چرا «‌قل یا ایها الکافرون‌»؟! / تغییر قاعده بازی/ آزاداندیشی ۲۲ هزار نفره

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي تنظیم و تنسیق مالیه شهری ، قصه کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست بهزیستی و واگذاری آنها به خانواده‌های متقاضی ، اجلاس سن‌پطرزبورگ و فضای پساشوروی، نرخ تثبيتي ۲۸ هزار و ۵۰۰ توماني براي ارز سامانه نيما ، از دست دادن ثروت بزرگ نیروی انسانی ، نیاز فضای سیاسی کشور به چهره‌های تازه ، اقدامات صورت گرفته براي سامان‌بخشي به بازار خودرو و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز جدیدترین خبرها از بودجه سال 1402  در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي تنظیم و تنسیق مالیه شهری ، قصه کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست بهزیستی و واگذاری آنها به خانواده‌های متقاضی ، اجلاس سن‌پطرزبورگ و فضای پساشوروی، نرخ تثبيتي ۲۸ هزار و ۵۰۰ توماني براي ارز سامانه نيما ، از دست دادن ثروت بزرگ نیروی انسانی ، نیاز فضای سیاسی کشور به چهره‌های تازه ، اقدامات صورت گرفته براي سامان‌بخشي به بازار خودرو و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

فرزندخوانده‌های خاص

روزنامه همشهری:قصه کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست بهزیستی و واگذاری آنها به خانواده‌های متقاضی، موضوعی است که هر بار‌ با خبر رها شدن یک نوزاد در خیابان‌های شهر، حسابی سروصدا به پا می‌کند. افراد جامعه گمان می‌کنند همه بچه‌هایی که حالا زیر سقف مراکز نگهداری شبانه‌روزی بهزیستی قرار دارند، قابل واگذاری به خانواده‌های متقاضی هستند. اما بنابر اعلام سازمان بهزیستی بالغ بر 80درصد این بچه‌ها قابل واگذاری نیستند. دلیلش هم آن است که بدسرپرست هستند؛ یعنی یا والدین‌شان دوره محکومیت‌ را در زندان‌ها می‌گذرانند یا بنابر تشخیص قانون، امکان زندگی کودک به‌خاطر آسیب‌های اجتماعی که متوجه اوست، در کنار خانواده وجود ندارد. در کنار بچه‌هایی که با سلامت کامل در مراکز نگهداری بهزیستی حاضرند، گروهی از بچه‌ها هم هستند که به‌دلیل معلولیت و بیماری نیازمند شدید حمایت خیرین و افرادی‌اند که متقاضی اخذ سرپرستی کودک هستند.مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور می‌گوید سالانه تنها ۲هزار کودک، واجد شرایط فرزندخواندگی می‌شوند. این در حالی است که هم‌اکنون حدود 30هزار خانواده در نوبت فرایند فرزندخواندگی هستند. براساس گزارشی که بابایی اعلام می‌کند، از ابتدای امسال حدود 1700کودک بدون سرپرست یا بدسرپرست سلب حضانت شده توسط مراجع قضایی به‌صورت فرزندخوانده یا «امین موقت» به خانواده‌های متقاضی واگذار شده است. در میان کودکان سالم بدون سرپرست یا بدسرپرستی که از سلامت کامل برخوردارند، کودکان معلول بدون سرپرست هم حضور دارند که بهزیستی برای واگذاری سرپرستی این بچه‌ها اواخر تیرماه گذشته طی فراخوانی، از خانواده‌های دارای شرایط پذیرش کودکان خاص دعوت کرد در این مسیر پیشقدم شوند. بهزیستی در این فراخوان اعلام کرد متقاضیان سرپرستی کودکان دارای شرایط پیگیری درمان یا دارای معلولیت در مراکز شبه‌خانواده بهزیستی، علاوه بر سامانه فرزندخواندگی، می‌توانند در سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۲۳۱۱ ثبت اولیه اطلاعات را انجام دهند؛ البته این بدین معنا نیست که تا قبل از این فراخوان تقاضایی برای اخذ سرپرستی کودکان معلول وجود نداشته است؛ چراکه آمارها حکایت از آن دارند که طی 10سال گذشته 500خانواده سرپرستی کودکان دارای معلولیت یا بیمار را دنبال کرده‌اند.

 

چوب حراج به دارایی‌های پایتخت!

روزنامه شرق:مسئله تنظیم و تنسیق مالیه شهری و ساماندهی اوضاع آشفته درآمدی و همچنین تأمین مالی طرح‌های شهری و در نهایت تنظیم مناسبات گزارشگری مالی و حسابرسی شهرداری‌ها به‌عنوان دولت‌های محلی و شوراها به‌مثابه پارلمان محلی در چند دهه گذشته همواره محل دغدغه قانون‌گذاران و نهادهای بالادستی و نظارتی بوده است. به‌روزنبودن قوانین مرتبط با این حوزه از سویی و گسترش وسیع در مأموریت‌ها و تکالیف شهرداری‌ها و تغییرات دایره شرح وظایف و همچنین انفکاک مدیریت شهری از دسترسی به بودجه عمومی از سوی دیگر، خلأ وجود قانون جامع و یکپارچه در حوزه مدیریت شهری را که پاسخ‌گوی نیازهای روز‌به‌روز نو‌شونده شهروندان و در‌عین‌حال تأمین منابع لازم برای انجام این مأموریت‌ها باشد، برجسته کرده است. اعضای شورای شهر تهران در 29 آبان‌ماه سال جاری یک‌فوریت لایحه شهردار تهران درباره مجوز واگذاری بخشی از سهام تعدادی از شرکت‌های تابعه شهرداری تهران جهت تسویه بدهی به بانک‌ها را تصویب کردند.اعضای شورای شهر تهران بررسی یک‌فوریت لایحه شهردار تهران درمورد مجوز واگذاری بخشی از سهام تعدادی از شرکت‌های تابعه شهرداری تهران جهت تسویه بدهی به بانک‌ها را روی میز بررسی خود قرار دادند. شهرداری تهران لایحه‌ای را به صورت یک‌فوریت به صحن شورا آورده بود که بر ‌اساس ‌آن مجوز می‌خواهند تا سهام چهار شرکت یعنی همشهری، شهروند، فروشگاه رفاه و شهر آفتاب را به بخش خصوصی در ازای بدهی‌های بانکی‌شان واگذار کنند.به گفته رئیس شورای ششم پایتخت، شورای چهارم شهر تهران، نمایشگاه شهر آفتاب و شهروند را به ازای پرداخت بدهی به بانک شهر واگذار کرده بود؛ اما در دوره قبل اعضای شورا آن را پس گرفته و قرارداد را به هم زدند، او گفته: این واگذاری‌ها به علت پرداخت بدهی‌ها بود.نهایتا اعضای شورای شهر ششم یک‌فوریت لایحه شهرداری تهران درباره مجوز واگذاری بخشی از سهام تعدادی از شرکت‌های تابعه شهرداری تهران جهت تسویه بدهی به بانک‌ها را به تصویب رساندند که بر اساس ‌این اجازه داده می‌شود بخشی از سهام شهروند، همشهری، نمایشگاه آفتاب و فروشگاه رفاه جهت تسویه بدهی به بانک‌ها واگذار شود.

 

اجلاس سن‌پطرزبورگ و فضای پساشوروی

روزنامه اطلاعات:در آخرین روزهای سال ۲۰۲۲ میلادی، یعنی در روزهای ۲۶ و ۲۷ دسامبر (۸ و ۹ دی‌ماه ۱۴۰۱)، رهبران کشورهای مشترک‌المنافع یعنی پوتین از روسیه، الهام‌علی‌اف از آذربایجان، پاشنیان از ارمنستان، لوشنکو از بلاروس، میرزایف از ازبکستان، توکایف از قزاقستان، بردیا محمدوا از ترکمنستان و چاپارف از قرقیزستان در مرکز فرهنگی و کتابخانه‌ای که به‌نام سیتین در سن‌پطرزبورگ ساخته شده است بنا به دعوت رئیس جمهوری روسیه گردهم آمدند.این اجلاس که از آن با عنوان گردهمایی غیررسمی سران کشورهای مشترک‌المنافع موسوم به CIS از ۲۰۰۵ تا به‌حال تشکیل شده است، در دهمین ماه جنگ مسکو علیه کیف، نسبت به نشست‌های پیشین، در خور توجه است. توجه به این اجلاس نه فقط بر ماهیت تحولات و فضای پسا شوروی، بعد از ۳۰ سال فروپاشی نظام کمونیستی، پرتوافکنی می‌کند، بلکه تا حدودی، نظام بین‌المللی در حال شکل‌گیری کنونی را روشن می‌سازد. برای فهم دقیق فضای اورآسیایی معاصر و نوین، باید این پرسش را مطرح و پاسخ داد که چگونه می‌توان اجلاس سن‌پطرزبورگ را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد؟ در پاسخ باید «ماهیت»، «کارکردها» و «پی‌آمدهای» این اجلاس را مد نظر قرار دارد.در مورد ماهیت این اجلاس باید گفت؛ اولاً این اجلاس از بعد «نمادین» حائز اهمیت است. اینکه رهبران این کشورها به دعوت پوتین گردهم آمدند از بعد نمادین برای روس‌ها که در شرایط بین‌المللی سخت و سنگینی به‌سر می‌برند، حائز اهمیت است. حتی انتخاب شهر سن‌پطرزبورگ به‌خاطر اهمیتی که در دنیای روس ‌زبان دارد، در خور اعتناست. در عین حال این اجلاس نمود وجود شبکه‌ای از کشورهای اطراف روسیه است که در پیوندی ترکیبی از مناسبات و ژئوپلتیکی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی با یکدیگر کنش و واکنش دارند.

 

وزير و وكيل عليه ارزِ رئيس

روزنامه اعتماد:نرخ تثبيتي ۲۸ هزار و ۵۰۰ توماني براي ارز سامانه نيما حالا به محل تقابل دولت و مجلس تبديل شده است. در حالي كه بانك مركزي پس از تغييرات در سطح رييس كل، برنامه تثبيت نرخ ارز سامانه نيما را در پيش گرفته، محمدرضا پورابراهيمي، رييس كميسيون اقتصادي مجلس اين كار را «غيرقانوني» مي‌داند. از سوي ديگر، با اينكه حتي محمد مخبر، معاون اول رييس‌جمهور نيز از طرح بانك مركزي براي تثبيت نرخ ارز در يك عدد خاص دفاع و آنها را برنامه دو سال آينده دولت عنوان كرده، احسان خاندوزي، وزير امور اقتصادي و دارايي شامگاه شنبه در يك برنامه تلويزيوني تلويحا اين موضوع را «رد» كرده و گفته كه «دولت در سامانه نيما به دنبال ثبات نرخ ارز خواهد بود ولي نرخي را تثبيت نخواهد كرد و قيمت‌ها مي‌تواند نوسان داشته باشد.» ادعاي مبهمي كه اگرچه احتمال تثبيت نرخ ارز نيما در محدوده ۲۸ هزار و ۵۰۰ را كمرنگ كرد و نشانه عبور از سياست تثبيت نرخ بود ولي به ابهامات تصميمات ارزي دولت افزود.  وزير اقتصاد و سخنگوي اقتصادي دولت «تثبيت نرخ ارز» را تفسير غلط «عده‌اي» توصيف كرده و مي‌گويد: نرخ نيمايي «ممكن است به‌طور متوسط» در اين نرخ باشد و البته همسو با دولت، مجلس هم بر اين موضوع تاكيد دارد و تثبيت نرخ 28500 توماني را غيرقانوني مي‌داند. در عين حال محمدرضا پورابراهيمي، رييس كميسيون اقتصادي مجلس اعلام كرده كه تصميم ثابت نگه داشتن نرخ ارز از سوي رييس بانك مركزي خلاف قانون است. او گفته است: «ما با سياست ثبات در نرخ ارز موافق هستيم و از آن حمايت مي‌كنيم، اما سياست ثبات با تعيين نرخ ثابت مغاير است، چراكه نرخ ثابت ارز تقاضا را تحريك و عرضه را سركوب مي‌كند و آمارها درباره ثبت سفارش‌ها در هفته‌هاي اخير گواه اين ماجراست.» با توجه به اين اظهارات، اين سوال مطرح مي‌شود كه آيا رييس كل بانك مركزي و معاون اول دولت خيلي زود از اجراي سياست «قفل كردن نرخ ارز» براي واردات كالا صرف‌نظر مي‌كنند يا قرار است اتفاقات ديگري بيفتد؟ اين «اختلاف‌نظر» در تيم اقتصادي دولت، چه پيامدهايي دارد و آيا كابينه رييسي در سال دوم، باز هم قرار است دچار ترميم شود؟

 

ریشه این سیاست را بسوزانید

روزنامه جمهوری اسلامی:از دست دادن ثروت بزرگ نیروی انسانی، به دو صورت عملی می‌شود؛ فراری دادن آنها به خارج و منزوی کردنشان در داخل.هرچند عوامل اجرائی ضایع کردن ثروت ملی نیروی انسانی به هر دو صورت، عناصر افراطی و نفوذی هستند، ولی واقعیت اینست که آنها با برخورداری از حاشیه امن ناشی از سیاست حامیانه از چنین رفتارهای زیانباری است که می‌توانند به خیانت خود ادامه بدهند. بنابراین، خود سیاست باید تغییر کند و با به وجود آمدن فضای باز آزاداندیشانه که حاکمیت قانون در آن تضمین شده باشد، همگان بتوانند بدون برخورد با مانع به حقوق شهروندی خود برسند و توان خود را برای خدمت به کشور بکار بگیرند.به این مناسبت که امروز، 19 دیماه، سالروز فقدان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی است، موضوع منزوی کردن ثروت ملی نیروی انسانی کشور را با اشاراتی به رفتاری که با ایشان شد پی می‌گیریم.آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در تاریخ معاصر به عنوان یکی از رجال بزرگ سیاسی در سطح جهان مطرح است. اگر به اظهارنظرهای صاحبنظران، متفکران و سیاستمداران نیم ‌قرن اخیر جهان مراجعه کنید خواهید دید همگی برای آیت‌الله هاشمی رفسنجانی احترام ویژه‌ای قائل بوده و هستند و او را برای تمام مدیران کشورهای مختلف، مشاوری صاحب آراء صائب می‌دانند. حتی در زمانی که آقای هاشمی رفسنجانی در قدرت نبود و در داخل کشور آماج تبلیغات سوء‌ گسترده و تحت فشارهای سیاسی شدید قرار داشت، روسای جمهور، سران و مسئولان بلندپایه کشورهای مختلف در سفر به ایران تلاش می‌کردند با او دیدار کنند و در دیدارهایشان با صراحت به او می‌گفتند برای ما دیدار با شما یک امتیاز است.

 

نیاز فضای سیاسی کشور به چهره‌های تازه

روزنامه آرمان امروز: وضعيت کنوني کشور نشان مي‌دهد که در حوزه‌هاي «اقتصادي»، «سياسي»، «فرهنگي»، «ورزشي» و … چالش‌ها و مشکلات بسياري وجود دارد. فراي تحريم‌هايي که به‌نوعي اقتصاد ايران را فلج کرده است و حتي فرصتي براي تبادلات محدود تجاري با جهان به‌غير از چندين کشور مشخص، وجود ندارد در داخل کشور هم نياز به تغييراتي در بين مديران مياني و اجرايي کشور داريم. اعتراضات کنوني در ايران نشان داد اکثريت شهروندان خواستار تغييراتي در وضعيت کنوني هستند. انتخابات مجلس 402 يکي از فرصت‌هايي است که با حضور جريان‌هاي معتدل سياسي مي‌تواند راهي براي برون رفت از شرايط کنوني کشور باشد. در حالي منتقدان وضعيت کنوني از مديران و مسئولان کشور انتقاد مي‌کنند که در مقابل آنها تلاش مي‌کنند تا جواب منتقدان را بدهند ولي در نتيجه چيز محسوسي براي ارزيابي وجود ندارد و مطالبات شهروندان يکي پس از ديگر بر روي هم انباشته خواهد شد.اينکه ايران در اين موقعيت زماني به مديران تازه نفس نياز دارد حتي در ادبيات مسئولان و مقامات ايراني هم وجود دارد. يکي از انتقاداتي که در اين خصوص وجود دارد عدم توجه به عملکرد مديران گذشته است که همواره با سهم‌خواهي و ايجاد فضايي بدون رقابت در پي به دست آوردن مسئوليت‌هايي هستند. يکي از نيازهايي که براي بهبود وضعيت کشور، کارشناسان و صاحب نظران به آن اشاره مي‌کنند حضور حداکثري شهروندان در انتخابات پيش‌رو است. حضور تندروها در عرصه سياسي کشور همواره نشان داده است که نه در سياست داخلي مي‌توانيم به موفقيت و توسعه برسيم و نه در سياست‌‍‌خارجه مي‌توانيم منافع ملي را در اولويت قرار دهيم.غبار آلودکردن فضاي بين‌المللي و به سرانجام نرسيدن برجام نه‌‎تنها شهروندان را با چالش اقتصادي روبه‌رو کرده است بلکه باعث محدوديت‌هايي براي کشور هم شده است. اين مي‌رساند که در انتخابات آينده مجلس حضور چهره‌هاي شاخص مي‌تواند تاثير بسياري زيادي بر بهبود شرايط داخلي و خارجي داشته باشد. در ماه‌هاي منتهي به انتخابات سال‌ آينده که احزاب و طيف‌هاي سياسي ايران به دنبال آماده‌سازي براي ورود به انتخابات هستند اکثر چهره‌هاي اصولگرا و اصلاح‌طلب به‌دنبال راهي براي حضور چهره‌هاي شناسنامه‌دار هستند.

 

بازار سیاه مدرنی به نام بورس

روزنامه آرمان ملی: اقدامات صورت گرفته براي سامان‌بخشي به بازار خودرو بدون بهره‌گيري از نظرات کارشناسي و نگاه جامعه به چالش‌هاي موجود نه تنها به بهينه‌تر شدن اوضاع کمکي نکرده بلکه آشفتگي بيشتري را موجب شده است. کارشناسان معتقدند عرضه خودرو در بورس با وجود رانت‌ها و بازارسازي‌هايي که صورت مي‌گيرد موجب ايجاد بازارسياه مدرني در بستري به نام بورس شده است که نه تنها منافع مردم را شامل نمي‌شود بلکه به منتفع شدن صاحبان اين صنعت منجر مي‌شود اين درحالي است که کارشناسان بر اين باور هستند که صنعت خودرو نياز به اصلاحات ساختاري و افزايش نظارت در اين حوزه براي بهبود نسبي نياز دارد.علي علي لو رئيس سابق کميته تحقيق و تفحص مجلس شوراي اسلامي در اين خصوص به «آرمان ملي» گفت: ساختار مديريت صنعت خودرو اشتباه و غلط است و از اين رو تصميمات اخذ شده در زمينه‌هاي واردات، فروش خودرو از طريق بورس نيز اشتباه است و نتيجه‌اي در بر نخواهد داشت . او افزود: فرآيند واردات خودرو به خودي خود رويکردي مطلوب تلقي مي‌شود اما مديريت صورت گرفته در اين خصوص مناسب نيست و هيچ کمکي به تعديل قيمت و در راستاي حفظ منافع مردم شکل نگرفته است، هر چند اين معايب خيلي پيش از اجرايي شدن واردات خودرو به دولت و مسئولان ذيربط هشدار داده شده بود اما هيچ توجهي به نظرکارشناسان و دلسوزان در اين خصوص نشد، چراکه برخي منافعشان ايجاب مي‌کند که روند واردات خودرو فعلا به اين شکل باشد يا برخي از افراد هم شايد به اشتباه به تاييد روندِ فعلي امور در صنعت خودرو و تصميمات اخذ شده دراين خصوص مي‌پردازند. علي لو اضافه کرد: هر چند واردات خودرو مي‌تواند مزاياي خوبي مانند؛ از بين رفتن انحصار، تنوع انتخاب مصرف کننده، رقابتي شدن بازار خودرو و… را به دنبال داشته باشد اما با در پيش گرفتن روش و مديريت کنوني هيچ تغييري که ايجاد نمي‌شود بلکه به رانت بيشتر و خلأ و چالش‌هاي بيشتر خواهد انجاميد، تغيير در صنعت خودرو نياز به هدفمندسازي و تغيير ساختار در اين بخش نياز دارد که نياز به همت در بخش‌هاي مختلف و حذف رانت‌هاي مختلف در بخش‌هاي مختلف دارد.

 

به‌روز رسانی نرم‌افزار امنیت

روزنامه ایران:توصــــیه‌ها و مأموریت‌های مصرح رهبر معظم انقلاب در حکم انتصاب سردار احمدرضا رادان به فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران، نویدبخش افق تازه‌ای از حیات این نهاد انتظامی و امنیتی است. رهبر انقلاب در این حکم، نخست بر جلب رضایت مردم در حراست از امنیت و تأمین آسایش عمومی تأکید کرده و سپس دستورکارهایی چون ارتقای توانایی‌های سازمان، صیانت از شأن کارکنان و پرورش پلیس تخصصی برای بخش‌های گوناگون امنیت را برای فرمانده جدید این نیرو ترسیم و تبیین کرده‌اند. ناظران بر این باورند که حرکت فراجا در مسیر تعیین شده، می‌تواند به ارتقای بیش از پیش از این نهاد بینجامد، نهادی که امروز در کنار ارتش و سپاه، سومین رکن امنیتی و انتظامی کشور، البته صرفاً با رویکرد داخلی و امنیت درونزا، محسوب می‌شود. فراجا، یا فرماندهی کل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران که تأمین امنیت مرزها و امنیت درونی کشور را برعهده دارد، ارتقا یافته ناجا یا نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است. این تغییر راهبردی، اردیبهشت ماه امسال رسماً اعمال شد. سردار مهدی حاجیان، سخنگوی فراجا در این خصوص گفت که طرح تغییرات ساختاری نیروی انتظامی پس از بررسی‌ها و پژوهش‌های ستاد کل نیرو‌های مسلح آماده شد و به تأیید فرمانده کل قوا رسید. نیروی انتظامی به نوبه خود، در سال 1370 با ادغام سه نیروی شهربانی، ژاندارمری و کمیته انقلاب اسلامی تشکیل شد. هرچند این ادغام، حوزه کار این نیرو را گسترش داد، اما در 31 سالگی عمر خود و با ارتقا به فراجا، کار و حوزه مأموریت این نیرو بیش از پیش گسترش یافت و متنوع‌تر شد. به عنوان مثال پیش از این پلیس اطلاعات و امنیت عمومی، یکی از بخش‌های ناجا بود که در فراجا، این دو بخش تفکیک شده و بخش اطلاعات آن به سازمان اطلاعات فراجا ارتقا یافت.

 

جاماندگی حقوق کارکنان از تورم

روزنامه تجارت:‌ جدیدترین خبرها از بودجه سال 1402 تعیین عدد افزایش دستمزد کارکنان است. بر این اساس در لایحه بودجه ۱۴۰۲، دولت برای حقوق کارکنان افزایش ۲۰ درصدی را نسبت به سال گذشته به صورت متوسط در نظر گرفته است که در صورت تصویب مجلس شورای اسلامی این میزان افزایش، سال آینده اعمال خواهد شد. تصمیمی که از همین حالا صدای برخی مخالفت‌ها و اعتراض ها را به دنبال داشته است. به گزارش «تجارت»، این افزایش 20 درصدی در حالی بدست آمده است که کارشناسان در این مدت بارها تاکید کرده بودند که با توجه به افزایش تورم و وضعیت نامناسب اقتصادی بسیاری از کارمندان، لازم است تا افزایش حقوق در سال آینده با توجه به نرخ واقعی تورم تصویب شود. اما در حال حاضر دست کم تورم دو برابر نرخ افزایش حقوق در سال آینده خواهد بود. این در شرایطی است که حتی ممکن است تورم در پایان امسال عددهای بالاتری را هم ثبت کند. البته در این میان برخی از نظریه مارپیچ دستمزد و تورم یاد می‌کنند و معقدند تصمیم وزارت کار در سال گذشته مبنی بر افزایش 57 درصد حقوق کارگران باعث بار شدن بخشی از تورم در سال جاری شد. البته بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که در یک دهه گذشته تورم چند صد درصدی قدرت خرید کارمندان و کارگران را به شدت تضعیف کرده است و سال‌هاست که حقوق کارکنان از نرخ تورم جا مانده است. بنابراین اینکه تورم 40 یا 50 درصدی را به گردن افزایش حقوق کارگران یا کارمندان بیندازیم از اساس گزاره درستی نیست.موضوع حداقل حقوق کارگران از جمله موضوعات چالش‌برانگیزی است که معمولا در روزهای پایانی سال در مورد آن صحبت و تصمیم‌گیری می‌شود. در همین خصوص احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت در مورد آخرین وضعیت افزایش حقوق کارمندان در سال آتی و احکام مندرج در لایحه بودجه 1402 گفت: به‌طور کلی سه مدل مختلف برای افزایش حقوق‌ها برای سال آینده در دولت مطرح شده است که یکی از پیشنهادات این بود که به‌جای افزایش 20درصدی حقوق همه کارکنان، میزان افزایش دستمزد و حقوق برای دهک‌های کم‌درآمد (کارکنان دولت ) بیشتر باشد.

 

فرازو فرود یک پرونده تلخ

روزنامه خراسان:18 دی سه سال قبل بود که هواپیمای مسافربری بوئینگ 752 متعلق به هواپیمایی اوکراین اینترنشنال بعد از بلند شدن از باند فرودگاه امام خمینی(ره) تهران به فاصله 3 دقیقه هدف اصابت موشک های پدافندی قرار گرفت و این هواپیما با 176 سرنشین در جنوب غرب تهران سقوط کرد و تمام مسافران و خدمه آن  جان باختند. اتفاق تلخی که چند ساعت پس از حمله به عین الاسد  رخ داد  و ایرانیان را در یک بهت و غم بی سابقه فرو برد. در این میان اگرچه برخی از مسئولان اعلام کردند که پرونده این ماجرا قبل از نخستین سالگرد این حادثه تلخ بسته می شود و مقصران محاکمه خواهند شد، اما این اتفاق نیفتاد و همین باعث شد که برخی رسانه ها اعلام کنند پس از گذشت مدت مدیدی از این واقعه دردناک هنوز پرونده این ماجرا بسته نشده و دادگاه های آن همچنان در جریان است.  موضوعی که باعث شد برخی رسانه ها  روز گذشته و به مناسبت سومین سالگرد درگذشت مسافران هواپیمای اوکراینی به آن اشاره و از طولانی شدن این ماجرا انتقاد کنند. به عنوان نمونه فرهیختگان با تیتر « صبر ایوب افکار عمومی برای تراژدی هواپیما!» در این باره نوشت :«هنوز تکلیف نهایی متهمان این پرونده مشخص نیست و دادگاه رسیدگی‌کننده بعد از گذشت سه سال تنها هفت جلسه با حضور شاکیان و وکلایشان برگزار کرده که مجموع ساعات آن به ۳۰ ساعت نمی‌رسد. سرنوشت اشیای گم‌شده جان‌باختگان در روز حادثه هم هنوز مشخص نیست. چیزی که شاکیان از دادگاه، «شناسایی، تعقیب و مجازات کسانی را که اقدام به سرقت اشیای جان‌باختگان کرده‌اند»   مطالبه کردند.به طور کلی عمده شبهات و سوالات پیش آمده  از جنسی هستند که می‌شد در همان روزهای ابتدایی حادثه از سوی مسئولان مربوط برای افکار عمومی روشن شود تا از سوءاستفاده جریان های ضدایرانی از احساسات افکار عمومی جلوگیری کند.»

 

چرا «‌قل یا ایها الکافرون‌»؟!

روزنامه کيهان:  ۱- نقل است ملای رومی، صاحب مثنوی معنوی با دو تن از شیوخ معتقد به دو فرقه منحرف به بحث و گفت‌و‌گو نشسته بود. گفت‌و‌گوی آنها به درازا کشید و مؤذن صدا به اذان مغرب بلند کرد.آن دو شیخ از ملای رومی خواستند که امامت نماز مغرب را بر عهده گیرد و ملای رومی پذیرفت و در هر دو رکعت نماز، سوره «‌قل یا ایها الکافرون‌» را خواند، یکی از دو شیخ با تعجب علت را پرسید و ملای رومی با دست به او اشاره کرد و گفت؛ رکعت اول را خطاب به تو و رکعت دوم را خطاب به آن دیگر خواندم!۲- بعد از شهادت سردار سلیمانی که با دستور مستقیم ترامپ صورت گرفته بود و در حالی که ده‌ها میلیون نفر از مردم داغدار ایران، یکصدا و یکدل خواستار انتقام از عاملان این جنایت بودند، مدعیان اصلاحات قلم و زبان به نصیحت گشودند که مبادا نظام به فکر انتقام از آمریکا باشد! و انتقام را باعث کشدار شدن خصومت معرفی می‌کردند! و می‌نوشتند که «‌هرنوع پاسخی ممکن است یک بازی پینگ‌پنگی ایجاد کند که دوطرف را وارد جنگی تمام‌عیار خواهدکرد‌»!۳- بعد از شهادت دانشمند برجسته کشورمان، شهید محسن فخری‌زاده، باز هم مدعیان اصلاحات چهره خیر‌خواهانه! به خود گرفتند! و گفتند و نوشتند که نظام نباید درپی انتقام باشد! زمان برای انتقام مناسب نیست! و رژیم صهیونیستی را به اقدامات خصمانه دیگر وا می‌دارد! از جمله این که نوشته بودند «‌شکیبایي استراتژیک باید مهم‌ترین محور سیاست ایران در نفی آتش‌افروزی نتانیاهو و ترامپ باشد‌»‌!۴- مدعیان اصلاحات در طول آشوب‌های اخیر به حمایت از تروریست‌های اجاره‌ای و اراذل و اوباش آشوبگر مشغول بودند و بعد از فروکش کردن آشوب‌ها و ناکامی دشمنان بیرونی در توطئه‌ای که تدارک دیده و به صحنه آورده بودند و هنگامی که نوبت به مجازات قاتلان مردم و تروریست‌های آدم‌کش رسید، بار دیگر به میان صحنه دویدند و در حالی که باز ادای مصلحان انسان‌دوست! را در می‌آوردند، زبان به زینهار گشوده و قلم به نصیحت چرخاندند که نباید قاتلان را مجازات کرد! و اصلاً هم به روی نامبارک خود نیاورده و نمی‌آورند که چرا در آن هنگام که تروریست‌ها به کشتار مردم بی‌گناه مشغول بودند، رگ غیرت شما نمی‌جُنبید و زبان به کام گرفته و لام تا کام از خیرخواهی! و انسان‌دوستی! سخنی نمی‌گفتید؟!

 

تغییر قاعده بازی

روزنامه وطن امروز:«سلام رفقا! اگر شما این ویدئو را می‌بینید [باید بگویم] دیشب چند اتفاق بد افتاد… ما باید قوی باشیم، مامان من تو را از صمیم قلب دوست دارم… خداحافظ دوستان!» این دیالوگ‌های «آلن جانسون» یکی از فرماندهان پایگاه عین‌الاسد آمریکا خطاب به اعضای خانواده‌اش، شاید تصویر نمادین شبی باشد که نظامیان آمریکایی هرگز پیش از آن تجربه نکرده بودند؛ اتفاقی که رسانه‌های آمریکایی درباره آن نوشته‌اند: «بزرگ‌ترین حمله موشکی بالستیک که تاکنون توسط هر کشوری به نیروهای آمریکایی انجام شده است».  این از آن جهت برای جهانیان مهم بود که حمله ایران به مهم‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در عراق با این جمله ترامپ بازنمایی شده بود: «عین‌الاسد هیچ آسیبی ندیده و همه چیز خوب است». اما حمله موشکی ایران به عین‌الاسد نمایانگر چه تصویری از روابط بین‌الملل در قرن 21 است؟ شاید این همان موضوعی باشد که در چارچوب تغییر موازنه و از آن مهم‌تر تغییر قواعد بازی (Rule of The Game)، در سیاست و امنیت بین‌الملل مفهوم‌سازی شده است.  ایالات متحده با پایان جنگ سرد و فروپاشی نظم دو‌قطبی جهان، در مسیر تثبیت تصویر هژمون خود در انگاره دولت‌ها به عنوان بازیگران جهانی حرکت کرد. این اتفاق با حمله آمریکا به افغانستان و عراق با دستور کار «جنگ علیه ترور» و اشغال این 2 کشور در همسایگی ایران، محیط پیرامونی ایران را تحت محاصره قرار داد و تهران را تحت شدید‌ترین فشارها برای تن دادن به نظم منطقه‌ای که این هژمون قرن 21 بعدها تحت راهبرد «خاورمیانه بزرگ» تدارک دیده بود، گذاشت.  در واقع اتکای آمریکا به منطق رئالیستی «بازی با حاصل جمع صفر» بود؛ اینگونه که طبق این منطق، افزایش قدرت یک بازیگر مساوی با کاهش قدرت بازیگر یا بازیگران دیگر است. به این ترتیب افزایش حضور نظامی آمریکا در خاورمیانه و محاصره نظامی ایران مساوی بود با کاهش نفوذ و قدرت ایران در غرب آسیا. کاری که سردار شهید حاج‌قاسم سلیمانی در تمام این سال‌ها انجام داد، به چالش کشیدن هژمونی سلطه‌جویانه واشنگتن در غرب آسیا و معکوس کردن این منطق بازی برد- برد آمریکایی‌ها بود.  با این وصف، حمله موشکی ایران به عین‌الاسد، تثبیت تغییر قواعد بازی بود که آمریکایی‌ها سال‌ها بر منطقه تحمیل کرده بودند. خروج نظامی آمریکا از منطقه بعد از این حمله به تدریج در حال انجام است و دقیقا بعد از حمله به عین‌الاسد بود که آمریکا در منطقه، دست به موازنه‌سازی مقابل ایران زد.

 

آزاداندیشی ۲۲ هزار نفره

روزنامه فرهیختگان:گروه‌های مختلفی تلاش کرده‌اند جریان دانشگاه را در آغاز سال تحصیلی امسال از مسیر اصلی خود، یعنی علم، عقلانیت و گفت‌وگو خارج و به‌سمت دره رادیکالیسم هدایت کنند. هرچند این تلاش‌ها بی‌ثمر نبود اما هرچه آرامش بیشتری بر فضای دانشگاه حاکم شد، جوهر وجودی آن هم بیشتر خودنمایی کرد و به مسیر اصلی بازگشت. نمود روشن آن را می‌توان در ایام روز دانشجو دید که بررسی‌ها حکایت از افزایش چشمگیر برنامه‌های گفت‌وگومحور در فضای دانشگاه‌ها بود. جریان بحث و گفت‌وگو در دانشگاه آزاد، دوسالی است که بر مدار کرسی‌های آزاداندیشی می‌گردد. رویدادی که در نخستین سال اجرای آن 1500 تیم و شش‌هزار نفر شرکت کردند و دومین سال حدود 12 هزار نفر در قالب دوهزار و 500 تیم مشارکت داشتند.  امسال اما با وجود همه اتفاقات و تحولات اخیر شاید کمتر کسی تصور می‌کرد استقبال از سومین رویداد کرسی‌ها دوبرابر سال قبل شود. آن‌گونه که فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی به «فرهیختگان» گفت جمعیت دانشجویان مشتاق به حضور در سومین دوره رویداد به حدود 2 درصد دانشجویان دانشگاه آزاد می‌رسد. این درحالی است که دانشجویان دکتری هم از حضور به‌عنوان شرکت‌کننده منع شدند و قرار است در قالب راهنما و داور مشارکت کنند.فرزاد جهان‌بین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص سومین دوره برگزاری کرسی‌های آزاد‌اندیشی گفت: «سومین رویداد رقابت تیم‌های دانشجویی در کرسی‌های آزاد‌اندیشی چند هدف مشخص را دنبال می‌کند که یکی از این اهداف، ایجاد فضای آزاداندیشانه برای تضارب آرا و گفت‌وگو بین گروه‌های مختلف و متکثر دانشجویی است. دومین هدف، به بحث گذاشتن مسائل مهم کشور در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و حتی مسائل منطقه‌ای و استانی است.» او درخصوص سومین هدف از برگزاری این رویداد نیز توضیح داد: «سومین هدف‌مان در این رویداد، نهادینه کردن فرهنگ گفت‌وگو مبتنی بر استدلال و استناد و اخلاق‌مداری در بین دانشجویان است. چهارمین هدف‌مان نیز بحث تربیت تخصصی است؛ به این معنا که در رقابت‌های ما تیم‌ها در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی حضور می‌یابند و اینگونه نیست که یک تیم در تمام حوزه‌ها نظر بدهد بلکه تیم‌ها به‌صورت تخصصی در این رویداد حاضر شده و به‌صورت تخصصی نیز بحث و تبادل نظر می‌کنند. پنجمین هدف ما نیز تقویت کارگروهی است.»

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.