی برای شکار بسیاری از واقعیت‌هاست. یعنی ته‌نشین‌شده‌های فرهنگی و جنس باور‌ها و هنجار‌های ریشه دار و تاریخی ایرانیان اینجا خود را نشان می‌دهد.  بنده همیشه گفته ام ایرانیان قوم شرایط بحران و غیرعادی هستند. نباید ظاهر روزانه رفتار‌های آنان ملاک داوری درباره بینش‌ها و باورهایشان قرار گیرد. در شرایط خاص، غیر عادی و بحرانی است که خود واقعی و تاریخی خود را بروز می‌دهند. برای نمونه ما بحران‌های سال‌های اخیر را داشتیم؛ کرونا، سیل و زلزله داشتیم و دیدیم که چگونه نوع‌دوستی و انفاق و ایثار آنان گل کرد و شکوفا شد. بنابراین نباید یک قضاوت عجولانه نسبت به برخی اتفاقاتی که رخ می‌دهد، داشته باشیم؛ کاری به عِده و عُده اتفاقات اخیر هم ندارم و نمی‌خواهم موضع‌گیری کنم، چون همه حرف هایم را راجع به اتفاقات اخیر زده ام، ولی فقط می‌خواهم یک هشدار تاریخی بدهم که با رفتار‌ها و شعار‌های افراطی و ساختارشکنانه، رگ تاریخی ایرانیان را به جوش نیاورید و معقول و متعادل خواسته‌ها و مطالبات خود را طرح و دنبال کنید. اگر رگ غیرت ایرانیان به جوش آید به صورت خودجوش تبدیل به سیلی می‌شوند که خیلی از اتفاقات ناسازگار با هویت تاریخی خود و البته منوط به شرایطی را پاک می‌کنند، این را هم در تشییع جنازه اخیر شهدا و هم در خصوص مراسم تشییع شهید سلیمانی شاهد بودیم.

 

آسمانی پر از بالون‌های رنگارنگ

روزنامه خراسان: چند سالی است که جاذبه گردشگری جذابی در گوشه و کنار جهان مورد توجه قرار گرفته به نام بالون‌سواری. مکان های مختلفی برای این سرگرمی در شهرهای مختلف ایجاد شده و چندی پیش نیز در مشگین‌شهر، گرگان، دماوند و کیش خودمان امکان لذت‌بردن از این تجربه فراهم بود که متاسفانه فعلا تعطیل شده است. یکی از مراکز بالون‌سواری معروف در دنیا، کاپادوکیا در ترکیه است که شامل محوطه‌ای تاریخی است و در چند سال اخیر، برنامه بالون‌سواری طی روزهای خاصی از سال در آن برگزار می‌شود. در این پرونده به طور مختصر با معروف‌ترین مناطق بالون سواری جهان آشنا می‌شویم. در ادامه یک روایت اختصاصی از این تجربه متفاوت داریم.اسم بالون سواری که می‌آید، همه دنیا ناخواسته به یاد کاپادوکیا در ترکیه می‌افتند، منطقه‌ای که کشورمان مناطق مشابه و حتی بهترش را دارد اما افسوس بالون سواری در آن‌ها فعال نیست. کاپادوکیا، منطقه‌ای است با تپه‌ها، غارها و کوه‌های سنگی بلند که نامش در فهرست میراث جهانی هم ثبت شده است. خانه‌ها، فروشگاه‌ها، کافه‌ها، موزه‌ها و هتل‌های کاپادوکیا با نمونه‌های مشابه خود در دنیا تفاوت دارند، چون در حقیقت غارهایی هستند که در دل کوه کنده شده اند و پذیرای مهمانان بی شماری از سرتاسر جهان هستند. کاپادوکیا مکان‌های دیدنی فراوانی دارد که قطعا باعث لذت بردن هر گردشگری می‌شود. در کاپادوکیا در مجموع 336 شهر زیرزمینی وجود دارد که درین کویو عمیق‌ترین آن‌هاست و حدود 600 دروازه به بیرون دارد. کایماکلی هم بزرگ‌ترین شهر زیرزمینی منطقه کاپادوکیاست که مورد علاقه مسافران آن منطقه است.چون کاپادوکیا در ارتفاعات قرار دارد، از آب و هوایی خشک برخوردار است، یعنی در تابستان هوا گرم و خشک و در زمستان سرد و برفی است. با این همه شب‌های کاپادوکیا خنک است. این منطقه معروف ترین سایت بالون سواری دنیاست.

 

700 فوتی موفقیت بود یا 1700 تحریم و تورم 60 درصد؟!

روزنامه کيهان:روزنامه اعتماد در بررسی تفاوت‌های زمینه‌ای دو دولت رئیسی و روحانی،‌ادعا کرد دولت روحانی در شرایط به مراتب دشوارتری قرار داشته اما با این وجود موفق‌تر عمل کرده است.عباس عبدی در اعتماد نوشت: «مقايسه دولت كنوني با دولت اول روحاني را كنار مي‌گذاريم ولي با دولت دوم روحاني يا حداقل ۳ سال آخر آن دولت هم اگر از جهات گوناگون مقايسه شود جالب خواهد بود. هدف اصلي نيز پيدا كردن دركي از امكانات و نتايج عملكردهاي دو دولت است.تحريم؛ دولت روحاني تا ۵ روز مانده به پايان كارش با شديدترين تحريم ترامپ روبرو بود؛ تحريمي كه به اقرار دست‌اندركاران دولت، قابل مقايسه با تحريم دوران اوباما نبود. در دوره اوباما، حتي در مواردي خودشان راه‌هاي دور زدن تحريم را به كشورهاي ثالث ياد مي‌دادند تا فشارها زياد نشود، ولي در دوره ترامپ چنين نبود، به‌طوري كه فروش نفت بعضا به ۳۰۰ هزار بشكه در روز رسيد. از ابتداي بهمن ۱۳۹۹ و با آمدن بايدن تحريم‌ها به نسبت شل شد تا راه براي توافق هموار شود و اين تاكنون نيز ادامه يافته است. پس وضعيت تحريم‌ها ميان دو دولت به سود دولت فعلي است. البته افزايش قيمت نفت هم هست كه آن نيز به سود اين دولت است.كرونا؛ فارغ از اينكه بگوييم كدام دولت واكسن را وارد كرد، روشن است كه دولت روحاني مثل همه دولت‌هاي جهان حداقل ۱۵ ماه را به‌طور كامل درگير كرونا بودند و ايران چند ماه هم بيشتر درگير بود. ولي تقريبا به جز اندكي، همه كشورها از سال گذشته به صورت عادي در آمدند كه مالا به سود اقتصاد بود. اين نيز به سود دولت فعلي است.

 

سیرک سایبری CIA

روزنامه وطن امروز: نخستین دقایق سال 2023 برای ایرانیان با یک سیرک سایبری همراه بود؛ پیام مشترک 6 چهره خارج‌نشین که به بهانه سال جدید میلادی منتشر شد حامل پیامی مستقیم برای معرفی رهبران و سمبل‌های آشوب‌های چند ماه گذشته بود. ترکیب این رهبران اما بیش از همه عمق ابتذال عمل سیاسی را برای افرادی که رویای براندازی را در سر می‌پرورانند عیان کرد. فرزند شاه مخلوع و فراری، علی کریمی فوتبالیست، حامد اسماعیلیون، مسیح علی‌نژاد و 2 بازیگر زن (گلشیفته فراهانی و نازنین بنیادی) با رونمایی از این ائتلاف مجازی خود را به عنوان رهبران(!) براندازی معرفی کردند. سیرک براندازی خارج‌نشینان در شرایطی با یک توئیت مشترک آغاز به کار کرد که تمام فراخوان‌های ضدانقلاب در یک ماه گذشته به صحنه شکست و رسوایی‌شان تبدیل شده است. در این شرایط رونمایی از چنین نمایش مضحکی را باید تقلایی برای موضوعیت‌بخشی به جریان آشوب دانست. از سوی دیگر اما ترکیب این ائتلاف نشان‌دهنده ابتذال یک حرکت به ظاهر سیاسی بود. حضور 2 بازیگر زن، یک فوتبالیست و عضو یکی از خانواده‌هایی که در ماجرای هواپیمای اوکراینی همسر و فرزند خود را از دست داده است، صرفا برای بخشیدن یک وجهه متکثر به این ائتلاف به حساب می‌آید. فرزند شاه مخلوع و مسیح علی‌نژاد به عنوان 2 چهره بدنام که یکی نماد سلطنت‌طلبی و دیکتاتوری و دیگری پروژه‌بگیر دولت‌های غربند، مهم‌ترین چهره‌های حاضر در این ائتلاف به حساب می‌آیند. تمرکز دولت‌های غرب نیز در ماه‌های گذشته بر چهره‌سازی از این 2 شخصیت معطوف بوده است. دیدار رئیس‌جمهور فرانسه با علی‌نژاد و رپرتاژ تبلیغاتی گسترده برای معرفی رضا پهلوی به عنوان رهبر آشوب‌های اخیر نشان از یک سناریو برای برجسته کردن این 2 چهره بدنام داشت. آنچنان که یکی از بازیگران حاشیه‌ساز نیز در هفته‌های گذشته صفحه مجازی خود را تبدیل به یکی از رسانه‌های حامی پهلوی کرده است. علی کریمی نیز که در ماه‌های گذشته صفحات خود در فضای مجازی را به یکی از تریبون‌های آشوبگران تبدیل کرده بود و اخباری مبنی بر اجاره دادن صفحه‌اش منتشر شده بود، به واسطه دنبال‌کنندگانی که در فضای مجازی دارد،

 

برنامه هفتم بعد از تصویب سه‌دوازدهم بودجه؟

روزنامه فرهیختگان : آماده نشدن برنامه 5 ساله توسعه توسط دولت و به ‌تبع آن تاخیر در تدوین و تصویب لایحه بودجه مسیری است که یک‌بار اقتصاد کشور را در اواخر دولت دهم به چالش کشیده بود و به نظر می‌رسد این چالش مجددا دامن‌گیر مهم‌ترین برنامه اقتصادی کشور شده است. سال گذشته مجلس با این توجیه که هنوز سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه توسط رهبر انقلاب ابلاغ نشده است و طبعا دولت نیز نمی‌تواند بدون وجود سیاست‌های کلی اقدام به تدوین برنامه هفتم توسعه کند، پذیرفت که لایحه بودجه سال 1401 براساس آخرین برنامه توسعه موجود یعنی برنامه توسعه ششم به تصویب برسد. دولت اما اکنون که تقریبا 4 ماه از ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه نیز می‌گذرد، هنوز موفق به تدوین برنامه نشده و تلاش خود را به‌کار گرفته است تا لایحه بودجه 1402 را نیز براساس برنامه ششم توسعه تصویب کند. تلاشی که مجلس تاکنون در مقابل آن ایستاده و حاضر به وصول لایحه بودجه نشده است. براساس قانون، دولت باید نیمه اول آبان‌ماه بودجه شرکت‌های دولتی و نیمه اول آذرماه بودجه عمومی را تحویل مجلس دهد. اما این اتفاق تقریبا با یک ماه تاخیر رخ داد و آن‌طور که محمدرضا میرتاج‌الدینی عضو کمیسیون برنامه‌ و بودجه مجلس گفته، دولت لایحه بودجه را عصر روز دوشنبه (5 دی) به مجلس شورای اسلامی ارسال کرده است. برخلاف روال هر‌ساله که دولت به صورت رسمی و علنی لایحه بودجه را تقدیم مجلس می‌کرد این اتفاق در مورد لایحه بودجه 1402 خیلی بی‌سر‌و‌صدا رخ داده است تا جایی که حتی برخی نمایندگان نیز از جزئیات آن خبر نداده‌اند. ارسال بی‌سر‌و‌صدای لایحه بودجه به مجلس می‌تواند نشان‌دهنده عدم توافق مجلس و دولت بر سر بررسی لایحه ارائه شده باشد. عدم توافقی که احتمالا باعث شده رئیس‌جمهور تصمیم بگیرد قبل از گرفتن تاییدیه تمدید برنامه ششم توسعه خبر تقدیم لایحه بودجه را علنی نکند و منتظر جلب رضایت مجلس باقی بماند. رضایتی که علی‌رغم درخواست‌های رئیس‌جمهور تاکنون جلب نشده و آن‌طور که سید نظام‌الدین موسوی گفته به‌راحتی نیز جلب نخواهد شد.

 

ضرورت تقویت دیپلماسی خارجی

روزنامه جمهوری اسلامی: انتصاب تقریباً همزمان سفرای ترکیه و جمهوری آذربایجان در سرزمین‌های اشغالی فلسطین در روزهای اخیر و آغاز بکار رسمی دولت افراطی بنیامین نتانیاهو با شعارهای ضدایرانی، حاوی پیام‌های قابل تاملی برای ما هستند.برای مقابله با این قبیل وقایع، از دو زاویه می‌توان به مساله نگاه کرد؛ یکی زاویه نظامی و دیگری زاویه تحرکات دیپلماسی. بخش‌ نظامی و قدرت رزمی، از نظر نظام جمهوری اسلامی، امری دفاعی است. مسئولان نظام جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده‌اند که قدرت نظامی ما برای آغاز جنگ نیست بلکه صرفاً یک قدرت دفاعی است که هم جنبه بازدارندگی دارد و هم در صورتی که حمله‌ای به کشورمان صورت بگیرد در برابر متجاوزین بایستیم و هر متجاوزی را پشیمان کنیم. قانون اساسی نظام جمهوری اسلامی نیز بر همین سیاست تاکید دارد. باقی می‌ماند بخش دیپلماسی که میدانی وسیع دارد و به متولیان سیاست خارجی کشور فرصت و مجال زیادی برای انجام اقدامات متنوع در جهت پیشگیری، مقابله و محدود سازی تحرکات دشمن می‌دهد.با توجه به این تقسیم ‌بندی روشن، پیام‌های قابل تامل تحرکاتی که در منطقه ما به نفع رژیم صهیونیستی صورت گرفته و می‌گیرند، جنبه سیاسی دارند و متولیان دیپلماسی خارجی کشورمان را مخاطب قرار می‌دهند.پیام اول اینست که برخلاف بعضی پیش‌بینی‌ها و وعده‌های مبتنی بر تحرکات دیپلماسی ضدصهیونیستی که متولیان سیاست خارجی کشورمان داده بودند، دامنه روابط رژیم غاصب صهیونیستی در منطقه در حال گسترش بیشتر است. علاوه بر انتصاب سفرای ترکیه و جمهوری آذربایجان در تل‌آویو، لاپید نخست ‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی در نطق خداحافظی خود که روز پنج‌شنبه گذشته در کنست انجام داد، از توافقات گسترده با دولت عربستان پرده برداشت و مطالب دیگری نیز درباره موفقیت‌های دولت خود در زمینه جلوگیری از احیاء برجام گفت. استمرار روابط عادی ‌سازی شده رژیم صهیونیستی با امارات، بحرین و مراکش و تقویت آن نیز از جمله امتیازاتی است که این رژیم در اختیار دارد کمااینکه با همسایه شرقی ما افغانستان نیز از طریق حکومت خودخوانده طالبان، روابط نزدیکی برقرار کرده است.

 

هشتادی ها

روزنامه همشهری:دست‌های ظریف و خالکوبی شده‌اش را از جیب شلوار زاپ‌دارش بیرون می‌آورد و با هیجان می‌گوید: «حاجی خیلی گنگش بالاست.» منظورش از آدم گنگ خفن، همکلاسی‌اش غزل است که همسالانش او را به همه‌‌چیز تمامی قبول دارند و منظورش از «حاجی» هم مخاطبش است. فرقی هم نمی‌کند این مخاطب زن باشد یا مرد، جوان باشد یا سن و سال‌دار، در هر صورت مروارید، حاجی صدایش می‌زند. ولی واقعا غزل و مروارید هر دو آدم‌هایی گنگ و خفن هستند. آدم‌هایی که خوب می‌فهمند و کارهای بزرگی از آنها برمی‌آید. این دو همکلاسی دهه هشتادی از آدم بزرگ‌های اطراف‌شان، از معلم‌ها و پدر و مادرها گلایه دارند که آنها را جدی نمی‌گیرند و دنیای‌شان را نمی‌فهمند. نه‌تنها غزل و مروارید، بلکه اهورا، امید و ابوالفضل، هم آدم‌هایی گنگ و خفن هستند که از نگرانی‌ها و دغدغه‌های دهه هشتادی‌ها گفتنی‌های بسیاری دارند.غزل، دانشجوی سال اول رشته علوم توانبخشی است اما مسائل اجتماعی را هم خوب حلاجی می‌کند. او می‌گوید: «کسانی که سن و سالی از آنها گذشته فکر می‌کنند ما که دائم سرمان توی گوشی و کتاب‌های درسی است به مسائل اطراف خود توجهی نداریم و از مشکلات خانواده و جامعه بی‌خبریم، درحالی‌که اینطور نیست و از اینکه پدر و مادرمان برای فراهم کردن امکانات زندگی به زحمت می‌افتند ناراحتیم و دلمان می‌خواهد برای کمک به آنها کاری انجام دهیم.» غزل با یک محاسبه سرانگشتی، از میزان تورم جامعه و درآمد پدر و مادر معلمش به این نتیجه می‌رسد که والدینش در خوش‌بینانه‌ترین حالت شاید بتوانند 10سال دیگر و در آستانه بازنشستگی صاحب آپارتمانی قوطی کبریتی شوند و غزل و خواهر بزرگ‌ترش نمی‌توانند از آنها انتظار داشته باشند برای تهیه خانه، جهیزیه، راه انداختن کسب‌وکار و… دست آنها را هم بگیرند. او که به‌دلیل شهریه‌های بالای دانشگاه آزاد، از تحصیل در رشته مورد علاقه‌اش صرف‌نظر کرده، می‌گوید: «بعضی از همکلاسی‌هایم که از نظر تحصیلی خیلی از من ضعیف‌تر بودند چون شرایط مالی خوبی داشتند در رشته‌های تاپ درس می‌خوانند، ولی من با آنکه در رشته پزشکی دانشگاه آزاد قبول شدم، مجبورم در رشته توانبخشی تحصیل کنم.» غزل که به قول همکلاسی‌هایش همه‌‌چیز تمام است، در نقاشی و طراحی سایت و ترجمه متون انگلیسی هم مهارت دارد و در کنار تحصیل در فضای مجازی درآمد کسب می‌کند.

 

تهران تقسیم می‌شود؟

روزنامه شرق:مدیر کل تقسیمات کشوری وزارت کشور درباره طرح تشکیل استان‌های تهران شرقی و غربی، کرمان جنوبی و اصفهان جنوبی توضیحاتی ارائه داد. مدیر کل تقسیمات کشوری وزارت کشور اظهار کرد: تشکیل استان کرمان جنوبی و استان تهران شرق و غرب براساس نظر رئیس‌جمهور در حال بررسی است و هنوز به نتیجه نرسیده و در مرحله مطالعه در وزارت کشور قرار دارد.زهرا احمدی، مدیر کل تقسیمات کشوری وزارت کشور در نشست با خبرنگاران طی سخنانی اظهار کرد: قوانین متعددی برای تقسیمات کشوری در سالیان گذشته به تصویب رسیده و این موضوع اهمیت بسیاری دارد. با تقسیمات کشوری می‌توان رضایت‌مندی را در کشور به‌وجود آورد. وی افزود: در این زمینه الزاماتی در قانون آورده شده و طبق مصوبه سال ۱۳۶۲ تقسیمات کشوری انجام گرفته است و البته این قانون در سال‌های بعد اصلاحاتی داشته تا تسهیلگری شده باشد. مدیر کل تقسیمات کشوری وزارت کشور گفت: ما با افزایش تعداد زیاد تقسیمات کشوری مواجه بوده‌ایم؛ از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا پایان آذر امسال بیش از ۲۶۰۰ درخواست تقسیمات جدید به وزارت کشور ارسال شده است. مراکز پژوهشی چالش‌هایی را برای این امر مطرح کرده‌اند. از سال ۸۶ تا ۱۴۰۱ حدود ۱۴۰ شهرستان و ۳۵۰ شهر ایجاد شده است. احمدی با بیان اینکه این عوامل موجب شد نگرش جدیدی در این موضوع داشته باشیم، اضافه کرد: ما از ظرفیت نخبگان، دانشگاهیان و پژوهشگران درخواست کردیم و روی این قانون بررسی انجام داده‌اند. احمدی اضافه کرد: ما لایحه تقسیمات کشوری را به دولت فرستادیم و این لایحه به سازمان برنامه و بودجه تقدیم شده است. برای هر استان جدید شش هزار پست سازمانی اختصاص می‌یابد و بودجه هر استان جدید ۹۰۰ میلیارد تومان است و پنج هزارو 400 پست جدید برای هر استان جدید ایجاد می‌شود. این حجم اتفاقاتی است که با تشکیل یک استان جدید در کشور رخ می‌دهد. احمدی عنوان کرد: رئیس‌جمهور پیشنهادهایی درباره تشکیل برخی استان‌ها را داده‌اند و تا زمانی که این لایحه به تصویب برسد، انجام این تغییرات با رویکرد این قانون بررسی نمی‌شود و طبق قوانین موجود مورد توجه قرار می‌گیرد. وی گفت: این لایحه ۲۶ آذرماه به دولت ارسال شده و بعد از دولت، به شورای‌ عالی آمایش می‌رود و سپس به مجلس خواهد رفت. مدیر کل تقسیمات کشوری همچنین خاطرنشان کرد: تشکیل استان کرمان جنوبی و استان تهران شرق و غرب بر اساس نظر رئیس‌جمهور در حال بررسی است و هنوز به نتیجه نرسیده و در مرحله مطالعه در وزارت کشور قرار دارد. احمدی در پاسخ به این سؤال که آیا هم‌اکنون تشکیل استان اصفهان جنوبی یا دیگر استان‌ها در دست بررسی قرار دارد؟ اظهار کرد: در حال حاضر به غیر از بررسی تشکیل استان کرمان جنوبی و تهران شرق یا غرب، مورد دیگری در درست بررسی نداریم.

 

اين آقازاده در فدراسيون فوتبال چه كار دارد؟

روزنامه اعتماد:موضوع انتخاب سرپرست نايب‌رييسي زنان فدراسيون فوتبال وارد فاز تازه‌اي شده و به نظر مي‌رسد مديران فدراسيون از جانب دولت تحت فشار هستند. در همين راستا خبرنگار اعتماد به اطلاعاتي دست پيدا كرده كه نشان مي‌دهد فرزند دختر يكي از نامزدهاي اصولگراي انتخابات رياست‌جمهوري براي يكي از گزينه‌هاي نايب‌رييسي زنان فدراسيون فوتبال مشغول رايزني است. به گزارش «اعتماد»، هيات‌رييسه فدراسيون فوتبال يك جاي خالي مهم در دلِ خود دارد و آن‌هم، صندلي نايب‌رييس سوم يا همان نايب‌رييس زنان است. صندلي كه چندان در طول 2 سال گذشته مورد استفاده قرار نگرفت، چون شهره موسوي به جز يك دوره كوتاه‌مدت در همان روزهاي نخست حضورش در فدراسيون فوتبال، ديگر به ساختمان سئول نرفت. او كه در پرونده ارز ديجيتال كينگ ماني متهم و در بازداشت بود از راه دور و به صورت اسكايپي از زندان، عضويت در هيات ‌رييسه را پيش برد. موسوي در اين مدت بيشتر در نقش ماشين امضا براي ساير اعضا كاربرد داشت تا اينكه مشكلات فوتبال و فوتسال زنان را ريشه‌يابي و حل‌وفصل كند.مهدي تاج بعد از روي كار آمدن دوباره‌اش به عنوان رييس فدراسيون فوتبال سعي داشت تا مشكلات به وجود آمده در زمينه زنان را برطرف كند و با توجه به در پيش بودن مسابقات جام جهاني، ترجيح داد اين مساله را به بعد از اتمام رقابت‌هاي جام جهاني 2022 قطر موكول كند. تاج بعد از اتمام جام جهاني، مصرانه پيگير بود تا بتواند به دوران جنجالي شهره موسوي در فدراسيون فوتبال پايان بدهد.

 

سال ۲۰۲۲ در ترازوی روندهای کلان

روزنامه اطلاعات:سال ۲۰۲۲ (۱۴۰۰ـ۱۴۰۱) به اتمام رسید و پرونده سالی پرماجرا، پرموضوع، پرلایه و پرکنشگر بسته شد. مرور همه اتفاق‌های روابط بین‌المللی و ارائه روزشمارهای گوناگون، موضوعی لازم ولی ورای ظرفیت این نوشتار است. با نگاهی به انبوه رخدادها رفت و آمدهای سیاسی، داده‌های استراتژیک، این پرسش را می‌توان مطرح ساخت که کلان روندهایی که بر روابط بین‌المللی در سال ۲۰۲۲ حاکم بودند، کدامند و چگونه قابل بررسی‌اند؟ در پاسخ سه روند «به‌هم خوردگی و زایش استراتژیک»، «درونگرایی و برجستگی هنجاری» و «روزمرگی و پویایی» در خور تعمق‌ هستند. این کلان روندهای سال ۲۰۲۲، نقطه عطفی در دنیای متحول معاصر می‌سازد که در آن ترکیبی از تداوم‌ها و تفسیرها برجسته‌اند.به‌هم خوردگی و زایش استراتژیک، بیشتر از همه، خود را در بحران اوکراین نشان داد. اشغال نظامی اوکراین توسط روسیه در فوریه ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰)، شرایط استراتژیک اروپا و جهان را به‌هم ریخت و زایش وضع جدیدی در هندسه جهانی قدرت بود. امنیت اروپا به‌هم ریخت، ناتو هویت بازتعریف شده‌ای یافت؛ جنگ ترکیبی و تکنولوژی‌های نوین نظامی، به عصر نوینی از رقابت‌های نوین ژئوپلیتیکی شکل و تولد بخشید. پژواک سیاسی این حمله نظامی در سرتاسر جهان شنیده شد و روابط بین قدرت‌های بزرگ گونه دیگری شد. مخصوصاً اگر در کنار این اقدام نظامی، شکاف چین و آمریکا که شدیدتر از گذشته شد را در نظر بگیریم. مثلث چین، روسیه، آمریکا، لباس نوینی را پوشید. به‌هم ریختگی نسبی گذشته و زایش شرایط نوین کنش و واکنش بین قدرت‌های بزرگ آغاز راهی نامشخص در مارپیچ رقابت‌های جهانی است.«درونگرایی و برجستگی‌ هنجاری» کلان روند دیگر سال ۲۰۲۲ است. در مقابل کلان روند جهانی شدن دهه‌های پیشین، غالب بازیگران، درونگراتر شده‌‌اند و حصارهای ملی بیشتری برافراشته شد و البته این توأم با تأکید بر برتری هن جاری بود. غرب به‌طور عام و آمریکا به‌طور خاص، بر برتری اخلاقی و هنجاری خود مرتباً تأکید بیشتری کردند. چین درونگراتر شد و به هنجارهای چینی بالید. روسیه، هنجارهای اروآسیایی را برجسته کرد. این گرایش بر برتری هنجاری مختص به قدرت‌های بزرگ نبود. هندوستان، به ترویج بودایی‌گرایی در سیاست داخلی و خارجی خود تأکید ورزید و سایر کنشگران نیز بر همین عنوان از برتری‌های اخلاقی، تمدنی، فرهنگی و هنجاری خود سخن گفتند.

 

ماجرای بدهکاران طلبکار

روزنامه جام‌جم:۱۲مرداد سال گذشته، فعالیت دولت سیزدهم رسما آغاز شد. از آن زمان تاکنون مسئولانی که خودشان روزی بر مسند کار بودند به منتقد تبدیل شدند و راهکارهایی ارائه می‌کنند که گویی خودشان اصلا در این سمت قرار نداشته‌اند. نکته قابل توجه اینجاست دولت دوازدهم در ماه پایانی فعالیت خود علاوه بر صرف همه ارز ترجیحی که در بودجه پیش‌بینی شده بود، مواردی هزینه‌زا را به تصویب رساند. از لایحه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان گرفته تا ثبت‌نام جدید یارانه بگیران. دقیقا موضوعاتی که تامین منابع آن متوجه دولت سیزدهم می‌شد و محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور و رئیس وقت سازمان برنامه و بودجه این خبرها را با نام خبر خوش بیان می‌کرد. در این گزارش اما به ارثیه دولت یازدهم و دوازدهم در بخش اقتصادی پرداخته‌ایم.نگاهی به اقدامات دولت دوازدهم در تیرماه سال گذشته(یک ماه پایانی دولت) نشان می‌دهد مصوبات هزینه‌زایی که هشت سال روی هم انباشته شده‌بودند با قیدهای دو فوریت راهی بهارستان می‌شد و بسیاری از آنها هم به نتیجه رسید. در مورد ارز ترجیحی و خودرو هم این موضوع صادق است. در جریان بررسی لایحه بودجه۱۴۰۰ در سال۹۹ نمایندگان مجلس تصمیم گرفتند ارز ترجیحی(دلار ۴۲۰۰ تومانی) از لایحه بودجه کنار گذاشته شود اما یکباره روغن در بازار نایاب شد و زمزمه گرانی برنج و اقلام اساسی دیگر به گوش می‌رسید. درنهایت دولت و مجلس تصمیم گرفتند ارز ۴۲۰۰ تومانی متولد سال۹۷ تا نیمه سال ۱۴۰۰ کنار گذاشته شود و از ابتدای سال تا شهریور زیرساخت حذف آن در دستور کار قرار بگیرد، اما تجربه‌ فعالیت دولت‌های گذشته هم نشان داده دولت‌ها، اقدامات کوتاه‌مدت را به زیرساخت‌های بلندمدت ترجیح می‌‎دهند. در بازار خودرو نیز قرار بود از سال۹۶ ساماندهی بازار قیمت‌ها تعدیل شود اما وزرای صنعت دولت دوازدهم حاضر به ابلاغ آن نشدند و بلایی که امروز در بازار خودرو شاهد هستیم مربوط به تصمیمات سال‌های۹۶ تا۱۴۰۰ است. به طوری‌که در طول این مدت پنج وزیر و سرپرست وارد وزارت صمت شدند. بررسی‌ها نشان می‌دهد در چهار ماه فعالیت دولت دوازدهم(فروردین تا تیر) همه ارز ترجیحی مربوط به سال۱۴۰۰ مصرف شد و دولت سیزدهم مجبور بود تخصیص بیشتر ارز را برای مدیریت بازار کالاهای اساسی در برنامه کاری خود قرار دهد.

 

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.