فیفا، خشم ایران را دید

استفاده از عبارت جعلی برای «خلیج ‌فارس» در «عرب‌کاپ» جنجالی شد

اینکه برخی کشورهای عرب‌زبان به قصد ایجاد حاشیه‌سازی بخواهند از واژه جعلی مذکور استفاده کنند، مساله جدیدی نیست اما اشتباه عجیب فدراسیون جهانی فوتبال خشم ایرانی‌ها را برانگیخته است.

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین، چند سالی می‌شود که برخی کشورهای عربی برای مسابقات داخلی خود از نام مجعول «خلیج ع.ر.ب.ی» استفاده می‌کنند و این مساله بارها با اعتراض و واکنش فدراسیون فوتبال و سایر مقامات ایران مواجه شده است. حتی در مقطعی استفاده از این نام برای لیگ فوتبال کشور امارات باعث شد تا فوتبالیست‌های ایرانی شاغل در این کشور، دوبی را ترک کنند و تا چند سال هم هیچ بازیکنی از کشور ما به امارات نرفت. بازتاب گسترده این مساله سبب شد تا اماراتی‌ها نیز بعد از مدتی اصراری بر استفاده از واژه مجعول برای لیگ خود نداشته باشند.

پیگیری‌های متعدد درباره استفاده از نام جعلی برای خلیج فارس نتیجه داد و چند سالی خبری از چنین حاشیه‌سازی‌ای از سوی کشورهای عرب‌زبان وجود نداشت تا اینکه برگزاری یک تورنمنت در عراق دوباره جنجالی شد.

عرب‌کاپ دردسرساز شد

مسابقات جام ملت‌های کشورهای عرب‌زبان هر چند وقت یک‌بار با حضور تیم‌های ملی فوتبال کشورهای حاشیه خلیج فارس برگزار می‌شود. نام این تورنمنت از سال‌های قبل هم باعث ایجاد جنجال شده بود، اما این‌بار داستان فراتر رفته است. میزبانی این مسابقات در دوره جدید به عراق رسیده و البته یک بلوای تازه با این تورنمنت به راه افتاده است. افتتاحیه «عرب‌کاپ» روز جمعه برگزار شد، اما شروع داستان‌ جایی بود که مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق، در پیام خود به افتتاحیه این مسابقات در عراق، خلیج فارس را «خلیج ع.ر.ب.ی» خواند. پس از آن محمد‌ شیاع السودانی،‌ نخست‌وزیر عراق، هم در بیانیه‌ای در مورد مسابقات عرب‌کاپ از واژه مجعول استفاده کرد.

جالب اینکه مسئولان برگزاری نیز مسابقات عراق را «جام خلیج» معرفی کرده‌اند. البته تا اینجا همین که از نام «خلیج ع.ر.ب.ی» استفاده نمی‌شود، نشان می‌دهد که برگزارکنندگان این رقابت‌ها متوجه شده‌اند که نباید از این ترکیب جعلی استفاده کنند. اما از بعدازظهر جمعه که تصویری از اتوبوس تیم ملی فوتبال عربستان منتشر شد، دوباره رسانه‌های ایرانی نسبت به این ماجرا حساس شدند. روی اتوبوس تیم ملی عربستان به لاتین نوشته شده بود: «جام کشورهای خلیج ع.ر.ب.ی». اینکه چرا مقامات سیاسی کشور عراق و مدیران بلندپایه فدراسیون فوتبال عراق اجازه داده‌اند چنین عبارتی روی اتوبوس تیم ملی فوتبال عربستان نوشته شود هم جای سوال دارد.

اشتباه عجیب فدراسیون جهانی فوتبال

اینکه برخی کشورهای عرب‌زبان به قصد ایجاد حاشیه‌سازی بخواهند از واژه جعلی مذکور استفاده کنند، مساله جدیدی نیست اما اشتباه عجیب فدراسیون جهانی فوتبال خشم ایرانی‌ها را برانگیخته است. جیانی اینفانتینو، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال، در پستی اینستاگرامی درباره افتتاحیه «عرب‌کاپ» نوشت و البته از واژه «خلیج ع.ر.ب.ی» استفاده کرد. چنین اتفاقی در استوری صفحه رسمی فیفا در اینستاگرام هم رخ داد و به جای «خلیج فارس» از واژه جعلی استفاده شد. اینکه اینفانتینو و فیفا مرتکب چنین عملی شوند، هرگز قابل توجیه نیست و طبیعی است که مخاطبان ایرانی به آنها حمله کنند.

حمله مخاطبان ایرانی به اینستاگرام فیفا و اینفانتینو

انتشار پست و استوری‌هایی که واژه «خلیج ع.ر.ب.ی» در آنها درج شده بود، خشم مخاطبان ایرانی را برانگیخت. از غروب روز جمعه که این پست‌ها انتشار یافت بسیاری از کاربران ایرانی به صفحات فیفا و جیانی اینفانتینو، رئیس آن، رفتند و از آنها خواستند متن خود را اصلاح کنند. ده‌ها هزار کاربر شبکه اجتماعی اینستاگرام که ایرانی هستند زیر پست فیفا درباره «عرب‌کاپ» واژه  «Persian gulf» را کامنت کرده‌اند. آخرین پست توییتر فیفا که مربوط به درگذشت «جان لوکا ویالی» ستاره ایتالیایی است هم از خشم کاربران ایرانی در امان نمانده و بسیاری از کامنت‌ها عبارت انگلیسی «خلیج فارس» است. نکته قابل توجه این است که مخاطبان ایرانی با ادبیاتی اکثرا مودبانه از فیفا و رئیس آن خواسته‌اند که متن خود را ویرایش و از عبارت «خلیج فارس» استفاده کنند. اگرچه اینفانتینو چنین اقدامی را انجام نداد تا میزان عصبانیت ایرانی‌ها از فیفا اوج بگیرد.

فدراسیون بیانیه صادر کرد

در پی گستردگی بازتاب اقدام اشتباه فیفا و البته برخی کشورهای عرب‌زبان، فدراسیون فوتبال بیانیه‌ای روی خروجی سایت خود قرار داد و از فیفا خواست این اشتباه بزرگ را جبران کند. در متن بیانیه فدراسیون فوتبال آمده است: «روشن است که خلیج فارس نامی اصیل و تاریخی است که از سالیان دور و به صورت مستمر در همه زبان‌ها و ادبیات جهانی استفاده شده‌ و در اطلس‌های دربردارنده نقشه‌های کهن و نقشه‌های تاریخی هم به صورت کامل با این عنوان از آن یاد شده است. بر این اساس، سوابق متقن و استوار اسناد مربوطه جهت تصحیح روندهای ناصواب خلاف عرف بین‌المللی در سال‌های آتی، توسط فدراسیون فوتبال ایران به فیفا ارسال خواهد شد.»

وزیر ورزش هم دست به کار شد

بعد از اعتراض رسمی فدراسیون فوتبال، وزیر ورزش و جوانان هم پیگیر استفاده از واژه جعلی برای خلیج فارس شد. در اطلاعیه‌ای که وزارت ورزش صادر کرده، آمده است: ‌«در پی تحریف نام تاریخی خلیج فارس در جریان مسابقات کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و استفاده از این نام مجعول در صفحه مجازی منتسب به رئیس فیفا، سیدحمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان، با محکوم کردن این تحریف، از فدراسیون فوتبال خواست اقدامات مقتضی از جمله اعتراض رسمی و پیگیری‌های قانونی را به سرعت در دستور کار قرار دهد.»

وزیر ورزش و جوانان همچنین دفتر امور بین‌الملل وزارت ورزش و جوانان را مأمور ویژه رسیدگی و پیگیری این موضوع با محوریت فدراسیون فوتبال کرد. سجادی در این‌باره تماس‌هایی نیز با مدیران ارشد فدراسیون فوتبال گرفته و خواهان ذکر برخی نکات در نامه رسمی به فیفا شده است.

اعتراض رسمی به فیفا تا روز دوشنبه

همان‌طور که در بیانیه فدراسیون فوتبال ایران آمده، قرار است اعتراض رسمی به فیفا صورت بگیرد. مسئولان فدراسیون فوتبال با هماهنگی بخش بین‌الملل خود درصدد هستند نامه‌ای محکم تنظیم کنند و اعتراض‌شان را به مقامات ارشد فیفا به صورت کتبی برسانند. ظاهرا این نامه اعتراضی قرار است روز دوشنبه به فیفا ارسال شود. البته در دوره‌های گذشته مسابقات جام ملت‌های کشورهای عرب هم فدراسیون فوتبال ایران به AFC، کشورهای میزبان این رقابت‌ها و همچنین فیفا اعتراض می‌کرد و ظاهرا هر چهار سال یک‌بار باید این اعتراض تکرار شود!

تاج با شیخ سلمان دیدار می‌کند؟

در کنار اعتراض‌های گسترده به مساله ایجادشده، مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال، که یکی از کرسی‌های نایب‌رئیسی کنفدراسیون فوتبال آسیا را نیز در اختیار دارد، قصد کرده درباره مسابقات «عرب‌کاپ» با شیخ سلمان دیدار و گفت‌وگو کند. تاج که به زودی باید برای انتخابات کنفدراسیون فوتبال آسیا و حفظ صندلی نایب‌رئیسی در آسیای مرکزی دست به کار شود، در برنامه‌های خود دیدار با رئیس AFC‌ را گنجانده و باید دید موفق به این کار خواهد شد یا نه. اگر این نشست میسر شود، علاوه بر موضوعات دیگر فوتبال ایران، مساله استفاده از عبارت جعلی در رقابت‌های کشورهای عربی نیز مورد بحث و گفت‌وگو قرار خواهد گرفت تا در سال‌های آینده شاید چنین موضوعی تکرار نشود.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.