تحقق رویای آب خلیج فارس در کویر یزد

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد گفت:بزرگترین طرح آبرسانی کشور در پایان هفته جاری با حضور رئیس‌جمهوری در یزد به بهره‌برداری می رسد.

به گزارش شهروند آنلاین، محمدمهدی جوادیان زاده در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت سفر رئیس‌جمهوری در روز‌های پنجشنبه و جمعه به یزد گفت: طرح انتقال آب از خلیج فارس به حوزه فلات مرکزی ایران ۷۲۰ کیلومتر طول خواهد داشت و قرار است با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۱۳۰ هزار میلیارد تومانی طی چهار سال اجرا شود.

او افزود: با اجرای این طرح، سالانه بالغ بر ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب از خلیج فارس، شیرین‌سازی و به یزد منتقل شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای با اشاره به بهره‌مندی همه شهرستان استان از آب خط انتقالی خلیج فارس تصریح کرد: هدف از انتقال آب از خلیج فارس، تامین آب صنعت و کشاورزی پربازده و پشتیبانی از آب شرب استان است.

جوادیان زاده ادامه داد: خط دوم انتقال آب از خلیج فارس ویژه آب شرب هم طرح جداگانه‌ای است که در همین سفر اعتبارات آن اختصاص خواهد یافت.

او اظهار داشت: قرار است در این سفر با مصوبات مناسب، ذخیره خط انتقال استان با ساخت چندین مخزن افزایش یابد.

جوادیان زاده تأکید کرد که انتقال آب از خلیج فارس حاکی از این نیست که خط انتقال آبی که پیش از این از شهرکرد به یزد آمده و آب شرب یزد را تامین می‌کند، دیگر ضرورت ندارد بلکه وجود خط انتقال آب زاینده روز برای تامین آب شرب مردم استان همچنان ضروری است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان هم در این نشست خبری گفت: شهر یزد در پیک مصرف، ۹۰۰ لیتر بر ثانیه آب کمبود دارد که با تدابیر مختلف در حال جبران این کمبود هستیم تا در فصل گرم سال با مشکل مواجه نباشیم.

جلال علمدار افزود: طرح مخزن ۵ هزار مترمکعب اکرمیه را داریم که برای حل مشکل کمبود آب حسن آباد، اکرمیه و اکرم آباد، طرح خط انتقال اکرمیه ـ اکرم آباد را اجرا می‌کنیم. مبلغ این طرح ۲۰۰ میلیارد تومان است که ۴۰ کیلومتر طول دارد و هشت حلقه چاه حفر و طی سه سال اجرایی خواهد شد.

او از اجرای یک ابرطرح در ۲۶۶ روستا خبر داد و گفت: برآورد هزینه این طرح، هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان است که انتظار می‌رود عملیات اجرایی آن در سال جاری آغاز شود و با بهره برداری از آن حدود ۳۰۰ لیتر آب به سمت این روستا‌ها هدایت خواهد شد./واحد مرکزی خبر

انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.