توصیه به کوهنوردان:الآن وقت صعود نیست

بنا به توصیه سازمان هواشناسی در پی ورود سامانه بارشی به کشور و بارش برف در ارتفاعات استان‌ها و کاهش دما، کوهنوردان از صعود بپرهیزند.

به گزارش شهروند آنلاین،صادق ضیاییان در گفت و گو با ایسنا با توجه به ورود سامانه بارشی جدید به کشور درباره شرایط جوی کوهستان‌ها و ارتفاعات اظهارکرد: سامانه بارشی از اواخر وقت امروز در جنوب غرب فعالیت خود را آغاز می‌کند. این سامانه برای استان‌هایی همچون بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویر احمد، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، لرستان، ایلام، کرمانشاه و کردستان بارش‌های خوبی را به همراه دارد.

او ادامه داد: در ارتفاعات زاگرس مرکزی بارش برف شدید پیش‌بینی می‌شود که از استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری تا شمال استان فارس و ارتفاعاتی که در شمال بوشهر و استان خوزستان وجود دارد، برف بسیار شدیدی را تجربه خواهند کرد. بنابراین توصیه می‌شود در این مناطق از هر گونه فعالیت کوهنوردی پرهیز شود. به دلیل بارش برف شدید، کولاک برف و کاهش دما در ارتفاعات خطر جانی وجود دارد.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا طی روز پنجشنبه علاوه بر این استان‌ها در استان کرمان و ارتفاعات آن و خراسان رضوی نیز برف و کولاک پیش‌بینی می‌شود. بنابراین کوهنوردان از صعود به ارتفاعات باید خودداری کنند. در رشته کوه البرز مرکزی واقع در شمال استان قزوین، البرز و شمال استان تهران بارش‌های خفیف‌تری پیش‌بینی می‌شود که کوهنوردان غیرحرفه‌ای از کوهنوردی باید بپرهیزند.

او ادامه داد: در استان‌های خراسان رضوی، اصفهان، کرمان، یزد و ارتفاعات البرز مرکزی به‌ویژه ارتفاعات بیش از ۲۰۰۰ متر نیز بارش برف و کولاک پیش‌بینی می‌شود.

ضیاییان تاکید کرد: در برخی از استان‌های جنوبی همچون استان‌های بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد، خوزستان به دلیل بارش‌های شدید سیلاب و آبگرفتگی معابر به‌صورت گسترده پیش‌بینی می‌شود.

او همچنین گفت: طی روز جمعه (۱۶ دی) برای استان‌های هرمزگان، فارس، جنوب بوشهر و ارتفاعات رشته کوه البرز مرکزی بارش‌های خفیف برف و در استان‌های هرمزگان و بوشهر بارش برف همراه با آبگرفتگی و سیلاب پیش‌بینی می‌شود.

سامانه بارشی جدید کیفیت هوای تهران را افزایش می‌دهد 

مازیار غلامی،مدیرکل سازمان هواشناسی استان تهران با بیان اینکه امروز (۱۴ دی ) شرایط جوی پایدار است و تنها از شب سامانه بارشی آغاز به فعالیت می‌کند، اظهار کرد: طی روزهای پنجشنبه و جمعه (۱۵ و ۱۶ دی) در مناطق کوهستانی استان بارش برف، کولاک و به دلیل پدیده بارش و افزایش رطوبت محیط،  مه‌گرفتگی پیش‌بینی می‌شود.

او ادامه داد: در مناطق کوهستانی وارتفاعات همچنین کاهش دما وجود دارد بنابراین شرایط برای فعالیت کوهنوردی مناسب نیست و توصیه این است که کوهنوردان از صعود به ارتفاعات بپرهیزند.

غلامی در پایان در پاسخ به این سوال که آیا این سامانه بارشی موجب افزایش کیفیت هوای تهران می‌شود یا خیر؟ اظهار کرد: این سامانه بارشی تا حدودی غلظت آلاینده‌های جوی را کاهش خواهد داد و با توجه به اینکه وزش باد شدید نیز پیش‌بینی می‌شود، این سامانه می‌تواند غلظت آلاینده‌ها را کاهش و کیفیت هوا را افزایش دهد./

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.