بورس سبز می‌ماند/ بازگشت امید

بررسی ‌چشم‌انداز بازار سرمایه در گفت‌وگوی «شهروند» با کارشناسان

نگاه به تابلوی بورس در اولین روزها از هفته سوم دی‌ماه نشان می‌دهد که اقدامات و تصمیمات اتخاذشده از سوی سازمان بورس و نیز مسئولان اقتصادی با هدف بهبود وضعیت بازار تاثیر مثبتی داشته اشت. بازار سرمایه در این دو روز توانست دوباره و بعد از حدود ۱۰ روز، کانال یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار واحد را فتح کند.  بازاری که سال‌های گذشته روند پرفراز و نشیبی داشت و  در حالی که ماه‌های نخست سال ٩٩ را با چشم‌اندازی مثبت آغاز کرده بود، از نیمه‌ مردادماه همان سال با رکود‌های عمیق معاملاتی مواجه شد. این رکودها که در سال ١٤٠٠ نیز ادامه‌دار بود، سرمایه‌گذاران را در این بازار با تردید روبه‌رو کرد. اگرچه ‌این روزها در پی ‌اخذ تصمیمات جدید در دولت سیزدهم، نگاه تحلیلگران به بازار سرمایه ایران متفاوت شده است، اما هنوز هم چشم‌انداز بازار سرمایه برای برخی از سرمایه‌داران پرابهام است. «شهروند» ‌به همین منظور به بررسی وضعیت بازار سرمایه در آینده پرداخته است و در گفت‌وگو با کارشناسان به دنبال پاسخ این پرسش است که آیا سیر صعودی شاخص کل ادامه‌دار است؟

به گزارش خبرنگار شهروندآنلاین؛ بازار سرمایه یکی از مهم‌ترین بازارهای تامین مالی در کشور به شمار می‌آید که در سال‌های اخیر با افت‌وخیزهای بسیاری روبه‌رو بوده است.‌ صعود و نزول شاخص‌ها برای سهامداران در این ‌سال‌ها نتیجه‌ای جز سرخوردگی و ناامیدی از بهبود وضعیت نداشته است. از نگاه کارشناسان، یکی ‌از مهم‌ترین مولفه‌ها در این صعود و نزول‌های غیرمرسوم، تصمیمات و سیاست‌های غلط دولتی در سال‌های گذشته، همچنین ناآگاهی سهامداران از چگونگی ورود به بازار سرمایه بوده است؛ آنچه محمدمهدی زارع‌پور، تحلیلگر این بازار، نیز به آن اشاره دارد. او معتقد است تنظیم‌گری و بهره‌گیری از ابزارهای سیاست‌گذاری مستقیم برای ساماندهی بازار سرمایه امری مثبت نیست و ممکن است نتایج منفی به دنبال داشته باشد. زارع‌پور در این‌باره می‌گوید: «رویکردهای صحیح اقتصادی در سطح کلان راهکاری است که می‌تواند هیجانات بازار را کنترل کند و بازار سرمایه را در مسیر صعود قرار دهد. رویکردی که در برخی از تصمیم‌های اقتصادی در هفته‌گذشته مشاهد شد.»

تصمیم‌های اقتصادی مثبت دولت

از نگاه کارشناسان دولت سیزدهم پس از ریزش‌های پی در پی شاخص بورس که تحت تاثیر اشتباهات دولت قبل رخ داده بود، با انجام اقدامات و برخی تصمیمات تلاش کرد بازار سرمایه را از حالت رکود خارج کند و رونق و ثبات را به بازار برگرداند تا از این طریق ضرر و زیان سهامداران جبران شود؛ موضوعی که محمد‌مهدی زارع‌پور نیز به آن اذعان دارد. او معتقد است که اقدام‌های دولت در هفته‌های گذشته همچون ارائه خودرو در بورس کالا،  بررسی طرح مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس، تجدید نظر در برخی از قیمت‌گذاری‌های دستوری و تعیین سود مشخص بانکی زمینه رشد در بازار سرمایه را فراهم کرده است.

زارع‌پور در تشریح تاثیر ارائه خودرو در بورس کالا با اشاره به تجربیات گذشته در بورس کالا، همچون عرضه سیمان، می‌گوید: «ورود صنایع به بورس کالا زمینه ایجاد یک بازار منظم و قابل‌پیش‌بینی را فراهم خواهد کرد. این موضوع می‌تواند در مورد عرضه لاستیک نیز اتفاق بیفتد.» از  نگاه این کارشناس ورود صنایع به بورس کالا این بنگاه‌های اقتصادی را از زیان‌دهی خارج می‌سازد و در نتیجه افزایش سود این شرکت‌ها را به دنبال دارد. زارع‌پور معتقد است خروج خودروسازها از زیان به واسطه فروش محصولات در بورس کالا باعث می‌شود این گروه در موارد متعددی تقویت‌کننده روند صعودی بازار سرمایه باشد.

فتح یک کانال جدید

روند افزایشی بازار سرمایه طی روزهای گذشته بر گفته‌های این کارشناس صحه می‌گذارد. شاخص کل بورس در اولین روز هفته صعودی ۳۷ هزار واحدی را تجربه کرد و تا رقم یک میلیون و ۶۳۵ هزار واحد افزایش یافت. البته این افزایش پیش‌تر نیز از سوی تحلیلگران بازار پیش‌بینی شده بود. از نظر کارشناسان، سیاست‌های اتخاذشده از سوی نهاد اقتصادی، همچون تعیین نرخ سود بهره بانکی از جمله عوامل دیگر است که زمینه این صعود را در بازار سرمایه ایجاد کرده است.  موضوعی که «بهنام صمدی»، فعال بازار سرمایه، نیز به آن اشاره دارد.

او معتقد است که این موضوع مهم‌ترین مولفه در افزایش شاخص‌ها در چند روز گذشته بوده است. صمدی در این‌باره می‌گوید: «توافق شورای هماهنگی بانک‌ها و کانون بانک‌ها و موسسات اعتباری بر لزوم رعایت نرخ سود مصوب بانک مرکزی سیگنال مثبتی را به بازار سرمایه مخابره کرده است.»  این تحلیلگر معتقد است که بازار سرمایه آینده خوبی را در پیش دارد و این بازار چه در صورت احیای برجام و چه پایان مذاکرات، بازاری جذاب برای سرمایه‌گذاری است.

عبور از کانال 2 میلیون

صمدی در ادامه گفت‌وگوی خود با «شهروند» به بررسی چشم‌انداز بازار سرمایه در آینده نزدیک می‌پردازد. او معتقد است که شاخص کل می‌تواند پیش از پایان سال از کانال 2 میلیون تومان نیز عبور کند. صمدی با اشاره به این مساله که بازار سرمایه در دو سال اخیر از تورم جا مانده است، ادامه می‌دهد: «نکته دیگر این است که بازار سرمایه نسبت به بازارهای طلا و ارز، مسکن و خودرو در سال گذشته افزایش کمتری داشته است. به همین دلیل، این بازار توانایی صعود قیمتی حتی بیش از کانال 2 میلیون تومان را نیز دارد.»

آنچه شاخص‌ها نیز نشان می‌دهد، بازار سرمایه در یک روند کاملا رو به رشد قرار گرفته است. معامله‌گران در روز آغازین هفته بیش از 18.1 میلیارد سهام حق‌‌تقدم و اوراق مالی در قالب 775 هزار فقره معامله و به ارزش 9 هزار و 491 میلیارد تومان معامله کردند.  همه شاخص‌های بورس امروز سبز شدند و نسبت به روز قبل 2 درصد افزایش یافتند، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ‌ ارزشی 2.3 درصد رشد کردند. این دو شاخص با معیار هموزن 2.1 درصد رشد کردند. شاخص آزاد شناور 2.1 درصد افزایش یافت، شاخص بازار اول بورس 2.3 درصد رشد کرد و شاخص بازار دوم بورس 2.2 درصد افزایش یافت.

بازگشت امید به بورس

اصلاح روند معاملات در بازار بورس، یکی از وعده‌های دولت سیزدهم در روند انتخابات بود. وعده‌ای که پس از روی‌ کار آمدن دولت سیزدهم با ارائه‌ سیاست‌های پولی ضدتورمی، مصوبه دهگانه و نگاه حمایتی در بودجه دنبال شد، اگرچه ‌این فعالیت در یک سال‌گذشته نتوانست خواسته‌های فعالان بازار سرمایه را تامین کند. به همین منظور در هفته‌های گذشته تصمیمات جدیدی در دولت سیزدهم در این باره اتخاذ شد.  تحلیلگران بازار معتقد هستند که با توجه به این سیاست‌ها  بازگشت قیمت‌ها به سطوح تابستان سال قبل دور از دسترس نیست. مساله‌ای که علی مومنی، کارشناس بازار سرمایه، نیز به آن اشاره دارد: «در مجموع، معتقدم حتی با فرض تثبیت نرخ ارز در سامانه نیما و نیز نرخ بهره بالا، مناسب‌ترین زمان برای ورود مردم به بازار سرمایه، همین زمان است، چرا که بازار شیب صعودی به خود گرفته و ریسک چندانی هم متوجه این بازار نیست.»

این تحلیلگر بازار سرمایه، ورود پول حقیقی به بازار سرمایه را که در هفته‌های گذشته رخ داده است، نیز یک نشانه مثبت می‌خواند و  معتقد است که دولت همچنان در حال حمایت از بورس است. مومنی در این‌باره می‌گوید: «شنیده‌ها حاکی از آن است که در بودجه 1402 سه مورد برای حمایت از بازار سرمایه لحاظ خواهد شد. در لایحه بودجه سال 1402، میزان 15 هزار میلیارد تومان از سهام شرکت‌های دولتی برای حمایت از سهامداران خرد از مخاطرات بازار سرمایه به صندوق تثبیت بازار سرمایه واگذار شود.»

دولت سیزدهم در حالی سکان مدیریت کشور را در دست گرفت که بازار سرمایه وضعیت بسیار نامطلوبی داشت؛ اما با این حال دولت سیزدهم در یک سال گذشته تلاش کرده است که ثبات را به معاملات بازار سهام برگرداند. آنچه مشخص است رویکردهای اخیر مثبت دولت  نسبت به بازار سرمایه، همچون ارائه خودرو در بورس کالا و  طرح مالیات بر عایدی سرمایه، امیدواری سهامداران را نسبت به این بازار افزایش داده است.

 

 

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.