می‌خواهم با کسب سهمیه المپیک تاریخ‌ساز شوم

مهسا پوررحمتی، نفر اول شمشیربازی زنان، در گفت‌و‌گو با «شهروند»: باید ضعف‌ها را جبران کنم

مهسا پوررحمتی پس از تثبیت مجدد نامش به‌عنوان رنک یک اپه دختران ایران، حالا به بهترین نتیجه در بازی‌های آسیایی فکر می‌کند.

یگانه عصاری_شهروندآنلاین؛  سال‌های متمادی است که رنک یک اپه ایران است و بدون هیچ ادعایی در تمامی رقابت‌ها می‌درخشد تا برتری‌اش را به رخ حریفانش در مسابقات جهانی بکشد؛ از همین چند روز قبل که مسابقات رنکینگ کشوری شمشیربازی ایران برگزار شد و او با قهرمانی و قرار گرفتن در جایگاه نخست، موفق به تکرار عنوان خود شد تا روز تصاحب مدال نقره تیمی بازی‌‌های کشورهای اسلامی و آن اشک‎‌های بی‌امان پس از شکست در بازی‌های انفرادی مقابل حریف ترک، که این روزها البته تبدیل به نقطه قوت تمرین‌هایش شده است، همه و همه در کارنامه مهسا پوررحمتی ثبت است. این روزها او با انگیزه بیشتری تمریناتش را ادامه می‌دهد تا در مسابقات مهم پیش رو دست به کاری بزرگ بزند. به قول خودش، فقط به بهترین نتیجه در بازی‌های آسیایی هانگژو فکر می‌کند.

*چه شد که سراغ شمشیربازی رفتی؟

من از بچگی ورزش می‌کردم. تکواندو و سنگ‌نوردی را امتحان کرده بودم و قبل از اینها شنا می‌کردم. کنار سالن سنگ‌نوردی ما یک سالن شمشیربازی بود و من همیشه تمرینات آنها را نگاه می‌کردم. از طرف دیگر، یکی از نزدیکان ما شمشیرباز بود و از طریق ایشان به شمشیربازی علاقه‌مند شدم. این علاقه را دنبال کردم و در شمشیربازی ماندگار شدم.

*الان از انتخابت راضی هستی؟ یعنی اگر به عقب برگردی باز هم شمشیربازی را انتخاب می‌کنی؟

بله، خیلی زیاد. هر رشته‌ای جذابیت‌های خودش را دارد و با حضور چندساله در یک رشته علاقه به آن بیشتر هم می‌شود. من چند رشته ورزشی را امتحان کرده بودم، ولی جذابیت‌های شمشیر برای من از همه ورزش‌های دیگر بیشتر بود. حتما اگر به عقب برگردم، دوباره و دوباره شمشیربازی را انتخاب می‌کنم.

*با کلیشه‌هایی که درباره رشته‌ای مثل رشته شما وجود دارد، چطور مقابله کردی؟ مثلا این جمله اشتباه که «شمشیربازی ورزش خشنی است»!

بله، این کلیشه در کشور ما وجود دارد و من هم مثل تمام دخترهای دیگر این جملات را شنیده بودم و همچنان می‌شنوم! اما یاد گرفتم به سختی‌ها توجه نکنم. همیشه فقط و فقط به موفقیت فکر کنم و برای آن بجنگم. در تعریف شمشیربازی جمله‌ای هست که بسیار دوستش دارم: «یک شمشیرباز انعطاف یک ژیمناست، هوش یک شطرنج‌باز و استقامت یک دونده را می‌خواهد». این دقیقا نقطه مقابل خشن بودن شمشیربازی است! برعکس تصور افرادی که فکر می‌کنند شمشیربازی رشته خشنی است، این رشته ظریف و با دقت و تمرکز و تفکر سر و کار دارد و در کشورهای دیگر یکی از رشته‌های مهم ورزشی است و بسیار به آن بها داده می‌شود. برای مثال باید بگویم که بلیت فینال مسابقات مجارستان در کمتر از یک ساعت تمام می‌شود! مسابقات پخش زنده دارند، بچه‌ها در مدرسه و دانشگاه شمشیربازی دارند و از کودکی با این رشته آشنا هستند، ولی اوضاع در کشور ما کمی متفاوت است.

*برای حضورت در شمشیربازی مخالف جدی نداشتی؟

شاید جالب باشد اگر بدانید من با تشویق مادرم شمشیرباز شدم. او بسیار مرا حمایت کرد و از این بابت خدا را شکر می‌کنم.

*تو حالا نفر اول شمشیربازی ایران در اسلحه اپه هستی. درباره مسابقات کشوری صحبت کن.

چیزی که در این مسابقات مرا بسیار خوشحال کرد این بود که بچه‌ها بسیار خوب بودند. این نشانه رو به رشد بودن این ورزش و پیشرفت دخترانمان است. حالا دوباره بعد از دو سال مسابقه‌ رنکینگ کشوری برگزار شد و شکر خدا دوباره موفق به تکرار جایگاه خودم شدم. الان هم تمرینات خوبی دارم تا در بازی‌های پیش رو هم نتایج خوبی کسب کنم.

*به‌نظرت کسب مدال در بازی‌های آسیایی چقدر در دسترس است؟

کار بسیار سختی است. رقابت با تیم‌هایی مانند کره، ژاپن، هنگ‌کنگ و…بسیار دشوار است. آنها بهترین امکانات و رنک‌ها را در جهان دارند، ولی هر ورزشکاری در رؤیای کسب خوش‌رنگ‌ترین مدال است؛ امیدوارم بتوانم مدال خوش‌رنگی کسب کنم. به‌خودم قول داده‌ام ضعف‌ها را جبران کنم و در ذهن خودم این اتفاق قطعا خواهد افتاد.

*درخصوص کسب سهمیه المپیک هم توضیح بده. اگر موفق به کسب سهمیه شوید، تاریخ‌سازی‌ خواهید کرد.

قطعا! اگر موفق به کسب سهمیه شویم، افتخار بسیار بزرگی خواهد بود. اگر ما در مسابقات شرکت کنیم و اعزام‌های مکرر داشته باشیم، شانس کسب سهمیه‌مان بسیار زیاد است، چون امتیاز مسابقات جهانی بالاست و می‌توانیم کسبش کنیم. اولویت ما بازی‌های آسیایی هانگژو است و بعد از آن المپیک 2024 پاریس.

برای کمتر شدن فاصله ما با تیم‌های جهان چه باید کرد؟

‌برای کم کردن فاصله و بردن تیم‌های خوب دنیا باید به مسابقات برویم و در هر مسابقه‌ای که همه کشورها اعزام می‌شوند، ما هم اعزام شویم. باید اردوهای برون‌مرزی داشته باشیم. شاید اگر قبل از مسابقات مصر هم مسابقه دیگری بود، نتایج بهتری می‌گرفتیم. هم‌اکنون هم تا قبل از مسابقات قهرمانی آسیا که خرداد برگزار می‌شود، چندین تورنمنت دیگر برگزار می‌شود، اما هنوز شرایط اعزام ما مشخص نیست. امیدوارم بتوانیم به تمامی این تورنمنت‌ها برویم تا هم تجربه بیشتری داشته باشیم و هم امتیازهای بالاتری برای سهمیه المپیک به‌دست بیاوریم. امیدوارم نگاه‌ها و حمایت‌ها از شمشیربازی و به‌خصوص دختران شمشیرباز بیشتر شود و طوری نباشد که فقط موقع مدال‌آوری به این رشته توجه شود.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.