همه آنچه از شورای انقلاب فرهنگی نمی‌دانستید؟

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی به دنبال تحول، تغییر رویه و راهکار و یک صدای جدید است، گفت: مردم باید احساس کنند در فرهنگ کشور تغییراتی به‌وجود می‌آید.

به گزارش شهروند آنلاین از شورای عالی انقلاب فرهنگی، سعیدرضا عاملی درباره کلیت سند تحول و نظارت بر اجرای مصوبات شورا اظهار داشت: سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی بعد از ۳۸ سال اقدامات شورای عالی انقلاب فرهنگی که یک میراث بزرگ و کمتر شناخته شده است، تصویب شد.

او درباره ضمانت اجرایی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی بنیاد ملی نخبگان را تاسیس کرد و این نهاد در استان‌های کشور امتداد پیدا کرد، اساسنامه سازمان ملی استعدادهای درخشان در شورا تصویب شد،هم‌اکنون ۷۰۰ مدرسه سمپاد تحت اشراف این سازمان اداره می‌شود، سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک یکی دیگر از مراکزی است که شورا ایجاد کرده و برای مهدهای کودک است. ۱۷ ستاد علم وفناوری نظیر ستاد زیست‌فناوری، نانو، گیاهان دارویی علوم شناختی از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شده است، این ستادها تحولات عظیمی ایجاد کردند، ستاد نانو اکنون در جایگاهی قرار گرفته که رتبه چهارم انتشار مقالات علمی را دارد و جزو هفت کشور برتر جهان در این زمینه است.

عاملی با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر عنوان کرد: در تولیدات نانو و استانداردهای نانو توسط هفت کشور دنیا تایید می‌شود و یکی از این کشورها جمهوری اسلامی ایران است، در گیاهان دارویی نیز بعد از تاسیس ستاد گیاهان دارویی روندی جدید در استاندارد، کیفیت، تولید گیاهان دارویی در سطح ملی اتفاق افتاده و همه اینها میراث شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: در حوزه فرهنگ هم اتفاقات بزرگی در شورای عالی انقلاب فرهنگی افتاده است. بنابراین تاریخچه ارزشمندی است اگرچه در معرفی خود کوتاهی کرده،ولی یک نهاد اثرگذار در سطح ملی است. باید بین یک ستاد عالی برای سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، نظارت، ارزیابی، راهبری، ساماندهی و یک سازمان اجرایی، تفاوت قائل بود. شورای عالی انقلاب فرهنگی به هیچ وجه یک سازمان اجرایی در حوزه علم و فرهنگ نیست و نباید چنین توقعی از شورای عالی داشت.

او افزود: اگر حوزه سینمای ما رشد و پیشرفت و توقعی که از آن وجود داشته را نتوانسته تامین کند، مدعی آن شورای عالی انقلاب فرهنگی است، اگر در حوزه معماری و شهرسازی توفیقات کمی داشتیم و نتوانستیم ایران تاریخی را بازنمایی کنیم و یک هویت یکپارچه از ایران در مبلمان شهری، شهرسازی و معماری به‌خصوص بناهای ملی کشور، ساختمان بانک‌ها، ساختمان ایستگاه‌های قطار که باید به نوعی بازنمایی افتخار معماری ایران باشند، در این موارد شورای عالی انقلاب فرهنگی مدعی است نه اینکه شورا را مورد سوال قرار دهیم که چرا این اتفاق در اجرا نیفتاده است. این را باید از مجری سوال کرد که چرا طبق مصوبات عمل نکرده‌اید، در بعد نظارتی کوتاهی داشتیم اگر چه اسناد مهم کشور مثل سند نقشه جامع علمی کشور دائم رصد می‌شود و با حضور دستگاه‌ها هر یک هفته در میان ستاد نقشه تشکیل می‌شود با موضوع مشخص و با ابعاد مشخصی که دنبال می‌کند و نظارت می‌کند و نتیجه نظارت مصوبات جدید است.

عاملی تصریح کرد: در افزایش جذب دانشجوی پزشکی مصوبه‌ای داشتیم و باعث شد یک مرتبه رشد ۳۰ درصدی در جذب دانشجوی پزشکی اتفاق بیفتد، این تصمیم به علت رصد و نظارت بود که توزیع پزشک در سطح ملی به چه صورتی است، در تهران و شهرستان‌ها به چه کیفیتی اتفاق می‌افتد و کمبودی که در وجود پزشک و دندان‌پزشک و حوزه‌های تخصصی است منشاء این مصوبه شد، بنابراین نظارت‌ها، مصوباتی را آورده است.

او ادامه داد: همین بحث کنکور و ساماندهی جذب و پذیش دانشجو که در شورای عالی انقلاب فرهنگی اتفاق افتاد، به خاطر بعد نظارتی بود که شورای عالی در آموزش و پرورش و آموزش عالی انجام داد و متوجه این اتفاق تلخ شد که آموزش و پرورش هیچ نقشی در ارزیابی برای ورود به دانشگاه ندارد،دانشگاه هم هیچ نقشی در پذیرش ندارد. یعنی دو نهاد فرستنده و دریافت‌کننده هیچ نقشی در ارزیابی و پذیرش ندارند، نتیجه کنکور این بود که متوسط معدل دیپلم ۱۲ شده بود و بچه‌ها درس نمی‌خواندند و به کلاس کنکور می‌رفتند، تست می‌زدند و خودشان را برای مسابقه تست چهار جوابی آماده می‌کردند که عمق دانش در آن ضعیف بود، اینها نتیجه نظارت ما بود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: اگر هشیار نبودیم چنین مصوباتی را نداشتیم، مثلا برای مهدهای کودک ۱۴ نهاد مجوز می‌داد که عملاً هیچ نظارتی بر مهدهای کودک نداشتیم. دوره آموزش عالی ما از آغاز تولد تا ۶ سالگی است، اینجا آموزش و حوزه یادگیری بسیار قدرتمند است، دانش‌آموز می‌تواند چند زبان را در همین دوره زندگی خود یاد بگیرد، در همین دوره می‌تواند مهارت‌های ارزشمندی را در نقاشی و نگارگری یاد بگیرد، تعالیم دینی، اخلاق اجتماعی را در همین دوره می‌توانند یاد بگیرند، این دوره را تحت اشراف شاخص‌های یونیسف رها کرده بودیم که بعضاً اصلا هیچ شاخصی ندارند فقط سرگرمی با موسیقی و بعضا صرفا سرگرم کردن کودکان با امور پیش و پا افتاده و سطحی بود.

او افزود: می‌گویند بچه هستند، کودک یک دریافت‌کننده، یک دانشمند بزرگ است، روی کودک تمرکز کرده‌ایم، آموزش و پرورش نقطه تمرکز ما بود. تحت تاثیر نظارت‌هایی که کردیم، مسیرهای جدیدی را برای آموزش و پرورش دنبال می‌کنم. یکی دیگر از نشانه‌های ضعیف شدن آموزش و پرورش تنزل رتبه ریاضی و شیمی در سال پایانی متوسطه دوم است. گزارش تایم نشان می‌دهد نزدیک ۲۵ رتبه تنزل پیدا کرده‌ایم، چرا این اتفاق افتاده است، جوابش ضعیف شدن آموزش و پرورش و قدرتمند شدن کلاس‌های کنکور است.

عاملی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در بند هشت حکم جدید شورا به کار اساسی در آموزش و پرورش تاکید می‌کنند، اگر فرهنگ قدرتمند می‌خواهیم باید روی آموزش و پرورش تمرکز کنیم، اگر دانش‌آموز و دانشجوی پویا می‌خواهیم باید بر آموزش و پرورش تمرکز کنیم، در ریاضی، فیزیک و شیمی، آموزش و پرورش بسیار توانمند بود، ولی به مرور زمان این روند آسیب دید.

او با توضیح بیشتر آسیب‌های اجرای مصوبات بیان کرد: وظیفه احراز اجرایی شدن مصوبات را داریم و باید مطمئن شویم مصوبه اجرا شده است. گاهی اوقات خلط‌هایی به وجود می‌آید یعنی اجرایی شدن را با اجرایی‌سازی یکی می‌گیرند، احراز اجرایی‌سازی کار اجرایی نیست، چشممان باید باز باشد، گزارش‌های تحلیلی داشته باشیم، در همین یک سال و نیم گذشته حدود ۹ گزارش در شورای عالی در خصوص موضوعات مهم ارائه شده است. یکی از آنها مربوط به حوزه نانو بود، سند ملی نانو کشور اخیراً تصویب شد، ستادش ۱۰ سالی تاریخچه دارد، ولی اساسنامه ستاد اخیراً تصویب شد، گزارش تحول علوم انسانی و گزارش‌ کرسی‌های نظریه‌پردازی نیز در صحن شورا ارائه شده، ولی اینکه گفتیم گزارش هوشمند ایجاد کنیم و هنوز موفق نشدیم، علت این است که نهادها باید به این درگاه متصل شوند.

عاملی ادامه داد: متاسفانه دستگاه‌ها همکاری لازم را نداشتند چندین بار مکاتبه کردیم، جلسات هماهنگی گذاشتیم حتی برای یکپارچه‌سازی حوزه پژوهش کشور در حوزه فرهنگ تمام مراکز پژوهشی که در حوزه فرهنگ نقش دارند را جمع کردیم و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات مرکزیت ایجاد کردیم، خود پژوهشگاه فضای سامانه‌ای را به وجود آورد که اینها همه داده‌های فرهنگی شان را بگذارند و یکی از ثمرات این بود که پژوهش تکراری انجام نشود. البته پژوهش در بعضی از حوزه‌ها تکرارش برای اطمینان از اعتبار خوب است، ولی حداقل یک تقسیم کاری می‌شود که بتوانیم حوزه مهم و مورد نظر را پوشش دهیم، متاسفانه همراهی لازم در این زمینه صورت نگرفت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: پنج سال ستاد هماهنگی مهندسی فرهنگی کشور تشکیل نشد در دوره قبل به اصرار و با پیگیری ما ستاد هماهنگی در دوره ریاست جمهوری قبلی هشت جلسه ستاد شکل گرفت و در دوره جدید پنج جلسه تشکیل شد، این ستاد با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری نقش نظارتی دارد، پنج نفر از وزرا، معاونین مربوطه رئیس‌جمهوری، روسای کمیسیون‌های مجلس، نمایندگان شورای عالی در این ستاد حضور دارند. این افراد برای اینکه گزارش‌ها ارایه و ارزیابی و مسیر اجرایی شدن دنبال شود، تمرکز جدی مبتنی بر سند روی حوزه فرهنگ دارند.

او افزود: زیر ساخت اجرایی‌سازی در این ستاد هماهنگی شکل گرفت، ساز و کار برش استانی سند را برای اولین بار در حوزه فرهنگ در سطح استانی پیدا کردیم، ۱۱ استان اسنادش بر اساس نظام مسائل استان، ۳۰ مساله اولیه تشخیص داده می‌شود و پنج مساله به عنوان مسائل اولویت‌دار انتخاب می‌شود و بر مبنای مسائل فرهنگی استان مستند به سند مهندسی فرهنگی نظام برنامه اقدام تهیه می‌شود که الان دولت بودجه‌ای را برای این اسناد اختصاص داده است. در بودجه سال آینده یک اعتبار قابل توجهی را برای همه استان‌ها گذاشتند و امیدواریم تا پایان سال ۳۱ استان برش استانی داشته باشند و بتوانیم همه استان‌ها را پوشش دهیم، اینها زمینه اجرای سند است. سند تحول شورای عالی انقلاب فرهنگی به دنبال تحول، تغییر رویه و راهکار و یک صدای جدید است مردم باید احساس کنند که در فرهنگ کشور تغییراتی به وجود می‌آید.

عاملی تاکید کرد: مقدمات سند تحول بر اساس دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی درحکم آبان ماه سال ۱۴۰۰ آغاز شد، ایشان دو ماه به شورای عالی انقلاب فرهنگی وقت دادند تا ظرف دو ماه بتوانند به استناد احکام قبلی، به استناد فرمان امام(ره) در مورد تاسیس شورای عالی انقلاب فرهنگی، به استناد بیاناتی که امام(ره) و رهبری در گذشته در مورد شورای عالی انقلاب فرهنگی داشتند تحول ایجاد کنند، شورایی که جلسه ۸۷۴ خود را برگزاری‌کند یعنی یک تراکم تجربه دارد، یعنی توانسته مساله‌ای را ادامه دهد، کیفیت و عمق پیدا کردن پدیده‌های اجتماعی، گذاره‌های مهم اجتماعی با اصلاح کردن اتفاق می‌افتد. ظرف دوماه با تشکیل کارگروهی نسخه قابل طرح به رهبر معظم انقلاب اسلامی آماده شد و در شورای عالی مورد بحث و نهایی‌سازی قرار گرفت. در این دوره کار، ۲۰ جلسه شورای معین و نزدیک به ۵ جلسه شورای عالی در مورد سند بحث و گفت‌وگو کردند.

عاملی در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون سامانه هوشمند و رصد داده‌های علم و فرهنگ نهایی نشده، گفت: سامانه یکپارچه خدمات دولت الکترونیکی موضوعی بود که چند سال است برای اینکه همه خدمات روی پیشخوان بیاید و یک خدمات یکپارچه الکترونیک شکل بگیرد و مردم روی یک سکو بروند و بتوانند خدمات مرتبط با دولت را بگیرند، روی آن کار شده و اعتبارات قابل توجه به آن اختصاص پیدا کرده است، یک پیشینه‌ای داشته شبکه ملی اطلاعاتی به وجود آمده، زیر ساخت شبکه ملی شکل گرفته، مسیر به سمت توسعه فیبر نوری و مراکز ذخیره داده حرکت کرده است تا امروز هنوز کل خدمات دولت روی این سامانه و سکو قرار نگرفته است. پس کار به سامانه‌سپاری و ایجاد سکوهای بزرگ، یک حمایت، پیگیری مستمری، اختصاص بودجه و اعتبار و منابع انسانی متناسب می‌طلبد.

عاملی گفت: پیگیری و استمرار دادن به پیگیری‌ها هدف را محقق می‌کند، اگر همه ابزار و عوامل در دست دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی باشد یا در حوزه تمرکز رئیس‌جمهوری آن زمان‌بندی معنادارتر می‌شود، ولی دولت الان نقطه تمرکزش را روی سکوی یکپارچه خدمات الکترونیک گذاشته است. در این فاصله مصوبات دیگری را در حوزه خدمات هوشمند داشتیم، بحث سامانه یکپارچه حوزه‌های مربوط به تعلیم و تربیت، آموزش و پژوهش که چهار سکوی عمده را پیدا می‌کند، یک سکو در آموزش و پرورش، یک سکو در آموزش عالی کشور، یک سکو در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و البته در بخش خصوصی دانشگاه آزاد هم تحت تاثیر همین مصوبه یک سکوی یکپارچه پیدا می‌کند، این یک فکر است، وزارت علوم در این مسیر حرکت می‌کند یعنی سکو را ایجاد کرده و باید تمام خدمات مربوط به حوزه پژوهش را در این سکو بگذارد، تمام خدمات مربوط به آموزش کشور را روی این سکو بگذارد، اقدامات شروع شده یعنی این روی این سکوهای به مرور سامانه‌ها، خدمات و موارد مرتبط بارگذاری می‌شود.

او درباره زمان‌بندی اجرای سامانه هوشمند رصد و پایش داده‌های علم و فرهنگ بیان کرد: اجازه دهید زمان نگویم، کشور به هر حال فوریت‌های کاری‌اش خیلی زیاد است و مساله اول اقتصاد کشور است، حوزه فرهنگ و حوزه علم و فناوری در اولویت اول نیست اگر در اولویت قرار گیرد می‌شود بهتر کار را پیش برد. در حوزه نرم‌افزاری این سامانه را ایجاد کردیم و داده‌گذاری‌های قابل توجهی صورت گرفت ولی نیاز به کارهای تکمیلی دارد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره ورود سازمان بازرسی به اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سازمان بازرسی یکی از خروجی‌های سند تحول است، سند تحول تکلیفی را برای قوه قضائیه ایجاد کرده است که سازمان بازرسی نسبت به همه مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی ورود پیدا کند، سند تحول شورا برای دیوان محاسبات ذیل مجلس نیز تکالیفی ایجاد کرده است که موجب تقویت ضمانت اجرائی مصوبات می‌شود.

عاملی در پاسخ به اینکه وقتی سامانه نیست نظارت‌ها چگونه انجام می‌شود، گفت: سامانه فقط راجع به حوزه داده‌های علم و فرهنگ است، راجع به مصارف مالی نیست، مصارف مالی از بودجه کشور ابلاغ می‌شود که دیوان محاسبات بر مبنای ابلاغ بودجه و مصوبات مربوط به شورای عالی انقلاب فرهنگی باید ورود پیدا کند، سازمان بازرسی هم برنامه اقدام ما را باید پیگیری کند. فرض کنید در سند مهندسی فرهنگی ۳۰۴ برنامه اقدام داریم یا در سند نقشه جامع علمی کشور ۲۲۴ برنامه اقدام وجود دارد بر مبنای برنامه اقدام و گزارشی را که به سازمان بازرسی منعکس می‌کنیم سازمان بازرسی می‌تواند ورود پیدا کند. همه امور به رصد هوشمند نیاز ندارد، اگرچه رصد هوشمند، نظام اخطار هوشمند ایجاد می‌کند و کار به صورت نظامندتری انجام می‌شود. در همین حوزه سنجش و پذیرش دانشجو یک جایی احساس کردیم مصوبه سست می‌شود، به سازمان بازرسی نامه زدیم که پیگیری کنند، ورود سازمان بازرسی، چون پیگرد حقوقی و قضائی دارد دستگاه‌ها را پاسخگو می‌کند و اجرای بهتری را ایجاد می‌کند.

عاملی در ادامه تبیین سند تحول گفت: حضرت آقا می‌فرمایند در جهاد تبیین، اول باید یک مولفه‌ای خوب تبیین شود، افکار عمومی درگیر موضوع شود، ساز و کار اجرایی کشور وارد موضوع شود و بعد بحث اجرا باشد، سند تحول در ۳۰ آذر توسط رئیس‌جمهوری ابلاغ شد. حسن سند این است که اولا لازم‌الاجراست، مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی هم بنا بر نظر صریح امام(ره) باید ترتیب آثار داده شود، حضرت آقا هم می‌فرمایند ضمانت اجرایی مصوبات حضور روسای سه قوه در شورای عالی انقلاب فرهنگی است، اگر نیازمند قانون است مجلس باید امتداد دهد، اگر نیازمند اجرا است دولت موظف است سند را اجرا کند. بنابراین ضمانت اجرایی حضور روسای سه قوه است ما هم در سند تحول آمدیم ساز و کار همکاری قوا و شورای عالی را روشن کردیم.

عاملی بار دیگر درباره مشکلات اجرایی‌سازی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: مشکل در اجراست و الزامات اجرا هم باید تامین شود، فرض بگیرید سند تحول آموزش و پرورش، وزیر آموزش و پرورش اعلام کرد من ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرا شدن سند نیاز دارم، علیرغم اینکه بودجه آموزش و پرورش ۱۴ درصد بودجه عمومی کشور ر%A

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید

دیدگاه‌ها بسته شده است.