اولیانوف: ادعای پهپادی غرب بهانه‌ای ناشیانه برای توقف مذاکرات وین است

میخائیل اولیانوف رئیس هیات روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها تصریح کرد که ادعای غرب درباره ارسال پهپاد ایرانی به روسیه برای استفاده در جنگ اوکراین، بهانه‌ای ناشیانه برای توقف گفت‌وگوها در مورد از سرگیری اجرای برجام است

به گزارش شهروند آنلاین؛میخائیل اولیانوف بامداد جمعه با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: به نظر می‌رسد که تروئیکا و آمریکا تمایل دارند تا به سمت «پلن بی» حرکت کنند.

وی این رویکرد را «اشتباه بزرگ» خواند و افزود: انتظار اینکه چنین طرحی بتواند گزینه معتبری باشد دشوار است. به احتمال زیاد یک کار بیهوده است.

گفت‌وگوها درباره ازسرگیری اجرای کامل برجام پس از ماه‌ها رایزنی‌های فشرده به مرحله‌ای رسیده است که چنانچه ایالات متحده آمریکا به عنوان طرف نقض کننده برجام مطالبات منطقی ایران و الزامات شکل‌گیری یک توافق پایدار و قابل اتکاء را بپذیرد، توافق نهایی حاصل خواهد شد.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیم‌های سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

جمهوری اسلامی ایران هم تاکید دارد که اگر طرف آمریکایی واقع‌بینانه عمل کند، امکان دستیابی به توافق در وین وجود دارد. توافق مد نظر ایران سندی است که تحریم‌ها به صورت حداکثری رفع و منطقه‌هم از اجرای آن بهره‌مند شود.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امورخارجه درباره آخرین وضعیت مذاکرات برجام گفت: ایران برای جمع‌بندی مذاکرات وین بر اساس پیش‌نویس بسته مذاکراتی که نتیجه ماه‌ها مذاکرات سخت و فشرده است و با رعایت خطوط قرمز خود آمادگی کامل دارد اما این آمادگی دائمی نیست و اکنون توپ در زمین طرف غربی است.

وی ادامه داد: به طرف‌های مقابل توصیه می کنیم با پرهیز از سیاسی کاری و اتخاذ رویکردی سازنده و واقع‌بینانه تصمیمات سیاسی لازم را برای اعمال توافق بگیرند؛ تاکید می‌کنیم اگر طرف‌های غربی تصور می‌کنند می‌توانند با فشارهای سیاسی و فضاسازی روانی و تبلیغی امتیازات بیشتری را در مذاکرات رفع تحریم‌ها کسب کنند سخت در اشتباه هستند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: بارها گفته‌ایم تامین منافع ملت ایران برای ما یک اصل غیر قابل قبول است و بر همین اساس تاکنون عمل شده و خواهد شد./ ایرنا

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.