«سقوط» بدون مجوز/ کوتوله الیزه/ «بیدود» دود شد

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي دلایل اقدام بی‌شرمانه نشریه فرانسوی «‌شارلی ابدو‌» ،جزییات خرید 100میلیونی کارت‌های ملی، رسانه ملی و حاشیه هایش، ایران در مسیر انجام واردات بنزین، خسارت 10 میلیارد دلاری ارز 2نرخی، مازوت‌سوزی در 14 نیروگاه بخاری کشور ، آغاز پخش نخستین قسمت سریال‌ بدون مجوز سقوط و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز سفرهای استانی رئیسی به اقصی نقاط کشور در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي دلایل اقدام بی‌شرمانه نشریه فرانسوی «‌شارلی ابدو‌» ،جزییات خرید 100میلیونی کارت‌های ملی، رسانه ملی و حاشیه هایش، ایران در مسیر انجام واردات بنزین، خسارت 10 میلیارد دلاری ارز 2نرخی، مازوت‌سوزی در 14 نیروگاه بخاری کشور ، آغاز پخش نخستین قسمت سریال‌ بدون مجوز سقوط و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

جزییات خرید 100میلیونی کارت‌های ملی

روزنامه آرمان امروز: کارت ملي شما را 100 ميليون تومان خريداريم اين سخنان يک پرنده فروش است که مدعي است تنها براي کد ملي اشخاص حاضر به پرداخت اين ميزان پول است . مبلغي بالايي که در شرايط سخت اقتصادي حاکم قطعا افراد زيادي را وسوسه مي کند تا به اين درخواست تن دهند . در واقع شايد مشابه چنين درخواستي از سوي کاسبان و افراد گروه هاي مختلف نيز مطرح شود . فارغ از آنکه تسري چنين رويکردي در جامعه نشان دهنده عمق فاجعه اقتصادي است که تمامي گروه هاي جامعه را به سمت دلالي و استفاده از رانت ناشي از اقتصادي دستوري سوق داده و تداوم آن با اين وضعيت اجتناب ناپذير خواهد بود . اما الينکه اين افراد با کارت ملي چه درآمدي کسب مي کنند که حاضرند بابت آن 100 ميليون بپردازند موضوعي است که بررسي ها از رانتي بزرگ در بورس کالا حکايت دارد. چرا که علي رغم سودي که خودروسازان از عرضه محصولات خود در بورس کالا مي کنند، اما عدم عرضه مناسب و تورم انتظاري حاکم باعث شده تا بازار آزاد همچنان قيمت خود را بر اساس نرخ دلار 40 هزار توماني منطبق کند. البته اين روند شايد در خودروهاي داخلي چندان نمود نيابد ، اما در آستانه ورود خوروهاي وارداتي و مقاومت بازاريان و دارندگان خودروهاي خارجي قديمي چند ميليارد توماني باعث شده تا از هم اکنون براي ورود خارجيهاي با کيفيت و کسب سودهاي چند صد ميليوني صف هاي زيادي تشکيل شود و در اين ميان محدوديت خريد چاره اي جز خريد و فروش کارت ملي افرادو دهک هاي پايين جامعه را باقي نمي گذارد.

 

رسانه ملی و حاشیه هایش

روزنامه آرمان ملی:صداوسيما در چه مسيري حرکت مي‌کند؟ در اذهان برخي افراد هست که برنامه‌اي تحت عنوان «هويت» در سال 1375 از شبکه يک صداوسيما پخش شد. در اين برنامه بسياري از نويسندگان و روشنفکران مورد انتقاد قرار گرفتند و اعترافات تلويزيوني برخي زندانيان که در زندان ضبط شده بود نيز در اين برنامه پخش شد. در آن مقطع علي لاريجاني، رئيس سازمان صداوسيما اظهارداشت که «برنامه «هويت» کار زيردستان او بوده و از آن مطلع نبوده و بعدا با ساخت برنامه چهره‌هاي ماندگار، تلاش کرده آن خطا را جبران کند.» «چراغ» برنامه ديگري بود که در زمان لاريجاني و رياست‌جمهوري خاتمي از صداوسيما به نمايش درآمد. در اين برنامه تلاش شد دولت خاتمي را به‌دست داشتن در قتل‌هاي زنجيره‌اي متهم کنند. لاريجاني در انتخابات سال 84 گفته بود از مضامين برنامه چراغ هم اطلاع نداشته است. «ايرنا» در 30 ديماه 77 نوشت: «رئيس سازمان صداوسيماي جمهوري اسلامي در بيانيه‌اي اعلام کرد که بخش‌هايي از برنامه چراغ در جهت خلاف سياست اين سازمان در ايجاد وفاق و عزم ملي و پرهيز از فضاي اتهام و سياسي شدن مساله قتل‌ها بوده است. موضوع قتل‌هاي منفور و محکوم اخير، از اهميت ويژه‌اي برخوردار و به امنيت ملي کشور مرتبط است، لذا سياست سازمان تاکيد جدي بر ايجاد وفاق و عزم ملي در جهت تعقيب و مجازات مجرمان و پرهيز از فضاي اتهام و سياسي شدن آن بوده و در برنامه‌هاي مختلف اين محورها دنبال شد. ليکن با تاسف عميق قسمت‌هايي از اين برنامه خاص، در جهت خلاف اين سياست سازمان بود و به همين دليل برخورد با مسئولان مربوطه ضروري است.»

 

پای درد دل مردم

روزنامه ایران:رفع محرومیت از چهره شهرستان‌های استان تهران را می‌توان یکی از اهداف دولت سیزدهم برشمرد؛ شهرستان‌هایی که به تأکید رئیس جمهور، نه تنها باری بر دوش تهران نیستند، بلکه همواره بار تهران را بر دوش دارند. برهمین اساس است که آیت‌الله رئیسی، در کنار سفرهای استانی به اقصی نقاط کشور، سفر و بازدید میدانی از شهرستان‌های استان تهران را نیز در دستور کار خود قرار داده است. در همین چهارچوب، پنجشنبه گذشته شهرستان بهارستان و نسیم شهر در این منطقه، میزبان رئیس جمهور و هیأت همراه بود. اسلامشهر، پاکدشت، ورامین، رباط کریم و پردیس، از دیگر نقاط استان تهران بودند که پیش از این آیت‌الله رئیسی به آنها سفر کرده بود. در سفر و بازدید پنجشنبه گذشته رئیس جمهور به شهرستان بهارستان، رفع چالش‌ها و تأمین نیازهای منطقه، از جمله نیازهای درمانی و بهداشتی، راه و حمل و نقل، آموزشی و ورزشی این منطقه در دستور کار قرار گرفت.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی در آغاز سفر به نسیم‌شهر، از پلی‌‌کلینیک در حال ساخت پروژه بیمارستانی حضرت ابوالفضل(ع) این شهر بازدید کرد و با توضیحات دست‌اندرکاران از جزئیات روند احداث و الزامات تکمیل این پروژه مطلع شد. عملیات ساخت این پلی‌کلینیک از سال ۹۷ آغاز شده و در حدود سه سال گذشته متوقف مانده بود.رئیس جمهور در این بازدید از مسئولان وزارت بهداشت خواست تا با توجه به محرومیت منطقه و فقدان امکانات درمانی کافی، تلاش کنند کلینیک این بیمارستان طی یکسال آینده به بهره‌برداری رسیده و همچنین ظرفیت مرکز درمانی تأمین اجتماعی این شهر نیز تا یکسال آینده به اندازه ۵۰ تخت افزایش یابد. احداث بیمارستان حضرت ابوالفضل(ع) نسیم‌شهر با ظرفیت ۳۵۰ تخت‌خواب نیز قرار است تا پایان سال ۱۴۰۵ به پایان رسیده و این واحد درمانی به بهره‌برداری برسد.

 

ایران در مسیر انجام واردات بنزین

روزنامه تجارت: «اگر با این روند مصرف بنزین را ادامه بدهیم، نیمه دوم سال آینده به یک وارد کننده بنزین تبدیل می‌شویم.» این آخرین اظهار نظر و البته هشدار سعید مداح مروج، مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی پالایش است که درباره ناترازی میان تولید و مصرف بنزین در کشور مطرح شده است. ناترازی در حوزه بنزین موضوع تازه ای برای صنعت نفت ایران نیست. ناترازی های این حوزه قبل از برنامه اول توسعه اقتصادی وجود داشت و تا پایان برنامه پنجم نیز شاهد ناترازی بودیم، اما در سال ۹۷ با راه اندازی فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج فارس که بزرگترین تولیدکننده بنزین در کشور است، ایران تا اندازه ای به سمت تراز مثبت بین تولید و مصرف بنزین در کشور حرکت کرد. وضعیت تولید بنزین در کشور به یک عدد قابل قبولی رسید و در سال ۹۸ تراز مثبت را تجربه کردیم یعنی اولین باری بود که ما در چندین سال گذشته به سمتی رفتیم که تراز بین تولید و مصرف عدد مثبتی را نشان می‌داد. اواخر سال ۹۸ – ۹۹ و ۱۴۰۰ بحث کرونا را داشتیم و با شروع ویروس کرونا در کشور شاهد کاهش سفرها و کاهش مصارف بنزین در کشور را بودیم و این ناترازی که در تولید و مصرف داشتیم عددش را بزرگ جلوه می‌داد. اواخر برنامه سوم بخش ایجاد سامانه هوشمند سوخت و استفاده از کارت هوشمند سوخت در مجلس طرح موضوع دادن که مصوب شد و اجرای این کار در سال ۸۶ یعنی دومین سال برنامه چهارم توسعه اتفاق افتاد و در سال ۸۵ بیشترین واردات بنزین را به عدد ۲۹ میلیون لیتر در روز داشتیم. با راه اندازی سامانه هوشمند سوخت به یکباره مصرف بنزین به منفی ۱۲.۵ درصد نسبت به سال قبلش کاهش پیدا کرد و ۱۰.۲ درصد رشد مصرف در سال ۸۵ نسبت به سال ۸۴ بود و این منفی ۱۲.۵ درصد یعنی تقریباً ۲۲.۵ درصد کاهش مصرف داشتیم.

 

خسارت 10 میلیارد دلاری ارز 2نرخی

روزنامه خراسان:گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس از برآورد خروج ۱۰میلیارد دلار ارز به‌صورت اسکناس و حواله با اتکا به فرایندهای رسمی و پرداخت ۳میلیارد دلار در قالب سهمیه ۲۰۰۰دلاری در ۹ماه امسال خبر می دهد. موضوعی که به نظر می رسد در پی کنار گذاشتن برخی تجربیات موفق بانک مرکزی در سال های گذشته برای مهار بازار رخ داده است.   به گزارش خراسان، یکی از انتقادات کارشناسان به عملکرد بانک مرکزی در ماه های گذشته، کنار گذاشتن برخی  تجربیات موفق کنترل نرخ بازار در سال های قبل بر می گردد. زمانی که در اواخر سال 97 و سال 98 با پذیرش واقعیات بازار ارز در بخش نرخ های ارز مسافرتی و دیگر خدمات، نرخ های عرضه ارز نزدیک  یا گاهی حتی بالاتر از نرخ های کف بازار تعیین شد. به این ترتیب روند صعودی نرخ ها کنترل شد و نرخ از حدود 19 هزار تومان تا حدود 13 هزار تومان هم کاهش یافت. با این حال، استدلال سیاست گذاران ارزی کشور، بر دو نرخی کردن بازار برای حمایت از تولید و مقابله با تورم هزینه ای آن، موجب شده تا مفاسد گسترده ای در بازار شکل بگیرد و بدتر از آن این که مجدد نرخ های بازار، نرخ های حواله ای را به دنبال خود کشانده است. گزارش کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن اشاره به دلایلی نظیر موارد فوق برای جهش های ارزی اخیر، ارقام قابل تاملی را نیز در حوزه خروج ارز از کشور و به انحراف رفتن منابع یارانه ای کشور در این زمینه بیان می کند. شدت گرفتن واگرایی نرخ ارز غیر رسمی و نیما از ابتدای 1400 به گزارش تسنیم، این گزارش حاکی از آن است که از اوایل سال 1400 واگرایی بین ارز غیررسمی و نیمایی آغاز شد که تا آذرماه 1401 ادامه داشته است، این واگرایی به‌دلیل افزایش عرضه ارزهای نفتی رخ داده است چرا که صادرات نفتی با حدود 50 درصد افزایش از 21 میلیارد دلار در سال 1399 به 39 میلیارد در سال 1400 رسید.

 

تنگنای دشمن در این تنگه است!

روزنامه کيهان:۱- نشریه فرانسوی «‌شارلی ابدو‌» که چند سال پیش به ساحت مقدس رسول اکرم‌(ص) اهانت کرده بود، اخیراً و در حالی که آمریکا و اروپا از حمایت آشوبگران و تروریست‌های اجاره‌ای طرفی نبسته و از ملت ایران تو‌دهنی محکمی خورده‌اند، به اقدام بی‌شرمانه تازه‌ای روی آورده و بار دیگر علیه مقدسات دینی و ملی مردم مسلمان ایران دست به اهانت‌های رذیلانه‌ای زده است. در پی اهانت بی‌شرمانه نشریه یاد شده، وزارت امور خارجه کشورمان سفیر فرانسه را احضار کرده و به دولت فرانسه نیز هشدار داده است. دولت فرانسه در پاسخ به آزادی بیان استناد کرده است! و توضیح نداده که اگر در فرانسه آزادی بیان وجود دارد چرا زیر سؤال بردن افسانه هولوکاست و حتی ابراز تردید درباره تعداد قربانیان خیالی که صهیونیست‌ها اعلام کرده‌اند نه فقط ممنوع است بلکه در صورتی که در این زمینه سخنی گفته و یا کلامی نوشته شود، گوینده و نویسنده به حبس و پرداخت جریمه‌های سنگین محکوم می‌شوند! گفتنی است در سال ۱۹۹۰ میلادی قانونی موسوم به «قانون گسو» (Gayssot Act) علیه منتقدین افسانه هولوکاست به تصویب پارلمان فرانسه رسید و برخی از کشورهای دیگر اروپایی نیز قوانین مشابهی تصویب کردند که بر اساس آن، منتقدان افسانه من‌درآوردی و ساختگی هولوکاست به زندان و پرداخت جریمه‌های سنگین محکوم می‌شدند! از جمله محکوم‌شدگان می‌توان به پروفسور رابرت فریسون، پروفسور روژه گارودی، پروفسور اورسولا‌هاوربک که یک استاد ۸۸ ساله بود اشاره کرد و ده‌ها نمونه دیگر از همین نوع محاکمات منجر به حبس و جریمه صاحبنظران برجسته‌ای که با ارائه اسناد معتبر نشان داده بودند، هولوکاست یک افسانه ساخت صهیونیست‌ها و یک دروغ بزرگ تاریخی است. یکی دیگر از صدها نمونه دیگر، کاریکاتوری است که یک نشریه فرانسوی از ماکرون رئیس جمهور فرانسه کشیده بود که بلافاصله به دادگاه فراخوانده و محاکمه و جریمه شد! و اما، در این خصوص گفتنی است: ۲- ماه گذشته (۲۲ آذرماه‌) در یادداشتی با عنوان «‌‌‌مگر ما ملت امام حسین‌(ع) نیستیم؟!‌» با اشاره به جنایات آشکار دولت‌های اروپایی در حمایت مالی، تسلیحاتی و تبلیغاتی از تروریست‌های آشوبگر و اجاره‌ای، آورده بودیم «اقدام وزارت امور خارجه علیه کشورهای اروپایی در احضار سفیران این کشورها و اعتراض به آنها اگرچه اقدامی قابل تقدیر است ولی در بحبوحه جنگ ترکیبی تمام عیاری که دشمنان بیرونی علیه کشورمان به راه‌انداخته و مدیریت می‌کنند و در حالی که تمامی قوانین شناخته‌شده بین‌المللی را زیر پا گذاشته و آشکارا به حمایت مالی، تسلیحاتی و تبلیغاتی از جنایات وحشیانه آشوبگران تروریست مشغولند، تا آنجا که رسماً از افرادی نام برده و برای ترور آنها جایزه تعیین می‌کنند!

 

کوتوله الیزه

روزنامه وطن امروز:اهانت مجله «شارلی ابدو» به رهبر انقلاب در قالب انتشار کاریکاتور را بیش از هر مساله‌ای باید در عصبانیت مقامات غربی و پادوهای فارسی‌زبان آنها در ناکامی و شکست این جریان در پروژه ضدایرانی پس از فوت مهسا امینی جست‌وجو کرد. مطابق معمول مقامات فرانسوی طی روزهای گذشته تلاش کرده‌اند این اهانت‌ها را با دستمایه قرار دادن عباراتی مثل «آزادی بیان» توجیه کنند تا رد خود را در این مساله پاک کنند اما نقش مستقیم  دولت فرانسه و رئیس‌جمهور این کشور چیزی نیست که قابل پرده‌پوشی باشد یا در تهران کسی به آن توجه نداشته باشد؛ حداقل در این یک فقره صحنه فریاد می‌زند پادشاه لخت است.  بتازگی شارلی ابدو فراخوان مسابقه‌ای با هدف نشر کاریکاتورهای اهانت‌آمیز به رهبر معظم انقلاب برگزار کرد که البته همه آثار را هم برنده اعلام کرد. این نشریه فکاهی که سابقه  اهانت به ساحت مقدس پیامبر اسلام(ص) را در کارنامه سیاه و ننگین خود دارد، با حمایت و شاید سفارش دولت فرانسه با اهانت به رهبر انقلاب که ساحت مرجعیت برای بسیاری از شیعیان دارد، بیش از هر زمانی پروژه‌های ناگفته این نشریه را افشا کرد. ممکن است گفته شود این نشریه طنز فکاهی از دیگر موضوعات و مقامات کشورهای جهان کاریکاتور کار کرده است اما باید توجه داشت در انتشار کاریکاتور رهبر انقلاب بخشی از کار هم به دیگر نشریات فرانسوی سپرده شد تا به آن ضریب دهند. بر این اساس بود که نشریه لوموند کاریکاتور با انتشار کاریکاتور رهبر انقلاب نوشت: «این کاریکاتور در ویژه‌نامه هفتم ژانویه به مناسبت هشتمین سالگرد حمله به دفتر شارلی ابدو منتشر شده است». جالب توجه است که لوموند اذعان می‌کند این اقدام در هشتمین سالگرد حمله به دفتر شارلی ابدو انجام گرفته است. اشاره به حمله به دفتر شارلی ابدو، یادآور توهین این نشریه به ساحت نورانی پیامبر اسلام است که منجر به حمله به دفتر رسانه فرانسوی شد. 2 سال قبل، مجله شارلی ابدو مجددا کاریکاتور‌های موهن علیه پیامبر اسلام‌(ص) را منتشر کرد.

 

مازوت‌سوزی در 14 نیروگاه بخاری کشور

روزنامه جمهوری اسلامی:سرپرست مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط‌زیست ضمن تاکید بر عدم مازوت‌سوزی در تهران گفت: از بین 16 نیروگاه بخاری در کشور 14 نیروگاه مازوت‌سوزی دارند.داریوش گل‌علیزاده در گفت‌و‌گو با ایسنا، درباره مازوت‌سوزی در نیروگاه‌های بخاری تهران اظهار کرد: تنها نیروگاه بعثت در منطقه 16 تهران قابلیت مازوت‌سوزی دارد که از سال 93 با حکم قضایی این بخش آن پلمب شده است

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه‌ها بسته شده است.