جزییات جلسه غیرعلنی مجلس در مورد بودجه؛اصرار نمایندگان به هیات رئیسه برای اعلام وصول لایحه دولت

یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از اصرار و تاکید نمایندگان در جلسه غیرعلنی مجلس امروز – سه شنبه – برای اعلام وصول لایحه بودجه ۱۴۰۲ خبر داد

به گزارش شهروند آنلاین؛یکی از اعضای شورای مرکزی فراکسیون انقلاب مجلس شورای اسلامی  در مورد جزئیات جلسه غیرعلنی امروز مجلس شورای اسلامی در خصوص بررسی لایحه بودجه اظهار داشت: در این جلسه قالیباف رئیس مجلس توجیهات و دلایلی را در مورد عدم اعلام وصول لایحه بودجه مطرح کرد اما بحث نیمه کاره ماند و مقرر شد در ابتدای جلسه علنی(فردا) روز چهارشنبه مجلس بار دیگر موضوع بررسی شود.

این نماینده مجلس که می خواست نامش ذکر نشود تاکید کرد: اکثریت نمایندگان مجلس معتقدند که بودجه باید به سرعت تعیین تکلیف شود؛ وکلای ملت تاکید دارند که باید بودجه سال ۱۴۰۲ در پایان سال ۱۴۰۱ به صورت تکامل تصویب و ابلاغ شود.

وی اظهار داشت: دولت لایحه احکام و تبصره های بودجه سال آینده را به مجلس داده است و اگر ردیف ها و جداول بودجه را نیز ارائه دهد، به گفته قالیباف و بررسی لایحه بودجه همین فردا در دستور کار صحن علنی مجلس قرار خواهد گرفت.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: در صورتی که دولت نواقص لایحه بودجه را برطرف کند با فشاری که در مجلس وجود دارد هیئت رئیسه ناچار به اعلام وصول لایحه بودجه خواهد شد.

به گزارش ایرنا، مجلس شورای اسلامی در حالی اعلام وصول لایحه بودجه ۱۴۰۲ را مشروط به ارائه لایحه برنامه هفتم کرده است، که دولت تحول در برنامه هفتم توسعه را در دستور کار دارد و تصویب بودجه سه دوازدهم پیام خوبی برای بازار و اقتصاد کشور ندارد.

محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، سید محمدرضا میرتاج الدینی نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه، محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران و اکثریت قریب به اتفاق وکلای ملت بر لزوم تصویب لایحه بودجه به صورت کامل قبل از آغاز سال ۱۴۰۲ تاکید دارند و معتقدند تصویب بودجه به صورت سه دوازدهم در شرایط اقتصادی موجود پیام خوبی برای بازار و اقتصاد کشور ندارد.

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در بیان دلایل حقوقی دولت درباره لوایح بودجه ۱۴۰۲ و برنامه هفتم با بیان اینکه بودجه ۱۴۰۲ منطبق بر سیاست‌های کلی برنامه هفتم تدوین شده است، افزود: پیش از این مجلس طرحی را در دست بررسی داشت که طبق آن می بایست بودجه به صورت چند مرحله‌ای به مجلس ارائه و از سوی نمایندگان محترم بررسی شود.

طی توافق و تعاملی که با مجلس داشتیم، بنا شد در چارچوب همین طرح مجلس، بودجه به‌صورت چند مرحله‌ای ارائه شود؛ به همین دلیل بودجه شرکت‌های دولتی زودتر به مجلس ارسال شد. از طرف دیگر، قانون دولت را مکلف کرده که تا ۱۵ آذر هر سال، لایحه بودجه سال آینده را به مجلس ارائه دهد. با توجه به نهایی نشدن طرح مجلس تا ۱۵ آذرماه، تاخیر بیشتر در ارسال لایحه بودجه به مجلس، مشکلاتی را در پی داشت، لذا دولت دو هفته پیش لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ را به مجلس ارائه کرد.

سخنگوی دولت با اشاره به این موضوع که اجرای بدون تبعیض قانون در چنین مواردی راهگشاست، تاکید کرد: قانون اساسی دولت را مکلف به ارائه لایحه بودجه و مجلس را ملزم به بررسی آن کرده است. پس از ارائه بودجه به دولت، مبنای قانونی عدم وصول آن برای دولت روشن نیست. توزیع به‌موقع بودجه بین نمایندگان، فرصت بیشتری در اختیار ایشان قرار می‌دهد تا به بررسی بودجه بپردازند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا مجلس وصول و بررسی بودجه ۱۴۰۲ را به ارائه لایحه برنامه هفتم منوط کرده است، تصریح کرد: تدوین برنامه هفتم توسعه در مراحل نهایی است و به محض اتمام کار، به زودی به مجلس ارسال خواهد شد./ایرنا

//انتهای پیام

ممکن است به این مطالب نیز علاقه‌مند باشید
ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

از اینکه دیدگاه خود رو با ما در میان گذاشتید، خرسندیم.