ویدیو/ 25 نفر از طالبان را کشته‌ام

اعترافات پرنس هری در کتاب خاطرات خود

در سال‌های اخیر خانواده سلطنتی بریتانیا بیش از هر زمان دیگری در صدر اخبار بوده است، از ازدواج شاهزاده ویلیام و پرنس هری تا مرگ ملکه الیزابت.
اما در طول این مدت پرنس هری لحظه‌ای از خبرسازی غافل نبوده است، از ازدواجش با مگان مرکل که ظاهرا به دلیل دورگه بودن چندان به مذاق ملکه الیزابت خوش نیامده بود تا جدا شدن از خانواده سلطنتی و مهاجرت به آمریکا. مصاحبه‌های جنجالی هری و همسرش با شبکه‌های مختلف تلویزیونی، روزنامه‌ها و مجلات در مورد نگاه نژادپرستاه به مگان و فرزندشان و اخیرا پخش مستند «هری و مگان» از نتفلیکس مدام به شایعات دامن زده است.
هم اکنون نسخه درز کرده و پخش پیش از موعد کتاب خاطرات پرنس هری در اسپانیا تحت عنوان «spare» یا «فرزند ذخیره» صدر اخبار خبرگزاری‌های جهان قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار شهروندانلاین؛ در سال‌های اخیر خانواده سلطنتی بریتانیا بیش از هر زمان دیگری در صدر اخبار بوده است، از ازدواج شاهزاده ویلیام و پرنس هری تا مرگ ملکه الیزابت به عنوان طولانی‌ترین حکمران در تاریخ بریتانیا.
اما در طول این مدت پرنس هری لحظه‌ای از خبرسازی غافل نبوده است، از ازدواجش با مگان مرکل که ظاهرا به دلیل دورگه بودن چندان به مذاق ملکه الیزابت خوش نیامده بود تا جدا شدن از خانواده سلطنتی و مهاجرت به آمریکا. مصاحبه‌های جنجالی هری و همسرش با شبکه‌های مختلف تلویزیونی، روزنامه‌ها و مجلات در مورد نگاه نژادپرستانه به مگان و فرزندشان و اخیرا پخش مستند «هری و مگان» از نتفلیکس مدام به شایعات دامن زده که هر بار با تکذیب یا سکوت کاخ باکینگهام مواجه شده است.

هم اکنون نسخه درز کرده و پخش پیش از موعد کتاب خاطرات پرنس هری در اسپانیا تحت عنوان «spare» یا «فرزند ذخیره» صدر اخبار خبرگزاری‌های جهان قرار گرفته است. این کتاب که توسط انتشارات پنگوئن به 16 زبان مختلف منتشر شده و نسخه صوتی با صدای خود هری دارد و قرار بود 10 ژانویه 2023 به طور همزمان در کشورهای مختلف رونمایی شود، بیوگرافی پرنس هری است و داستان زندگی‌اش در خانواده سلطنتی بریتانیا که ادعا می‌کند روایتی صادقانه است از تک تک لحظات زندگی او.

اولین اظهارنظرها که در رسانه‌ها جنجال برانگیز شده رابطه هری با برادرش پرنس ویلیام، ولیعهد کنونی بریتانیا را هدف قرار داده است، رابطه‌ای که گویی ملغمه‌ای است از عشق برادرانه و رقابت و نفرت پنهانی بین این دو، دو روی یک سکه.

هری در کتاب ادعا کرده که هنگام تولدش پدرش پرنس چارلز از مادرش پرنسس دایانا تشکر کرده که برای او «یک وارث و یک فرزند ذخیره به دنیا آورده است.» هری فراموش نکرده که از بدو تولد یک «فرزند ذخیره» بوده است. ویلیام وارث تاج و تخت بریتانیا بوده و هری یک سایه، یک پلن B که در صورت بروز هر اتفاقی برای ویلیام می‌تواند جایگزین او شود.

در ادامه جنجال‌ها بر سر رابطه با برادرش، هری در جایی دیگر او از دعوای فیزیکی با ویلیام یاد می‌کند. هری می‌گوید ویلیام در خانه لندن به دیدار هری آمده و همسرش مگان را «گستاخ» خوانده و در نهایت هری را هل داده و به زمین انداخته است که با وجود پنهان کردن ماجرای دعوا از مگان، همسرش با دیدن کبودی‌ها ماجرا را فهمیده که او را سخت غمگین کرده است.

اما هنگامی که کتاب به مرگ اسرارآمیز مادرش پرنسس دایانا اشاره می‌کند پیوند برادرانه خود را نشان می‌دهد. او می‌گوید زمانی که پدرش چارلز خبر تصادف مرگبار مادرش را به آنها داده، هر دو برادر گیج و اندوهنگین و هرسناک بوده‌اند. هری ادعا می‌کند که هنگام دادن این خبر پدرشان آنها را در آغوش نگرفته و به سردی و مانند یک سیاستمدار خبر را به آنها داده است. ویلیام و هری هر دو تلاش کردند که ماجرای تصادف را تجسس کرده که مانع آنها شده‌اند. او همچنین اشاره می‌کند که در سفری که به پاریس داشته‌اند او و ویلیام به تونل محل تصادف رفته و در لحظه‌های اضطراب و اندوه با هم شریک بوده‌اند.

البته که نوشتن از پرنسس دایانا بدون اشاره به کامیلا همسر دوم پرنس چارلز ممکن نیست. هری اشاره می‌کند که او و ویلیام به پدرشان گفته‌اند که مانع رابطه او با کامیلا نمی‌شوند ولی از او خواسته بودند که با او ازدواج نکند. او اولین دیدار خود با کامیلا را دلهره‌انگیز توصیف کرده و اشاره می‌کند که کامیلا به نظر بی‌حوصله می‌‌‌آمده و از همان زمان برای ازدواج با چارلز و ملکه شدن نقشه کشیده بوده است. در تصور هری کامیلا با نامادری بدجنس داستان‌های پریان تفاوتی نداشته که البته بعدها خلاف آن ثابت شده است.

به جز اعتراف به مصرف مواد مخدری نظیر کوکائین و ماری جوانا در 17 سالگی، آنچه بیش از همه جنجال برانگیز شد اعتراف او به کشتن تعدادی از اعضای طالبان بوده است. هری اشاره می‌کند که طی مدت خدمت خود در افغانستان به عنوان خلبان هلیکوپتر، 25 نفر از اعضای طالبان را کشته است. او نوشته از این موضوع نه احساس غرور می‌کند و نه احساس شرم، چون در ارتش به آنها اینگونه آموزش داده‌اند. این اعترافات علاوه بر احتمال ایجاد مشکلات امنیتی واکنش شدید طالبان و رهبران سابق ارتش بریتانیا را در پی داشت. سرهنگ ریچارد کمپ، افسر سابق ارتش بریتانیا، اعلام کرد که به سربازان ارتش آموزش داده می‌شود که طبق کنوانسیون ژنو با کشته‌شدگان از ارتش دشمن با احترام برخورد کرده و به اسرای جنگی درمان‌های پزشکی ارائه دهند و با آنها با احترام برخورد کنند.

انس حقانی، از فرماندهان طالبان نیز در توییتی خطاب به هری نوشت: «کسانی که کشته‌ای مهره‌های شطرنج نبودند. آنها انسان‌هایی بودند که خانواده‌هایشان منتظر برگشتشان از جنگ بودند.» پس از این توییت حقانی به خبرگزاری الجزیره گفت که در روزهایی که پرنس هری ادعا می‌کند 25 نفر از مجاهدین طالبان را کشته است در ولایت هلمند کشته‌ای گزارش نشده و احتمالا قربانیان از شهروندان و مردم عادی بودند.

اینها فقط بخشی از جنجال‌هایی است که نسخه غیررسمی کتاب خاطرات به زبان اسپانیایی بر پا کرده است. باید دید پس از پخش رسمی کتاب دیگر چه جنجال‌هایی در انتظار خانواده سلطنتی خواهد بود.

گزارش: مهرناز الماسی

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.