لندن علیه پسر کوچک «چارلز» سوم

مقام‌های ارشد نظامی انگلیس در ادامه واکنش‌ها به اعتراف جنجال‌برانگیز «هری» پسر دوم پادشاه این کشور درباره کشتن ۲۵ نفر در افغانستان در طول جنگ این کشور، شاهزاده انگلیسی را به خیانت علیه ارتش متهم کردند.

به گزارش شهروند آنلاین،روزنامه تایمز چاپ لندن در گزارشی نوشت: یک سرهنگ برجسته ارتش انگلیس شاهزاده هری را خیانتکار نامیده و دستیار سابق ستاد مشترک ارتش این کشور هم گفته است که اظهارات او “یک دستورالعمل نانوشته” را نقض کرده است.

سرهنگ تیم کالینز که به ایراد سخنان توجیهی در آستانه حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ مشهور است ادعا کرد به هری “توصیه بدی شده است” که کشتن جنگجویان طالبان را مانند برداشتن “مهره‌های شطرنج” توصیف کند. او با بیان اینکه شاهزاده انگلیسی در انتشار جزئیات سفرش به افغانستان “ساده‌لوحانه” عمل کرده است، انگیزه کسانی که او را به نوشتن کتابش تشویق کرده‌اند، زیر سوال برد.

سرهنگ انگلیسی به تایمز گفت که هری به همان اندازه که به خانواده‌اش خیانت کرده، به اعتماد ارتش هم خیانت کرده است. او افزود: «به‌نظرم او کاملاً ساده‌لوح است. هیچ درک درستی از آنچه انجام می‌دهد و انجام داده ندارد.» کالینز گفت پسر چارلز به کسانی در اطرافش نیاز دارد که او را هدایت کنند، نه اینکه به دنبال کسب درآمد از اعتبارش باشند.

کالینز در اظهاراتی ادعایی، سخنان هری درباره کشتن ۲۵ افغانی را رد کرد و مشارکت انگلیس در جنگ افغانستان را «مداخله قانونی به نفع دولت و مردم قانونی افغانستان» نامید. او بر همین اساس ادعا کرد:‌ «ما برای کشتن مردم به آنجا نرفتیم. . . همه مرگ‌ها مایه تاسف است.»

«هَری» موسوم به «دوک ساسکس» پسر کوچک چارلز سوم، شاه کنونی انگلیس؛ که چندی است از حلقه سلطنت خارج شده و به همراه زن آمریکایی خود با انجام مصاحبه و انتشار مستندهایی درتلاش برای ضربه‌زدن به وجهه خانواده سلطنتی انگلیس است، به کشتن حداقل ۲۵ نفر در جریان جنگ افغانستان اذعان و اعتراف کرد.

هری، ۳۸ ساله در کتاب خود تحت نام « Spare » که ترجمه لفظی آن فرعی است اما در اصل معنای «اضافی» می‌دهد عنوان کرده که در جریان دومین دور حضور خود در جنگ افغانستان حداقل موجب قتل ۲۵ نفر شده است.

بنابراین گزارش، هری دو بار، بین سال های ۲۰۰۷تا ۲۰۰۸ میلادی به عنوان نیروی زمینی و پس از آن طی سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۳ به عنوان خلبان در بالگردهای تهاجمی «آپاچی» در جنگ افغانستان حضور داشته است.

هری در کتاب خاطرات خود عنوان کرده که در انجام این ماموریت‌ها، «افراد» و «مردم» (انسان‌ها)، را به عنوان مهره‌های شطرنجی که باید از صحنه نبرد برداشته شوند، می‌دیده است. پسر کوچک چارلز سوم عنوان کرده که از کشتار در افغانستان نه پیشمان است و نه به آن افتخار می کند. او در کتاب خود این قتل‌ها را به‌عنوان از میان برداشتن مهره‌های شطرنج از صفحه نبرد توصیف کرده است.

کتاب هری قرار بود سه‌شنبه منتشر شود اما تعدادی از نسخه‌های آن پنجشنبه گذشته در اسپانیا به فروش رسید و انتشار فرازهایی از آن در رسانه‌ها خبر ساز شده است.

لرد داروک مشاور سابق امنیت ملی انگلیس به اسکای نیوز گفت که هری شهرت نظامی خود را خدشه‌دار کرده است. او افزود: « اگر قرار بود به شاهزاده نصیحت کنم، می‌گفتم از پرداختن به جزئیات پرهیز کند.»

جاناتان شاو دستیار پیشین ستاد مشترک ارتش نیز اظهارات هری را محکوم کرد و به نشریه دیلی میل گفت: «اظهارات هری یک دستورالعمل نانوشته را نقض کرده است. گمان می‌کنم که انگیزه این کار به دلیل تلاش مشاوران او برای کسب درآمد است»

همچنین سرهنگ ریچارد کمپ که فرماندهی نیروهای انگلیس در افغانستان را بر عهده داشت، در سخنانی که نشانگر اوج تفکر ضد بشری اوست گفت که بزرگترین نگرانی او توصیف هری از دشمن به عنوان یک موجود شبیه به انسان است. سرهنگ انگلیسی به بی‌بی‌سی گفت کتاب هری به مردم اینگونه القاء می‌کند که 10 سال پیش کسانی را در افغانستان کشته‌اند که می‌شود با آنها احساس همدردی کرد.

او با بیان اینکه هری “شهرت فوق العاده‌ای” در ارتش داشت که اکنون لکه دار شده است، ادعا کرد کتاب شاهزاده انگلیسی ممکن است امنیت او را به مخاطره بیاندازد.

این درحالی است که دیروز انس حقانی عضو ارشد طالبان در رشته توئیتی خطاب به هری و مسئولین انگلیس گفت: آنهایی که شما کشتید انسان بودند و خانواده داشتند. او، اقدام شاهزاده انگلیس را جنایت جنگی اعلام کرد و افزود: واقعیت این است که مردم بی‌گناه ما در چشم نظامیان و رهبران سیاسی شما مهره شطرنج بودند اما با این وجود شما بازی را باختید.

بلال کریمی سخنگوی حکومت طالبان نیز طی رشته توئیتی نوشت: این جنایات محدود به شاهزاده هری نیستند و همه اشغالگران در طول تاریخ مرتکب جنایات مشابهی شدند و افغان‌ها خاطره این جنایات را فراموش نخواهند کرد./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.