پروژه تشکیل تیم منتخب جهان در عربستان!

هدف سعودی‌ها از جذب ستاره‌های بزرگ فوتبال دنیا چیست؟

سران فوتبال عربستان بعد از جذب کریس رونالدو در پی حضور ستاره‌های مطرح دیگری در لیگ این کشور هستند؛ اما هدف آنها از این کار چیست؟

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، پیوستن کریس رونالدو به النصر عربستان طی روزهای گذشته یکی از مهم‌ترین اتفاقات ورزش جهان بود؛ حجم اخباری که درباره مبلغ قرارداد این ابر ستاره پرتغالی، محل اقامت و امکاناتی که در اختیار او قرار گرفته به‌قدری گسترده بود که شاید بتوان فهمید سعودی‌ها چه هدفی از انجام این انتقال دنبال می‌کردند. حضور کریس رونالدو در عربستان اما ظاهرا اقدام نهایی مسئولان فوتبال این کشور برای خودنمایی در دنیا نیست، آنها قصد دارند ستاره‌های بزرگ دیگری را هم به خدمت بگیرند که اگر این اتفاق بیفتد، یک رویداد تاریخی در فوتبال جهان و به‌خصوص کشورهای حاشیه خلیج‌فارس رخ داده است.

الهلال به النصر بدل می‌زند؟

بعد از جذب رونالدو توسط النصر عربستان، جو رقابتی شدیدی میان باشگاه‌های بزرگ این کشور پدید آمده است. هواداران تیم الهلال که تیم رقیب النصر در فوتبال عربستان است، خواستار این شدند که سران باشگاه محبوب‌شان به سراغ جذب لیونل مسی بروند و برای آوردن او به فوتبال عربستان تلاش کنند. لیونل مسی هم‌اکنون در پاری‌سن‌ژرمن حضور دارد اما قرارداد فوق‌ستاره آرژانتینی با PSG تا فصل جاری اعتبار دارد و هنوز آینده لئو مسی نامشخص است. البته گفته شده که مسی برای ماندن در پی‌اس‌جی با سران این باشگاه به توافق شفاهی رسیده و ممکن است که قرارداد او به‌زودی با پاریسی‌ها تمدید شود. جالب است که حتی تصاویری از لیونل مسی در لباس الهلال عربستان هم در فضای مجازی منتشر شده است. این تلاش‌ها ظاهرا مسئولان باشگاه الهلال را به تکاپو انداخته و اخباری که از رسانه‌های عربستانی منتشر می‌شود حکایت از ارائه پیشنهاد رسمی باشگاه آبی‌پوش و قدیمی این کشور به مسی دارد. در این‌باره گفته شده که الهلال مبلغ 250میلیون یورو دستمزد سالانه را به کاپیتان قهرمان جهان پیشنهاد کرده اما هنوز پاسخی از سوی این ستاره آرژانتینی دریافت نکرده است. اگر مسی به این درخواست جواب مثبت بدهد، ‌آن‌وقت جمع بزرگان فوتبال دنیا در عربستان حسابی جمع می‌شود.

راموس، هدف دوم مسئولان النصر

النصر می‌خواهد ادامه دهد. پیش از این در ابتدای فصل، سران باشگاه عربستانی با آوردن رودی گارسیا به‌عنوان مربی و فوتبالیست‌های مهمی مانند دروازه‌بان اوسپینا یا آلوارو گونزالس اسپانیایی، قصدوهدف خود را به وضوح اعلام کردند. با جذب کریستیانو رونالدو، آنها نخستین مشت مقتدرانه و‌ سنگین خود را روی میز زدند. اگرچه برنامه‌ها بسیار فراتر از حضور مهاجم پرتغالی است. آنطور که نشریه معتبر مارکا اعلام کرده، هدف بزرگ بعدی سرخیو راموس است.

امضای قرارداد با CR7به‌عنوان یک شروع، مشوق‌ومحرک برای ورود بازیکنان سطح بالای دیگر خواهد بود. بنابراین آنها از قبل دست به‌کار شده‌اند تا فوتبالیست‌هایی را متقاعد به حضور در ریاض کنند که در سال‌های پایانی دوران حرفه‌ای خود هستند، اما قبلا در فوتبال اروپا تعیین‌کننده بوده‌اند. سرخیو راموس، بازیکنی است که در تیررس تیم عربستانی قرار دارد. این پیشنهاد درست مثل کاری که برای جذب کریستیانو رونالدو شد، با مبلغ زیادی پول ارائه خواهد شد. اعتقاد سران النصر این است که می‌توانند جواب مثبت را از کاپیتان سابق رئال مادرید بگیرند. البته این هدف مربوط به تابستان 2023 است، نه پنجره نقل‌وانتقالاتی ژانویه. راموس اعلام کرده بعد از پایان قراردادش با پاری‌سن‌ژرمن دیگر به دوران ورزشی خود خاتمه می‌دهد، اما النصری‌ها قصد برگرداندن او از تصمیمش با پرداخت پول هنگفت را دارند.

مودریچ هم می‌خواستند اما…

لوکا مودریچ، کاپیتان پرآوازه تیم ملی کرواسی و رئال مادرید دیگر هدف عربستانی‌هاست. او نیز با پیشنهاد النصر عربستان مواجه شده بود اما خیلی سریع این پیشنهاد را رد کرد. مودریچ بعد از سومی با کرواسی در جام‌جهانی نشان داد هنوز توانایی‌های زیادی دارد و همچنان با پیراهن رئال‌ مادرید می‌درخشد، همانطور که در دیدار مقابل رئال‌وایادولید در بازگشت لالیگا هم عملکرد خوبی داشت. با این حال مودریچ ۳۷ ساله می‌خواهد برای یک فصل دیگر هم که شده در رئال ‌مادرید بازی کند و پیشنهادهای عربستان ‌سعودی و ایالات متحده آمریکا را رد کرده است. مودریچ می‌خواهد در رئال‌ مادرید بماند و خوشحال است اما پیشنهادی برای تمدید قرارداد ندارد. با این حال او امیدوار است که برای سال ۲۰۲۴ هم در جمع کهکشانی‌ها باشد.

این روند ادامه دارد؟

با اخباری که طی یکی دو روز گذشته درباره انتقاد ستاره‌های بزرگ فوتبال جهان به تیم‌های عربستانی منتشر شده هیچ بعید نیست در روزهای آینده نیز شاهد پیشنهاد مقامات فوتبال عربستان به ستاره‌های دیگری نیز باشیم. نشریه الریاضیه در این خصوص نوشته است: «چشم و هم‌چشمی، مهم‌ترین ویژگی این روزهای فوتبال عربستان است. النصر برای استخدام ستاره‌ها اقدام کرده، الهلال قصد دارد جبران کند و شاید در آینده الاتحاد و التعاون و بقیه هم جلو بیایند.» تیم‌های عربستانی اکثرا خصوصی و متعلق به شاهزاده‌های این کشور هستند. به همین‌خاطر سرمایه هنگفتی دارند. از این‌رو پول، عاملی است که می‌تواند هر بازیکن بزرگی را در سال‌های آخر دوران فوتبال خود به این کشور ببرد. شاید بازهم اخبار جالبی از عربستان بشنویم.

واکنش رئیس فدراسیون عربستان

اما جذب این ستاره‌های بزرگ فوتبال جهان با مبالغ هنگفت چه سودی برای مقامات عربستانی دارد؟ وقتی این پرسش از یاسر المسحل، رئیس فدراسیون فوتبال عربستان شد، اینطور پاسخ داد: «ما دوست داشتیم کریس رونالدو را در لیگ کشورمان داشته باشیم. ما از حضور بازیکنان بزرگ بیشتر در این لیگ استقبال می‌کنیم. ما در حال جذب ستاره‌ها هستیم.»

مارکا در گفت‌وگوی خود از رئیس فدراسیون فوتبال عربستان سؤال کرده که آیا پرداخت ارقام هنگفت به این کشور ضربه نمی‌زند؟ او گفته است: «هر باشگاه باید تعهدات مالی خودش در لیگ را پرداخت کند. فکر نمی‌کنم النصر برای رونالدو پیش از بررسی شرایط و ارزیابی آن چنین پیشنهادی ارائه کرده باشد. فکر نمی‌کنم بتوانید بدون اینکه تعهدات مالی را برآورده کنید چنین قراردادی امضا کنید. اگر این اتفاق رخ بدهد، آنها در لیگ به مشکل خواهند خورد.»

هدف سعودی‌ها چیست؟

فوتبال عربستان از مدت‌ها قبل برای خودنمایی در دنیا یک روند چشمگیر را شروع کرده است. آنها با سرمایه‌گذاری زیاد هروه رنار را برای تیم ملی خود انتخاب کردند و در جام‌جهانی اخیر نیز توانستند با برد مقابل آرژانتین شگفتی‌ساز شوند. جذب ستاره‌های بزرگ فوتبال در ادامه مسیر دیده‌شدن در دنیاست. آنها قصد دارند با آوردن بزرگان فوتبال به کشور خود زمینه را برای رشدوتوسعه این کشور در فوتبال فراهم کنند و در نهایت برای اخذ میزبانی جام‌جهانی اقدام کنند. عربستانی‌ها در ذهن خود گرفتن میزبانی جام‌جهانی را در سالیان آینده دارند اما اعتقادشان بر این است که نباید مثل قطر میزبانی باشند که در همان مرحله گروهی حذف شوند. به همین‌خاطر ابتدا از نظر سبک فوتبال قصد دارند سری‌میان‌سرها در بیاورند و در آینده‌ای که چندان دور هم نیست برای میزبانی جام‌جهانی اقدام کنند.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.