اعداد؛ شاهد زنده سقوط فوتبال ایران

گزارش آماری- مقایسه‌ای «شهروند» از نیم‌فصل اول لیگ برتر

در این گزارش، نگاهی آماری به عملکرد 16 تیم حاضر لیگ بیست و دوم در نیم فصل نخست این رقابت‌ها خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار شهروند آنلاین؛ نیم‌فصل نخست بیست‌ودومین دوره لیگ برتر فوتبال در حالی ظهر جمعه با پیروزی 2 بر صفر تراکتور در برابر استقلال در ورزشگاه بنیان‌دیزل به اتمام رسید که بعد از انجام 199 مسابقه طی این فصل، با در نظر نگرفتن دیدار معوقه گل‌گهر در برابر آلومینیوم اراک، اطلاعات آماری جالبی رقم خورده است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

پرسپولیس قهرمان شد، اما به رکورد استقلال نرسید!

پرسپولیس با 32 امتیاز، کسب 9 پیروزی، 5 تساوی و متحمل‌شدن یک شکست به عنوان قهرمانی در نیم‌فصل لیگ بیست‌ودو دست یافت، اما با مقایسه این قهرمانی با قهرمانی استقلال در نیم‌فصل نخست لیگ بیست‌ویک که با 35 امتیاز و بدون شکست توسط آبی‌های پایتخت، به دست آمده بود، می‌توان گفت تنها شکست این فصل پرسپولیس در هفته‌ هفتم مسابقات در برابر تراکتور که در شرایط عجیبی رقم خورد، مانع دست‌یافتن پرسپولیس به رکورد استقلال شد تا همچنان استقلال فرهاد مجیدی از این حیث در تاریخ ادوار برگزاری لیگ برتر رکورددار باشد.

آمار بد در خطوط حمله؛ کمتر از 2 گل در هر مسابقه!

در 119 مسابقه‌ای که تا اینجای فصل انجام شده، 214 گل به ثمر رسیده است که میانگین آن چیزی کمتر از 1.8 گل در هر مسابقه می‌شود. این آمار را مقایسه کنید با لیگ‌های اسپانیا و انگلستان که از لیگ‌های معتبر اروپا هستند. در لالیگا پس از گذشت 16 هفته از مسابقات این فصل، در مجموع 150 مسابقه، 377 گل به ثمر رسیده است که میانگین آن 2.5 گل در هر مسابقه است. در لیگ جزیره اوضاع گلزنی تیم‌ها از لالیگا هم بهتر است، به‌طوری‌که بعد از گذشت 18 هفته از مسابقات و انجام 178 مسابقه، 501 گل از خط دروازه‌ تیم‌ها عبور کرده است که میانگین آنها چیزی بیش از 2.8 گل می‌شود. منچسترسیتی به عنوان گل‌زن‌ترین تیم این فصل لیگ جزیره، در 17 مسابقه 45 گل به ثمر رسانده است، این درحالی است که سپاهان اصفهان به عنوان گل‌زن‌ترین تیم در فصل جاری رقابت‌های لیگ برتر ایران، در 15 مسابقه، 21 گل وارد دروازه حریفان خود کرده است!

مس رکورد تاریخ لیگ را زد!

شاگردان محمد ربیعی در مس رفسنجان با عبور از رکورد استقلال، رکورد تاریخ لیگ برتر از حیث عملکرد خوب دفاعی و بسته نگه داشتن دروازه را از آن خود کردند. استقلال در نیم‌فصل نخست سال گذشته در حالی تحت هدایت فرهاد مجیدی، بدون متحمل‌شدن هیچ شکستی قهرمان لیگ شد که در طول 15 مسابقه 5 گل دریافت کرده بود، اما شاگردان محمد ربیعی در لیگ بیست‌ودوم طی 15 مسابقه فقط 4 گل دریافت کردند که رکورد عجیبی را از این حیث در جدول مسابقات به ثبت رساندند. مسی‌ها فقط در 4 دیدار خود برابر پرسپولیس، نساجی، نفت آبادان و هوادار دروازه خود را بازشده دیدند و تیم‌هایی مثل سپاهان، گل‌گهر و استقلال نیز موفق به شکست این تیم در لیگ بیست‌ودوم نشدند. مس در هیچ‌کدام از مسابقات این فصل خود بیش از یک گل دریافت نکرده و میانگین دریافت گل آن‌ در این فصل، چیزی کمتر از 0.3 گل در هر مسابقه بوده است.

قضاوت 38 داور وسط در 119 مسابقه!

در نیم‌فصل نخست لیگ بیست‌ودوم، مجموعا از 38 داور وسط برای قضاوت در 119 مسابقه استفاده شده که نشان‌دهنده تعداد بسیار بالای حضور داوران در فصل جاری بوده است. این موضوع می‌تواند دلایل مختلفی مثل اشتباهات پرتکرار یا استفاده از رانت در کمیته داوران داشته باشد! از مجموع این 38 داور، هفت داور فقط در یک مسابقه قاضی بودند و علیرضا فغانی، داور باتجربه فوتبال ایران، نیز فقط در دو دیدار قضاوت کرده است که البته با توجه به اعلام فیفا مبنی بر اینکه از این پس فغانی در لیست داوران استرالیا قرار دارد، عملا امکان قضاوت مجدد او در مسابقات نیم‌فصل دوم وجود نخواهد داشت. لیست داوران قضاوت‌کننده در این فصل از مسابقات به شرح زیر است:

7 قضاوت: عرب براقی، امیر سامان سلطانی، موعود بنیادی‌فر،  وحید کاظمی

5 قضاوت: کوپال ناظمی، حسن اکرمی، بیژن حیدری، حمید حاج‌ملک، یاسر همرنگ

4 قضاوت: پیام حیدری، حسین زیاری، عباس راکی، سعاد وفاپیشه، احمد محمدی، سید رضا مهدوی، محمدحسین ترابیان

3 قضاوت: مرتضی منصوریان، وحید زمانی، علی صفایی، مهدی سیدعلی

2 قضاوت: ایمان کهیش، حسین زمانی، سعید رحیمی‌مقدم، علی بای، ناصر جنگی ، علیرضا فغانی، روح‌الله‌ شریفی، علی‌اصغر مومنی، محمدحسین زاهدی‌فر، امیر ایار، جواد رحیم‌زاده

یک قضاوت: شبیر بهروزی، فرزاد منصوری، یعقوب آشوری، کمیل غلامی، محمدرضا تارخ، میثم حیدری، مهدی اوجاقی

لوکادیا، عباس‌زاده و بیرانوند برترین بازیکنان لیگ بیست‌ودو!

با گذشت 15 هفته از لیگ بیست‌ودوم، با وجود اینکه یورگن لوکادیا، مهاجم هلندی سرخپوشان، از هفته دوازدهم این تیم را به مقصد کشورش ترک کرد و در چهار دیدار پایانی این تیم در نیم‌فصل نخست حضور نداشت، با 6 گل زده به همراه محمد عباس‌زاده، مهاجم تراکتورسازی، در رتبه نخست جدول گل‌زنان قرار دارد. این در حالی است که لوکادیا در ابتدای فصل نیز در 3 مسابقه ابتدایی پرسپولیس حاضر نبود و نخستین تجربه پوشیدن پیراهن سرخپوشان برای او در هفته چهارم برابر صنعت نفت آبادان بود که البته با گل‌زنی او نیز همراه شد. لوکادیا در حضور 8هفته‌ای خود در لیگ ایران موفق به زدن 6 گل شد که آمار جالب توجهی را از خود به ثبت رساند. همچنین علیرضا بیرانوند، دروازه‌بان سرخ‌پوشان، که بعد از نیمکت‌نشینی در بلژیک، در ابتدای فصل به ایران بازگشت تا بار دیگر پیراهن سرخ‌های پایتخت را به تن کند، با بسته نگه‌داشتن دروازه خود در 10 مسابقه، رکورددار تعداد کلین‌شیت در این فصل از رقابت‌هاست.

بدترین آمارها برای نفت مسجدسلیمان

نفت مسجدسلیمان با کسب فقط 9 امتیاز و دریافت 35 گل در 15 مسابقه، بدترین تیم در نیم‌فصل نخست لیگ بیست‌ودو بوده است و هم‌اکنون با فاصله 23 امتیازی نسبت به پرسپولیس صدرنشین، در قعر جدول رده‌بندی قرار گرفته است. نفتی‌ها که پس از استعفای مهاجری، با واگذاری هدایت این تیم به ابراهیم اَشکش امیدوار بودند در ادامه فصل عملکرد بهتری داشته باشند، با متحمل‌شدن 3 شکست دیگر در هفته‌های پایانی لیگ، اوضاع مساعدی در جدول مسابقات ندارند. نفتی‌ها در این فصل در 5 مسابقه خود برابر تیم‌های سپاهان، فولاد، ذوب‌آهن، گل‌گهر و نساجی، بیش از 4 گل دریافت کردند و با میانگین دریافت 2.4 گل در هر مسابقه، عنوان بدترین عملکرد در خط دفاعی و دروازه را در اختیار دارند.

ساپینتو؛ رکورد کارت‌های رنگی روی نیمکت

ریکاردو ساپینتو، سرمربی استقلال، که در بدو ورود به لیگ ایران با رفتارهای عجیبش سر و صدای زیادی به پا کرد و با لگدی که در دیدار استقلال و ملوان به ساک تیم هلال احمر زد، حسابی خبرساز شد، در مجموع 15 مسابقه‌ای که در این فصل به عنوان سرمربی استقلال حاضر بوده، 4 مسابقه را به دلیل محرومیت از دست داده و اجازه نشستن روی نیمکت این تیم را نداشته است. ساپینتو در بازی برابر گل‌گهر سیرجان در هفته هفتم لیگ برتر، به دلیل درگیری با کمک‌مربی این تیم با کارت قرمز اخراج شد. کمیته انضباطی نیز 2 جلسه او را محروم کرد. او همچنین بعد از جر و بحث با مربی مس رفسنجان در دیدار هفته چهاردهم، چهارمین کارت زرد را در این فصل دریافت کرد تا در دیدار روز جمعه استقلال برابر تراکتور نیز اجازه نشستن روی نیمکت آبی‌ها را نداشته باشد.

شرایط جدول چگونه است؟

در پایان نیم‌فصل نخست لیگ بیست‌ودوم، پرسپولیس با 32 امتیاز و تفاضل گل 14+ در صدر جدول قرار دارد. سپاهان، گل‌گهر و استقلال نیز هر کدام با 27 امتیاز و بر حسب تفاضل گل در رتبه‌های دوم و چهارم جدول قرار گرفته‌اند که البته شاگردان امیر قلعه‌نویی در تیم گل‌گهر سیرجان یک دیدار معوقه با آلومینیوم اراک دارند که در صورت کسب حتی یک تساوی در آن دیدار، به رتبه دوم جدول صعود خواهند کرد.

//انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.