سرمایه‌گذاری چینی‌ها در نفت افغانستان

در ادامه همکاری‌های حکومت طالبان افغانستان با شرکت‌های چینی در حوزه معادن و ذخایر طبیعی افغانستان، رسانه‌های افغانستان از امضای قرارداد نفتی میان حکومت طالبان و یک شرکت چینی برای فعالیت در حوزه اکتشاف و استخراج نفت در افغانستان خبر دادند.

به گزارش شهروند آنلاین از خبرگزاری صدای افغان، شهاب الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن و نفت حکومت طالبان در مراسم “عقد قرارداد استخراج نفت آمودریا با شرکت چینی” با تاکید بر این که با آغاز کار استخراج نفت از این حوزه، تا سه سال دیگر نفت افغانستان به دیگر کشورهای جهان صادر خواهد شد، گفت که در این پروژه ۵۴۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری شده و برای بیش از سه هزار نفر زمینه کار ایجاد می‌شود.

حوزه نفتی آمودریا در شمال افغانستان از بخش‌های نفت‌خیز این کشور است که در ولایت‌های سرپل و فاریاب قرار دارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری آوا، قرارداد استخراج نفت میان وزارت معادن و نفت افغانستان و شرکت چینی سی‌پی‌ای‌آی‌سی، روز پنجشنبه گذشته در حضور ملا عبدالغنی برادر معاون اقتصادی ریاست‌الوزرا به امضا رسید.

به گفته وزیر معادن و نفت طالبان، پیش‌بینی می‎‌شود که روزانه تا ۲۰۰ تن نفت تنها از معدن نفت قشقری که در استان سرپل قرار دارد، به دست آید. او مجموع ارزش چاه‌های نفت حوزه آمودریا را حدودا هفت میلیارد دلار معادل ۸۷ میلیون بشکه نفت تخمین زد.

شهاب الدین دلاور مدعی شد که با آغاز کار استخراج نفت از این حوزه، تا سه سال دیگر نفت افغانستان به دیگر کشورهای جهان صادر خواهد شد.

سرپرست وزارت معادن و پترولیم می‌افزاید که براساس این قرارداد، فرآیندهای نفت و مواد نفتی در خود افغانستان صورت خواهد گرفت و طبق مفاد این قرارداد، قرار است در سال اول شرکت قراردادی مبلغ ۱۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری کند و در سه سال آینده مجموع سرمایه‌گذاری به ۵۴۰ میلیون دلار برسد که با انجام این پروژه برای ۳ هزار نفر زمینه کار نیز مساعد خواهد شد.

وانک یو، سفیر چین مقیم کابل نیز که در این مراسم حضور داشت، با ابراز خرسندی از امضای قرارداد گفت: این قرارداد در راستای رشد اقتصادی و خودکفایی افغانستان مهم بوده و مثال خوب همکاری و تعامل میان دو کشور است.

او از شرکت قراردادی خواست تا با دقت طبق مفاد قرارداد امور محوله را انجام داده و همچنین از وزارت معادن و نفت خواست تا در هماهنگی نزدیک با شرکت قراردادی زمینه تحقق موثر این قرارداد را فراهم کند./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.