آخرین خبرها از پرونده سانچی!

گفت‌وگوی «شهروند» با وکیل 12خدمه سانچی که خانواده‌هایشان مدعی زنده بودن آنها هستند

دلخوشی‌هایشان کم، اما امیدشان بیشتر شده است. خانواده 12مرد دریا که در جنجالی‌ترین حادثه دریایی به سرنوشتی نامعلوم تبدیل شدند. روی نفتکش عظیم در قعر دریا ناپدید شدند. با این حال هنوز هم خانواده‌ها، امیدشان را از دست نداده‌اند. بعد از این همه سال باز هم منتظرند که مسافرشان از در وارد شود و آنها را ببینند. این حادثه برای آنها تمام نشده است. خانواده‌های برخی از قربانیان کشتی غرق‌شده سانچی سال‌هاست که منتظرند تا عزیزشان برگردد. با اینکه گواهی فوت‌شان صادر شده بود، اما توانستند که این گواهی را باطل کنند. رأی ابطال این گواهی‌های فوت به تایید دادگاه تجدیدنظر هم رسیده است. ولی همچنان شرکت ملی نفتکش دلایل خودش را برای تایید فوت این افراد دارند.

سیما فراهانی _ شهروندآنلاین؛ مردان سانچی ١٦ دی سال ٩٦ بود که در اقیانوس سوختند و به قعر دریا رفتند. ٣٢ سرنشینی که فقط پیکر سه نفر از آنها به وطن بازگشت. حالا بعد از گذشت پنج سال، هنوز این پرونده باز است و مسیر خودش را طی می‌کند. خانواده‌ها هنوز هم مطمئن‌تر از گذشته هستند که عزیزان‌شان زنده‌اند و حتی نیاز به کمک دارند. چندی پس از تصادف سانچی با کشتی «کریستال» بود که به درخواست علی ربیعی، وزیر وقت کار، گواهی فوت قطعی ۳۰ خدمه ایرانی آن صادر شد. همین موضوع باعث شد که خانواده‌های بعضی از خدمه سانچی نسبت به صدور گواهی فوت به دادگاه شکایت کنند. این شکایت مؤثر هم بود. رضا عبداللهی، وکیل این 12خانواده است. او که همچنان این پرونده پرحاشیه را با جدیت پیگیری می‌کند، در آستانه سالگرد این حادثه دلخراش، جزئیاتی از آخرین پیگیری‌ها در این پرونده را روایت کرد:

از آخرین پیگیری‌ها در پرونده حادثه سانچی بگویید؟

موکلان من معتقدند که این 12خدمه زنده‌اند. در نهایت با پیگیری‌های بیشتر، با رأی قاضی شعبه ۱۱۵ دادگاه عمومی حقوقی مجتمع شهید باهنر تهران، گواهی‌های فوتی که از سازمان ثبت ‌احوال کل کشور برای این خدمه‌ها صادر شده بود، ابطال شد. همین چند ماه پیش نیز موضوع ابطال گواهی فوت در دادگاه تجدیدنظر هم تایید و ابرام شد. این یعنی از لحاظ قانونی هنوز این افراد جزو لیست فوت‌شدگان نیستند و باید طبق قانون از حقوق و مزایای خود برخوردار شوند.

حالا خانواده‌ها از این حقوق برخوردار شده‌اند؟

ما انتظار داشتیم پس از تایید این حکم، شرکت ملی نفتکش، حقوق خانواده‌ها را درنظر بگیرد و حق‌شان را پرداخت کند. شرکت ملی نفتکش اما تمام این حقوق را قطع کرده است.

چرا؟

حرف‌شان این است که این افراد فوت شده‌اند. می‌گویند حرف ما همین است و عوض هم نخواهد شد.

این پرونده در خارج از کشور هم بررسی می‌شود؟

درخصوص موضوع خارج از کشور هم‌اکنون منتظر نتیجه بررسی‌ها هستیم. آنچه خواسته خانواده‌هاست، از طریق دادگاه فدرال آمریکا انجام می‌شود و قرار است به‌زودی نتیجه اعلام شود. ما منتظر نتیجه‌گیری از دادگاه هستیم. من و همکارم کارهای حقوقی را انجام داده‌ایم و منتظریم که ببینیم چه می‌شود.

هم‌اکنون خواسته خانواده‌ها چیست؟

خانواده‌ها ادعایشان این است که فوت عزیزان‌شان واقعیت ندارد، حقوق و مزایا را باید برگردانند، اما شرکت ملی نفتکش خواسته خانواده‌ها را تمکین نمی‌کند. خانواده‌ها نیز می‌گویند، مگر ادعا نمی‌کنید در کشتی فوت کرده‌اند، خب کشتی، بیمه است. آنها را بالا بیاورند و بقایا یا آثاری از اجساد را نشان دهند.

خب وقتی این درخواست را دارید، چه می‌گویند؟

می‌گویند عمل نمی‌کنیم. هزار حرف می‌زنند و می‌گویند نمی‌شود که چنین کاری را انجام دهیم. درصورتیکه خانواده‌ها حق‌شان این است که به درخواست‌شان رسیدگی شود و حداقل یک نشانه از عزیزشان به‌دست آورند. آنها حال و روز خوبی ندارند. همیشه منتظرند. حتی یک نشانه هم از عزیزان‌شان دریافت نکرده‌اند و بیشتر از همه این موضوع عذاب‌شان می‌دهد.

چطور شد که رأی ابطال گواهی فوت صادر شده؟

چهار ماه پیش بود که رأی گواهی فوت چند نفر باطل شد و به قطعیت رسید. دادگاه تجدیدنظر همان رأی را ابرام کرد. خانواده‌های 12نفر مستندات جدید خود را به دادگاه ارائه کردند. البته گواهی فوت نیز خلاف قانون صادر شده بود. چراکه قبل از صدور گواهی فوت، باید گواهی فوت فردی صادر می‌شد. یعنی قوانین اجرایی درخصوص این گواهی‌های فوت به اجرا نرسیده بود. البته هم‌اکنون نیز ادله‌ای هم مبنی بر فوت از سوی شرکت ملی نفتکش ارائه نشد. دادخواست برگزاری جلسه دادگاه مبنی بر اینکه در نهایت با وجود ابطال گواهی فوت، این پرونده چه می‌شود را ثبت کردیم. چون برای گرفتن حق و حقوق الزام به برقراری دادگاه است.

درخصوص بقیه افرادی که گواهی فوت‌شان صادر شده و خانواده‌هایشان نیز این موضوع را قبول دارند، چه اتفاقی افتاده است؟

خانواده‌هایشان پول دیه را براساس قانون دریافت کردند و حالا نیز مستمری دریافت می‌کنند.

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.