نامزدهای پست وزارت خارجه در دولت «بایدن»

زمان زیادی تا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی نمانده و کار به ثانیه‌شماری رسیده است

اکثر نظرسنجی‌ها از پیروزی جو بایدن نامزد حزب دموکرات بر دونالد، ترامپ رئیس‌جمهوری فعلی خبر می‌دهند. باید منتظر ماند و دید روز بیستم ژانویه (اول بهمن) کدام‌یک در نهایت سوگند خواهند خورد.

اخبار حکایت از آن دارند که رقابت دموکرات‌ها برای تصاحب مقام‌های مهم در دولت احتمالی بایدن آغاز شده است. به گزارش یورونیوز، یکی از پست‌های کلیدی در دولت بعدی بی‌هیچ شک و تردیدی وزارت خارجه است. در ادامه این مطلب گزینه‌های احتمالی این سمت در دولت احتمالی جو بایدن را بررسی کرده‌ایم.

«کریس کونز»، طرفدار همکاری با جمهوری‌خواهان

کریس کونز مانند جو بایدن در عرصه سیاست ایالت دلاور در شمال‌شرقی آمریکا فعالیت کرده است. او هم‌اکنون یکی از دو نماینده این ایالت در مجلس سنای ایالات متحده است.

کرسی کریس کونز در مجلس سنا زمانی در اختیار جو بایدن بود. او اخیرا بدون رد تمایلش برای فعالیت در عرصه سیاست خارجی گفته است: «جو بایدن و من دیدگاه‌های بسیار مشابه و خیلی همسو با یکدیگر داریم.»

کریس کونز مانند جو بایدن از عملکرد «فراجناحی» و همکاری با جمهوریخواهان دفاع می‌کند. امری که احتمالا تایید صلاحیت او به عنوان وزیر خارجه در مجلس سنا را تسهیل خواهد کرد.

کریس کونز اخیرا در یکی از اظهارنظرهای خود گفته بود: «متحدان و رقبا باید بدانند که دولت آمریکا با یک صدا سخن می‌گوید و سیاست‌هایش در عرصه بین‌الملل با تغییر جهت باد در سیاست داخلی به طرز چشمگیری فرق نخواهد کرد.»

«کریس مورفی»، مخالف عربستان در جنگ یمن

کریس مورفی، سناتور ایالت کنتیکت نیز یکی از گزینه‌های احتمالی برای سمت وزارت خارجه دولت احتمالی دموکرات‌هاست. این سناتور چهل‌وهفت ساله یکی از اعضای فعال کمیته روابط خارجی مجلس سناست.

کریس مورفی از منتقدان جدی همکاری واشنگتن با عربستان در جنگ یمن است. او یکی از معماران طرح وضع محدودیت برای فروش تسلیحات نظامی به عربستان بود.

مورفی در عرصه سیاست داخلی آمریکا نیز یکی از چهره‌های سرشناسی است که از اعمال محدودیت برای استفاده از سلاح گرم دفاع می‌کند.

کریس مورفی اوایل سال‌جاری پس از دیدارش با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران انتقاد مقامات دولت دونالد ترامپ را برانگیخت. او در دفاع از دیدارش با محمدجواد ظریف گفته بود: «خطرناک است اگر با دشمنان‌تان حرف نزنید.»

«سوزان رایس»، زیر سایه حمله مرگبار بنغازی

رایس سابقه فعالیت به عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل و مشاور امنیت ملی آمریکا را در کارنامه دارد. مشاور سابق امنیت ملی آمریکا یکی از گزینه‌های جو بایدن برای همراهی او در کارزار انتخاباتی به عنوان معاونش بود.

بایدن در صورت پیروزی در انتخابات احتمالا به دنبال گزینه‌ای باتجربه برای مقام وزارت خارجه باشد و سوزان رایس می‌تواند چنین گزینه‌ای باشد.

سوزان رایس هر چند در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما با جو بایدن در برخی از موضوعات از جمله سیاست آمریکا در قبال مصر و لیبی اختلاف نظر داشت، اما رابطه خوبی با نامزد حزب دموکرات برای ریاست جمهوری دارد. او یکی از معدود زنان و سیاهپوستانی است که نامش به عنوان گزینه احتمالی وزیرخارجه در دولت احتمالی جو بایدن مطرح شده است.

با این حال، تأیید صلاحیت سوزان رایس در مجلس سنا ممکن است به دلیل انتقاداتی که از او بر سر حمله سال ۲۰۱۲ و کشته‌شدن سفیر آمریکا در بنغازی (لیبی) مطرح می‌شود، دشوار باشد.

«آنتونی بلینکن»، یا وزیر خارجه یا مشاور امنیت ملی

آنتونی بلینکن در دولت باراک اوباما سمت‌های مهمی را تجربه کرد. او در ابتدا مشاور امنیت ملی معاون رئیس‌جمهوری یعنی جو بایدن بود، پس از آن به عنوان معاون سوزان رایس در مقام معاونت مشاور امنیت ملی ایالات متحده مشغول به کار شد و در نهایت در دو سال پایانی دولت باراک اوباما معاون جان کری در وزارت خارجه آمریکا بود.

آنتونی بلینکن، پنجاه‌وهشت ساله هم‌اکنون یکی از اعضای ارشد کارزار انتخاباتی جو بایدن است. او سابقه فعالیت در دولت‌های بیل کلینتون و باراک اوباما را دارد.

هرچند از او به عنوان یکی از گزینه‌های وزارت خارجه یاد شده است، اما انتظار می‌رود که جو بایدن در صورت پیروزی در انتخابات به دنبال فعالیت آنتونی بلینکن در مقام مشاور امنیت ملی در کاخ سفید باشد.

دیگر گزینه‌ها روی نیمکت ذخیره‌ها

«سامانتا پاور»، سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل متحد، «تام دانیلون»، مشاور امنیت ملی سابق و «وندی شرمن»، «ویلیام برنز» و «نیکولاس برنز»، معاونان پیشین وزارت خارجه آمریکا از جمله دیگر گزینه‌های احتمالی برای حضور در کابینه احتمالی جو بایدن در مقام وزیر خارجه هستند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.