ذخایر دارویی؛ از تامین تا تضمین

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تا پایان دی ماه مجموع تأمین سرم در کشور افزایش پیدا می‌کند و مشکلی برای تأمین آن در کشور نداریم.

به گزارش شهروند آنلاین سید حیدر محمدی درباره وضعیت ذخایر سرم و دارو‌های کرونا با توجه به شروع موج هشتم این بیماری و هشدار‌ها نسبت به افزایش مبتلایان در روز‌های آینده گفت: در حوزه سرم تا پایان آبان و آذر در مجموع ۲۰ میلیون سرم تأمین کردیم.

باید توجه کرد که تولید سرم در کشور در حدود ۱۴ و نیم میلیون عدد بود که در دی به ۱۶ و نیم میلیون سرم رسیده است. واردات هم حدود ۴ میلیون است. بر این اساس تا پایان دی مجموع تأمین سرم در کشور افزایش پیدا می‌کند و مشکلی از برای تأمین سرم نداریم.

رئیس سازمان غذا و دارو افزود: در حوزه آنتی‌بیوتیک‌ها هم با واردات بیش از ۷ میلیون سوسپانسیون آنتی‌بیوتیک، کمبود مرتفع شده و موجودی در این حوزه خوب است و ان‌شاءالله تا پایان سال مشکلی نداریم.

محمدی درباره وضعیت دارو‌های کرونا مانند رمدسیویر، فاویپیراویر نیز گفت: درباره رمدسیویر موجودی‌مان خیلی بالاست و ذخیره بالایی داریم. در زمینه فاویپیراویر هم ذخیره خوبی داریم. باتوجه به اینکه در سال ۱۴۰۱ مصرف خیلی کم بوده است، پیش‌بینی می‌کنیم که نسبت به شدیدترین حالت کرونا که در مرداد ۱۴۰۰ بود، موجودی تا چند ماه جواب می‌دهد و در بدترین حالت بیماری نیز موجودی بسیار خوب است. به طور کلی در حوزه دارو‌های کرونا موجودی خوبی داریم و همه این دارو‌ها از طریق تولید داخلی تأمین می‌شوند.

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه در حوزه کرونا هم در زمینه دارو و هم در زمینه واکسن همه از طریق تولید داخلی تأمین می‌شوند، گفت: هم دارو‌های کرونا و هم واکسن کرونا به وفور وجود دارد و هیچ مشکلی هم نداریم. حتی می‌توانیم در زمینه واکسن‌های کرونای تولید داخلی‌مان، صادرات هم انجام دهیم. البته به جز واکسن‌های کرونای تولید داخلی، مقداری موجودی سینوفارم هم داریم.

محمدی درباره وضعیت ذخایر دارویی کشور افزود: در دی ذخایر دارویی‌مان نسبت به مهر ماه افزایش قابل توجهی پیدا کرد. به طوری که ذخایر موجودی اقلام دارویی بالای شش ماه کشور به ۶۰ درصد افزایش پیدا کرده است. به این معنا که ۶۰ درصد ذخایر دارویی‌مان بالای شش ماه موجودی دارند.

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.