حقایقی درباره صاحب معروف‌ترین سبیل دنیا

سالوادور دالی ماه می ‌سال 1904 در شهر فیگوراس اسپانیا به دنیا آمد و در 84 سالگی درگذشت

نام کامل دالی، سالوادور فلیپه ژاسینتو دالی دومنک بود و عمده‌ شهرت او در دنیای هنر -منهای آرایش خاص سبیل‌ها- به دلیل مشارکتش در جنبش سورئالیسم است.

اما دالی فقط به‌ خاطر سبیل و هنرش مشهور نشد. او در کل زندگی عجیب‌وغریبی داشت.

کودکی سخت سالوادور دالی

– پدر دالی بسیار سختگیر و مقرراتی بود و در تربیت فرزندش از روش‌های خاص انضباطی استفاده‌می‌کرد. برعکس مادرش فلیپا دقیقا متضاد پدر بود و همیشه سالوادور را به طبیعت، هنر، زیبایی‌ها و دوری از قاعده‌مندی تشویق می‌کرد. مقررات پدر و لطافت مادر از او موجود عجیبی ساخت!

– پدر و مادر دالی که استعداد هنری رو به رشد سالوادور را دیدند، در دوازده سالگی او را به مدرسه‌ نقاشی فرستادند. اما او بیش از اینکه درس بخواند، شیطنت می‌کرد. یک ‌سال که از حضور او در مدرسه گذشت، پدرش نمایشگاه خصوصی و کوچکی در خانه بر پا کرد. او در آن نمایشگاه نقاشی‌هایی را که سالوادور با زغال کشیده بود به نمایش گذاشت. اما نخستین نمایشگاه عمومی سالوادور دالی در پانزده سالگی و در تئاتر شهر فیگوراس بر پا شد.

– سالوادور دالی سال 1922 برای تحصیل در رشته‌ نقاشی به مادرید رفت. این نخستین‌باری بود که او به معنای واقعی کلمه آزادی را تجربه می‌کرد. سالوادور دالی موهای بلندی داشت، خط ریش می‌گذاشت و مثل مدل‌های قرن نوزدهم انگلیسی لباس می‌پوشید. همه صدایش می‌کردند «خوش‌تیپ»!

معروف‌ترین تابلوی نقاشی

– این نقاشی سالوادور دالی نه‌‌تنها شناخته‌شده‌ترین اثر او بلکه یکی از برجسته‌ترین آثار هنری سبک سورئالیسم است. «تداوم خاطره» نمونه‌ کامل طرز تفکر دالی ا‌ست. او در پاسخ به نشانه‌شناسی اثر گفته بود: «این ساعت‌های ذوب‌شده در آفتاب، درک سورئالیستی‌ می‌طلبد.»

– دالی با سورئالیسم به شهرت رسید. اما با وجود این، او در دهه‌ ١٩٣٠ به دلیل نگرش‌های نامشخص و ناپایدارش نسبت به هیتلر و فاشیسم از جنبش سورئالیسم خارج شد.

دالی ‌سال ١٩٤٦ بر سر کارتونی به نام Destini با والت‌دیزنی همکاری کرد، در این پروژه نقاشی دالی با کاراکترهای انیمیشن ترکیب می‌شد. هیچ‌کس نمی‌دانست تولید این فیلم چه مدت طول می‌کشد و در نتیجه بعد از هشت ماه کار بدون توقف به دلیل مشکلات مالی این پروژه ناتمام ماند! اما سرانجام ‌سال 2003 دیزنی آن را کامل کرد.

حیوان خانگی عجیب‌وغریب

– یکی دیگر از چشمه‌های عجیب‌وغریب زندگی سالوادور دالی، بابو، حیوان خانگی، او است. او از یک پلنگ کوچک نگهداری می‌کرد و هر جا که می‌رفت، با قلاده‌ای آن را هم با خودش می‌برد. به رستوران، به سفر و حتی وقتی که می‌خواست با یک کشتی لوکس به اقیانوس سفر کند!

– او برای پول درآوردن هر کاری می‌کرد، تا جایی که همکارانش به او می‌گفتند «پولکی»! یکی از کارهای او طراحی لوگو برای یک کمپانی آب‌نبات چوبی‌ بود.

– دالی برای پرداخت هزینه‌ رستوران ترفند جالبی ابداع کرد که بعدها دیگر انجامش نداد. او روی چک بی‌محلی که به رستوران می‌داد، نقاشی زیبایی می‌کشید و از آنجا ‌که هیچ‌کس به‌ خاطر ارزش هنری نقاشی بر روی چک، آن را نقد نمی‌کرد، دالی پولی پرداخت نمی‌کرد!

برگردان از فکت سایت

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.