بازگشت ۴ اعدامی از جوخه مرگ

گزارش «شهروند آنلاین» از محکومانی که پای چوبه دار توانستند مهلت زندگی بگیرند

همه‌‌چیز برای اعدام آماده بود. قرار بود چهار مرد محکوم بند قتل در بامداد سرد زمستان مسیر جایگاه اعدام را طی کنند. بالای جایگاه بروند. سردی و سنگینی طناب‌ دار را بر گردن‌شان حس کنند و دیگر نفس نکشند. قرار نبود دیگر طلوع آفتاب را ببینند و نفس بکشند.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین؛ این چهار مرد در انتظار اجرای حکم قصاص بودند، بالای چوبه دار رفتند اما فرصت زندگی گرفتند. متهمان همگی در حادثه‌های جداگانه مرتکب قتل شده بودند و قرار بود حکم اعدام‌شان در محوطه زندان اجرا شود.

حالا هر چهار مرد با رضایت خانواده مقتولان و گرفتن مهلت از پای چوبه دار بازگشتند. مردانی که هر بار به اجرای حکم نزدیک می‌شوند برایشان فرقی با اعدام و طناب دار ندارد.

قتل، فرار به آلمان و عذاب‌وجدان

نخستین متهمی که توانست از اولیای‌دم رضایت بگیرد، رامین است. پسری که اوایل مهر ۹۰ در قهوه‌خانه‌ای در شهرری دوست ۲۸ ساله‌اش را به نام حسن با ضربات چاقو به قتل رسانده بود. جنایتی مستانه در حالی رقم خورده بود که رامین پس از قتل، پا به فرار گذاشت و از کشور گریخت.
هشت سال از این جنایت تلخ گذشت.

هیچ اثری از قاتل نبود تااینکه رامین از آلمان به ایران بازگشت، به پلیس آگاهی تهران رفت و تسلیم پلیس شد.
رامین قتل را گردن گرفت و گفت: «در این سال‌ها که به آلمان رفته بودم عذاب‌وجدان داشتم به همین دلیل به ایران برگشتم.»
خیلی زود رامین دادگاهی شد. پدر و مادر حسن که در همه این سال‌ها منتظر دستگیری قاتل بودند در دادگاه قصاص خواستند.
اما عذاب‌وجدان، رامین را به کشور برگردانده بود. همه اتهاماتش را قبول داشت و شرمنده بود. او که هشت سال پیش به‌صورت قاچاقی به آلمان رفته بود، روزگار خوشی نداشت. تصویر حسن لحظه‌ای از ذهنش جدا نمی‌شد.

آرامش پس از ۸ سال

گفتن حقیقت او را به آرامش رسانده بود، اما قصاص تنها حکمی بود که خانواده مقتول را به آرامش می‌رساند.
رأی قضات هم قصاص قاتل بود. حکم از سوی دیوان هم تایید شد.
رامین که در همه این سال‌ها انتظار مجازات را کشید حالا در روز اجرای حکم با مهلت خانواده مقتول توانسته دوباره به زندگی برگردد. قاتلی که در همه این سال‌ها زندگی نکرد و عذاب کشید.

ماجرای کلاهبرداری مرگبار

دومین پرونده اعدام مربوط به پسری است که با همدستی پسرخاله‌ و دوستش در مرداد سال ۹۱ مرد ۵۵ ساله‌ای به نام رضا را به قتل رساندند.
بررسی‌ها نشان می‌داد رضا یک واحد آپارتمان را به‌صورت قولنامه‌ای خریده و قرار بود بامداد هفتم مرداد، سند را از فروشنده تحویل بگیرد که مورد حمله قرار گرفت و دزدان پس از دزدیدن قولنامه و مدارک، گریخته‌اند.
با افشای این ماجرا پلیس به ردیابی مرد بنگاهدار به نام مجید پرداخت اما او به مکان نامعلومی گریخته بود.

44روز از جنایت گذشته بود که مجید در شرق تهران دستگیر شد.
پلیس در گام بعدی از تحقیق‌ها دریافت، آبان ماه سال 90مجید یک واحد آپارتمانی را به مردی به نام کمال فروخته است.  اما کلید خانه را از او گرفته بود تا برایش مستأجر خوبی پیدا کند. او اما با کلاهبرداری و تنظیم مبایعه‌نامه 20میلیون تومان از رضا گرفته بود و هرگز کلید را به او نداده بود.

مدتی پس از این کلاهبرداری کمال که از ماجرا بی‌خبر بود به بنگاه مجید رفت و کلید خانه‌اش را پس گرفت و وقتی رضا به ماجرای کلاهبرداری پی برد 20میلیون تومانش را به همراه ضررش خواست که مجید برای خلاص شدن از دست این پیرمرد تصمیم گرفت قولنامه را از او بدزدد تا او نتواند علیه او شکایت کند.
با افشای این ماجرا و اعتراف متهمان، آنها پای میز محاکمه ایستادند.
قضات دادگاه کیفری دو پسرخاله را به قصاص محکوم کرد. به این ترتیب دو پسرخاله نیز به ایستگاه اجرای حکم قصاص نزدیک‌تر شدند.

مجید اما با گذشت چند سال اعاده دادرسی کرد و از قصاص تبرئه شد اما معین همچنان در زندان ماند. در زندان انتظار اجرای حکمش را می‌کشید. او وقتی پای چوبه دار رفت تا مجازات شود خانواده مقتول فرصت دوباره‌ای دادند. معین هم با مهلت توانست به بند برگردد.

زندگی دوباره برای فوتبالیست تیم عقاب

سومین اعدامی، فوتبالیست سابق یکی از تیم‌های تهرانی است. او هنگام مصرف مواد‌مخدر ناگهان با چاقو به دوستانش حمله کرد و یکی از آنها را به قتل رساند.
بامداد جمعه ۱۰ خرداد ۹۸ ماموران کلانتری ۱۷۹ خلیج‌فارس در تماس با بازپرس کشیک قتل پایتخت از درگیری مرگباری در پارک کودک خبر دادند.
بررسی‌ها نشان می‌داد سه پسر جوان در حال مصرف مواد‌مخدر بودند که یکی از آنها با چاقو به دو نفر دیگر حمله کرده و در این حادثه پسر جوانی به قتل رسیده و دیگری زخمی شده است.

در ادامه تحقیقات، هویت عامل این جنایت به‌نام سهیل شناسایی شد و کارآگاهان توانستند ظهر همان روز متهم را در خانه‌اش دستگیر کنند.

فوتبالیست قدیمی

متهم، فوتبالیست بود. ورزشکاری که زمانی در تیم عقاب بازی می‌کرد. معتاد شده بود و حالا قاتل. مصرف مواد، او را متوهم کرده بود.

در بازجویی‌ها می‌گفت که آن شب همراه دو نفر از دوستانم در حال مصرف مواد در پارک بودیم. چند شبانه‌روز نخوابیده بودم ناگهان حس کردم یکی به من دستور می‌دهد دوستانت را بکش! من هم با چاقویی که همراه داشتم به‌سمت دوستانم حمله و مجروح‌شان کردم. بعد از آن هم به خانه رفتم.
این متهم هم از سوی قضات دادگاه کیفری به قصاص محکوم شد.

مرد ورزشکاری که حالا باید پشت میله‌های زندان را تجربه می‌کرد و با کابوس مرگ، روزها و شب‌هایش را سپری می‌کرد. سه سال در زندان سپری شد تااینکه نامه اجرایی حکم قصاصش آمد. باید بالای چوبه دار می‌رفت. کابوس‌هایش به واقعیت نزدیک شده بود. جایگاه مرگ را حس کرد. پشت طناب دار ایستاد نفسش به شماره افتاده بود اما جانش را نگرفتند. او هم مهلت گرفت تا از مرگ بازگردد. او سومین متهمی بود که به سلولش بازگشت.

درگیری مرگبار

اما آخرین اعدامی که دیروز پای چوبه دار رفت و قصاص نشد، مردی بود که در مهرماه سال 97دو زن را به قتل رسانده بود. او در بازجویی‌ها، اختلاف را انگیزه جنایتش اعلام کرد. پرونده این مرد نیز پس از صدور حکم دو بار قصاص، رأی گ به اجرای احکام دادسرای جنایی تهران فرستاده شد.

نام او هم همراه سه مرد دیگر در لیست اعدامی‌های سحرگاه چهارشنبه بود. پای چوبه دار رفت اما در واپسین لحظات، اولیای‌دم مقتولان مهلت دادند و حاضر به اجرای حکم نشدند.

قاتل دو زن درحالی‌که در این چهار سال بارها مرگ را در سلولش لمس کرده بود و کابوس اعدام رهایش نمی‌کرد توانست پس از تجربه تلخ سحرگاه چهارشنبه، دوباره به زندگی برگردد.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.