«اسماعیل قاآنی» در مسیر «قاسم سلیمانی»/ سيماي فقر در ايران/ مسیر رستگاری ونزوئلا

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي اسطوره حاج‌قاسم، جديدترين داده‌هاي وزارت تعاون ،كار و رفاه اجتماعي، سرانه خط فقر براي سال 1401 ، عملیاتی شدن افزایش نرخ سود در نظام بانکی ، مقصر اصلی آلودگی هوا ، جمع‌بندی مذاکرات رفع تحریم‌ها ، تب طلا و دلار ، امتحانات نهایی در فاز ناامنی و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز به بررسي اسطوره حاج‌قاسم، جديدترين داده‌هاي وزارت تعاون ،كار و رفاه اجتماعي، سرانه خط فقر براي سال 1401 ، عملیاتی شدن افزایش نرخ سود در نظام بانکی ، مقصر اصلی آلودگی هوا ، جمع‌بندی مذاکرات رفع تحریم‌ها ، تب طلا و دلار ، امتحانات نهایی در فاز ناامنی و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

تبیین حرف‌نو جمهوری اسلامی

روزنامه ایران:اعضای شورای مرکزی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان روز گذشته با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کردند. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار انجمن‌های اسلامی را یکی از ثروت‌های جمهوری اسلامی و دارای مأموریت‌هایی منحصر به فرد خواندند و تأکید کردند: استمرار ثبات قدم، اثرگذاری بر محیط پیرامونی و تبیین حرف نوی جمهوری اسلامی از کارهای لازم انجمن‌های اسلامی است.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با گرامیداشت یاد مرحوم حجت‌الاسلام دکتر اژه‌ای از بنیانگذاران اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا، فعالیت جوانان دانشجو و برخوردار از نگاه‌های نو و تحولی را مغتنم دانستند و افزودند: انجمن‌های اسلامی با دو هدف تقویت پایه‌های فکری و اعتقادی خود اعضا و همچنین اثرگذاری بر محیط پیرامونی شکل گرفت اما انجمن‌های اسلامی در خارج از کشور یک مأموریت دیگر نیز دارند که معرفی تفکر بنیادی و مرکزی جمهوری اسلامی است.ایشان تبیین اصول جمهوری اسلامی از جمله پیوند و ارتباط جمهوریت و اسلامیت را کلیدی برشمردند و گفتند: حرف نوی جمهوری اسلامی همین است که در تشکیل یک حکومت، علاوه بر اثرگذاری مردم، اصول دینی و ایمانی نیز اثرگذار است.رهبر انقلاب، به‌روز‌رسانی انجمن‌های اسلامی با حفظ اصول و مبانی را الزام دیگری برای شرایط امروز دانستند و خاطرنشان کردند: برخی اصول و مفاهیم ثابت و ماندگار هستند همچون اصل عدالت که از هزاران سال قبل وجود داشته و کهنه نمی‌شود اما در شکل اجرای عدالت امکان تغییر و نوآوری وجود دارد.

 

سيماي فقر در ايران

روزنامه اعتماد:براساس جديدترين داده‌هاي وزارت تعاون ،كار و رفاه اجتماعي، سرانه خط فقر براي سال 1401 به‌طور متوسط در كل كشور 2 ميليون و 800 هزار تومان است. شايد اين عدد كوچك به نظر برسد اما برآوردها نشان مي‌دهد خط فقر براي هر خانوار چهارنفره به حدود 7.7 ميليون تومان رسيده و با اين حساب، بيش از يك‌سوم جمعيت ايران در زير اين خط قرار مي‌گيرند. البته در پايتخت اعداد خط فقر بسيار بالاتر از اينهاست. خط فقر براي خانوار چهارنفره و سه‌نفره در شهر تهران حدود 14.7 و 11.9 ميليون تومان برآورد شده است. ارقامي كه از نگاه برخي كارشناسان قابل قبول و از ديد برخي ديگر غير قابل قبول است. در اين بين برخي تحليلگران توسعه همچون كمال اطهاري پژوهشگر توسعه معتقد هستند، ارقام اعلامي وزارت رفاه در مورد خط فقر در كشور در سال جاري نزديك به واقعيت است. براساس تعاريف موجود، خط فقر مطلق به معناي آن است كه هر فرد چه ميزان درآمد را براي تامين حداقل نيازهاي اساسي زندگي نياز دارد. كسي كه دچار فقر مطلق است، فارغ از وضعيت بقيه جامعه، نمي‌تواند حداقل نيازهاي اساسي‌اش در زندگي را تامين كند.گزارش پيشين وزارت رفاه نشان مي‌داد كه نرخ فقر از سال 1397 به بعد همزمان با دور دوم تحريم‌ها و همچنين رشد شديد تورم رو به افزايش گذاشته و در سال 1399 به بالاترين مقدار خود يعني 31‌درصد رسيده است. اما وزارت رفاه عنوان كرده كه كاهش نرخ تورم، رشد اقتصادي و اضافه شدن 185 هزار نفر به تعداد شاغلان كل كشور، باعث شده تا در سال 1400 نرخ فقر حدود 0.84 واحد درصد كاهش يافته و به 30.44 درصد برسد. با توجه به عدد 30.5 درصدي سال 1400 براي نرخ فقر، نزديك به 26 ميليون نفر از جمعيت كشور زير خط فقر قرار دارند كه به نسبت سال 1399 كمي كاهش داشته است.

 

افزایش نرخ سود در نظام بانکی عملیاتی شد

روزنامه جمهوری اسلامی: همزمان با مجوز انتشار اوراق گواهی سپرده با سود 23 درصدی، فضای رقابتی بین بانک‌ها وارد فاز جدیدی شده تا جایی که برخی بانک‌های دولتی نرخ سود سپرده را به 25 درصد هم افزایش داده‌اند.به گزارش تسنیم، مجوز انتشار اوراق گواهی سپرده مدت‌دار ویژه سرمایه‌گذاری عام در نشست روز سوم دی‌ماه سال جاری هیئت عامل بانک مرکزی تصویب و در همان روز به شبکه بانکی کشور ابلاغ شد.این اوراق با نرخ سود علی‌الحساب 23 درصد منتشر می‌شود و فروش آن صرفا برای افراد حقیقی ایرانی بالای 18 سال مجاز است، مدت این اوراق حداکثر یک‌ ساله است، اما بانک مرکزی به بانک‌ها این اجازه را داده است که این اوراق را با سررسید‌های زیر یک سال نیز منتشر کنند. این تصمیم زمانی به نظام بانکی ابلاغ شد که بانک مرکزی رسما از طرح موضوع افزایش نرخ سود در شورای پول و اعتبار خبر داده و تاکید کرده بود به دنبال تغییر نرخ سود هستیم.این سیاست مورد دفاع فرزین، رئیس کل جدید بانک مرکزی نیز است. او اعلام کرد که از ابزار نرخ بهره هم استفاده خواهیم کرد، ولی چگونگی استفاده از این نرخ را بعدا اعلام می‌کنیم.ولی بعد از ابلاغ مجوز انتشار اوراق گواهی سپرده با سود 23 درصدی برخی بانک‌ها بویژه بانک‌های دولتی نرخ سود سپرده‌های بانکی را افزایش دادند. مشاهدات نشان می‌دهد نرخ سود سپرده در بانک‌های دولتی هم‌اکنون تا 25 درصد هم افزایش یافته است.گفتنی است، نرخ سود تسهیلات بانکی نیز در شعب بانک‌های دولتی و خصوصی افزایش یافته و به حدود 24-25 درصد رسیده است! برخی از بانک‌های خصوصی هنگام پرداخت تسهیلات، نرخ سود را به مشتریان 24 درصد اعلام می‌کنند. این نرخ پیش از این 18 درصد بود. شورای پول و اعتبار هنوز بصورت رسمی مصوبه‌ای درباره تغییر نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکی نداشته است و مشخص نیست بانک‌های دولتی و خصوصی با چه مجوزی نسبت به افزایش این نرخ‌ها اقدام کرده اند؟!

 

تا ابد زنده

روزنامه جام جم:سال‌ها فرماندهی حاج‌قاسم سلیمانی در نیروی قدس سپاه به مقاومت، مفهوم واقعی و جدیدی داده بود که این حقیقت خود را در منطقه نشان داد و دوگانگی کشورها به ویژه برخی تضادهای ایران و همسایگان را از بین برد و در عین حال با اقدامات دفاعی و امنیتی نیروی قدس، تهدیدات و فرصت‌های مشترک زیادی فراهم شد که فقط یک مورد آن ارتباط ایران و عراق بود که از همیشه بهتر شد و نتیجه‌ای مانند تشکیل حشد الشعبی به دنبال داشت. از سوی دیگر گسترش و تجهیز جبهه مقاومت از فلسطین تا سوریه و از لبنان تا عراق نتیجه مهم دیگری از سیاست‌ورزی سردار بود چون حاج‌قاسم فرد بسیار منعطفی بود که منطقه را می‌شناخت، جامعه‌شناسی منطقه را می‌دانست و با فرهنگ قومیت‌ها آشنا بود و همیشه در بزنگاه‌ها حضور پیدا می‌کرد.زندگی پر فراز و نشیبش در عین سادگی پر از رمز و راز و قصه است؛ جوانمردی که کارنامه عملکردش پس از شهادتش عیان می‌شود و رساله‌ها و کتاب‌ها تنها روایتگر بخش کوچکی از مجاهدات اوست؛ چرا که بسیاری از این حقایق به دلایل امنیتی و ویژگی‌های شخصتی شهید همچنان در هاله‌ای از ابهام است.اخلاص، حریت و آزادگی، پاکدستی، اطاعت محض از ولایت، انقلابی عملگرا، مرد میدان و… گوشه‌ای از صفات بارز و ممتاز بزرگ مردی به نام سردار سلیمانی است که داغ رفتنش هنوز سرد نشده و ملتی حیران فقدانش هستند.حاج‌قاسم متولد کرمان بود، همان جایی که پیکر‍ پاره‌پاره‌اش در خاک آن آرام گرفت. زندگی پاسداری‌اش از عنفوان جوانی آغاز شد. نگاهی به زندگی مجاهدانه‌اش نشان از این واقعیت دارد که از همان ابتدا سرباز وطن بود؛ بدون این که جویای نام، نان و مقام باشد. آرمان بلندش همیشه ایران قوی و یکپارچه بود؛ از سال‌های دفاع مقدس تا سال‌های آخر مبارزه با اسرائیل و داعش. درباره زندگی شخصی و خلق و خوی این سردار آسمانی حرف‌های بسیاری گفته و نوشته شده و بازگویی آن تکرار مکررات است اما راهی که او برای برقراری صلح در جهان رفته، همچنان نیازمند بحث و بررسی است چرا که با کمک همین ویژگی، حاج‌قاسم تبدیل به سردار دیپلماسی شد و در میدان عمل توانست صلح و امنیت را نه‌تنها در ایران بلکه به ملت‌های منطقه هم اهدا کند.

 

ردپای مسکن در خط فقر 1401

روزنامه فرهیختگان:وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی براساس تکلیف قانونی خود طی روزهای گذشته گزارشی از وضعیت خط فقر و گروه‌های مختلف درآمدی کشور با عنوان پایش فقر در سال 1400 را منتشر کرد. طبق این گزارش، اگرچه طی سال‌ 1400 به نسبت سال 1399 و 1398 روند تورم کاهشی بوده (هرچند همچنان بالاتر از روندهای بلندمدت است)، فرصت‌های شغلی از دست رفته در دوران کرونا تا حدودی احیا گردیده (افزایش 184,۴ هزار نفری در سال 1400 نسبت به سال 1399) و روند افزایشی نرخ فقر که سال 1397 آغاز شده بود متوقف شده و مقدار آن از حدود 31 درصد در سال 1399 به حدود 30 درصد در سال 1400 رسیده، اما همچنان جمعیت فقرا علی‌رغم کاهش 700 هزار نفری، نزدیک به 26 میلیون نفر است. همچنین از نظر کمی رقم خط فقر در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ رشد حدود ۵۰ درصدی داشته و به عدد یک میلیون و ۶۸۲ هزار تومان به ازای هر نفر در ماه رسیده که بر این اساس خط فقر یک خانوار سه و چهار نفره به ترتیب ۳ میلیون و ۷۰۰ و ۴ میلیون و ۵۴۱ هزار تومان خواهد بود. برآورد وزارت رفاه از خط فقر سال ۱۴۰۱ نیز نشان می‌دهد به‌طور متوسط در کل کشور به‌ازای هر نفر 2 میلیون و 850 تومان و برای خانوار چهارنفره در حدود 7,7 میلیون تومان است. البته این عدد برای خانوار چهارنفره و سه‌نفره در شهر تهران برای سال ۱۴۰۱ حدود 7 ,14 و 2 ,11 میلیون تومان برآورد شده است. همان‌طور که آمارها نشان می‌دهد افزایش فقر در ایران همگام با افزایش تورم و التهابات ارزی و شوک ناشی از تحریم‌ها رخ داده است. این هم‌زمانی به سیاستگذار می‌گوید اولین و مهم‌ترین اقدامش باید ایجاد ثبات در شاخص‌های کلان اقتصادی باشد. اما در حال حاضر هم نیاز است تا دولت از شدت و فشار بار فقر بر دوش خانوارها بکاهد. در این راستا بررسی هزینه‌های عمده خانوارها نشان می‌دهد دو بخش اصلی هزینه‌های خانوار مربوط به هزینه مسکن و هزینه‌های خوراکی است. طبق گزارش هزینه-درآمد مرکز آمار سهم این دو در سبد هزینه خانوار در استان‌های مختلف بین 50 تا 69 درصد بوده و میانگین کشوری آن به 63 درصد می‌رسد. از این ارقام، بالاترین سهم مربوط به هزینه‌های مسکن است. به عبارتی، که اگر دولت بتواند هزینه‌های مسکن را مدیریت کند بار بزرگی را از دوش خانوارها برداشته و این موضوع در کاهش فقر اثر چشمگیری خواهد داشت.

 

آلودگی سیاسی

روزنامه همشهری:«برکنارش کنید.» روزنامه سازندگی با این تیتر علیرضا زاکانی، شهردار تهران را مقصر اصلی آلودگی هوا معرفی کرده و خواستار استیضاح و برکناری او شده؛ اما چه چیزی زمینه‌ساز این موضوع شده است؟ برای رسیدن به پاسخ، باید مباحث جلسه روز یکشنبه پارلمان شهری را مرور کرد؛ جلسه‌ای که پدیده آلودگی هوا در محور اصلی آن قرار داشت و پس از هشدار مهدی چمران درخصوص بحرانی شدن وضعیت آلودگی هوا و ضرورت توجه به توسعه و تقویت زیرساخت‌های حمل‌ونقل عمومی، علی‌اصغر قائمی نامه‌ای خطاب به سران قوا (مقننه، مجریه و قضاییه) را قرائت کرد. همچنین عنوان شد که 23دستگاه در مقوله مقابله با آلودگی هوا مسئولیت و تکلیف قانونی دارند و از این‌رو خواستار برخورد جدی با خاطیانی که ترک فعلشان منجر به وضعیت بحرانی کنونی پایتخت شده است، شدند. سازندگی با استناد به همین موارد موضوع مازوت سوزی و وجود ابر 5کیلومتری گاز متان در جنوب تهران را مطرح و عنوان کرده است که شهردار تهران نسبت به تمام مواردی که منجر به آلودگی هوای تهران شده، مطلع بوده و در جلسات هیأت دولت شرکت می کرده و باید این موضوع را بیان می کرد. اگر این مسئله را نگفته باشد که باید استیضاح شود و اگر گفته و توجهی به‌ گفته‌هایش نشده هم باید برکنار شود؛ چرا که شایسته نیست چنین فردی سکان‌دار پایتخت بماند. نکته قابل‌تأملی که در این گزارش مغفول مانده، تکلیف قانونی 23دستگاه در مقوله مقابله با آلودگی هواست و شهرداری تهران به‌عنوان یازدهمین دستگاه‌ها در این مقوله، وظیفه دارد. همچنین کارنامه مدیریت شهری دوره گذشته مدنظر قرار نگرفته است؛ چرا که با این کار مشخص می‌شد شهردار تهران طی 15ماه تلاش کرده تا بخشی از عقب‌ماندگی ۱۰ساله را در حوزه حمل‌ونقل عمومی جبران کند. می‌توانید کارنامه 15ماهه این دوره را با ۴سال دوره قبل مقایسه کنید.

 

توپ در زمین کیست؟

روزنامه شرق:روز گذشته (دوشنبه) سخنگوی وزارت خارجه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران و در پاسخ به پرسشی درباره سفر اخیر وزیر خارجه کشورمان به عمان و دیدارش با پادشاه این کشور و همچنین برخی از اخبار منتشر‌شده در ارتباط با ابتکارات سلطان عمان در زمینه مذاکرات رفع تحریم‌ها تصریح کرد: «سفر وزیر خارجه کشورمان به عمان در چارچوب استمرار گفت‌وگوهای دو‌جانبه دو کشور و انجام تبادل و رایزنی درباره مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی انجام شد». ناصر کنعانی با بیان اینکه آقای امیرعبداللهیان در این سفر پیام کتبی رئیس‌جمهور را تحویل سلطان عمان دادند، تأکید کرد: «دو کشور ایران و عمان موضوعات مشترک زیادی برای گفت‌وگو و تبادل نظر دارند. عمان با نگاه به رویکرد توأم با حسن نیت برای نقش‌آفرینی مثبت درباره برخی موضوعات طرف مشورت تهران بوده و ابتکاراتی را بیان کرده و ایران نیز دیدگاه‌های خود را در این زمینه مطرح کرده است». سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سؤالی درباره موضوع احیای برجام و آخرین روند مذاکرات رفع تحریم‌ها بیان کرد: «در حاشیه کنفرانس بغداد۲ ملاقات‌هایی میان نمایندگان ایران و اتحادیه اروپا برگزار شد و موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها یکی از مسائلی بود که در این نشست مورد گفت‌وگو قرار گرفت. این اتفاق نظر وجود داشت که باید تعاملات با هدف فعال‌سازی و جمع‌بندی مذاکرات بین دو طرف ادامه پیدا کند. تبادل پیام کماکان در سطوح مختلف ادامه دارد». کنعانی خاطرنشان کرد:‌ «جمهوری اسلامی ایران برای جمع‌بندی مذاکرات رفع تحریم‌ها، بر اساس پیش‌نویس بسته مذاکراتی که نتیجه ماه‌ها مذاکرات سخت و فشرده است، با رعایت خطوط قرمز خود آمادگی کامل دارد، اما این آمادگی دائمی نیست و اکنون توپ در زمین طرف غربی است. ما به طرف‌های مقابل توصیه می‌کنیم با پرهیز از سیاسی‌کاری و اتخاذ رویکرد سازنده و واقع‌بینانه، تصمیمات سیاسی لازم را برای حصول توافق و اعلام آن بگیرند». سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: «اگر طرف‌های غربی تصور می‌کنند که می‌توانند با فشارهای سیاسی و با فضاسازی‌های روانی و تبلیغاتی، امتیازات بیشتری را در مذاکرات رفع تحریم‌ها بگیرند، قطعا سخت در اشتباه هستند».

 

یک تغییر و چند نکته

روزنامه اطلاعات:همزمان با تغییر رئیس کل بانک مرکزی، تب طلا و دلار اندکی فروکش کرد و بین ۵ تا ۱۰ درصد قیمت را پایین کشید. در نگاه نخست می‌توان این اتفاق را موجب خوشحالی دانست اما آیا همه چیز با یک تغییر قابل حل است و می‌توان امیدوار بود که از این پس و در یک بازه زمانی قابل قبول، شاهد ثبات و ایستایی قیمت طلا و ارز و به تبع آن مسکن و… و در نهایت مهار تورم باشیم؟ در این رابطه گفتنی‌هایی چند هست:۱ـ رئیس کل جدید بانک مرکزی و نیز مقامات دولت همین ابتدا اعلام کردند که ما دیگر شاهد شوک قیمتی نخواهیم بود و لذا تا ۲ سال به نرخ ارز نیمایی برای تهیه کالاهای اساسی و مواد اولیه تولید دست نخواهیم زد و قیمت آن همچنان ۲۸ هزار و پانصد تومان خواهد ماند.۲ـ همزمان اعلام شد که قرار نیست بهای انرژی و از جمله بنزین و گازوئیل اضافه شود و در بودجه سال آینده نیز سیاست دولت، سیاست تثبیت قیمت خواهد بود.۳ـ در کنار این اقدامات، اقدام دیگری هم برای جمع‌آوری نقدینگی در شبکه بانکی و جلوگیری از خروج سپرده‌های دیداری صورت گرفت و نرخ بهره بانکی تا ۲۴ درصد افزایش یافت تا جذابیت سپرده‌گذاری در مقایسه با سایر حوزه‌های سرمایه‌گذاری افزایش یابد.۴ـ در مورد افزایش هزینه‌های جاری دولت نیز ظاهراً قرار است گشاده‌دستی بودجه ۱۴۰۱ و بودجه انبساطی سال قبل، جای خود را به بودجه‌ای نسبتاً انقباضی با انضباط مالی بهتری بدهد و از همین حال نیز اعلام شده که قرار نیست شاهد افزایش ۶۰ درصدی حقوق باشیم و…حالا اما سوال این است که آیا این اقدامات به تنهایی حلال مشکلات است و سؤال دیگر اینکه آیا خود این اقدامات عارضه‌ای به همراه ندارد؟نخست اینکه تغییر افراد رافع تمامی مشکلات نیست؛ البته که هر چه افراد شایسته‌تر و کاربلدتری بر سر کار آیند، کارایی و کارآمدی بیشتر و خسارت کمتر خواهد بود، اما مهم‌تر از افراد، اصلاح ساختار است که اگر انجام نگیرد نقش مدیریت هم در آن کمرنگ خواهد شد.

 

آغاز واگذاری واحدهای نهضت ملی مسکن از بهمن

روزنامه وطن امروز:وزیر راه و شهرسازی با اعلام اینکه مجموعه دولت پیشنهادهای نمایندگان مجلس را برای تامین منابع مالی اجرای طرح‌های مسکن بررسی می‌کند، بر اصلاح قانون شهرهای جدید تاکید کرد. مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی دیروز دوشنبه ۱۲دی با حضور در مجلس شورای اسلامی و دیدار با اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با موضوع بررسی اجرای قانون جهش مسکن از برنامه تحول و اصلاح قانون شهرهای جدید خبر داد. عضو کابینه دولت سیزدهم با تاکید بر اینکه صحبت‌های برخی نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه شهرهای جدید از زمان تاسیس تاکنون از بیماری مزمن رنج می‌برند حرف نادرستی نیست، گفت: شهرهای جدید طبق قانون مصوب در سال‌های متمادی و در دولت‌های مختلف اجرا شده و هم‌اکنون به وضعیت موجود رسیده‌ایم که البته مشکلاتی را نیز در شهرهای جدید داریم. * یکی از کانون‌های هدف برای تولید مسکن شهرهای جدید است وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: امروز یکی از کانون‌های هدف وزارت راه و شهرسازی برای تولید مسکن، شهرهای جدید است. به نظر می‌رسد قانون شهرهای جدید نیاز به اصلاح دارد که در صدد هستیم در همراهی با مجلس آن را اصلاح کنیم. بذرپاش با اشاره به اینکه عملکرد شهرهای جدید در برخی وجوه مثبت است و در برخی وجوه ایراداتی دارد که باید رفع شود، گفت: در دوره جدید اولویت وزارت راه و شهرسازی اصلاح قانون شهرهای جدید است. * روح حاکم بر شهرهای جدید بر پایه نظام شهرسازی ایرانی- اسلامی اصلاح می‌شود وی یکی از اصلی‌ترین مشکلات شهرهای جدید را نبود روح متعالی نظام شهرسازی و زیست مومنانه ایرانی- اسلامی عنوان کرد و در بیان دلایل این وضعیت توضیح داد: بخشی از مشکلات موجود در شهرهای جدید به دلیل نبود منابع و تامین خدمات روبنایی، بخشی به دلیل نبود طراحی از قبل و بخشی نیز به دلیل ایرادات قانونی بوده است. بنابراین وقتی در ادوار مختلف رویکرد درآمد هزینه‌ای به شهرهای جدید داشتیم ناچار شدیم اراضی را در این شهرها بفروشیم و این وضعیت ماحصل سال‌های طولانی است. بذرپاش گفت: ناچار شدیم اراضی را در شهرها به فروش برسانیم تا خدمات زیربنایی و روبنایی را در شهرهای جدید تامین کنیم و اساساً مسکن بسازیم.

 

مسیر رستگاری ونزوئلا

روزنامه آرمان امروز: نيکلاس مادورو، رئيس جمهوري ونزوئلا در آخرين اظهارنظر خود در خصوص سياست هاي اين کشور در عرصه بين الملل گفت که کشورش کاملا آماده عادي سازي و از سرگيري مجدد روابط با ايالات متحده آمريکا پس از سه سال قطع رابطه است و آماده مذاکره در اين رابطه است.مادورو تاکيد کرد، ونزوئلا کاملا آماده است تا روند عادي‌ سازي روابط ديپلماتيک، کنسولي و سياسي را با دولت فعلي آمريکا و افرادي که ممکن است در آينده هدايت اين دولت را در دست بگيرند، در پيش گيرد.اين اظهارات در حالي مطرح مي شود که نيکلاس مادورو از سال 2020 روندي آرام براي اصلاحات در اين کشور را آغاز کرده و توانسته نتايج بسيار مثبتي را بدست آورد.برهمين اساس او در نخستين گام براي اصلاح اقتصاد ونزوئلا سياست هايي را تنظيم کرد که نتايج مطلوبي داشت.براساس اعلام بانک جهاني، در حدفاصل سال‌هاي 2012 تا 2020 اقتصاد ونزوئلا بيش از 75 درصد کوچک شد و درآمد آن نيز بيش از  90درصد کاهش پيدا کرد. کسري بودجه اين کشور به رقمي بيش از 50 درصد توليد ناخالص داخلي رسيده بود و بسياري ديگر از متغيرهاي اقتصادي در تاريکي محض بودند. با همه اينها اما در ژانويه 2021 بود که مادورو در کنگره ملي اين کشور خبر از بهبود نسبي اوضاع اقتصاد داد و دوره پيش ‌رو را رنسانس ونزوئلا نامگذاري کرد.به استناد اين آمارها مي ‌توانيم باور کنيم طولاني ‌ترين بحران اقتصادي يک کشور که در شرايط غيرجنگي رخ داده درحال حاضر رو به اتمام است.براساس آمارها از نوامبر2021 تا به‌ حال ارزش پول ملي ونزوئلا تا حدودي دربرابر دلار ثابت مانده است. طي هشت ‌ماهه اخير ارزش بوليوار دربرابر دلار تنها  8 درصد کاهش پيدا کرده و اين درحالي است که از سال 2008 به ‌بعد، افت ارزش بوليوار، بانک مرکزي اين کشور را مجبور به حذف 14صفر طي زمان‌هاي مختلف کرده است.همزمان با کنترل نرخ ارز، کسري بودجه اين کشور نيز نسبت به توليد ناخالص داخلي از 50 درصد به  5 درصد رسيده که درواقع نشان مي‌ دهد يکي ديگر از محرک‌هاي تورم درحال کنترل است.

 

آمادگی ایران برای انجام مذاکره دائمی نیست

روزنامه تجارت:سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: ایران از هر نوع تحول و تحرک مثبتی که منجر به شکل‌گیری فضای مثبتی در روابط ایران و مصر شود، استقبال می‌کند.به گزارش تجارت به نقل از ایسنا، ناصر کنعانی در آغاز نشست خبری این هفته خود با خبرنگاران داخلی و خارجی با اشاره به سالگرد شهادت سردار سلیمانی یاد و خاطره این قهرمان بین‌المللی مبارزه با تروریسم را گرامی داشت.سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در مورد سفر اخیر وزیر خارجه کشورمان به عمان و دیدارش با پادشاه این کشور و همچنین برخی از اخبار منتشر شده در ارتباط با ابتکارات سلطان عمان در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها تصریح کرد: سفر وزیر خارجه کشورمان به عمان در چارچوب استمرار گفت‌وگوهای دو جانبه دو کشور و انجام تبادل و رایزنی در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی انجام شد.سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه آقای امیرعبداللهیان در این سفر پیام کتبی رئیس جمهور را تحویل سلطان عمان دادند، تاکید کرد: دو کشور ایران و عمان موضوعات مشترک زیادی برای گفت‌وگو و تبادل نظر دارند. عمان با نگاه به رویکرد توام با حسن نیت برای نقش آفرینی مثبت درباره برخی موضوعات طرف مشورت تهران بوده و ابتکاراتی را بیان کرده و ایران نیز دیدگاه‌های خود را در این زمینه مطرح کرده است.سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی در خصوص موضوع احیای برجام و آخرین روند مذاکرات رفع تحریم‌ها تصریح کرد: در حاشیه کنفرانس بغداد ۲ ملاقات‌هایی میان نمایندگان ایران و اتحادیه اروپا برگزار شد و موضوع مذاکرات رفع تحریم‌ها یکی از مسائلی بود که در این نشست مورد گفت‌وگو قرار گرفت. این اتفاق نظر وجود داشت که باید تعاملات با هدف فعال سازی و جمع بندی مذاکرات بین دو طرف ادامه پیدا کند. تبادل پیام کماکان در سطوح مختلف ادامه دارد.

 

مرد بی‌پایان

روزنامه جوان:«مرد بی‌پایان» عنوانی مبالغه‌آمیز نیست؛ و «بی‌پایان» صفتی دست‌نیافتنی و رؤیاانگارانه نیست. ما فقط می‌گوییم قاسم سلیمانی شهید شد و خداوند درباره شهیدانش گفته است «مپندارید آنان که در سبیل خداوند کشته شدند، مرده‌اند، آنان زنده‌اند و در نزد پروردگارشان روزی می‌خورند». حاج‌قاسم نزد پروردگار خویش است و کسی که آنجاست، تمام‌شدنی نیست. زنده است، بیدار است، اثرگذار است، ملت را و خون ملت را به جوشش آورده است. حس حاج‌قاسم شدن و حاج‌قاسم بودن را زنده نگه می‌دارد. حس شرمسار حاج‌قاسم نبودن را تا ابد در رگ غیرت یک ملت به خروش می‌آورد. این است که حاج قاسم بی‌پایان است.اسطوره باید مثل حاج‌قاسم باشد، جان‌فدا برای ملت، خالص، صادق، باهوش، با نهایت ترس از خدا و نهایت شجاعت مقابل دنیا. این اسطوره، بی‌پایان است و بادکنکی و بادبادکی مثل آن‌ها که می‌خواهند از خودشان قهرمان بسازند نیست که با سوزنی بترکد و با نسیمی به این سو و آن سو برود. حاج‌قاسم محکم در میان ما ایستاده است و تا دهه‌ها و سده‌ها قلوب و اذهان را تسخیر کرده است.او اکنون نه‌تن‌ها بر دل همه آزادیخواهان جهان حکمرانی می‌کند، بلکه معادلات سیاسی – نظامی جهان را هم مستمراً تغییر می‌دهد. جبهه مقاومت، لشکر اوست که جان تازه‌ای گرفته است. حکمرانی اعتقادی حاج قاسم سلیمانی، مسیر خودش را می‌پیماید؛ پلید‌ترین انسان‌ها هم که بانی شهادتش شدند، اگر حتی ذره‌ای گمان می‌کردند شهید حاج قاسم سلیمانی، مکتب می‌شود و آن مکتب دودمان استکبار و استعمار را به باد خواهد داد، هرگز دست به آن غلط بزرگ در بامداد ۱۳ دی‌ماه ۹۸ نمی‌زدند. اما این اراده لایتغیر الهی بود که کابوس سلیمانی بر سر اهریمن‌های زمانه باقی بماند؛ و برای این منظور چه شیوه‌ای مؤثر‌تر از شهادت مظلومانه اسطوره فراموش‌نشدنی پس از یک عمر مجاهدت؟

 

امتحانات نهایی در فاز ناامنی!

روزنامه خراسان:یا می‎توانیم چشمانمان را روی واقعیت تلخ تقلب دانش آموزان ببندیم و نادیده‎اش بگیریم، یا باید با جزئیات آن آشنا شویم و با اطلاع کامل، به فکر چاره‎ای برای جلوگیری از آن باشیم؛ ما در این گزارش راه دوم را انتخاب کرده‎ایم. دیروز با انتشار سوالات و پاسخ‎های امتحان نهایی عربی در فضای مجازی که البته هفته قبل نیز چنین اتفاقی رخ داده بود، دوباره ماجرای تقلب دانش آموزان به خبر پربازدید رسانه‎ها تبدیل شد و حتی برخی رسانه‎های خارجی هم آن را بازتاب دادند. وزارت آموزش و پرورش بارها تاکید کرده است که سوالات امتحانات به دلیل رمزداربودن، به هیچ وجه امکان لو رفتن تا قبل از شروع آزمون را ندارد و البته مدعیان فروش سوالات هم این نکته را تایید می‎کنند و قصه از همین جا آغاز می‎شود. یافتن کانال‎های مدعی فروش سوالات، کار ساده‎ای است و ما هم به راحتی تعدادی از آن‎ها را یافتیم. از روز شنبه سوم دی ماه تا همین دیروز، سوالات و پاسخ‎های اکثر امتحانات نهایی در این کانال‎ها منتشر شده است. دیروز هم برخی کانال‎ها، تنها 8 دقیقه بعد از شروع امتحان نهایی عربی، پاسخ سوالات آن را منتشر کردند. ما هم تعداد دیگری از این کانال‎ها را بررسی کردیم و مشخص شد به عنوان مثال، برای امتحان نهایی درس جغرافیای رشته علوم انسانی که ساعت 9:30 دیروز آغاز شد، اولین تصویر از برگه امتحان، در ساعت 10:06 در یکی از این کانال‎ها منتشر شد. البته در این آزمون 80 دقیقه‎ای، داشتن 44 دقیقه زمان برای شروع و پایان تقلب نه تنها کم نیست، که زیاد هم هست! پاسخ همه سوالات هم تا ساعت 10:43 ، یعنی 7 دقیقه قبل از پایان زمان امتحان در کانال منتشر شده است و دانش آموز متقلب فرصت کافی را برای نوشتن پاسخ ها دارد.

 

«اسماعیل قاآنی» در مسیر «قاسم سلیمانی»

روزنامه کيهان: ساعت 1:20 بامداد 13 دی ماه 1398 برگی دیگر از جنایت‌های دولت تروریست آمریکا در تاریخ ثبت شد. تروریست‌های آمریکایی با بزدلی و شقاوت، دزدانه در تاریکی شب، خودروی حامل حاج قاسم را هدف قرار داده و این سردار بزرگ و یارانش را به شهادت رساندند. صبح ۱۳ دی ماه، خبر شهادت حاج قاسم اعلام شد. این حادثه جانکاه و تلخ، مردم ایران و دیگر مسلمانان در کشورهای منطقه و آزادی‌خواهان در سراسر جهان را در بهت فرو برد. فقدان شخصیتی همچون سردار سلیمانی در ابتدای امر ملت ایران، مسلمانان و آزادی‌خواهان را دچار دلهره، یأس، خشم و سرخوردگی کرد.  اما «خونِ حاج قاسم» و سلسله رویدادهایی که در آن مقطع رخ داد و از جمله تشییع ده‌ها میلیونی پیکر سردار سلیمانی و یاران وی در شهرهای مختلف ایران و راهپیمایی عظیم مردم عراق و موشک‌باران پایگاه آمریکایی «عین الاسد» و…به مثابه «یوم‌الله» ورق را برگرداند. به همین دلیل بود که رهبر معظم انقلاب- 29 بهمن 1398- فرمودند:«در شهادت سردار سلیمانی یک فقدان تلخی برای ما پیش آمد… این به جای خود محفوظ…ولیکن وقتی به این حادثه‌ نگاه می‌کنیم می‌بینیم این حادثه مثل همه‌ حوادث دیگر الهی است که لطف خدای متعال در آنها بر قهر غلبه دارد.»  رسانه آمریکایی «نشنال اینترست»- 25 دسامبر 2021 – در تحلیلی نوشت:«تصمیم به ترور ژنرال سلیمانی از آن دسته تصمیم‌هایی در عرصه سیاست خارجی آمریکا است که هیچ توجهی به تبعات و پیامدهای آن نشده بود. رهبران آمریکا باید از این تفکرِ ساده‌لوحانه که می‌گوید اگر فردی در نقطه مقابل منافع آن است، باید او را از بین بُرد، دست بردارند. ترور ژنرال سلیمانی نه‌تنها به منافع آمریکا کمکی نکرد، بلکه عملاً به تهدیدی مستقیم علیه منافع ملی این کشور تبدیل شد و تبعات ناگواری را برای آن ایجاد کرد.»  این رسانه آمریکایی در بخش دیگری از این گزارش اذعان کرد «باید پذیرفت که ترور ژنرال سلیمانی و ابومهدی المهندس، بیش از آنکه به تقویت منافع آمریکا در منطقه و جهان ختم شود، عملا آمریکا را در موقعیت به مراتب خطرناک‌تری در مقایسه با زمانِ حیات این  دو فرمانده وارد کرده است.» تقریبا یک‌سال پیش از آن، «کریس مورفی» سناتور آمریکایی در تحلیلی مشابه اعتراف کرد که «سؤالی که باید امروز از خود بپرسیم این است که آیا قاسم سلیمانی به‌عنوان یک فرد زنده برای آمریکا خطر بیشتری داشت یا اینکه به عنوان شخصی که حذف فیزیکی او صورت گرفته است؟!»

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.