دوران پرمخاطره چریک‌‌ها/ صنعت گیم؛ «GAME OVER»/ روزی روزگاری هفت

مرور روزنامه های صبح کشور

روزنامه های امروز به بررسي جديدترين اظهارنظر در خصوص مذاکرات و احياي برجام ، دستورالعمل ها و بخشنامه های متعدد برای فعالیت صادراتی کشور ، چالش‌های جدی صنعت تولید بازی ، صحنه تقابل فرهنگ غربی با فرهنگ اسلامی ، آیین تکریم و معارفه فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران ، نبوغ ایرانی برای تشخیص سرطان و… پرداخته بودند

به گزارش شهروند آنلاین؛ امروز . سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از مردم قم همزمان با سالروز قیام تاریخی مردم این شهر در ۱۹ دی ۱۳۵۶در صدر توجه و تحلیل برخی از مطبوعات بود. روزنامه های امروز همچنین به بررسي جديدترين اظهارنظر در خصوص مذاکرات و احياي برجام ، دستورالعمل ها و بخشنامه های متعدد برای فعالیت صادراتی کشور ، چالش‌های جدی صنعت تولید بازی ، صحنه تقابل فرهنگ غربی با فرهنگ اسلامی ، آیین تکریم و معارفه فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران ، نبوغ ایرانی برای تشخیص سرطان و… پرداخته بودند. با هم مروری داریم به برخی از این عناوین؛

 

توافق محدود ایران و آمریکا کلید خورد

روزنامه آرمان امروز: در جديدترين اظهارنظر در خصوص مذاکرات و احياي برجام، سخنگوي وزارت خارجه آمريکا گفت که واشنگتن ابزارهاي متعددي براي ارتباط با ايران در مورد موضوعات مختلف دارد اما وارد جزئيات آن نمي ‌شود.اين مقام وزارت خارجه آمريکا گفت که دولت جو بايدن، رئيس جمهوري آمريکا شايد به دنبال يک توافق هسته ‌اي محدود با ايران باشد.اين مقام وزارت خارجه آمريکا افزود که چندين ماه است که برجام در دستور کار ايالات متحده آمريکا قرار ندارد و ديگر تمرکز اصلي دولت اين کشور نيست. بر همين اساس وزارت خارجه آمريکا اعلام کرد که در خصوص موضوعات مختلف، ابزارهايي براي ارتباط با ايران دارد. ممکن است که اشاره اين وزارتخانه به کانال‌هاي بشردوستانه از طريق سوئيس باشد هرچند که تحولات اخير نشان مي دهد که عمان نيز به شکلي جدي وارد ميدان شده و با کنار زدن قطر و عراق، بار ديگر ميانجي اصلي ميان ايران و آمريکا شده است. با اين وجود آمريکايي ها بار ديگر تاکيد کرده اند که تمامي گزينه ها روي ميز است و بر همين اساس است که مرگ برجام را اعلام نمي کنند. از سوي ديگر سخنگوي وزارت خارجه ايران در پاسخ به سوالي در مورد اخبار منتشر شده در ارتباط با رايزني‌هاي مستمر مقامات آمريکا و اسرائيل در مورد ايران و نگاه ايران در اين ارتباط و همچنين آخرين تحولات در حوزه مذاکرات رفع تحريم تصريح کرد: اينکه مقامات آمريکايي با مقامات اسرائيل در مورد ايران گفت‌وگو مي‌کنند چيز جديدي نيست. بر اساس اسناد و شواهد سياست خارجي آمريکا در مورد ايران در گروگان صهيونيست‌هاست.

 

امریکا در جنگ تبلیغاتی شکست خورد

روزنامه ایران: جمعی از مردم قم همزمان با سالروز قیام تاریخی مردم این شهر در ۱۹ دی ۱۳۵۶، صبح دیروز با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای دیدار کردند. رهبر معظم انقلاب اسلامی طی سخنانی در این دیدار، حوادث تحول‌آفرین تاریخ را در بردارنده تجربیات بزرگ درس‌آموز یا متضمن یک سنت الهی خواندند و با اشاره به نجات ایران از پنجه غارتگر و خونین امریکا با پیروزی انقلاب اسلامی، گفتند: پس از دستور کارتر در ۴۳ سال قبل برای سرنگونی جمهوری اسلامی، امریکایی‌ها از هر وسیله‌ای بخصوص تبلیغات و پروپاگاندا برای تحقق این هدف استفاده کرده‌اند اما همچنانکه در این اغتشاشات هم مشخص شد ناکام مانده‌اند و ملت بزرگ ایران و مسئولان کشور به فضل الهی، با همت به کارهای بزرگ و تحولی، به رفع نقاط ضعف و شتاب بیشتر در مسیر تحقق اهداف و خواسته‌ها ادامه می‌دهند.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای زنده نگه داشتن و درس‌آموزی از حادثه عظیم ۱۹ دی ۵۶ قم را ضروری برشمردند و گفتند: نهضت عظیمی که به پرچمداری مردم مؤمن و انقلابی قم در سراسر کشور آغاز شد، سرنگونی رژیم دیکتاتوری، بیرون کشیدن ایران از هاضمه غرب و احیای هویت تاریخی و اسلامی کشور را دنبال می‌کرد چرا که ایرانِ زمان پهلوی در زیر دست و پای فرهنگ غلط و تسلط سیاسی- نظامی امریکایی‌ها له شده بود. ایشان کتمان یا کم‌رنگ کردن ایام‌الله و حوادث تاریخی را راهبرد جریان باطل دانستند و افزودند: برخلاف قرآن که همه را به یاد و ذکر ایام‌الله و حوادث عظیم فرا می‌خواند، جریان باطل می‌خواهد از نورافشانی و هدایت‌بخشی این‌گونه ایام جلوگیری کند که تلاش برای کم‌رنگ کردن یا کتمان روزهایی مانند ۲۲ بهمن، ۲۹ بهمن، ۱۹ دی، ۹ دی، تشییع شهید سلیمانی و تشییع شیهد حججی، نمونه‌های این تلاش است.

 

زنگ خطر از دست رفتن بازار‌های صادراتی

روزنامه تجارت: در دهه گذشته مشوق‌هایی برای صادرکنندگان وجود داشت، اما حقیقت این است که در سال های نه تنها خبری از مشوق های قبل نیست، که دستورالعمل ها و بخشنامه های متعدد برای فعالیت صادراتی کشور ایجاد مانع کرده است. به صراحت می توان گفت که امروز به هیچ عنوان وضعیت صادرکننده خوب نبوده و طبیعتاً تا زمانی که حمایت دولت وجود نداشته باشد، این وضعی که صادرات کشور با آن روبرو است، ادامه خواهد یافت و میزان صادرات روز به روز با کاهش مواجه خواهد شد. دولت باید یک برنامه مدون و مشخص برای حمایت از بخش تولیدی و تجاری کشور داشته باشد تا از این طریق قدرت رقابت کالای ایرانی در کشور‌های حداقل همسایه افزایش یابد، در غیر این صورت ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که بازار‌های هدف خود را حفظ کنیم.در این میان یکی از مشکلات موجود در مسیر صادرکنندگان کشور، علاوه بر افزایش هزینه تولید کالا برای حضور در بازار‌های صادراتی، افزایش هزینه نقل و انتقال منابع مالی برای صادرات است و فعالان حوزه تجارت خارجی کشور برای نقل و انتقالات مالی باید دردسر‌های فراوانی را متحمل شویم، قدر مسلم این موضوع حداقل ۲۰ درصد هزینه تمام شده کالای صادراتی را بیشتر می‌کند که این موضوع به نوعی سود صادر کننده را از بین می‌برد. سال هاست که صادرکنندگان در بازار‌های صادراتی به خصوص در کشور‌های همسایه برای نقل و انتقال مالی و انتقال پول صادرات خود کشور با مشکلات فراوانی روبرو هستند و تا زمانی که این موضوع حل نشود ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم میزان صادرات با افزایش روبرو شود، حمایت باید به صورت عملی باشد، نه اینکه تنها در حد حرف و شعار باقی بماند.

 

تحول را از تریبون‌داران شروع کنید

روزنامه جوان:اشاره رهبر انقلاب به اینکه «وسوسه‌ای را که روی آن جوان و نوجوان اثر می‌گذارد چه چیزی می‌تواند برطرف کند؟ باتوم که نمی‌تواند برطرف کند، آن وسوسه را تبیین می‌تواند برطرف کند»، چندین مخاطب دارد که یکی از اصلی‌ترین آنان تریبون‌داران، به‌ویژه روحانیون و شخصیت‌های فرهنگی و سیاسی و مدیران و مسئولان نهاد‌ها هستند.متأسفانه بسیاری از تریبون‌داران ما خود نیازمند تبیین هستند! شاید بهتر از هرکس یک روزنامه‌نگار که هر روز می‌خواهد از متن سخنان تریبون‌داران و امامان جمعه و شخصیت‌ها و سران نهاد‌ها تیتر انتخاب کند، بفهمد چقدر انتخاب تیتر از کسی که حرفی برای گفتن ندارد، دشوار است! حرف‌های تکراری و کلیشه‌ای که فقط یک روزنامه‌نگار به جبر شغلی مجبور به خواندن آن است و به خوبی می‌فهمد که بیشتر آن حرف‌ها تقلید از یکدیگر و تکرار آن است، بی‌هیچ خلاقیت و ابتکار و سخن فاخر و اثرگذاری. این سخنان چگونه می‌تواند وسوسه‌هایی را که در دل نوجوانان شکل گرفته، پاسخ دهد؟ گفتگو و نشست‌وبرخاست با بسیاری از این شخصیت‌ها نشان می‌دهد به‌جز آنکه مستمع تلویزیون باشند یا برخی بولتن‌ها را بخوانند، هیچ مطالعه دیگری ندارند. کتاب نمی‌خوانند و در فضای مجازی نیستند. برخی خود را بی‌نیاز از مطالعه جدید یا حضور مستمر در فضای مجازی می‌دانند. برخی فضای مجازی را ادا و اطوار و متعلق به نسل جدید و یک آفت می‌دانند، اما برای نوجوانی که همه ساعات روز خود را در این فضا می‌گذراند، نسخه فرهنگی می‌پیچند، بدون آنکه بدانند او در چه فضایی سیر می‌کند! روزنامه‌ها که قبلاً یکی از پرطرفدار‌ترین تیترهای‌شان، تیتر‌های هفتگی شخصیت‌ها بود، حالا هفته‌ها می‌گذرد و نمی‌توانند تیتری از این سخنان بیرون بکشند. بسیاری از این سخنوران واقعاً میان مردم حضور ندارند. میان مردم بودن به این نیست که شخصیت‌ها برای مردم سخنرانی کنند. حتی به دیدار مردم رفتن، چه با جمعیت زیاد، چه دسته‌جات کمتر، لزوماً به معنای با مردم بودن و از مردم باخبربودن نیست. عقلا و نکته‌سنجان می‌فهمند که از مردم باخبربودن دقیقاً چگونه و به چه معناست.

 

صنعت گیم؛ «GAME OVER»

روزنامه خراسان:طی ماه‌های اخیر و به‌دنبال تصمیماتی که برای شبکه‌های اجتماعی و دسترسی به برخی پلتفرم‌ها مثل «گوگل‌پلی» گرفته شد، تصور خیلی ها این بود که فقط کسب و کارهایی که بسترشان روی شبکه‌های اجتماعی مثل اینستاگرام بوده، با چالش مواجه خواهند شد، امابا فیلتر اپ استوری مثل گوگل‌پلی که بازار جهانی دارد و خدمات بیشتری نسبت به اپ استورهای داخلی دارد صنعت تولید بازی هم دچار چالش‌های جدی شده، به طوری‌که بسیاری از فعالان این حوزه به مرور یا بیکار خواهند شد یا ناچار به مهاجرت. درحالی‌که طبق پیمایش‌های چند وقت قبل، بیش از 30 میلیون ایرانی، ساعتی از روزشان را صرف انواع گیم می‌کنند و بسیاری از کارشناسان صنعت گیم را  رسانه آینده برای جهت‌دهی به افکار کاربران به ویژه کودکان و نوجوانان می‌دانند، این صنعت طی چند وقت اخیر در کشورمان دچار چالش‌های جدی شده است. این بازار از چنان اهمیتی برخوردار است که شرکت‌های بزرگ بین‌المللی مثل نتفلیکس، دیزنی و… هم در آن سرمایه‌گذاری کردند، شرکت‌های داخلی هم به رغم مشکلات زیادی مثل تحریم‌ها ورود موفقی در آن داشتند و توانستند سهمی در بازار جهانی داشته باشند. اما در چند وقت اخیر علاوه بر مشکلات قبلی مثل تحریم و نبود سرمایه‌گذاری و توجه لازم، کُندی اینترنت و فیلترینگ هم این صنعت و فعالان آن را با چالش مواجه کرده است. اهمیت ماجرا این است که کم رنگ شدن بازی‌های داخلی باعث جولان گیم‌های خارجی با محتواهایی می‌شود که سنخیتی با فرهنگ ما ندارند. طی روزهای اخیر ، کمیسیون بازی و سرگرمی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران گزارشی در باره پیامد فیلتر شدن «گوگل‌پلی» برای وزیر ارتباطات منتشر کرد و در باره این‌که این روند می‌تواند به مرگ بازی‌سازی در ایران و مهاجرت نیروهای فعال در این حوزه منجر شود، هشدار داد. گزارشی که بخش‌های مهم آن را در ادامه می‌خوانید.

 

کینه‌ای که دشمن از حجاب دارد

روزنامه کيهان:موضوع مهم زنان، دیر زمانی است که به صحنه تقابل فرهنگ غربی با فرهنگ اسلامی تبدیل شده است. این تقابل از نگاه ویرانگر و تحقیر‌کننده دهه‌ها و سده‌های اخیر غرب به زن که نتیجه هولناک آن سال‌هاست در این جوامع خودنمایی می‌کند و حتی صدای بسیاری از ‌اندیشمندان منصف و نگرانشان را بلند کرده است تا نگاه عزت‌بخش و احیا‌کننده فرهنگ اصیل اسلامی در خصوص زن که باعث شده است زنان بسیاری با دین‌ها و ملیت‌های مختلف و در اقصی نقاط جهان، دلداده نگاه مترقی و «انسان» دیدن زن شوند دیده می‌شود. این جذاب بودن حقوق و نگاه ارزشی اسلام برای زنان بود که سردمداران نگران فرهنگ غربی را به فکر استحاله جوامع اسلامی و شبیه ساختن زن مسلمان به زن غربی ‌انداخت تا مانع از فروپاشی ارزش‌های منحط اما سودآور در حوزه زنان در غرب شود.  اما بیش از چهار دهه است این تقابل فرهنگی صورت و شدتی متفاوت پیدا کرده است. پیروزی انقلاب اسلامی آن هم در کشوری که 43 قبل‌تر یعنی در 17 دی ماه سال 1314 با دستور کشورهای استعمارگر غربی و پادویی رضاخان پهلوی کمر به برچیدن حجاب اسلامی بسته شد و در سال‌های بعد تلاش برای به ابتذال کشاندن زنان و دختران و تبدیل آن به کشوری دنباله‌رو فرهنگ غربی ادامه داشت شوک عظیمی به دنیای غرب وارد کرد. با ترویج و تابیدن نگاه انقلاب اسلامی به حوزه‌های مختلف در سطح جامعه که برگرفته از ارزش‌های اصیل اسلام بود، یکی از جلوه‌های مترقی و دستاوردهای رهایی‌بخش در مسیر انقلاب مربوط به تغییر نگاه به زن از یک موجود ضعیف نگاه داشته شده و محروم از حقوق والایی که قرن‌ها پیش اسلام به او داده بود کم‎کم خودنمایی کرد. علاوه‌بر جنبه‌های مثبت و اصلاحی و مترقی انقلاب اسلامی در جنبه‌های مختلف اجتماعی و سیاسی در داخل و خارج از کشور، با توجه به اثر‌گذاری شگرف انقلاب مردم ایران بر موضوع زنان در سطحی فرا‌مرزی و کمک به احیای ارزش‌های اسلامی در حوزه زنان، بدون اغراق می‌توان گفت که بعد از نجات زنان با تابیدن خورشید اسلام در حجاز و رهایی زنان و دختران از دوران سیاه مشرکین، پیروزی انقلاب اسلامی یک بار دیگر نجات‌بخش زنان شد. اگر با آغاز و گسترش اسلام در شبه جزیره عربستان، دختران از کابوس ننگ شمرده شدن و مجازات زنده به گور شدن به جرم دختر بودن نجات پیدا کردند و ارزشی همتراز با مردان یافتند، پیروزی انقلاب اسلامی نیز یک بار دیگر نجات بخش روح و جایگاه دختران و زنان در ایران و بسیاری از نقاط جهان شد.

 

اقتدار توأم با آرامش

روزنامه وطن امروز:آیین تکریم و معارفه فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران دیروز با حضور مقامات لشکری و کشوری از جمله سردار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و احمد وحیدی، وزیر کشور برگزار و حکم فرماندهی کل فراجا توسط رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح به سردار احمد‌رضا رادان اعطا و از سردار حسین اشتری فرمانده سابق فراجا تقدیر شد. سردار محمد‌علی نوری‌نژاد، معاون هماهنگ‌کننده فرماندهی کل انتظامی در ابتدای این مراسم اظهار کرد: امروز در سراسر کشور یاد و نام شهید سلیمانی می‌درخشد و ما هم تمام تلاش خود را داریم تا یاد این شهید بزرگوار و همچنین سردار شهید احمد کاظمی را زنده نگه داریم. وی افزود: امیدواریم همدلی و پشتیبانی‌ای که بین نیروهای مسلح بوده است همچنان ادامه داشته باشد تا در صحنه‌های عملیاتی و میدانی همچنان شاهد افتخار‌آفرینی باشیم. سردار احمدرضا رادان که سابقه فرماندهی انتظامی در کردستان، سیستان‌وبلوچستان و خراسان را در کارنامه خود دارد، از سال ۸۵ تا ۸۷ فرمانده انتظامی تهران بزرگ و از سال ۸۷ تا ۹۳ جانشین فرمانده نیروی انتظامی بوده است. وی همچنین از سال ۹۳ تاکنون نیز در جایگاه ریاست مرکز مطالعات راهبردی فراجا مشغول به فعالیت بود که با حکم مقام معظم رهبری به سمت فرمانده کل انتظامی کشور منصوب شد. سردار محمد شیرازی، رئیس دفتر فرمانده کل نیروهای مسلح ایران، متن حکم رهبر انقلاب را در این مراسم قرائت کرد.  * مأموران انتظامی، امنیت را به کشور بازگرداندند رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: مأموران انتظامی در 110 روز گذشته به طور شبانه‌روزی از امنیت و هویت، جانانه دفاع کرده و با ایستادگی، ‌صبر و حوصله و تدبیر، امنیت را به کشور بازگردانده و بر دهان دشمن کوباندند. سردار سرلشکر محمد باقری در مراسم معارفه سردار رادان به سمت فرماندهی کل نیروی انتظامی با تبریک ولادت حضرت فاطمه زهرا(س)، به عملکرد پلیس در دوران اغتشاشات اشاره و اظهار کرد: در بیش از 110 روز گذشته عزیزان ما در فرماندهی انتظامی در سراسر کشور به طور شبانه‌روزی از امنیت، هویت و جان و مال مردم به طور جانانه دفاع کرده و با ایستادگی و صبر و حوصله و تدبیر، امنیت را به کشور بازگردانده و به دهان دشمنان کوباندند که می‌خواستند با جنگ ترکیبی کشور را دچار اغتشاش کنند.

 

رنج زيستن با سراب

روزنامه اعتماد:پيرمرد بلوچ، بيل به دست، بي‌دندان و زار، بين جنازه نخل‌ها راه مي‌رفت و زور مي‌زد آخرين تكه‌هاي ريشه نخل سوخته را از شنزار بيرون بكشد. نخل‌هاي تلف‌شده از بي‌آبي را آتش زده بودند و تنه يك نخل سوخته اين‌طرفش افتاده بود و تنه يك نخل سوخته آن‌طرفش. شمال ايرانشهر، جنازه نخل زياد است. هم نخل سوخته و هم نخل كمر شكسته؛ نخل كه بخشكد، پوك مي‌شود مثل مشتي پوشال درهم فشرده. راهنماي من مي‌گفت بي‌آبي و خشكسالي بلوچستان، كشاورزها را واداشته آبياري نخل‌شان را نوبتي كنند؛ يك روز و يك هفته پاي اين نخل آب بريزند و يك روز و يك هفته پاي آن يكي. نخل تشنه، بي‌ثمر مي‌شود. سه سال است كه باردهي سالانه هر نفر نخل در اين منطقه، از 400 كيلو رسيده به كمتر از 200 كيلو و 100 كيلو كه نصف همين بارِ آب رفته را هم، باران موسمي تلف مي‌كند و پادرختي‌هاي ترش و نابالغ، خوراك دام مي‌شود و سود بُزخري هر چه سالم مي‌ماند، به جيب دلال مي‌رود …..راهنما دستش را گرفت تا دورترهايي كه جز زمين شوره‌زده از بي‌آبي و جز نخل‌هاي خشك بي‌تاج، چيزي ديده نمي‌شد و گفت «همه اين شوره‌زار، سال‌ها قبل شالي‌كاري بود.»كمي دورتر از پيرمرد بلوچ و شنزار و جنازه نخل‌هاي سوخته و كمر شكسته، كف شوره‌زار، حوضچه كوچكي درست شده بود به قُطر كمتر از دو متر و با عمق كمتر از دو وجب. از دل حوضچه، حبابي گاهي مي‌جوشيد و در ادامه‌اش، شيار باريك آب جاري بود در شيب منطقه كوهستاني. راهنما گفت «اين، سرچشمه قناته»…..

 

نبوغ ایرانی برای تشخیص سرطان

روزنامه همشهری:دستگاه تشخیص سرطان (CDP) که توسط یک دانشمند ایرانی اختراع و با همکاری یک شرکت دانش بنیان ایرانی ساخته شده است، تحول بزرگی در حوزه پزشکی نه‌تنها ایران بلکه دنیا به‌حساب می‌آید. این دستگاه در حقیقت یک ابزار جراحی نوین است که می‌تواند حین جراحی، نواحی سرطانی در بافت پستان بیمار را تشخیص دهد تا با حفظ کامل عضو، فقط بخش سرطانی بافت توسط جراح برداشته شود. این پیشرفت بزرگ برای بیماران مبتلا به سرطان پستان می‌تواند امیدوارکننده و نوید بخش باشد.دکتر محمد عبدالاحد سازنده این دستگاه و رئیس پژوهشکده الکترونیک سرطان دانشگاه علوم پزشکی تهران، عضو هیأت‌علمی دانشگاه تهران و عضو انستیتو کانسر دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره عملکرد این فناوری در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: این ابزار نوین با تشخیص حواشی سرطانی بافت مورد نظر در هنگام جراحی، به جراح کمک می‌کند فقط نواحی سرطانی که منجر به عود مجدد بیماری می‌شود را بردارد.دستگاه CDP چون یک اتفاق مولکولی را شناسایی می‌کند بنابراین سرعت تشخیص حاشیه‌های سرطانی تومور را به کمتر از 15ثانیه تقلیل می‌دهد. این در حالی است که روش پاتولوژی frozen برای این تشخیص، نزدیک به یک ساعت زمان می‌‌برد. در مجموع می‌توان گفت این دستگاه کل بافت پستان را بین 7تا 9دقیقه مورد بررسی قرار می‌دهد.عبدالاحد درباره گواهی ثبت اختراع CDP گفت: این دستگاه دارای تأییدیه نظام پزشکی است. علاوه بر این حق ثبت اختراع (پتنت) آمریکا را نیز دارد. پس از پتنت آمریکا، برای چاپ مقاله در مجله علمی نیچر آماده شدیم که تقریبا پس از 9تا 11ماه چالش با داورهای مجله و آنالیز‌های علمی، در نهایت این مقاله در دی 96به چاپ رسید. در سال 97نیز تولید دستگاه در شرکت دانش بنیان مستقر در مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) آغاز شد.

 

روزی روزگاری هفت

روزنامه فرهیختگان:۲۵ اسفند سال ۵۵ وقتی روزنامه کیهان مقاله هرساله‌اش درباره وضعیت سینمای ایران را می‌نوشت، نویسنده‌اش تیتر زد: «سینمای ایران در خم کوچه ورشکستگی» و ذیل این تیتر نوشت: «درست است که تماشاگر فرهنگش کم است و همچنین نمی‌تواند خودش را با فکر و فلان فیلمساز روشنفکر وفق دهد. اما چرا سعی نمی‌شود که این تماشاگر آموزش ببیند. آموزش و آماده کردن تماشاگر برای پذیرفتن افکار جدید، جدا از بازار ارائه سوژه‌های مبتذل سینمای فارسی، بهترین راهی است که می‌توان از آن به نجات سینمای فارسی شتافت.»سال ۵۶ درحالی تمام شد که این وضعیت رو به وخامت از قبل هم بدتر شده بود و در جمع‌بندی نهایی نشریات راجع‌به اوضاع سینمای ایران در آن سال، تیترهای آخرالزمانی پشت هم ردیف می‌شد «سینمای ایران در حال مرگ است»، «سینمای ایران می‌میرد»، «سینمای ایران مرد» و… کیهان سال بعد از آن مقاله هشدارآمیز، این بار در پایان سال ۵۶ چنین تیتر زد که «سینمای ایران می‌میرد» و پرسیده بود آیا با از میان رفتن سینمای تجاری، شاهد برپایی و استواری سینمایی هنری یا لااقل هنری-تجاری فارسی می‌توانیم باشیم؟»در چهار سال ابتدایی انقلاب هنوز پاسخی برای این سوال پیدا نشده بود. قبل از انقلاب در چند مورد می‌شد نشریاتی را سراغ گرفت که به‌طور تخصصی موضوع سینما را پوشش می‌دادند. «فیلم و هنر» که رویکردی عوام‌گرایانه در زمینه سینما داشت، اوایل دهه ۵۰ تعطیل شد. فیلم‌هایی مثل «یک خوشگل و هزار مشکل»، «شوفر خوشگله»، «خوشگل‌ترین زن عالم»، «خوشگل محله»، «یک چمدان سکس»، «زن یک‌شبه»، «شوهر پاستوریزه»، «آتیش‌پاره‌ شهر»، «عشقی‌ها»، «سه‌ جاهل»، «عزیز قرتی»، «لوطی»، «دنیا مال منه» در سال ۵۰ یا «خوشگله»، «ضعیفه»، «تختخواب سه‌نفره» «مهدی مشکی و شلوارک داغ»، «خاطرخواه»، و امثال آنها در سال ۵۱ طبیعتا تحلیلی نداشتند که بخواهد ضمیمه‌شان شود و مخاطبان چنین آثاری هم اهل خواندن تحلیل نبودند. ستاره سینما که از قدیمی‌ترین مجلات سینمای ایران بود هم در دهه 50 عملا به نشریه مبتذل و غیرفرهنگی تبدیل شد. ماهنامه سینما هم از سال ۵۲ به‌عنوان ارگان جشنواره فیلم تهران منتشر می‌شد و هر سال عدد همان سال را جلوی نامش می‌گذاشت. مثلا در سال ۵۲، «سینما ۵۲»، در سال ۵۳ «سینما ۵۳» و… آخرین شماره این ماهنامه در سال ۵۸ منتشر شد؛ «سینما ۵۸»، و دیگر به طبع نرسید.

 

دوران پرمخاطره چریک‌‌ها

روزنامه شرق: بعدازظهر هشتم تیرماه 1355 پس از پنج سال تعقیب و گریز، سرانجام حمید اشرف به دام مأموران ساواک افتاد و در میان ناباوریِ چریک‌ها و هواداران آنها و دربار و ساواک، به‌همراه جمعی از کادرهای اصلی و مهم سازمان چریک‌‌های فدایی خلق ایران جان باخت. روزنامه‌‌های عصر با تیترهایی از قبیل «در یک زدوخورد مسلحانه بزرگ در تهران حمید اشرف عضو باند سیاهکل و 9 تروریست دیگر کشته شدند» خبر از این واقعه منتشر کردند. تا چهار ماه پس از اعلام رسمی این خبر هیچ‌گونه عکس‌‌العملی از طرف سازمان چه به صورت عملیات نظامی و چه به صورت صدور بیانیه مشاهده نشد و در محافل سیاسی و دانشجویی ظن آن می‌‌رفت که ادعای حکومت مبنی بر نابودی این تشکیلات واقعیتی انکارناپذیر باشد. در پاسخ به همین نیاز بود که نیروهای باقی‌مانده سازمان پس از ثبات نسبی و جان به در بردن از ضربه‌‌های پیاپی به فکر اعلام حضور و موجودیت خود افتادند. پس از حمید اشرف و دیگر اعضای مهم کادر سازمان، دوران دیگری برای چریک‌های فدایی آغاز شد. کتاب «در وادی انقلاب» این دوران را با اتکا بر اسناد و مدارکِ برجامانده از سازمان بررسی کرده است. بازخوانیِ تاریخ معاصر خاصه روند تحولاتِ سیاسی کشور بدون پرداختن به جریانات و احزاب سیاسی مؤثر در ادوار مختلف ممکن نخواهد بود و بی‌تردید یکی از این جریان‌های سیاسی «سازمان چریک‌‌های فدایی خلق ایران» است که در تاریخ معاصر ما نقش بسزایی داشته و ازاین‌رو در چند دهه گذشته تفسیرها و تحلیل‌های مختلفی پیرامون عملکرد این سازمان مطرح شده است. کتاب «در وادی انقلاب» که به‌تازگی به گردآوری انوش صالحی در انتشارات نگاه منتشر شده است، مواضع و دیدگاه‌های سازمان چریک‌‌های فدایی خلق ایران را در دورانِ سرنوشت‌ساز سال‌های 1355 تا 1357 بررسی می‌کند که سازمان به مرحله تازه‌ای از مبارزه عملی وارد می‌شود که آن را «توده‌ای‌شدن مبارزه» می‌خواند. یکی از مهم‌ترین یا دست‌کم بحث‌برانگیزترین دوره‌های فعالیت چریک‌های فدایی خلق، سال‌های منتهی به 1357 است که با جان‌باختن حمید اشرف و تعدادی دیگر از کادرهای اصلی در تیرماه 1355، سازمان به دوره پرمخاطره‌ای وارد می‌شود و گاه تا مرز فروپاشی پیش می‌رود.

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.