گره اقتصاد چین به شرایط جهان؛سال سخت

رئیس صندوق بین‌المللی پول هشدار داد،کند شدن روند رشد اقتصاد‌های بزرگ دنیا یعنی آمریکا، اروپا و چین، شرایط اقتصاد دنیا در ۲۰۲۳ را سخت‌تر از سال گذشته خواهد کرد.

به گزارش شهروند آنلاین، کریستالینا جرجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول گفت: ۲۰۲۳ سالی سخت برای اقتصاد دنیا خواهد بود، چون موتور‌های اصلی رشد اقتصاد جهان یعنی آمریکا، اروپا و چین با کاهش فعالیت‌های اقتصادی مواجه هستند.

او هشدار داد سال جدید میلادی سخت‌تر از سال گذشته خواهد بود.

صندوق بین‌المللی پول در اولین ماه پاییز پیش‌بینی خود از رشد اقتصاد جهان در ۲۰۲۳ را کاهش داد و آن را نتیجه ادامه جنگ اوکراین، تورم بالا و افزایش نرخ بهره بانک‌های مرکزی اعلام کرد.

از آن زمان چین سیاست کرونای صفر خود را کنار گذاشته و اقتصاد خود را باز کرده‌است. اما مصرف‌کنندگان هنوز هم به‌خاطر افزایش موارد ابتلا به کرونا محتاطانه عمل می‌کنند. رئیس‌جمهوری چین در سخنرانی خود در آستانه سال نوی میلادی خواستار تلاش بیشتر و وحدت شد و اعلام کرد چین وارد مرحله جدیدی می‌شود.

اقتصاد جهانی در آستانه شوک‌های بسیار شدید است

جرجیوا که در اواخر ماه گذشته میلادی به چین سفر کرده بود گفت: «رشد اقتصاد چین در ۲۰۲۲ برای اولین‌بار طی ۴۰ سال گذشته پایین‌تر از رشد اقتصاد دنیا یا هم‌اندازه با آن خواهد بود. به‌علاوه، افزایش موارد ابتلا به کرونا در این کشور در ماه‌های آینده آسیب بیشتری به اقتصاد آن می‌زند و رشد اقتصاد منطقه‌ای و جهانی را هم آهسته‌تر می‌کند».

او تأکید کرد: «چند ماه آینده ماه‌های سختی برای چین است که تأثیر آن بر رشد اقتصاد چین منفی خواهد بود، بر رشد اقتصاد منطقه هم تأثیر منفی می‌گذارد و رشد اقتصاد دنیا را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد».

صندوق بین‌المللی پول در پیش‌بینی خود در ماه اکتبر رشد تولید ناخالص داخلی چین در ۲۰۲۲ را ۳.۲ درصد اعلام کرد، یعنی به‌اندازه دورنمای رشد اقتصاد دنیا. این بانک پیش‌بینی می‌کند رشد اقتصاد چین در ۲۰۲۳ برابر با ۴.۴ درصد باشد و فعالیت اقتصادی در دنیا کندتر شود.

جرجیوا، اما گفت اقتصاد آمریکا مقاوم‌تر است و ممکن است بتواند از رکود دوری کند.

اما این شرایط هم به نوبه خود مخاطره‌آمیز است، چون پیشرفتی را که فدرال رزرو برای پایین آوردن تورم تا هدف بانک مرکزی نیاز دارد فراهم نمی‌کند. تورم در آمریکا در ۲۰۲۲ به بالاترین رقم طی ۴۰ سال گذشته رسیده بود و در حال حاضر هم ۳ برابر هدف ۲ درصد بانک مرکزی است.

بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را در سال گذشته میلادی از حدود صفر در ماه مارس به ۴.۲۵ تا ۴.۵۰ درصد رساند و پیش‌بینی می‌شود این رقم در ۲۰۲۳ به ۵ درصد برسد که از ۲۰۰۷ بی‌سابقه است./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.