انتخاب سرمربی تیم ‌ملی، شاید وقتی دیگر!

10ساعت بحث و تبادل نظر؛ وداع با کی‌روش و انتخاب گزینه‌های داخلی

جلسه طولانی هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال برای انتخاب سرمربی تیم ملی ایران به انتخاب گزینه‌های داخلی منجر شد.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، با گذشت نزدیک به دو ماه از شکست ایران مقابل آمریکا و کنار رفتن تیم ملی از جام جهانی، هنوز تکلیف نیمکت این تیم مشخص نشده است. از مدت‌ها قبل گفته شده بود که سه‌شنبه، 13دی ماه، اعضای هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال جلسه تشکیل می‌دهند تا درباره وضعیت نیمکت تیم ملی بحث و تبادل نظر کنند. روز موعود فرا رسید و اعضای هیأت‌رئیسه از ساعت 10صبح جلسه‌ای نزدیک به 10ساعت برگزار کردند. نشستی که به انتخاب سرمربی منجر نشد، اما تکلیف بسیاری از مسائل را روشن کرد.

… و بالاخره وداع با کی‌روش

اولین مساله‌ای که هیأت‌رئیسه باید درباره آن  تصمیم می‌گرفت ادامه یا قطع همکاری با کارلوس کی‌روش بود. سرمربی پرتغالی که با تیم ملی ایران در سه دوره جام جهانی حضور یافت، نتوانست نتایج خوبی کسب کند و رویای دیرین برای صعود به دور بعدی را نافرجام گذاشت. قرارداد کی‌روش با فدراسیون فوتبال بعد از جام جهانی خاتمه یافت، اما این مربی همچنان حامیانی در فدراسیون داشت. حمایت‌های ویژه‌ای که مهدی تاج و مهدی محمدنبی، رئیس و نایب‌رئیس فدراسیون از کی‌روش انجام دادند بحث تمدید قرارداد با او را تقویت کرد، اما این پروسه منتفی شد.

در این میان، کارلوس کی‌روش که دو ماه مانده به جام جهانی هدایت تیم ملی فوتبال ایران را به جای اسکوچیچ در دست گرفت، مذاکراتی جدی‌ با فدراسیون فوتبال قطر آغاز کرده و با این وصف می‌توان کار مرد پرتغالی باتجربه را در تیم ملی فوتبال ایران تمام‌شده دانست؛ چراکه شواهد و قراین از عقد قرارداد این مربی با قطر خبر می‌دهد.

از سوی دیگر، اکثر اعضای هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال نیز مخالف تمدید قرارداد کی‌روش بودند. در رأی‌گیری که در جلسه هیأت‌رئیسه انجام شده اکثرا رأی به وداع با کی‌روش دادند تا بعد از سال‌ها ارتباط این مربی با فوتبال ایران قطع شود.

مربی ایرانی یا خارجی؟ مساله این است

مهم‌ترین موضوعی که در بحث انتخاب سرمربی جدید تیم ملی وجود دارد، خارجی یا داخلی بودن آن است. در جلسه هیأت‌رئیسه نیز همچنان برخی اعضا روی انتخاب سرمربی خوب خارجی نظر داشتند، اما این مساله نیازمند تامین منابع مالی و امکاناتی مناسب است. آنها برای انتخاب مربی خارجی محدودیت‌های زیادی دارند و باید درباره دو موضوع به جمع‌بندی برسند؛ یکی تامین منابع مالی و دیگری انتخاب مربی‌ای که با توجه به فاصله تقریبا یک‌ساله باقیمانده تا شروع رقابت‌های جام ملت‌های آسیا 2023 بتواند با آگاهی و شناختی خوب تیم ملی را مهیای این جام کند. از همین رو، تاکنون به هیچ مربی خارجی‌ برای حضور در رأس کادر فنی تیم ملی به‌صورت مستقیم اشاره نشده است، اما ممکن است دوباره بحث انتخاب سرمربی خارجی داغ‌تر از گزینه داخلی شود.

از سوی دیگر، در بین گزینه‌های داخلی، افرادی که شایستگی نشستن روی نیمکت ایران را داشته باشند، درگیر مسابقات باشگاهی و تیم خودشان هستند و نشستن آنها روی نیمکت تیم ملی نیازمند رضایت باشگاه و البته رضایت خود این مربیان است.

قلعه‌نویی و مجیدی، گزینه‌های داخلی

در روزها و هفته‌های گذشته نام‌های ایرانی بسیاری به‌عنوان گزینه‌های سرمربیگری تیم ملی ایران مطرح شدند. نام‌هایی که افرادی شناخته‌شده در فوتبال ایران محسوب می‌شوند. حالا در جلسه هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال نیز اعضا به این جمع‌بندی رسیدند که اگر تصمیم بر استخدام مربی ایرانی شد، گزینه نهایی از بین امیر قلعه‌نویی و فرهاد مجیدی انتخاب شود.

قلعه‌نویی به‌عنوان پرافتخارترین سرمربی تاریخ لیگ برتر، این روزها با گل‌گهر سیرجان به قرار گرفتن در رتبه‌ای بزرگ فکر می‌کند. او که یک‌بار در جام ملت‌های آسیا 2007روی نیمکت ایران نشسته، همیشه از آن دوره به بدی یاد می‌کند و معتقد است که فدراسیون فوتبال وقت، پشت او را خالی کرد. قلعه‌نویی قبل از انتخاب اسکوچیچ نیز گزینه نهایی فدراسیون فوتبال برای تیم ایران بود که باشگاه گل‌گهر رضایت نداد و در نهایت خودش هم به تیم ملی نرفت. اما حالا اگر او گزینه اصلی فدراسیون شود، احتمال دارد این سمت را بپذیرد.

مجیدی نیز بعد از قهرمانی با استقلال در لیگ برتر بعد از 9سال، به اتحاد کلباء امارات رفت. سرمربی ایرانی شاغل در کشور حاشیه خلیج‌ فارس با یکسری بازیکن جوان در کل عملکرد بدی نداشته و حالا گزینه دوم فدراسیون فوتبال، در صورت جمع‌بندی برای انتخاب سرمربی ایران، محسوب می‌شود. مجیدی هم با باشگاه اماراتی قرارداد دارد، اما اگر به او چنین پیشنهادی شود، ‌بدش نمی‌آید آن را بپذیرد.

در هر صورت، هیأت‌رئیسه فدراسیون برای انتخاب سرمربی داخلی روی این دو نام متمرکزند و به ‌نظر می‌رسد شانس امیر قلعه‌نویی بیشتر باشد.

چه زمانی سرمربی انتخاب می‌شود؟

چالش‌های اعضای هیأت‌رئیسه در جلسه سه‌شنبه خاتمه پیدا نکرد و به همین ‌دلیل این جلسه به نتیجه نهایی نرسید. از این‌رو، قرار است در جلسات بعدی، اعضا درباره موضوع انتخاب سرمربی تیم ملی بیشتر بحث کنند تا شاید به جمع‌بندی برسند. با توجه به وضعیت موجود و اینکه تیم ملی حداقل تا فروردین‌ماه اردو و مسابقه‌ای نخواهد داشت، فدراسیون‌نشینان عجله‌ای برای انتخاب سرمربی ندارند و احتمالا در روزهای آینده نیز این موضوع ادامه خواهد داشت تا انتخاب نهایی از دل همین جلسات بیرون بیاید.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.