دستکاری ویکی پدیا توسط سعودی‌ها

سازمان عفو بین‌الملل رسوایی جدید آل سعود در به خدمت گرفتن افراد برای انتشار اطلاعات کانالیزه شده از عربستان در دانشنامه «ویکی‌پدیا» را بیانگر میزان تلاش حکومت سعودی برای ساکت کردن صداها و نظرات منتقد دانست.

به گزارش شهروند آنلاین، سازمان عفو بین‌الملل در صفحه شخصی خود در توئیتر در اشاره به جنبه‌های پیشرفت صوری عربستان بعد از روی کار آمدن محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و سرکوب صداهای منتقد و جاسوسی از مخالفان توسط حکومت سعودی نوشت: درحالی که جهان “پیشرفت” عربستان را جشن می‌گیرد، مقامات سعودی در حقیقت تلاش‌های بی‌سابقه‌ای برای کنترل بر اطلاعات منتشر شده درباره عربستان و درخشان جلوه دادن وجهه آن انجام می‌دهند.

سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به رسوایی مربوط به ویکی پدیا افزود: این اولین بار نیست که مقامات سعودی به تریبون‌های رسانه‌ای جهانی نفوذ می‌کنند، به عنوان مثال، ماه گذشته میلادی یک کارمند سابق شبکه اجتماعی توئیتر به اتهام جاسوسی برای عربستان محکوم شد. او با سوء استفاده از موقعیت شغلی خود سعی داشت به اطلاعات شخصی مربوط به مخالفان سعودی دست یابد.

این سازمان تصریح کرد: اخبار مربوط به بکارگیری ۲ ویراستار داوطلب برای دانشنامه ویکی پدیا به منظور کنترل بر اطلاعات منتشر شده درباره عربستان، حاوی این یادآوری جدی است که عربستان می‌تواند تا کجا برای ساکت کردن آرای انتقادی از خود پیش برود.

به نوشته سایت سعودی لیکس سازمان «دموکراسی هم‌اکنون برای جهان عرب» که مقر آن در واشنگتن و سازمان «سمکس» که مقر آن در بیروت است، با صدور بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: تحقیق توسط ویکی پدیا و مدیر دائره‌المعارف الکترونیکی نشان می‌دهد که دولت سعودی به صفوف کارکنان بلندپایه آن در منطقه نفوذ کرده و با توسل به زور، شهروندان سعودی را به عنوان نمایندگان خود به کار گرفته است.

سازمان «دموکراسی هم‌اکنون برای جهان عرب» که توسط «جمال خاشقچی» روزنامه نگار فقید سعودی تاسیس شده و سازمان سمکس مدافع حقوق دیجیتالی در کشورهای عرب افزودند: این اطلاعات را از افراد و منابع موثق در خاورمیانه و شمال آفریقا دریافت کرده‌اند.

این بیانیه مشترک پس از آن منتشر شد که ویکی‌پدیا ماه گذشته، ممنوعیت جهانی ۱۶ کاربر را اعلام کرد که در فرآیند ویرایش متضاد با منافع پروژه‌های ویکی‌پدیا در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا مشارکت داشتند.

دو سازمان یاد شده به نقل از منابع خود تاکید کردند که ویکی پدیا اشاره به فعالیت آن دسته از کاربران سعودی دارد که تحت تاثیر دولت سعودی فعالیت می‌کردند.

بر اساس این بیانیه، دو تن از مدیران سطح بالا و دارای امتیاز دسترسی به ابزارهای خصوصی ویکی پدیا از جمله ویرایش کامل صفحات محافظت ‌شده، از زمان دستگیری در سپتامبر ۲۰۲۰ تاکنون همچنان در زندان بسر می‌برند./ایرنا

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.