آخرین خبر از «خیام»

ماهواره خیام در حال گذراندن آخرین مراحل فرآیند تثبیت عملکرد بهینه در فضاست.

به گزارش شهروند آنلاین،سخنگوی سازمان فضایی کشور گفت: متخصصان فضایی کشورمان تلاش کردند که این فرآیند را سریع‌تر انجام دهند تا داده‌های تصویری هرچه سریع‌تر به دست ایستگاه‌های زمینی برسد.

دلیریان درخصوص بومی بودن ارسال فرمان‌ها و دریافت اطلاعات از این ماهواره گفت: تمام فرآیند شامل ارسال فرامین، کنترل ماهواره و همچنین دریافت داده‌ها و تصاویر ماهواره خیام به طور کامل در اختیار متخصصان سازمان فضایی ایران بود و قبل از پرتاب ماهواره هم متخصصان رمزنگاری و ارتباطات ماهواره‌ای سامانه‌ای را تعبیه کردند و طبق الگوریتم‌های خاصی با همین سامانه در حال تبادل داده با ایستگاه زمینی هستند.

او اضافه کرد: ما در حال حاضر در حال دریافت تصاویر با دقت بسیار بالا از این ماهواره هستیم و قرار است این تصاویر و داده‌ها طبق برنامه به مرور با رعایت همه جوانب امر طی یکی دوهفته آینده در اختیار بخش‌های دولتی و خصوصی قرار گیرد.

سخنگوی سازمان فضایی کشور ادامه داد: این داده‌ها در حوزه‌های مختلفی از جمله کشاورزی، منابع طبیعی، محیط زیست، منابع آبی، حتی پایش مرز‌ها و مدیریت حوادث غیر مترقبه کاربرد دارد و می‌تواند بخش زیادی از نیاز کشور را مرتفع کند.

دلیریان گفت: در حال حاضر بخش خصوصی به خصوص در حوزه کشاورزی خواستار استفاده از داده‌های ماهواره خیام هستند.

خیام، یک ماهواره سنجش از دور با توانمندی تصویربرداری از سطح زمین با دقت یک متر است که مرداد امسال از پایگاه بایکانور با ماهواره بر سایوز به فضا پرتاب شد./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.