مرگ تلخ ۷ عضو خانواده آقای اکبرزاده

گزارش «شهروند» از نشت گاز مرگبار در پایگاه هوایی کنارک

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین؛  کمر روز تازه شکسته بود که صدای مهیبی بلند شد‌. همه جا دود شد و آتش. شعله‌ها از خانه کوچکی در شهرک هوایی کنارک زبانه کشید. انفجار، آتش و دود سکوت منطقه را شکست. میهمانی خانوادگی در میان خانه‌های مسکونی پایگاه هوایی با مرگ گره خورد. نشتی گاز، پنجشنبه کنارک را به عزا تبدیل کرد. ۸ مرد و زن و کودک در میانه شعله‌های سرکش آتش سوختند و جان دادند. قیامتی به پا شده بود‌. صدای فریادهای ساکنان پایگاه هوایی همه خیابان را پر کرده بود. دود سیاهی آسمان را قرق و عابران را سرجایشان میخکوب کرد.

امدادرسانی در میانه زمستان

حادثه تلخ و گنگ بود، علت آتش هم نامشخص. خیلی زود نیروهای امدادی خود را به مهلکه رساندند. شلوغ شد، آن‌قدر شلوغ که صدابه‌صدا نمی‌رسید. انبوه جمعیت نیروهای امدادی در رنگ‌های مختلف خط کشیدند، خودرو‌های ماموران نجات هم شانه‌به‌شانه هم ایستاده بودند. منطقه در قرق امدادرسانان بود. جای سوزن انداختن نبود. آتش هنوز زبانه می‌کشید، ماموران از هر سو برای مهار آتش هجوم می‌بردند‌.
آتش هنوز شعله‌ور بود که ماموران اورژانس مرد جوانی را که هنوز نفس می‌کشید با خود بردند‌. ۶۰ تا ۷۰ درصد سوخته بود، اما هنوز جان داشت. او را به بیمارستان کنارک بردند. اقدامات اولیه انجام شد اما کافی نبود. او باید به بیمارستان مجهزتری منتقل می‌شد. به چابهار انتقال یافت.

آغاز جست‌وجو‌ها

آتش آرام گرفت. با خاموشی موج انفجار، جست‌وجوها آغاز شد. تیم‌های امدادی وارد عمل شدند. وقتی آتش سرد شد، مردان امدادرسان وارد مهلکه شدند. هیچ چیز از خانه باقی نمانده بود. تنها سیاهی و دود بود. وسایل خانه سوخته‌ و ذوب شده‌ بودند. خانه با صاحبخانه و میهمانانش در آتش سوخته بودند. نشتی کپسول گاز سرنوشت سه زن، دو مرد و دو کودک را با مرگ گره زد. مرگی دردناک و غم‌انگیز که پنجشنبه میانه زمستان را سیاه کرد.
گاز شهری نداشتند. جور سرمای زمستان به دوش سیلندرهای گاز بود که سه خانواده را با خود خاکستر کرد. پدرزن و مادرزن، دختر، عروس، داماد و دو نوه در این حادثه نفس‌شان بند آمد و آتش زندگی را از آنها گرفت. تنها پسر خانواده، پدر دو کودک جانباخته با ۷۰ درصد سوختگی زنده ماند که وضعیت او هم وخیم گزارش شده است.

فریاد کمک‌خواهی آراد و امیرمحمد

کپسول گاز که نشت کرد، آقای اکبرزاده می‌‎خواست منجی شود اما نشد. کپسول را از خانه بیرون انداخت اما گاز همه خانه را پر کرده بود. شعله‌ها همه جا بودند. صدای فریاد کمک‌خواهی در آسمان پیچیده بود که همسایه‌ها آمدند.

یکی از همسایه‌های این خانواده ۴ نفری به «شهروند» می‌گوید: «ساعت حدودا ۲:۲۰ ظهر پنجشنبه بود. صداهای عجیبی به گوش می‌رسید. خود را به بیرون خانه رساندم. آتش همه جا را پر کرده بود. خانواده آقای اکبرزاده که دو پسربچه ۵ ساله و ۳ ساله داشت در میان آتش گرفتار شده بودند. پدر، مادر، خواهر و دامادشان هم از خراسان شمالی میهمان‌شان بودند اما آتش راه نجات‌شان را بسته بود. یکی از همسایه‌ها به سرعت شیشه خانه‌شان را شکست تا نجات‌شان دهد. آقای مجتبی اکبرزاده در همان نزدیکی در خانه نقش زمین شده بود. موج آتش اجازه خروج به او نداده بود. نخست مجتبی را که ۳۴ سال دارد، همسایه‌ها بیرون کشیدند. همزمان اورژانس و آتش‌نشانی هم آمد. مجتبی به‌شدت ناله می‌کرد. دچار سوختگی وسیعی شده بود. اورژانس او را به بیمارستان کنارک برد. آتش‌نشانان وقتی آتش را خاموش کردند. اجساد بی‌جان امیرمحمد و آراد ۵ساله و ۳ ساله را بیرون کشیدند. بعد از این، جسد همسر آقای اکبرزاده توسط آتش‌نشانان بیرون آمد. یک‌به‌یک اجساد تحویل نیروی انتظامی شدند.»
جسم بی‌جان مادر، پدر، خواهر و داماد خانواده آقای اکبرزاده هم که از خراسان شمالی آمده بودند به پزشکی قانونی منتقل شد.

جزئیات حادثه

فرماندار شهرستان کنارک در جنوب سیستان‌وبلوچستان در این رابطه به خبرنگار «شهروند» گفت: «انفجار سیلندرگاز در یکی از خانه‌های مسکونی پایگاه‌ هوایی ارتش هفت کشته و یک مجروح برجای گذاشت.»
عبدالغفور حوت درباره علت حادثه می‌گوید: «این اتفاق تلخ بر اثر نشت و انفجار سیلندر گاز رخ داد‌. قربانیان حادثه اعضای دو خانواده از کارکنان ارتش و نیروی انتظامی بودند که بر اثر این حادثه آتش‌سوزی هفت نفر از آنان جان باختند.»
فرماندار کنارک با بیان اینکه در این حادثه پنج نفر بزرگسال و دو کودک فوت شدند،گفت: «فرد زخمی این حادثه به بیمارستان امام علی( ع) چابهار منتقل شد که به دلیل شدت سوختگی زیاد۰ به زاهدان یا کرمان جهت ادامه درمان اعزام خواهد شد.»

حوت از پروژه گازرسانی به کنارک هم گفت: «بی‌گازی معضل جدی شهر ماست، اما گاز تا ۱۵ کیلومتری کنارک آمده است. بودجه برای گازرسانی به شهر تخصیص داده شده است. امیدواریم به زودی و تا اوایل سال ۱۴۰۲ این مهم صورت گیرد. در این منطقه تنها مشکل گاز نیست، آب شرب هم با مشکلاتی روبه‌رو است. سال‌ها آب شرب بهداشتی هم در این منطقه مشکل داشت و دارد. مردم آب آشامیدنی خود را از مراکز توزیع آب آشامیدنی بخش خصوصی در سطح شهر تامین می‌کنند و آب مصرفی روزانه‌شان از حوض انبارها یا تانکرهای موجود در منزل‌شان که تقریبا همه منازل دارند، تامین می‌شود.»
البته آب جیره‌بندی شده هم هر چندوقت به شبکه سراسری آب داخل شهر جریان پیدا می‌کند.
آب آشامیدنی شهر و روستاهای این شهرستان با افزایش ظرفیت آب‌شیرین‌کن کنارک و شروع طرح‌های آبرسانی تا یک‌سال آینده از جیره‌بندی چندین ساله خارج و شبانه‌روزی می‌شود.»
او با بیان اینکه در بخش مرکزی چابهار شاخص دسترسی به آب صفر است و حتی یک متر آب لوله‌کشی وجود ندارد و جمعیت ۷۰ هزار نفری در ۵۸ روستا با تانکر آبرسانی سیار می‌شوند،گفت که اقدامات برای آبرسانی شروع شده و امیدواریم با جهاد آبرسانی همه مردم تشنه‌لب دریا بعد از گذشت سال‌ها سیرآب شوند.

پایگاه هوایی کنارک

پایگاه هوایی کنارک یکی از پایگاه‌های شکاری نیروی هوایی ایران است. این پایگاه در نزدیکی کنارک قرار دارد. جایی که چندین هزار نفر از پرسنل پایگاه و خانواده‌هایشان در خانه‌های سازمانی سکونت دارند.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.