آسپرین نخستین داروی بدون نسخه کرونا؟

بیماران بستری که قبلا روزانه آسپرین مصرف می‌کردند، 47درصد کمتر در معرض مرگ بر اثر کووید-19 بودند

محققان می‌گویند آسپرین ممکن است نخستین داروی بدون نسخه کووید-19 باشد. متخصصان دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند (UMSOM) محتاطانه درباره استفاده از آسپرین برای جلوگیری از عوارض شدید ناشی از کووید-19 خوش‌بین هستند. نتایج تحقیقات آنان نشان می‌دهد احتمال بستری‌شدن‌ مبتلایان به کووید-19 که از آسپرین استفاده می‌کنند، در آی‌سی‌یو 43درصد کمتر است؛ آنان 44درصد کمتر نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی پیدا می‌کنند و مصرف روزانه آسپرین 47درصد خطر مرگ در میان آنان را کاهش می‌دهد.

فرشته کیانی- شهروندآنلاین: تحقیقی جدید می‌گوید که مصرف آسپرین می‌تواند خطر شدت‌گرفتن بیماری یا مرگ را در مبتلایان به کووید-19 کاهش دهد.

محققان دریافته‌اند که مصرف روزانه یک قرص آسپرین با دوز کم می‌تواند احتمال بستری‌شدن در آی‌سی‌یو یا نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی را بیش از 40درصد کاهش دهد.

علاوه بر این، در مقایسه با کسانی که آسپرین مصرف نمی‌کرده‌اند، مصرف این دارو خطر مرگ بر اثر کرونا را نزدیک به نصف کاهش می‌دهد.

متخصصان دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند (UMSOM) می‌گویند یافته‌ها «خوش‌بینی محتاطانه»ای درباره استفاده از آسپرین برای جلوگیری از عوارض شدید ناشی از کووید-19  به ما می‌دهد.

آسپرین، داروی ارزان بدون نسخه که می‌توان آن را از سوپرمارکت‌ها و پمپ‌بنزین‌ها خرید، برای تسکین دردهای جزئی، تب‌های ناشی از سردرد، آسیب‌های عضلانی، سرماخوردگی، آنفلوآنزا و آرتروز استفاده می‌شود.

همچنین مردم از آن به عنوان رقیق‌کننده خون برای کاهش خطر حملات قلبی و مغزی یا مدیریت بیماری‌های قلبی استفاده می‌کنند. کارشناسان معتقدند ممکن است توانایی آسپرین در جلوگیری از لخته‌شدن خون آن را به عنوان دارویی برای کووید-19 هم مطرح ‌کند؛ با توجه به اینکه کرونا می‌تواند باعث ایجاد چسبندگی خون شود که انسداد کشنده در رگ‌ها را در پی دارد.

دکتر جاناتان چو، مدیر پروژه  تحقیق درباره تأثیر آسپرین بر کرونا و استادیار بیهوشی در UMSOM گفت: «یافته‌ها در این‌باره حیاتی است که باید از طریق آزمایش بالینی تأیید شود. اگر یافته‌های ما تأیید شود، ممکن است آسپرین نخستین داروی فراوان و بدون نسخه برای کاهش مرگ‌ومیر در بیماران مبتلا به کووید-19 باشد.»

آسپرین به ‌عنوان داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAID) طبقه‌بندی می‌شود؛ گروهی از داروها که در دوران همه‌گیری ویروس کرونا -به دلیل نگرانی از اینکه ممکن است علائم کووید-19 را شدیدتر کنند- مورد توجه قرار گرفته‌‌اند.

برخی تحقیقات ادعا می‌کنند «NSAID»ها که شامل پاراستامول و ایبوپروفن نیز می‌شود، ممکن است بیماران بستری‌شده کرونایی را بیشتر در معرض مرگ قرار دهد، اما مقامات بهداشتی اصرار دارند که هیچ مدرک روشنی وجود ندارد که آنها خطرناکند.

آخرین مطالعه منحصرا آثار آسپرین را بررسی و داده‌های افرادی را که از قبل برای مدیریت بیماری قلبی خود از این دارو استفاده می‌کرده‌اند، تجزیه‌وتحلیل می‌کند.

محققان UMSOM پرونده پزشکی 412 بیمار مبتلا به کووید-19 تحت درمان را در مرکز پزشکی دانشگاه مریلند در بالتیمور و سه بیمارستان دیگر بررسی کردند.

تقریبا یک‌چهارم شرکت‌کنندگان در این تحقیق قبلا یا بلافاصله هنگام بستری‌شدن در بیمارستان از دوز کم آسپرین (معمولا 80 میلی‌گرم) روزانه استفاده می‌کردند.

بر اساس نتایج این تحقیق، کسانی که روزانه آسپرین مصرف کرده بودند، 43درصد کمتر در معرض خطر بستری در آی‌سی‌یو قرار گرفته و کمتر نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی پیدا کرده بودند.

نتایج همچنین نشان داد که از همه مهم‌تر، آسپرین خطر مرگ در بیمارستان را حدود 47درصد در مقایسه با کسانی که آسپرین مصرف نمی‌کرده‌اند، کاهش می‌دهد.

دکتر جاناتان چو، مدیر این تحقیق و استادیار بیهوشی در UMSOM گفت: «این یافته‌ای حیاتی است که باید از طریق آزمایش بالینی تصادفی تأیید شود.»

او گفت: «اگر یافته‌های ما تأیید شود، ممکن است آسپرین نخستین داروی فراوان و بدون نسخه برای کاهش مرگ‌ومیر در بیماران مبتلا به کووید-19 باشد.»

کووید-19 خطر ایجاد لخته‌های خونی خطرناک -و اغلب کشنده- را که در قلب، ریه‌ها و رگ‌های خونی تشکیل می‌شود، افزایش می‌دهد. این اتفاق ممکن است منجر به سکته‌های مغزی و قلبی شود که دلیل بخش عمده‌ای از مرگ‌ومیرهای کرونا بوده است.

مطالعات نشان داده است که حداکثر 30درصد از بیماران بستری‌شده کرونا از لخته‌شدن خون رنج می‌برند، اما پزشکان تازه فهمیده‌اند که چرا.

ممکن است التهاب ناشی از ویروس کرونا باعث تغییر در رفتار خون، بیش‌فعالی پلاکت‌ها و چسبیدن آنها به یکدیگر شود

بررسی دانشمندان دانشگاه یوتا در ماه جولای نشان داد که ممکن است التهاب ناشی از ویروس کرونا باعث تغییر در رفتار خون، بیش‌فعالی پلاکت‌ها و چسبیدن آنها به یکدیگر شود.

محققان دیگر می‌گویند واکنش شدید ایمنی که «cytokine storm» نامیده می‌شود به بافت سالم آسیب می‌رساند. اگر رگ‌های خونی تحت تأثیر قرار بگیرند، ممکن است ترشح کنند، در نتیجه فشار خون پایین می‌آید و احتمال تشکیل لخته افزایش می‌یابد.

آسپرین در لخته‌شدن خون اختلال ایجاد می‌کند، به همین دلیل ممکن است این دارو مزایای بالقوه‌ای برای بیماران مبتلا به کووید-19 داشته باشد.

دکتر مایکل مازفی، استادیار بیهوشی که در تحقیق UMSOM شرکت داشته است، گفت: «معتقدیم ویژگی رقیق‌کننده خون آسپرین با جلوگیری از تشکیل میکروکلوت، مزایایی برای بیماران کووید-19 دارد.»

او افزود: «مبتلایان به کووید -19 ممکن است بخواهند روزانه آسپرین مصرف کنند، البته به شرط آنکه ابتدا با پزشک خود مشورت کنند.»

این تیم تحقیقاتی گفت در حالی که کار آنها نشان می‌دهد استفاده از آسپرین ممکن است شدت بیماری را در مبتلایان به کووید-19 کاهش دهد، مطالعات قوی‌تر لازم است.

این تحقیق که در نشریه Anesthesia and Analgesia منتشر شده است، مجادله‌هایی هم در پی داشت؛ بر سر اینکه این داروی ضدالتهاب ممکن است بیماری کووید-19 را در کسانی که علایم خفیف دارند، بدتر کند.

پیش از این در پی بحث‌هایی درباره تأثیر داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی بر کرونا، NHS (خدمات بهداشتی ملی انگلستان) در اقدامی احتیاطی، به دلیل ترس از ایمنی دارو، توصیه به استفاده از ایبوپروفن برای ویروس کرونا را به طور موقت از وب‌سایت خود حذف کرد.

همچنین سر پاتریک والنس، مشاور ارشد علمی دولت اعتراف کرد که استفاده از ایبوپروفن تا ارایه دلایل علمی «کاری معقول» نیست.

منبع: دیلی‌میل

برای خواندن مطلب اصلی اینجا کلیک کنید.

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.