پیام انتخاب داسیلوا برای تقویت روابط ایران وبرزیل

معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری گفت: سفر به برزیل فرصت مناسبی‌ است تا راه‌های تحکیم و توسعه جدی روابط تهران – برزیلیا شناسایی و برای فعال‌تر شدن ظرفیت‌های موجود برنامه‌ریزی شود.

به گزارش شهروند آنلاین،سفر کوتاه هیأت ایرانی به برزیل برای شرکت در مراسم تحلیف «لولا داسیلوا»، به کانون توجه و رایزنی مقامات برزیل و سران کشورهای حاضر در این مراسم تبدیل شد و دیدار با مقامات کشورهای آلمان، السالوادور، کوبا، بولیوی، کلمبیا، ترکیه، عربستان، سنت وینسنت، پاراگوئه، سورینام، فلسطین و شیلی بخشی از ملاقات‌های معاون رئیس‌جمهوری اسلامی ایران بود. حضور در صحن عمومی کنگره و کاخ ریاست جمهوری برزیل نیز از دیگر برنامه‌های سفر «سید محمد حسینی» به برزیلیا بود.

در همین رابطه معاون وزیر خارجه برزیل با حضور در سفارت جمهوری اسلامی ایران در این کشور، از سفر معاون رئیس‌جمهوری به برزیلیا قدردانی و بر آمادگی کشورش برای توسعه همه‌جانبه مناسبات سیاسی و تجاری با ایران تأکید کرد.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری در دیدار «کنث فلیکس نوبرگا» اظهارداشت: جمهوری اسلامی ایران ارتباطات گسترده‌ای با کشورهای حوزه آمریکای جنوبی دارد و با انتخاب داسیلوا، برزیل می‌تواند محور ارتباطات ایران با آمریکای جنوبی در راستای تأمین منافع مشترک دو ملت و ملت‌های منطقه شود.

«سید محمد حسینی» تأکید کرد: این سفر فرصت مناسبی است تا راه‌های تحکیم و توسعه جدی روابط دو کشور شناسایی و برای فعال شدن ظرفیت‌های موجود برنامه‌ریزی شود.

او ادامه داد: هم‌اکنون محصولات کشاورزی برزیل به ایران وارد و متقابلاً اوره و محصولات پتروشیمی ایران به برزیل صادر می‌شود اما با توجه به ظرفیت‌های زیادی که در دو کشور وجود دارد، باید به سطح کنونی تبادلات تجاری و اقتصادی، تنوع داد و دایره آن را گسترده کرد.

حسینی در همین راستا تأکید کرد: کمیسیون اقتصادی مشترک باید در دوره سیاسی جدید و در راستای اراده رؤسای جمهوری دو کشور فعال شود و سطح تعامل و ارتباط هیأت‌های دوستی پارلمانی افزایش یابد.

معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به سفر داسیلوا در دوره گذشته ریاست جمهوری به ایران گفت: با توجه به سابقه خوب دو کشور در گذشته، باید به سرعت سطح و حجم روابط فیمابین بیش از پیش توسعه یابد و روابط تجاری به‌صورت هدفمند افزایش پیدا کند.

او همچنین ارتقای تعاملات فرهنگی تهران – برزیلیا را حایز اهمیت دانست و اظهار داشت: تقویت تعاملات علمی و فرهنگی و آشنایی و ارتباطات فرهنگی دو ملت می‌تواند در توسعه و تعمیق روابط اقتصادی و سیاسی نیز مؤثر باشد و تهران در این راستا از تبادل گروه‌های فرهنگی و هنری استقبال می‌کند.

حسینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اشتیاق و علاقه ملت‌های آزاده جهان به شهید سلیمانی گفت: شهید سلیمانی به نماد ظلم‌ستیزی و دفاع از امنیت مردم مناطق مختلف جهان در مقابل دخالت سلطه‌گران و زیاده‌خواهان تبدیل شده است و سلطه‌جویان با شهادت این سردار سرافراز، در حقیقت دشمنی خود را با بشریت نمایان کردند.

اعلام آمادگی برزیل بر توسعه همه‌جانبه روابط با ایران

معاون وزیر خارجه برزیل نیز در این دیدار تأکید کرد: حضور هیأت ایرانی در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید برای ما نمادین و ارزشمند است؛ اگر چه در ۴ سال گذشته با محدودیت‌هایی در توسعه روابط مواجه بودیم اما امروز با انتخاب لولا داسیلوا مصمم هستیم روابط گذشته خود را تقویت و تجدید کنیم و قطعاً در دوره جدید توسعه روابط آسان‌تر و سریع‌تر پیش خواهد رفت.

«کنث فلیکس نوبرگا» افزود: در سال جاری ۱۲۰ سالگی روابط تاریخی دو کشور را جشن خواهیم گرفت و در این راستا تقویت کمیسیون اقتصادی مشترک را برای تجدید و تحکیم روابط دوجانبه با جدیت پیگیری خواهیم کرد.

در حاشیه این دیدار، «حسین قریبی» سفیر ایران در برزیل از توسعه دیدارهای سیاسی، فرهنگی و اقتصادی در ماه‌های آتی از جمله اعزام یک گروه تئاتر برزیلی به جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر،اعزام تیم نوجوانان برزیلی به آبادان و تبادل هیأت اقتصادی دو کشور خبر داد./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.