آخرین خبر از پیگیری پرونده شهید سلیمانی

وزیر امور خارجه اعلام کرد: دور چهارم مذاکرات ایران و عراق برای پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی و همراهانش هفته آینده به میزبانی جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود.

به گزارش شهروند آنلاین،حسین امیر عبداللهیان روز دوشنبه در مراسم گرامیداشت سومین سالگرد شهادت سردار دلها حاج قاسم سلیمانی در وزارت امور خارجه با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم در پرونده شهید سلیمانی اظهار داشت: در ابتدای کار دولت سیزدهم یکی از دیپلمات‌های مسلط بر امور حقوقی و بین‌المللی مسئول پیگیری پرونده ترور سردار سلیمانی در عرصه‌های حقوقی و بین المللی شد و کمیته ویژه‌ای در وزارت امور خارجه با همکاری نزدیک با قوه قضائیه و بخش حقوقی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیروی قدس و سایر دستگاهها در داخل کشور تشکیل داده شد.

او افزود: در چهار ماه گذشته آقای کدخدایی که از مشاهیر حقوقی هستند، مسئول پیگیری پرونده حقوقی و بین‌المللی ترور سردار سلیمانی در وزارت امور خارجه شدند و توانستند اقدامات موثری رقم بزنند و به دنبال آن توانستیم ابعاد حقوقی و بین‌المللی را در مسیر دیپلماتیک توسط این مجموعه و این کارگروه ویژه سرعت ببخشیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی با برشمردن برخی اقدامات انجام شده اظهار داشت:علاوه بر اقداماتی که در گذشته انجام شده بود، اقدامات دیگری انجام شد و از طریق سفارت سوئیس در تهران به عنوان دفتر حافظ منافع آمریکا بخشی از اقدامات حقوقی را به اطلاع طرف آمریکایی رساندیم.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: برای به دست عدالت سپردن همه عاملان و آمران این ترور آمریکایی، دستگاه دیپلماسی لحظه‌ای از انجام وظایف خود کوتاهی نخواهد کرد و تا به دست عدالت سپردن این جانیان و تروریست‌های آمریکایی مسئول در ترور سردار سلیمانی آنی به پیگیری‌ها تداوم خواهیم داد.

امیر عبداللهیان در ادامه با اشاره به همکاری دولت عراق در این پرونده اظهار داشت: بین دستگاه قضائی ایران وعراق در این زمینه همکاری وجود دارد و تاکنون سه دور مذاکره فنی و دقیق انجام شده و دور چهارم این مذاکرات هفته آینده به میزبانی جمهوری اسلامی ایران در تهران انجام خواهد شد.

او تاکید کرد: همه مستندات مشترک لازم برای ارائه در مسیر پیگیری قضائی و بین‌المللی انجام شده، در این دور نشست نهایی خواهد شد. آخرین مستنداتی که نیاز داشتیم، پذیرش و اعلام رسمی دولت عراق مبنی بر اینکه سردار سلیمانی مهمان رسمی دولت جمهوری عراق بوده است.

او ادامه داد: با اینکه نخست وزیر وقت عراق آقای دکتر عادل عبدالمهدی در همان ساعات اولیه ترور سردار برای این موضوع صحه گذاشتند اما در مسیر تبادل اسناد رسمی و یادداشتهای رسمی برای استفاده از این مستند در مجامع حقوقی و بین‌المللی جهانی ما نیازمند مستندسازی دقیق مشترک با طرف عراقی در این موضوع بودیم.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه یکی از مهم ترین ابعاد شخصیتی شهید سلیمانی بُعد نظامی است، اظهار داشت: سردار سلیمانی از منظر کار تخصصی ویژگی‌های زیادی داشت که شخصیت بارز ایشان این است که برای موضوع مذاکراتی وقت می‌گذاشتند.

او ادامه داد: در جریان گفت‌وگوهای جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در عراق که به درخواست طرف عراقی و برای کمک به وضعیت عراق در سال ۱۳۸۶ انجام می‌شد، در آن ایام برای یک ساعت گفت‌و.گوی سه جانبه ایران و عراق و آمریکا سردار سلیمانی به عنوان مسئول وقت این پرونده گاهی تا 40 ساعت وقت می‌گذاشت و همه جزئیات را بررسی می‌کرد تا در میز مذاکره هیچ سوالی بدون پاسخ نماند.

امیر عبدللهیان نگاه آینده‌پژوهانه را دیگر ویژگی سردار سلیمانی به عنوان یک مقام عالی‌رتبه نظامی در میدان جنگ عنوان کرد و گفت: تامین حداکثری امنیت ملی ایران و امنیت منطقه افق بلند مدت نگاه سردار سلیمانی بود.

وزیر امور خارجه در پایان یاد و خاطره شهدای عزیز شهدای مدافع حرم شهدای مدافع امنیت کشور به ویژه کسانی که در ماه‌های اخیر مظلومانه به نام بسیج، نیروی انتظامی، حافظان امنیت در شهرهای ما در نتیجه اغتشاشات و مداخلات خارجی و آشوب‌هایی که دشمن بر آن دامن زد را گرامی داشت و تاکید کرد: امروز ما امنیت خود را مدیون این عزیزان هستیم.

به گزارش ایرنا، مراسم گرامیداشت سومین سالگرد شهادت سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی ظهر دوشنبه با حضور جمعی از دیپلمات‌ها و مسئولان در وزارت امور خارجه برگزار شد.

در این مراسم علاوه بر حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه، معاونان، مدیران و کارکنان این وزارتخانه، سردار سرلشکر حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جمعی از دیپلمات های سابق نیز حضور داشتند./

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.