20 هزار نفر در 22 روز

امدادگران از ابتدای طرح زمستانه به گرفتاران در برف و کولاک کمک‌رسانی کردند

تنها با گذشت 22روز از آغاز طرح امداد زمستانه در کشور، بیش از 20هزار نفر از هموطنان از خدمات امدادی هلال‌احمر بهره‌مند شدند. سامانه‌های سرما یکی پس از دیگری وارد کشور می‌شوند و روزهای پرکاری را برای امدادگران رقم می‌زنند. با وجود درگیری اغلب استان‌های کشور با برف و کولاک و آبگرفتگی، این روزها استان‌های کردستان، همدان، اصفهان، چهارمحال‌وبختیاری، فارس و کهگیلویه‌وبویراحمد بیشترین درگیری‌ها را با حوادث سرما دارند. بیش از هزار نفر، از ابتدای طرح زمستانه در گردنه‌های برفگیر کشور اسکان داده شده و 900مصدوم به مناطق درمانی منتقل شده‌اند. با افزایش سرما در ارتفاعات اصفهان، این روزها هر سه پایگاه امدادی شعبه سمیرم مشغول کمک‌رسانی به مسافرانی است که در گردنه‌ها و محورهای پربارش، گرفتار شده‌اند.

مرضیه موسوی- شهروند آنلاین؛ اواسط هفته دوباره موج شدیدی از هوای سرد، گستره بزرگی از کشور را در بر می‌گیرد؛ این هشدار هواشناسی کافی است برای اینکه پایگاه‌های امدادی و تیم‌های عملیاتی با توان بیشتری به کمک افراد حادثه‌دیده بشتابند.

«دولت‌قرین»، «گردنه پشته» و «پادنا» سه پایگاه امدادی سمیرم استان اصفهان هستند که روزهای سرد و پربرفی را پشت سر می‌گذارند. حتی بارش‌های سنگین و بادهای پرسوز این روزها هم نتوانسته تردد مسافران در محورهای اصلی سمیرم را متوقف کند. برای همین است که علاوه بر امدادگران آماده در هر شیفت، سایر تیم‌ها هم در حالت آماده‌باش قرار دارند.

«قربانعلی آقایی» مسئول امداد شهرستان سمیرم می‌گوید: «حجم برف در ارتفاعات و گردنه‌های سمیرم بالاست. از طرفی در این مناطق با وزش بادهای شدید هم روبه‌رو هستیم. یکی از نکاتی که برای مسافران حادثه‌آفرین می‌شود این است که اختلاف سرما و میزان بارندگی در ارتفاعات بالادست و پایین‌دست با هم زیاد باشد. افرادی که پا به جاده می‌گذارند با تصور اینکه در تمام مسیر با شرایط یکسانی روبه‌رو خواهند بود، خود را برای تردد در مسیرهای پربرف آماده نمی‌کنند.»

با عبور از پاییز و رسیدن زمستان، تعداد ماموریت‌های امدادی در محورهای اصلی سمیرم هم افزایش چشمگیری پیدا می‌کند. البته این ماموریت‌ها به حوادث جاده‌ای و ترافیکی خلاصه نمی‌شود.

مسئول امداد سمیرم می‌گوید: «روستاهای متعددی در مسیر محورهای سمیرم به شهرهای دیگر وجود دارد که بر اثر بارندگی، نیاز به کمک‌رسانی پیدا می‌کنند. نیاز به رهاسازی خودروها، انتقال زنان باردار به مراکز درمانی و رساندن اقلام اضطراری به روستاهای محاصره‌شده در برف از ماموریت‌های شایع در زمستان‌های پایگاه‌های ماست.»

تولد در سوز سمیرم

«گرچه تعداد حوادث در مسیر پایگاه دولت‌قرین شهرستان سمیرم در زمستان‌ها افزایش پیدا می‌کند، اما به‌نظر می‌رسد فرهنگ ترافیکی مردم در سال‌های گذشته پیشرفت کرده است. تصادفات جاده‌ای کمی سبک‌تر از سال‌های قبل شده اما هنوز تصادفات سنگین حذف نشده است. اغلب ماموریت‌های روزانه ما مربوط به خارج شدن خودروها از جاده بر اثر لغزندگی و حوادثی مشابه این است. گرچه هنوز هم حوادث سنگین و تصادفات جاده‌ای را شاهدیم.» این را «وحید آقایی» امدادگر پایگاه دولت‌قرین می‌گوید.

تولد 33سالگی‌اش را با حضور در ماموریت‌های پی‌درپی پایان هفته گذرانده بود و حتی فرصت پاسخ دادن به تبریک‌های دوستانش را هم نداشت. او می‌گوید: «مثل همه امدادگران، روزهای خاص و مناسبت‌های مهمی را در پایگاه‌های امدادی و حین ماموریت پشت سر گذاشته‌ایم. روز تولدم آنقدر تعداد حوادث زیاد بود و پشت سر هم در ماموریت بودیم که حتی دوستانم در پایگاه که می‌خواستند برایم کیک تولد بگیرند هم فرصت این کار را به‌دست نمی‌آوردند و روز بعد برای تولدم در پایگاه، کیک خریدند.»

تولد 32سالگی، یلدای 98و نوروز 97 ازجمله روزهای مهم زندگی‌اش بود که در پایگاه سپری کرده. او می‌گوید: «ماهانه حدود 20تا 30حادثه در پایگاه به‌وقوع می‌پیوندد. خودروها در حین بارندگی لیز می‌خورند و از جاده منحرف می‌شوند، یا در حاشیه کنار جاده گیر می‌کنند و برای رهاسازی خودرو نیاز به کمک دارند. روزهای بسیار سرد، با رانندگانی روبه‌رو هستیم که بدون آمادگی پا در جاده می‌گذارند و در میانه راه گرفتار می‌شوند. گاهی شدت سرما یا شرایط ایجادشده طوری است که مجبور به اسکان مسافران می‌شویم.»

 

مسافرت بدون آمادگی

«عدم‌آمادگی رانندگان و مسافران در ایام زمستان» موضوع مشترکی است که همه امدادگران در این فصل با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ امدادگرانی که بستن زنجیرچرخ را بلد نیستند یا لباس کافی و وسایل ضروری را برای تردد زمستانه همراه ندارند.

وحید آقایی می‌گوید: «راننده‌ها یا زنجیرچرخ ندارند، یا اگر آن را به همراه دارند استفاده از آن را بلد نیستند. برای همین وقتی به ابتدای مسیر لغزنده و برفی می‌رسند در راه می‌مانند و درخواست کمک می‌کنند. مشکل دیگر، عدم‌آمادگی برای سفر در زمستان است. سال گذشته دونفر در جاده سمیرم در برف گرفتار شده بودند، درحالی‌که نه وسایل گرمایشی خودروی آنها به‌درستی کار می‌کرد، نه لباس گرم همراه داشتند و در سرمای استخوان‌سوز سمیرم در جاده گرفتار شده بودند. یا همین روزهای گذشته، به خانواده‌ای امدادرسانی کردیم که در برف گیر کرده بودند و هیچ ماده غذایی  همراه نداشتند و ساعت‌ها گرسنگی کشیده بودند.»

سرمای غیرقابل‌وصف شب‌ها، امدادرسانی را برای نیروهای آموزش‌دیده که تجهیزات تخصصی هم به همراه دارند سخت می‌کند؛ چه رسد به خانواده‌هایی که بدون سوخت، غذا و لباس گرم، به جاده می‌زنند.

وحید آقایی می‌گوید: «سرمای زیاد و وزش باد، باعث می‌شود تا سوز شدیدی در اطراف پایگاه داشته باشیم. تحمل این سوز حتی برای ما امدادگران که لباس و وسایل مخصوص  همراه داریم هم سخت است و ماموریت‌ها را با مشقت زیاد انجام می‌دهیم؛ چه برسد به خانواده‌هایی که تجهیزات لازم هم همراه ندارند و در میانه راه گرفتار می‌شوند. توصیه‌ام به شهروندان این است که برای تردد در جاده‌های کشور در فصل سرما، حتما به دما و شرایط آب‌وهوایی توجه کنند و پیش‌بینی‌های لازم را انجام دهند.»

 

ماموریت‌های زمستانه

بیش از 20هزار نفر، از ابتدای طرح زمستانه تا‌کنون امدادرسانی شده‌اند. «مرتضی مرادی‌پور» معاون عملیات سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر می‌گوید: «از ابتدای طرح زمستانه امسال تا‌کنون، یعنی تنها در 22روز، بیش از هزار نفر متاثر از حوادث جوی اسکان اضطراری داده شدند. 1533پایگاه و مرکز امدادی و عملیاتی پاسخگویی این حوادث را برعهده دارند و بیش از 13هزار امدادگر در سراسر کشور آماده‌باش هستند.»

او از باز بودن محورهای مواصلاتی کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: «محورها برای ترددهای ضروری باز هستند اما از مسافران می‌خواهیم که قبل از شروع سفر، حتما آخرین هشدارها و اطلاعیه‌های هواشناسی را جدی بگیرند.»

مرادی‌پور از آماده‌باش پایگاه‌های هلال‌احمر در استان‌های جنوبی کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: «علاوه بر بارش برف‌وبوران، شاهد هشدارهای هواشناسی در سواحل جنوبی کشور هم هستیم. این هشدارها مبنی بر وزش بادهای شدید، بیشتر متوجه صیادانی است که این روزها در نزدیکی سواحل حضور دارند.»

طبق اعلام سازمان امدادونجات، تنها در روزهای پایانی هفته گذشته بیش از 2600نفر از برف و کولاک و آبگرفتگی متاثر شدند. «مهدی ولی‌پور» رئیس سازمان امدادونجات می‌گوید: «25استان در روزهای پایانی هفته درگیر سوانح جوی بودند.»

رهاسازی خودروها از برف، اسکان اضطراری، انتقال به مراکز درمانی، توزیع اقلام اضطراری و گرمایشی، توزیع بسته‌های غذایی و پتو، تخلیه منازل مسکونی از آب، حضور در تصادفات رانندگی و… ازجمله اقداماتی است که تیم‌های عملیاتی این روزها با آن روبه‌رو هستند.

// انتهای پیام

ماجرای نجات از گردنه مرگ

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.