عراق نه، می‌خواهم در تمام دنیا مربی‌گری کنم

گفت‌وگوی اختصاصی «شهروند» با سرمربی ایرانی تیم ملی عراق

میترا شعبانیان سرمربی سابق تیم ملی ایران، به عنوان سرمربی تیم ملی والیبال زنان انتخاب شد و به همین بهانه خبرنگار “شهروند” با این مربی به گفت و گو نشست.

به گزارش شهروند آنلاین، هفته‌ گذشته خبر حضور یک مربی زن ایرانی روی نیمکت تیم ملی والیبال زنان عراق، از جمله اخبار مهم ورزشی بود. میترا شعبانیان، مربی‌ای که هم در دوره بازی، هم دوره‌ مربیگری موفق به کسب عنوان قهرمانی در لیگ برتر والیبال زنان ایران شده بود، حالا با پیشنهاد فدراسیون عراق، هدایت تیم ملی زنان این کشور را بر عهده گرفته است. به همین مناسبت خبرنگار «شهروند» با این مربی پرافتخار گفت‌وگو کرد که در ادامه می‌خوانید.

خانم شعبانیان! چطور شد که از فدراسیون عراق پیشنهاد دریافت کردید؟

راستش را بخواهید، من سال‌ها در لیگ ایران و تیم ملی کار کرده بودم و تجربه بسیاری داشتم. وقتی از طرف فدراسیون عراق تماس گرفتند و این پیشنهاد را به من دادند، قبول کردم، البته گفتم باید شرایط را بسنجم. بررسی‌هایی انجام دادم و با فدراسیون مشورت کردم. روابط عمومی فدراسیون به من کمک کرد راحت‌تر ارتباط بگیرم و پس از اینکه رزومه‌ام را فرستادم و موافقت به‌طور شفاهی اعلام شد، سفری به کشور عراق داشتم. از نزدیک جلساتی برگزار شد و تصمیم گرفتم که حدود یک سال در خدمت تیم ملی بانوان عراق باشم.

سقف آرزوهای‌تان در عرصه مربیگری کجاست؟ آیا به حضور در عراق اکتفا می‌کنید؟

اگر اینجا شرایط خوبی داشته باشد، با توجه به اینکه دو طرف باید از عملکرد همدیگر راضی باشند، ماندگار می‌شوم. اگرنه فقط به اینجا قانع نیستم؛ می‌روم که در نقاط مختلف دنیا تجربه کسب کنم و به مربیگری ادامه بدهم، زیرا همه‌جای دنیا مربی‌های باتجربه می‌توانند با بازیکنان جوان و پرانرژی نتیجه بگیرند. این است که مربی باتجربه خیلی می‌تواند کمک کند که والیبال یا هر رشته ورزشی‌ای پیشرفت داشته باشد. من هم سال‌هاست در ایران در رده‌های مختلف ملی کار می‌کنم. فکر می‌کنم بتوانم اینجا یا هر جای دیگری که مناسب شرایط من باشد به فعالیتم ادامه بدهم.

فکر می‌کنید در ایران به حق‌تان به عنوان مربی رسیده‌اید؟

من بازیکنان و مربیان بسیاری را طی دوران کارم، به والیبال معرفی کرده‌ام. همین الان تمام بچه‌های رده نوجوانان -که عضو همان تیم ملی بودند که تحت هدایت من بود- در لیگ برتر بازی می‌کنند و بچه‌های قبلی هم همین‌طور. خوشبختانه همه آنها در سطحی هستند که به راحتی در لیگ برتر بازی می‌کنند. برخی مربیان که مدتی به‌عنوان بازیکن پیش من بودند یا در کنار من به‌عنوان کمک‌مربی حضور داشتند، الان به‌عنوان سرمربی در لیگ برتر کار می‌کنند. با این اوصاف، فکر می‌کنم تا حدود زیادی دِینم را به والیبال ایران ادا کرده باشم.

مبلغ قرارداد شما در عراق با زمانی که در ایران بودید خیلی فاصله دارد؟

مبلغ قراردادم با فدراسیون عراق با مبلغی که در ایران به عنوان مربی باشگاهی دریافت می‌کردم، تفاوت آنچنانی ندارد و تقریبا نزدیک است. قبول هدایت تیم ملی والیبال زنان به دلیل مسائل مادی نبود. با توجه به شرایط موجود، احساس می‌کنم تجربه خوبی است و بدم نمی‌آید برای مدتی خارج از ایران کار کنم.

شرایط تیم عراق را چطور ارزیابی می‌کنید؟

هنوز فرصت نشده که تیم اصلی آنها را ببینم. عکس من هم در سایت «اِی‌بی‌سی» مربوط به یکی از تیم‌های باشگاهی دختران بغداد بود که سر تمرین‌شان رفتم تا ببینم سطح آنها به چه صورت است. اما فکر می‌کنم برای والیبال‌شان برنامه بلندمدتی دارند که این تیم را رشد بدهند. تا جایی که می‌دانم، یک مربی ایتالیایی آقا و یک مربی بلغاری قبل از من اینجا بوده‌اند و این‌طور نیست که الان یادشان افتاده باشد نیاز به رشد دارند. قبلا هم با مربیان بزرگ دیگری کار کرده‌اند. در حال حاضر هم به من این پیشنهاد را داده‌اند و خوشحالم که بتوانم به رشد دختران‌شان کمک کنم.

//اتمام پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.