نان به نرخ روزخورها/ مهاجران سیبری در تهران/ لنز کثیف

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي استفاده از نام جعلي براي «خليج فارس» ، پرندگانی که از سیبری برای یافتن غذا و محل مناسب نقل مکان کرده‌اند ، متهمان ردیف اول گرانی خودرو ، «چم شیر» پشت سد ابهامات، «انتقام سخت» از خون حاج قاسم چگونه و کی محقق خواهد شد ، عکاس جاعلی که رسوایی انتشار تصاویر جعلی در دانشگاه تهران خبرساز شده بود ، برگزاری دادگاه‌های بازداشتی‌های حوادث اخیر و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز حضور رادان به عنوان فرماندهي نيروي انتظامي كل كشور به جاي حسين اشتري در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي استفاده از نام جعلي براي «خليج فارس» ، پرندگانی که از سیبری برای یافتن غذا و محل مناسب نقل مکان کرده‌اند ، متهمان ردیف اول گرانی خودرو ، «چم شیر» پشت سد ابهامات، «انتقام سخت» از خون حاج قاسم چگونه و کی محقق خواهد شد ، عکاس جاعلی که رسوایی انتشار تصاویر جعلی در دانشگاه تهران خبرساز شده بود ، برگزاری دادگاه‌های بازداشتی‌های حوادث اخیر و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

نان به نرخ روزخورها

روزنامه آرمان امروز: استفاده از نام جعلي براي «خليج فارس» يکي از نشانه‌هاي ترويج تفکرات پان‌عربيسم است که معمولا کشورهايي که با ايران روابط مناسبي ندارند از نام‌هاي جعلي براي خليج هميشه فارس استفاده مي‌کنند. بسياري از کشورهاي عربي حوزه خليج فارس به غير از قطر و عمان در اين مورد برنامه‌ريزي و تبليغات بسياري دارند ولي حالا به غير از اين کشورها مشاهده مي‌کنيم چهره‌هاي شاخص سياسي عراق مانند «مقتدي صدر»، از روحانيون پرنفوذ شعيان عراق و «محمد‌ شياع السوداني»، نخست وزير تازه منصوب شده در اين دايره حضور دارند. باتوجه به اينکه همين شخصيت‌ها از نزديکي به ايران سود مي‌برند ولي هاني‌زاده معتقد است، اهداف پان‌عربي بر اهداف اعتقادي و سياسي چنين شخصيت‌هايي اولويت دارد. حالا مسابقات جام ملت‌هاي خليج (فارس) به بهانه‌اي براي نشان دادن چهره‌ واقعي اين سياستمداران تبديل شده است.محمد‌ شياع السوداني،‌ نخست‌وزير عراق در بيانيه‌اي در مورد مسابقات جام ملت‌هاي خليج (فارس) از عبارت جعلي «خليج عربي» استفاده کرد.  دفتر اطلاع‌رساني نخست‌وزيري عراق در بيانيه‌اي رسمي اعلام کرد: «السوداني امروز جمعه آغاز جام قهرماني (خليج عربي) را در ميان حضور سرشار مردم از ورزشگاه بين المللي بصره اعلام کرد.»بر اساس اين بيانيه، السوداني به تماشاگران عرب در بصره خوشامد گفته و براي تيم‌هاي حاضر در اين مسابقات موفقيت و براي تماشاگران روحيه ورزشکارانه و لذت تماشاي مسابقات را آرزو کرد.

 

فرمانده بدون تعارف

روزنامه اعتماد:«در حوزه امنيت اخلاقي با كسي شوخي نداريم و وقتي مصاديق را معلوم كرديم با كسي تعارف نداريم.» اين اصلي‌ترين بخش پاسخ احمدرضا رادان «فرماندهي انتظامي تهران بزرگ» و مدافع سرسخت و مجري جدي «طرح ارتقاي امنيت اجتماعي» در دهه 80 بود؛ در همان مصاحبه معروف با فرزاد حسني، مجري برنامه كوله‌پشتي. آن روزها اين برنامه و سوال پرهيجان فرزاد حسني در كوله‌پشتي از رادان، توجه‌هاي زيادي را به سمت اين چهره نظامي جلب كرد. فردي كه با لباس نيروي انتظامي در برنامه حاضر شد و در مقابل انتقادات تند مجري درباره برخورد با زنان در حوزه حجاب، خونسرد نشست و با لبخند به بيان چند جمله اكتفا كرد: «وقتي مصاديق را معلوم و مشخص كرديم با كسي تعارف نداريم. سوال من اين است كه مامور پليس از كسي خواست همراهي كند، يكي همراهي كرد، يكي همراهي نكرد، تكليف چيست؟!»تكليف اين سوال درباره گشت‌هاي ارشاد و عملكرد پليس، نه آن روزها و نه تا نزديك به دو دهه بعد هم روشن نشد. ماجراي مهسا اميني و گشت ارشاد در پايان تابستان 1401 اما آنقدر تكليف مشخص نشده به داستان گشت ارشاد و پليس و نيروي انتظامي اضافه كرد كه كل موضوع ون‌هاي گشت ارشاد لغو و اعلام شد كه رويه نظارت بر حجاب تغيير مي‌كند و ديگر ون‌هاي سبز به تاريخ مي‌پيوندند. در روزهايي كه خبر طرح و لايحه جديد براي نظارت بر حجاب در جامعه، قطره‌چكاني در حال انتشار است، خبر آمدن رادان به عنوان فرماندهي نيروي انتظامي كل كشور به جاي حسين اشتري فصل تازه‌اي را باز كرد؛ فصل بازخواني كارنامه چهره‌اي كه از سپاه به نيروي انتظامي آمد و در زمان فعاليتش در فرماندهي انتظامي بزرگ تهران، در 22 ارديبهشت سال 1387 در گفت‌وگو با روزنامه جمهوري اسلامي اعلام كرد كه واحدهاي گشتي «طرح امنيت اجتماعي و ارتقاي امنيت بانوان» دو برابر مي‌شود و تا از ميان رانده شدن تمامي «كج‌روي‌ها» و «انحرافات رفتاري و اجتماعي» در جامعه استمرار خواهد يافت و به عنوان مخالف كراوات زدن پزشكان شناخته مي‌شود.

 

مهاجران سیبری در تهران

روزنامه ایران:هر سال اواخر ماه آذر و با شروع فصل سرما، پرندگان برای پیدا کردن محل جدیدی برای زندگی اقدام به کوچ می‌کنند. تهران نیز یکی از میزبانان این پرندگانی است که از سیبری برای یافتن غذا و محل مناسب نقل مکان کرده‌اند. این پرندگان مهاجر امسال نیز میهمان دریاچه شهدای خلیج فارس تهران بودند.حالا اهالی پایتخت می‌توانند از نزدیک پرندگان مهاجری را ببینند که به هوای دریاچه چیتگر، به تهران راه پیدا کرده‌اند و روی آب پرواز می‌کنند و زندگی چند‌ماهه‌شان را در این محدوده آغاز کرده‌اند.چندی پیش شهردار منطقه 22 گفته بود با بهره‌برداری از حوزه آبگیر دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر)، اکوسیستم جدیدی برای زیست گونه‌های جانوری از جمله پرندگان در محیط شهری فراهم شده و با شروع فصل پاییز و با توجه به مناسب بودن محیط و شرایط زیست مناسب، پرندگان دریایی در دریاچه تجمع کرده‌اند.به گفته او تاکنون حدود ۵۰۰ پرنده سازگار با زیست در اکوسیستم جدید پایتخت، در این محدوده دیده شده‌اند و پیش‌بینی می‌شود تعداد آنها بیشتر هم شود.براساس این گزارش برخی گونه‌های مهاجر شناسایی شده در دریاچه شهدای خلیج فارس شامل: کشیم کوچک، کشیم بزرگ، کشیم گردن سیاه، باکلان، بوتیمار، بوتیمار کوچک، کوکوی معمولی، مرغ حق، بادخورک، ماهی‌خورک، زنبورخوار، سبزقبا، هدهد، دارکوب باغی، چکاوک کاکلی، چلچله کوهی، پرستو، حواصیل شب، گاوچرانک، اگرت کوچک، چلچله دمگاه سفید، اگرت بزرگ، حواصیل خاکستری، حواصی ارغوانی، غاز خاکستری، تنجه، گیلار، اردک ارده‌ای، خوتکا، اردک سرسبز، فیلوش، خوتکا ابرو سفید، اردک نوک پهن، اردک سرحنایی، کورکور سیاه، طرلان، قرقی، پیغوی کوچک، سارکپه معمولی است.یک پرنده‌شناس درباره این پرندگان مهاجر گفته است: «این پرنده‌ها مهاجرانی از اروپای شرقی و شمال سیبری هستند که برای زمستان‌گذرانی مثل همیشه به ایران آمده‌اند و رهسپار تالاب‌های فارس و خوزستان بودند اما وقتی سر راهشان به جنوب، با دریاچه مواجه شده‌اند، فرود آمده و ماندگار شده‌اند.»

 

متهمان ردیف اول گرانی خودرو

روزنامه تجارت: وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد گرانی خودرو معتقد است که به عدم توازن میان بخش های عرضه و تقاضا موجب این موضوع است، اما نکته این است که تا وقتی تورم مهار نشود هر قدر هم عرضه خودرو زیاد شود، باز ماهیت سرمایه ای خودرو تغییر نمی کند. نکته قابل توجه در مورد قیمت خودرو در بازار آزاد آنکه اگرچه وزارت صمت از تریبون‌های مختلف اعلام کرده که این قیمت‌ها را قبول نداشته و آنها را به رسمیت نمی‌شناسد اما واقعیت آن است که به دلیل تورم بالا در اقتصاد ایران که در نهایت منجر به عرضه کم و ۳ نرخی شدن قیمت خودرو (قیمت مصوب کارخانه، قیمت کشف شده در بورس و قیمت بازار آزاد) شده است، خودرو بر خلاف روال مرسوم در سایر کشورها، از یک کالای مصرفی تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده و از همین رو نسبت به نوسانات نرخ دلار، به صورت لحظه‌ای واکنش نشان می‌دهد و حتی اگر وزارت صمت این قیمت‌ها را قبول نداشته باشد اما بازار آزاد ویترین اصلی قیمت‌ها در تمام حوزه‌ها محسوب می‌شود.در اینجا باید اشاره شود که یکی از شعارهای اصلی وزارت صمت از زمان شروع به کار دولت سیزدهم ساماندهی بازار خودرو با کاهش اثرپذیری از نرخ دلار بود؛ با این حال با گذشت حدود ۱۶ ماه از عمر دولت جدید می‌بینیم هنوز هم اصلی ترین معیار در تعیین قیمت بازار «دلار» است و دولتی‌ها هنوز نتوانسته‌اند سیاستی اتخاذ کنند که خودرو تبدیل به یک کالای مصرفی شود. در این ارتباط کارشناسان اقتصادی از جمله دلایل اصلی سرمایه‌ای شدن خودرو و وابستگی بیش از حد این کالا به قیمت دلار را تورم بالای اقتصاد ایران می‌دانند و معتقد هستند که انباشت سیاست‌های نادرست اقتصادی طی سالهای گذشته، امروز تأثیر خود را به صورت محسوس در صنعت خودروسازی کشور گذاشته است.

 

«چم شیر» پشت سد ابهامات

روزنامه خراسان: دفاع وزارت نیرو، تاکید استاندار و تایید آب منطقه‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد؛ سد چم‌شیر با این پشتوانه‌ها برای آبگیری در پایان دی‌ماه آماده می‌شود، در حالی که هنوز سازمان محیط زیست کشور نظر قطعی و نهایی‌اش را درباره این پروژه جنجالی اعلام نکرده است و معلوم نیست باید تا چند روز دیگر، آبگیری یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های برق‌آبی کشور را جشن بگیریم یا آغاز یک فاجعه زیست محیطی را به سوگ بنشینیم؟ جلوی ضرر را از هر کجا که بگیری منفعت است  اتفاق عجیبی است اما 30 سال بعد از آغاز مطالعات احداث یک سد و حالا که پیشرفت فیزیکی آن به 100 درصد نزدیک شده، هنوز جمع‌بندی کارشناسی دقیقی درباره تاثیرات زیست محیطی آن وجود ندارد؛ آن هم تاثیراتی که اگر درست باشد، یک ابربحران زیست محیطی را در کشور رقم خواهد زد. مدافعان طرح می‌گویند اگر مخالفتی درباره چم‌شیر بوده باید طی یک دهه گذشته که این سد ساخته شد، مطرح می‌شد؛ اما مخالفان هم می‌گویند جلوی ضرر را از هر کجا که بگیری، منفعت است. ابهامات مطرح شده چیست؟ طی چندماه اخیر که وزارت نیرو از آماده شدن چم‌شیر برای آبگیری خبر داده، برخی کارشناسان و حتی مسئولان، هشدارهایی درباره تبعات این کار داده‌اند، از جمله: حل شدن سازند نمکی گچساران در مخزن سد، افزایش شوری آب رودخانه زهره و تبعات آن برای اراضی پایین‌دست، به ویژه خوزستان خطر آلودگی نفتی به دلیل قرار داشتن سد روی میدان نفتی نقش و سهم چینی‌ها در پروژه نابودی 4هزار هکتار جنگل و درختچه زار و در یک جمله، تکرار فاجعه «گتوند»، که البته رئیس سازمان محیط زیست کشور قول داده «به هیچ‌وجه اجازه ساخت گتوند 2 را نخواهد داد».

 

انتقام سختی که هر روز سخت‌تر می‌شود!

روزنامه کيهان:۱- در سالروز شهادت شهید سلیمانی در پاسخ به این سؤال مهم که تعهد رهبر معظم انقلاب اسلامی به «انتقام سخت» از خون حاج قاسم چگونه و کی محقق خواهد شد، باید گفت انتقام سخت در حال محقق شدن است، ولی همراه با «هزینه سنگین» مطرح شده که باید بپردازند و این لزوماً نه به معنای یک عملیات دفعی با نتایج زودگذر است‌، که می‌تواند یک پروژه بطئی و مستمر با نتایج پایدار، و سختی آن نیز  نه برای یک لحظه و یک روز و یک ماه و یک سال دشمن را به درد آورد‌، بلکه قرن‌ها برای او دردآور باشد! زمانی که از انتقام سخت سخن گفته شد‌، همه تحلیلگران سیاسی و امنیتی و نظامی و رسانه‌ای جهان  در پی این بودند که دریابند چه کسی قربانی آن خواهد بود و در سه سال گذشته نیز همواره سایه آن بر سر آمریکایی‌ها از خود ترامپ و پمپئو گرفته تا فرماندهان نظامی و دیگران و حتی صهیونیست‌ها بدجوری سنگینی و خاطره زندگی و سرنوشت سلمان رشدی مرتد را در اذهان زنده کرده است‌، با این تفاوت که «حکم انتقام سخت» را باید خیلی فراتر از «حکم سلمان رشدی» دانست. هرچند هر دو از یک جنس هستند‌، ولی آنچه که موجب گستردگی و عمق حکم انتقام سخت شده‌، تفاوت در شرایط کنونی با زمان صدور حکم سلمان رشدی است‌، چراکه ایران مستقلِ امروز با عمق نفوذ گسترده‌تر و نافذ بودن حکمش قوی‌تر شده است. اما آنچه که تحلیلگران نظامی و سیاسی و… انتظارش را می‌کشند«مصداقی و گذرا» است که البته همین هم برایشان از خود انتقام سخت‌تر و درناک‌تر است‌، درحالی که آنچه که جمهوری اسلامی در پی آن است، «ماهوی و پایدار» است. در حقیقت جنس انتقام سخت‌، از جنس صدور انقلاب اسلامی می‌باشد که اکنون تمام دنیای استکبار را مستاصل نموده است. از نظر جمهوری اسلامی همان گونه که شهادت شهید سلیمانی منطقه و جهان را تحت تاثیر قرار داد‌، انتقام سخت او نیز جهان را باید به‌طور پایدار تحت تاثیر قرار دهد. انتقام سختِ شهادت شهید سلیمانی نه یک استراتژی ملی بلکه جهانی و خواست ملت‌ها در برابر نظام سلطه است که اکنون نه فقط خروج آمریکایی‌ها از منطقه، بلکه فراتر از آن  «چالش، ضعف و افول هژمونی آمریکاست» که به اعتراف خود غربی‌ها اکنون هر روز سرعت آن شتاب بیشتری می‌گیرد .

 

لنز کثیف

روزنامه وطن امروز: ضدانقلاب این روزها بیش از هر چیز به دروغ و خبرسازی جعلی زنده است. روزی پروژه کشته‌سازی را جلو می‌برند و خودکشی هر فردی را گردن نظام می‌اندازند و روز دیگر برای خودشان احکام جدید قضایی صادر می‌کنند. یلدا معیری، عکاس جاعلی که پیش از این با رسوایی انتشار تصاویر جعلی در دانشگاه تهران خبرساز شده بود، در جدیدترین اقدام با پوشش شریف پاکبانان در خیابان حاضر شده و ادعا کرد دادگاه در حکمی قضایی، وی را به عنوان پاکبان به کار گمارده است. ساعاتی پس از انتشار این تصاویر در شبکه‌های اجتماعی بود که قوه ‌قضائیه با ارائه توضیحاتی، کذب بودن ادعاهای معیری را برملا کرد. بر اساس گزارش منتشر شده از سوی قوه ‌قضائیه، یلدا معیری که در پی حضور در اغتشاشات اخیر در تهران بر اساس اتهامات ضدامنیتی و حمایت از اغتشاشات در فضای ‌مجازی بازداشت شده بود، چندی پیش با قید وثیقه از زندان آزاد شد. بازداشت این متهم هیچ ارتباطی با فعالیت رسانه‌ای وی نداشته و این فرد در صحنه اغتشاشات به‌ دلیل اتهامات ضدامنیتی بازداشت شده است. بر اساس بخشی از حکم بدوی دادگاه برای این فرد، وی به خدمات عمومی رایگان در پارک بانوان محکوم شده است. همچنین بر اساس حکم‌ صادره که قابل تجدید نظرخواهی نیز است، وی به انجام پژوهش نیز محکوم شده است ولی به‌ رغم اینکه نخستین بند مندرج در تکمیل مجازات پژوهش است، تاکنون از پژوهش خود فیلمی منتشر نکرده است. گفتنی است این فرد سال ۹۸ نیز به ۲ سال حبس تعلیقی محکوم شده بود و از ارفاق دستگاه قضایی بهره‌مند شده است. * قاب مستندی که جعلی از آب درآمد شانتاژ یلدا معیری برای برانگیختن خشم عمومی و القای توهین به پاکبانان گرامی در حالی است که کارنامه این عکاس جاعل مملو از رفتارهای این‌چنینی و جعل واقعیت است. جنجالی‌ترین مورد به عکسی بازمی‌گردد که او سال96 در حاشیه درگیری‌های دانشگاه تهران منتشر کرد. عکس مذکور در شبکه‌های اجتماعی بازتاب گسترده‌ای داشت و توسط انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران جایزه برتر را از آن خود کرد. مدتی بعد از انتشار این عکس از سوی یلدا معیری بود که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا با بازنشر این تصویر در شبکه‌های اجتماعی اقدام به حمایت از آشوبگران کرد. این تصویر که در آن یک دانشجوی دختر در هاله‌ای از دود قرار گرفته بود، احساس درگیری مستقیم نظامی در محیط دانشگاه را به بیننده منتقل می‌کرد اما معیری یک سال پس از انتشار این عکس پرده از ساختگی بودن آن برداشت.

 

باد، جور مسئولان ‌را کشید!

روزنامه جام جم:باد آمده و رنگ آبی به آسمان آلوده این روزها بازگشته است. باد آمده و آلاینده‌های معلق در هوا را از روی سر شهروندان تهران پاک کرده است، اما آنچه نتوانسته از چشم آبی آسمان پاک کند، ناکارآمدی عجیب مسئولان در این چالش کهنه شهری است. هر قدر هم که باد بیاید، این نکته که مسئولان اجرایی طی سه‌دهه گذشته نتوانسته‌اند چاره‌ای برای این معضل شهری بیابند، فراموش نمی‌شود.فرمول همان فرمول همیشگی است، شهردار پیشین تهران در برابر انفعال مدیریت‌شهری در مواجهه با آلودگی هوا گفته بود: «دعا کنید باد بیاید!» مدیریت فعلی اما کل ماجرا را منکر شد و آن را سیاه‌نمایی خواند! بعدتر وقتی گلایه‌ها بالا گرفت از سوی آنها عنوان شد که اساسا شهرداری تهران متولی آلودگی هوا نیست! ماجرای آلودگی هوا حالا از گلایه گذشته است، جان‌های عزیزی که می‌ستاند، خانواده‌هایی را که سیاه‌پوش می‌کند کم‌از فراگیری کرونا ندارد. وزارت بهداشت می‌گوید سالانه بیش از ۴۰هزار نفر با تنفس در این هوا می‌میرند! کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اما با ارائه آمار عجیبی این عدد را تا ۱۰۰هزار نفر در سال بالاتر می‌برد. این نکته از جایی مهم است که بدانیم طی سه سال گذشته کرونا به طور میانگین ۶۰هزار نفر در سال را به نیستی کشانده و آلودگی‌هوا در آرامش معمولی مسئولان، حدود دوبرابر این تعداد را می‌کشد. تجربه تداوم آلودگی هوای تهران نشان داد تنها چاره ما همچنان دعا برای وزیدن باد است و بس.

 

مجازات‌های تکمیلی یا تحریمی؟

روزنامه شرق: این روزها برگزاری دادگاه‌های بازداشتی‌های حوادث اخیر قوت گرفته است و احکام برخی از آنها صادر می‌شود؛ عموما محکومیت‌ها حبس‌اند که با توجه به عناوین اتهامی کم و زیاد می‌شوند؛ اما برای برخی افراد علاوه بر مجازات حبس مجازات‌های تکلیفی هم مقرر شده است؛ برای مثال ندا ناجی، فعال کارگری، علاوه بر محکومیت به هشت ماه حبس و دیگر محکومیت‌ها، به دو سال‌ ممنوعیت خروج از کشور و دو سال ممنوعیت استفاده از تلفن هوشمند محکوم شده است. یا فرد دیگری که علاوه بر مجازات حبس تعزیری مدتی از انجام رانندگی محروم شده و دیروز هم که ویدئوی یلدا معیری، عکاس شناخته‌شده خبری، حکایت از این داشت که او علاوه بر شش سال حبس تعزیری به پنج مورد مجازات تکمیلی هم مکلف شده است؛ تهیه یک پژوهش صد صفحه‌ای از آثار شهید مرتضی مطهری، منع خروج از کشور به مدت دو سال، منع استفاده از تلفن همراه و شبکه‌های اجتماعی به مدت دو سال، منع اقامت در استان تهران و استان‌های همجوار به مدت دو سال و همچنین ارائه خدمات پاکبانی در پارک بانوان به مدت دو ماه. مجازات‌های تکلیفی گرچه پیش از این هم وجود داشت، اما این روزها نوع مشخصی از آنها برای برخی از بازداشتی‌هایی که عمدتا از فعالان اجتماعی هستند، بحث‌برانگیز شده است. تا جایی که حتی علی مطهری، فعال سیاسی و فرزند شهید مطهری، روز گذشته در یادداشتی به رئیس قوه قضائیه نوشت: «در خبرها آمده بود که خانم یلدا معیری، عکاس خبری، در دادگاه بدوی از جمله محکوم شده است به صد صفحه پژوهش درباره آثار استاد شهید آیت‌الله مطهری. البته نفس توجه به آثار آن اسلام‌شناس گران‌قدر در شرایطی که نهادهای فرهنگی نظام مانند صداوسیما به‌رغم توصیه‌های مکرر و مؤکد امام خمینی و مقام رهبری توجهی به این آثار ندارند قابل تقدیر است، اما استفاده از آن به‌عنوان مجازات و یک کار اجباری می‌تواند آثار منفی هم در شخص محکوم و هم در جامعه داشته باشد، چراکه مراجعه به این آثار باید از روی اختیار و انتخاب باشد». او همچنین خواستار لغو این حکم در دادگاه تجدیدنظر شده بود. حکم معیری حواشی دیگری هم داشت. قوه قضائیه در واکنش به ویدئوی یلدا بیانیه‌ای منتشر کرد که در بخشی از آن آمده بود: «بازداشت این متهم هیچ ارتباطی با فعالیت رسانه‌ای وی نداشته و این فرد در صحنه اغتشاشات و به‌دلیل اتهامات ضدامنیتی بازداشت شده است. براساس بخشی از حکم بدوی دادگاه برای این فرد، وی به خدمات عمومی رایگان در پارک بانوان محکوم شده است».

 

دستمزد 1402 چقدر است؟

روزنامه همشهری:بررسی آمارهای مربوط به تورم و همچنین نسبت حداقل مزد مصوب سال‌های قبل با هزینه معیشت واقعی و سبد معیشت مصوب حاکی از این است که دستمزد سال آینده برای حفظ وضعیت موجود باید حداقل 51درصد افزایش پیدا کند و کف دریافتی یک خانوار 3.3نفره کارگری با احتساب مزایا به حوالی 9.7میلیون تومان برسد.به گزارش همشهری، کمتر از 3ماه برای مذاکرات معمول مزدی و تعیین حداقل دستمزد کارگران در سال1402 وقت باقی است و وزیر کار نیز وعده داده که این کار تا قبل از پایان سال انجام شود. البته هنوز نظر شرکای اجتماعی در شورای‌عالی کار در این زمینه اعلام نشده اما براساس آمارهای موجود می‌توان میزان افزایش معقول حداقل دستمزد را تخمین زد.در سال گذشته، سبد معیشت مصوب شورای‌عالی کار 8میلیون و 979هزار تومان تعیین شد که معادل 65درصد هزینه واقعی معیشت یک خانوار کارگری 3.3نفره در بهمن‌1400 بود. در سال‌جاری نیز با فرض تغییر‌نکردن روند تورم و همچنین حفظ نسبت 65درصدی، هزینه سبد معیشت مصوب باید حدود 13.5میلیون تومان باشد.برآوردها حاکی از این است که با فرض تجربه تورم 2درصدی در ماه‌های دی و بهمن امسال، سهم خوراک در سبد معیشت کارگران از 3میلیون و 555هزار تومان در بهمن سال قبل به 5میلیون و 363هزار تومان در بهمن امسال خواهد رسید. در این شرایط با توجه به سهم 25.55درصدی خوراک در سبد هزینه کارگران، هزینه واقعی معیشت شرافتمندانه (نه حداقلی) یک خانوار 3.3نفره کارگری در بهمن‌ماه (زمان تعیین هزینه معیشت) از 13.9میلیون تومان در بهمن سال قبل به مرز 21میلیون تومان در بهمن سال‌جاری افزایش خواهد یافت.

 

صبر ایوب افکار عمومی برای تراژدی هواپیما!

روزنامه فرهیختگان:تقویم سلسله حوادث دومینووار دی‌ ماه نشان می‌دهد که به سومین سالروز هدف قرارگرفتن هواپیمای اوکراینی رسیده‌ایم. این حادثه از همان ابتدا توسط دولت‌های غربی که خود انبوهی از جنایات عامدانه را در کارنامه دارند به دستاویزی برای فشار سیاسی به ایران تبدیل شد و التهابات خیابانی که کشور در چند ماه اخیر درگیر آن بوده است، اکنون ‌انگیزه بیشتری را نیز برای این دولت‌ها ایجاد کرده تا چهره‌های اپوزیسیون را علیه ایران به صف کنند. دی ماه 98 ماهی با انبوهی از خاطرات تلخ است که تا مدت‌ها روح هر ایرانی را خراش می‌دهد و اثر آن به‌قدری بر قلب اجتماع عمیق است که هر سال خبر آن چون زخمی تازه سر باز کرده و ارزش پرداخت می‌یابد. این ارزش خبری به‌ویژه زمانی بیشتر می‌شود که هر روز دامنه پیامدهای آن بعد جدیدی پیدا کند. پنج روز بعد از شهادت سردار سلیمانی، زمانی که خونخواهی وی به مطالبه عمومی مردم تبدیل شده بود، سپاه در یک حمله موشکی گسترده پایگاه نظامی عین الاسد، بزرگ‌ترین پایگاه آمریکا در منطقه را مورد هدف قرار داد. آمریکا در آخرین آمار خود از این حمله آمار تلفات خود را تحت عنوان ضربه مغزی 110 نفر اعلام کرد. درحالی‌که انتشار خبر حمله به پایگاه عین الاسد می‌توانست آبی بر آتش تلاش‌های سوخته مردم باشد به یکباره اعلام خبر ناگهانی انهدام یک هواپیمای مسافربری بر فراز تهران کشور را در بهت فرو برد. همه سرنشینان این هواپیما ازجمله خلبان و خدمه آن در این سانحه جان خود را از دست دادند. در نخستین واکنش‌ها به این اتفاق قاسم بی‌نیاز، سخنگوی وزارت راه و شهرسازی، صبح روز چهارشنبه اعلام کرد که علت سقوط آتش‌سوزی در قسمت موتور هواپیما بوده است. خیلی زود در شبکه‌های مجازی عکسی دست به دست می‌شد که نشان از قطعات موشک در میان لاشه هواپیما داشت اما حسن رضایی‌فر، رئیس کمیسیون بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری، این موضوع را تکذیب کرد. ابوالفضل شکارچی، سخنگوی نیروهای مسلح ایران نیز این ادعا را «دروغ محض» خوانده و گفته بود هدف قراردادن این هواپیما «حرف مضحک» است.

 

حفظ برتری زنان در رقابت برای دانشگاه

روزنامه اطلاعات:در آزمون سراسری ۱۴۰۲ جمعا ۹۷۷ هزار و ۴۶۰ داوطلب شرکت کردند که کمی بیش از ۶۰ درصد آنها خانم‌ها و کمتر از ۴۰درصد آنها آقایان هستند. بیشترین تعداد داوطلبان کنکور ۱۴۰۲ در گروه علوم تجربی هستند که ۴۶ درصد کل داوطلبان را تشکیل می دهند و متقاضیان علوم انسانی و علوم ریاضی به ترتیب بیشترین داوطلب را دارند.در گروه آزمایشی علوم تجربی ۴۵۰ هزار و ۵۷۷ نفر ، در گروه آزمایشی علوم ریاضی ۱۲۰ هزار و ۹۵ نفر، در گروه آزمایشی علوم انسانی ۳۰۹ هزارو۲۱۹ نفر، در گروه آزمایشی هنر ۳۹ هزارو۵۵ نفر و در گروه زبان های خارجی ۵۸ هزار و ۵۱۴ نفر شرکت می کنند.سهم زنان در گروه علوم تجربی ۶۵ درصد، در گروه ریاضی ۳۵ درصد در گروه علوم انسانی ۶۱ درصد، در گروه هنر ۷۴ درصد و در گروه زبان های خارجی ۶۵ درصد است.مقایسه سهم زنان در آزمون امسال و سال قبل نشان می دهد زنان همچنان تلاش می کنند برتری خود را در دانشگاه ها حفظ کنند.در کنکور ۱۴۰۰ تعداد ۶۶۲ هزار و ۱۱۴ داوطلب زن و تعداد ۴۴۹ هزار و ۷۰۴ داوطلب مرد ثبت نام کرده‌ بودند و با احتساب داوطلبان دو رشته‌ای، به طور کلی یک میلیون و ۳۶۷ هزار و ۹۳۱ کارت ورود به جلسه برای داوطلبان گروه های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم انسانی، هنر، علوم تجربی و زبان های خارجی صادر شد.در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی ۱۴۲ هزار و ۶۲ کارت ورود به جلسه صادر شد که ۵۰ هزار و ۵۵۷ کارت برای زنان و مابقی کارت ها برای داوطلبان مرد صادر شده بود که نشان می داد ۴ر۳۵ درصد داوطلبان زن بودند.در گروه آزمایشی علوم انسانی ۳۷۰ هزار و ۱۱۲ کارت ورود به جلسه صادر شده بودکه از این تعداد ۲۱۹ هزار و ۹۵ کارت برای زنان و مابقی به مردان اختصاص یافت که نشان داد بیش از ۵۹ درصد داوطلبان زن بودند.در گروه آزمایشی تجربی نیزسال گذشته ۵۵۴ هزار و ۸۶۰ کارت صادر شد که ۳۵۷ هزار و ۹۷۵ داوطلب معادل ۶۵ درصد زن بودند.در گروه آزمایشی هنر نیز سال گذشته ۱۲۵ هزار و ۱۲۱ کارت صادر شده که ۸۷ هزار و ۳۲۶ کارت برای زنان و ۳۷ هزار و ۷۹۵ کارت برای مردان بود که نشان می داد سهم زنان در این گروه ۸ر۶۹ درصد بود. مقایسه آمار های فوق نشان می دهد زنان سهم خود را در کنکور امسال نیز حفظ کردند و دو گروه آزمایشی علوم انسانی و هنر توانستند این سهم را افزایش دهند.

//انتهای پیام

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.