چرا ارز سیاسی شده است؟

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران گفت: شرایط کنونی به گونه‌ای پیش می‌رود که نرخ ارز تبدیل به موضوعی سیاسی شده است و راه‌حل‌های علمی آن مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

به گزارش شهروند آنلاین،غلامحسین شافعی در نشست هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، اظهار داشت: اگر اقتصاد کشوری با اقتصاد بین‌الملل پیوند عمیق نداشته باشد، امنیت خود را به مخاطره می‌اندازد،زیرا حضورش از نظر اقتصادی برای کشورهای دیگر تفاوتی نمی‌کند.

او افزود: بر اساس مطالعات تحقیقاتی اتاق بازرگانی ادغام جداول داده و ستانده‌های ایران با جهان شامل ۷۰ کشور نشان می‌دهد که این کشورها ۹۰ درصد تولید بین‌المللی را انجام می‌دهند.

شافعی تصریح کرد: این مطالعات نشان داد که اقتصاد ایران از زنجیره ارزش جهانی در حال حذف شدن، است و این موضوع خطر بسیار بزرگی است، بنابر این برنامه هفتم توسعه باید به دنبال بازسازی نقش ایران در زنجیره‌های ارزش جهانی باشد.

او تصریح کرد: بر همین اساس پیشنهاد می‌کنیم که اتاق ایران برای تدوین یک برنامه توسعه‌گرا به دور از رانت گروهی از ذی‌نفعان آماده شود و به عنوان یک نهاد فراقوه‌ای برای برنامه‌ریزی و اجرا از نوسانات کوتاه‌مدت،جابه‌جایی دولت‌ها و مجالس کشور جدا باشد و قادر به اتخاذ تصمیم‌های بلندمدت شود.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه تهیه و تصویب برنامه به عنوان هدف محسوب می‌شود و پس از تصویب قانون، برنامه و ابلاغ آن، فرایند خاتمه می‌یابد تاکید کرد: دستگاه‌های اجرایی اقدامات روزمره خود را در پوشش و به اسم برنامه همچنان ادامه می‌دهند.هفته گذشته گزارشی در خصوص برنامه به مسئولان ارسال کردیم که امیدواریم به آن توجه شود.

او با اشاره به نوسانات نرخ ارز تاکید کرد: موضوعی مانند سیاست‌های ارزی و نرخ ارز تبدیل به موضوعی سیاسی شده است و راه‌حل‌های علمی درباره آن به کار گرفته نمی‌شود.

او تصریح کرد: با توجه به ساختار اقتصاد ایران، وابسته بودن بودجه دولت، سهم بالای نهاده‌های وارداتی در تولید کشاورزی و غیره نرخ ارز یک متغیر کلیدی و اثرگذار بر تمام ارکان اقتصادی ایران است.

رئیس اتاق ایران تصریح کرد: کسری بودجه دولت، نرخ تورم بودجه ۱۴۰۱، نااطمینانی‌های ناشی از تنش‌های بین‌المللی و عدم افق روشن از توافق هسته‌ای و اختلال در بعضی مسیرهای تأمین ارز منجر به ایجاد انتظارات تورمی در جامعه و هجوم به بازار دارایی‌ها به ویژه بازار ارز شده است.

او با بیان اینکه آثار چنین جهش‌های بالایی در معیشت خانوارها و هزینه تولید مشاهده خواهد شد، گفت: افزایش نرخ ارز باعث شده تا تصمیم‌گیری برای بنگاه‌ها در خرید مواد اولیه و فروش محصولات بسیار سخت باشد و برنامه‌ریزی و پیش‌بینی حتی در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست.

شافعی با تاکید بر اینکه به دلیل پایین بودن قدرت خرید مشتریان،در حال حاضر امکان افزایش قیمت‌ها متناسب با هزینه‌ها وجود ندارد، خاطرنشان کرد: فعالان اقتصادی اذعان داشتند که در دوره‌های آتی امکان جایگزین‌کردن محصولات با قیمت‌های فعلی وجود ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران به بازار ارز اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات اساسی که دولت برای حل و وضع ارز در تدوین بودجه ۱۴۰۲، تثبیت ورود ارز حاصل از فروش نفت به اقتصاد است.

او افزود: با توجه به اینکه درآمدهای نفتی به دو متغیر توانایی فروش نفت در بازارهای جهانی و قیمت آن بستگی دارد، البته از سوی دیگر مشکلات فروش و دریافت ارزهای حاصله و نوسانات قیمتی را شاهد هستیم. تثبیت نفت باید در بودجه‌های سنواتی مانع در نظر گرفتن درآمدهای غیرواقعی در بودجه و متعاقباً جهش‌های نرخ ارزی شود.

شافعی خاطرنشان کرد: عمق‌بخشی به بازار ارز اقدام دیگری است که باید به آن توجه شود و به‌گونه‌ای باشد که انگیزه صادرکنندگان به ورود ارز به کشور افزایش یابد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: در شرایط کنونی شاهد اقدامات جدیدی هستیم که ممکن است سال‌های ۹۷ و ۹۸ را تکرار کند و ضربه شدیدی به صادرات خرد کشور وارد و مسائل و مشکلات ارزی را دوچندان کند، به همین دلیل امیدواریم در این شرایط حساس به نظرات بخش خصوصی توجه شود.

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.